Fonte og stylesheet
Fra : Preben Nielsen

Dato : 13-06-01 13:57

Jeg er ved at lave mine sider om, så de fra at være formateret
uden stylesheet nu formateres via eksternt stylesheet.
Et sted på en "gammel" webside er formateringen Times new roman
size 4 (=14pt). Når jeg i stylesheet laver formateringen
font: 14pt Times new roman
bliver resultatet anderledes end det "gamle". Skrifttypen ligner
og er nok Times new roman, men bogstaverne er en anelse større,
og samtidigt er de mere trykkede i toppen - den øverste del af
høje bogstaver er relativt mindre sammenlignet med det
oprindelige resultat, som er pænere.

Hvad kan give denne forskel? Og kan jeg gøre noget så jeg får det
oprindelige udseende?

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 13-06-01 14:35

Preben Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad kan give denne forskel? Og kan jeg gøre noget
> så jeg får det oprindelige udseende?

Med CSS kan du bruge decimaler til at angive størrelsen - så du har
altså muligheden for at finjustere sådan her:

font-size: 1.25 em;

font-size: 0.85 em;

Her brugte jeg enheden "em" istedet for "pt" - 1 em = 100% (eller
med andre ord: størrelsen på fonten hvis man ikke havde defineret
nogen størrelse).

Mvh
Jonas

Fra : Preben Nielsen

Dato : 13-06-01 15:58

> Med CSS kan du bruge decimaler til at angive størrelsen - så du har
> altså muligheden for at finjustere sådan her:
>
> font-size: 1.25 em;
>
> font-size: 0.85 em;

Fint! Det virker godt.
Tak for hjælpen.

Jeg går ud fra at em så virker ligesom pt og altså ikke låser
størrelsen som hvis den havde været angivet i px?

Preben

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 13-06-01 17:03

Preben Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg går ud fra at em så virker ligesom pt og altså ikke låser
> størrelsen som hvis den havde været angivet i px?

EM låser ikke font-størrelsen

Mvh
Jonas

Fra : Ninzen

Dato : 13-06-01 19:56

"Jonas Astrup - html.dk" <jonas.usenet@html.dk> skrev

> EM låser ikke font-størrelsen

Men det gør pt da vist - ligesom px gør det?
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-06-01 20:59

Wed, 13 Jun 2001 20:55:47 +0200, skrev "Ninzen"
<Ninzen@ofir.dk>:

>Men det gør pt da vist - ligesom px gør det?

Afhænger af browseren, i IE gør den.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-06-01 17:32

Den virker som %. Derudover har du ret i at den ikke låser størrelsen.
Hvis brugeren angiver en anden størrelse end default vil de
forskellige størelser blive justeret i forhold til dette.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-06-01 17:06

On Wed, 13 Jun 2001 13:35:25 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

> [...]
>
>Her brugte jeg enheden "em" istedet for "pt" - 1 em = 100% (eller
>med andre ord: størrelsen på fonten hvis man ikke havde defineret

Nej, Jonas, det er faktisk ikke rigtigt.
(som jeg også skrev til dig 22.04.01 - se:

Du får lige smøren igen (kommentarerne henviser godt nok til dit
tidligere indlæg, som mest handler om procenter, men det gælder også
for em.)

siger:
"Percentage values: relative to parent element's font size"

siger:
"A percentage value specifies an absolute font size relative to the
parent element's font size. Use of percentage values, or values in
'em's, leads to more robust and cascadable style sheets."

Hvilket betyder, at:
>font-size:100%
>svarer med andre ord til slet ikke at definere nogen font-størrelse.
- heller ikke er rigtigt.

Se mit eksempel:

- hvor (i både MSIE5 og Opera, som jeg mener gør det korrekt):
<P STYLE="font size: 100%">Dette er en test</P>
og
<H1 STYLE="font size: 100%">Dette er en test</H1>
har samme størrelse (dog er H1 federe).

- mens:
<P>Dette er en test</P>
og
<H1>Dette er en test</H1>
har forskellig størrelse.

