CSS
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 13-06-01 15:22

Hej,

Nå jeg eks. bruger flere skrifttyper på en side har jeg hidtil gjort
således:

p.detene {
noget
}

p.detandet {
noget andet
}

Men mange andre steder har jeg set det på flg. måde:

#detene {
noget
}

Hvor man åbenbart ikke forbinder det specielt med p. Hvad er forskellen
og hvad er det korrekte?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-06-01 16:43

On Wed, 13 Jun 2001 16:21:44 +0200, Rasmus Nielsen
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

> [...]
>noget
>}
>Hvor man åbenbart ikke forbinder det specielt med p. Hvad er forskellen

Hej Rasmus,
Begge dele er korrekte, men det er faktisk to ting, du blander sammen
:)

Du kan både skrive:
p.detene
og
..detene
- hvor den første bruges til alle <p> som har:
- men den anden også kan bruges til p, men også til fx h3:
<h3 class="detene">

Begge er (som det fremgår) en "class" - altså en bestemt type
elementer, der tildeles bestemte egenskaber. Den første er blot
begrænset til <p>, det er den anden ikke.

Dit sidste tilfælde
#detene
er ikke en class, men et *id*, som altså kun kan bruges til en enkelt
forekomst af et eller andet:
- du kan altså ikke have flere forekomster af id="detene".

Hvad er mest korrekt? W3C skriver i CSS1-specifikationen:

"By using the ID attribute as selector, one can set style properties
on a per-element basis. While style sheets have been designed to
augment document structure, this feature will allow authors to create
documents that present well on the canvas without taking advantage of
the structural elements of HTML. This use of style sheets is
discouraged."
- bemærk sidste sætning!

Men i CSS2:
står der ikke noget i den retning. Dog er der en advarsel om, at det
ikke er specielt godt understøttet alle steder.

Så jeg vil nok anbefale ikke at bruge id, medmindre du har en god
grund.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-06-01 16:48

Wed, 13 Jun 2001 16:21:44 +0200, skrev Rasmus Nielsen
<postmaster@rasmusn.dk>:

> [...]
>noget
>}
>
>Hvor man åbenbart ikke forbinder det specielt med p. Hvad er forskellen

Når du laver en class, der hedder detene, så behøver du ikke
sætte f.eks. p foran, du kan bare nøjes med

..detene   {...}

og så bruge det på de tags, du ønsker.

#detene   {...} kaldes for id og kan kun bruges på et tag på siden,
så normalt behøver man ikke bruge det.

Kig evt. på
<http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html#class-html>

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-06-01 17:35

1 er en class mens 2 er et ID. Hvad der er korrekt for dig kommer an
på hvad du skal bruge det til.

ID er unik mens der kan være mange ens class.