Desuden er:
<H1 STYLE="font size: 100%">Dette er en test</H1>
forskellig fra
<H1>Dette er en test</H1>

- mens
<P STYLE="font size: 100%">Dette er en test</H1>
har samme størrelse som
<P>Dette er en test</P>
- idet default font-størrelse for P er den samme som for BODY, som jo
samtidig er parent-element til P.

Så humlen er altså, at %-størrelsen er % af parent-elementet - uanset
om det så foregår i et P eller et H1 tag.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 13-06-01 18:37

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Så humlen er altså, at %-størrelsen er % af parent-elementet

Ja, men derfor er det stadig rigtigt at skrive:

Fordi uanset hvad du definerer for parent-elementet vil følgende altid
give samme font-størrelse:

Din sammenligning mellem <h1> og <p> viser jo blot at den
font-størrelse, der angives i CSS ikke har sammenhæng med den størrelse,
som din browser tilfældigvis har som standard for det pågældende
element.

Mvh
Jonas

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-06-01 19:27

On Wed, 13 Jun 2001 17:36:30 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

>Ja, men derfor er det stadig rigtigt at skrive:

Dette er rigtigt.

Dette er til gengæld kun nogle gange rigtigt.

>Fordi uanset hvad du definerer for parent-elementet vil følgende altid
>give samme font-størrelse:

Ja, for P, men ikke for fx H1

> [...]
>font-størrelse, der angives i CSS ikke har sammenhæng med den størrelse,
>som din browser tilfældigvis har som standard for det pågældende

Det har du naturligvis ret i.
Til gengæld har jeg endnu ikke set en browser, som har samme default
font-size for P og H1.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Ninzen

Dato : 13-06-01 20:16

"Jørn Andersen" <jorn.a@email.dk>

Hvad er så helt præcis forskellen på em og %?
Hvornår bruger man med fordel det ene eller det andet?

Hvis man skal vil lave en CSS til en side der ikke har defineret
nogen font-size, er det så en fordel at sige:
..fontstoerre { font-size: 1.2em; }
..fontstoerre { font-size: 120%; }

Vil en <p class="fontstoerre"> så selv forstå at 1.2em svarer
til 120% af size 1?
Hvor en class med angivet med 120% kræver at få at vide at
få defineret at 100% er f.eks. size 1?
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 13-06-01 21:35

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Dette er til gengæld kun nogle gange rigtigt.

.... vi laver en fodnote:

1 em = 100% (eller med andre ord: størrelsen på fonten hvis man ikke havde
defineret nogen størrelse).[note 1]

[note 1] = undtaget <hx>

Mvh
Jonas

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-06-01 08:37

On Wed, 13 Jun 2001 20:34:35 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

Hej Jonas,

>... vi laver en fodnote:
>
>1 em = 100% (eller med andre ord: størrelsen på fonten hvis man ikke havde
>defineret nogen størrelse).[note 1]
>
>[note 1] = undtaget <hx>

- eller msåke rettere: undtaget hvor brugeren har en default
font-størrelse for et bestemt element, der afviger fra
fornt-størrelsen for body-elementet.
(I de fleste praktiske tilfælde holder din tommerfingerregel nok.)

Nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at tvære mere rundt i denne
diskussion, men jeg fandt et par sjove opførsler hos hhv. MSIE 5.5 Og
Opera 5.11:

Hvis man laver en konstruktion som:

osv. - og så giver dem hver (både P og SPAN) egenskaben hhv. 1em og
100%, så viser IE5.5 fint nok, at de allesammen er ens.
Opera opfører sig også fint med 1em, men med 100% bliver skriften
mindre og mindre, jo flere gange, man pakker teksten ind i SPANs.
(Og det er selvfølgelig forkert!)

Hvis man så bruger IE's View/Text Size/Smaller og Opera's Zoom
funktion (fx 90%), så gør IE teksten mindre og mindre, hvis man
anvender 1em (jo flere SPANs, man bruger), mens den med 100% holder
størrelsen uanset antallet af SPANs.

Opera derimod formindsker det hele forholdsmæssigt, som man ville
forvente - både med 1em og 100% (men har selvfølgelig stadig fejlen
nævnt ovenfor).

Så selv om det går fremad er der stadig en del men'er og hvis'er til
browseres understøttelse af standarderne.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj