Håndskubber i luksusudgave?
Fra : Lars Christian Jense~

Dato : 13-06-01 11:21

Det forekommer mig, at der efterhånden kun findes lette alu-udgaver af
cylinderklippere (rugbrødsmotor), alle i prislejet inkring de 500 kr. Findes
der ikke nogle lidt tungere luksusudgaver, hvor man virkelig føler, at det
er et stykke kvalitet uden plastikhjul, tynd maling og spinkel kniv, og hvor
den klipper som en drøm?

Vi skal bruge den til en gave til en 60 års fødselsdag, så den skulle helst
væe til at få fat i inden for landets grænser. Kan nogen hjælpe?

vh
LCJ

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 13-06-01 14:53

Hej.
Der findes specielt letløbende udgaver, jeg har selv en Gardena, men jeg ved også at "Gudenå" laver
en model efter samme princip. Den faste og den roterende kniv rører ikke hinanden, men skal justeres
til en afstand på 0,1 mm. Det betyder en letløbende og velslående håndskubber. Men der er da
"Plastikhjul" på. Prisen er mellem 800 og 1500.

Med venlig hilsen

Ebbe

Fra : G&H

Dato : 13-06-01 18:06

Lidt uden for emnet, men alligevel.
Når man justerer en cylinderklipper, så bruger man 2 stykker papir som man
lægger oven på hinanden. Når det ene stykke papir bliver klippet over, og
det andet bare er "bukket med" så er den justeret korrekt. Det skal
selvfølgelig være ens på hele cylinderen & kniven. Papiret.......... en god
dansk telefonbog, klippet i strimler ca. 3 - 4 cm brede.
Hvis man har været så uheldig at man har fået store hakker i kniven eller
cylinderen, så kan den slibes op igen på et proff. værksted, men det er
dyrt. Men man kan selv slibe den skarp igen, hvis den bare er blevet sløv.
Det gør man ved at benytte noget slibepasta, korn 80 til 120, og så smøre
det på kniven med en radiatorpensel og roterer cylinderen, hurtigt og længe,
BAGLÆNS. Nu justerer man så kniv og cylinder lidt sammen, og gentager så det
hele igen og igen, til den er slebet skarp. Til sidst justerer man
klipperen, så den har den korrekte afstand, og så har man en klipper der kan
slå græs som var det et gulvtæppe.
Men pas på fingrene !! Og....... der går MEGET slibepasta til !!

Fra : Carsten H. Pedersen

Dato : 13-06-01 17:12

Jo, der findes også gode håndskubbere. Jeg købte en Gudenå for et par
år siden (efter at have ødelagt en af de billige modeller man køber på
tilbud). Den kostede dengang ca. 1200 kr, og den kører stadig godt (så
godt at jeg faktisk kan lide at slå græs.

mvh, Carsten

Please remove "nospam" from the adress.

Fra : Peder K. Laustsen

Dato : 13-06-01 22:09

Husquarna laver et par modeller, også lette modeller, af en god kvalitet som
går meget let og er gode til at slå græs.
Min søn på 7 år slår græs så let som ingenting.

Peder K. Laustsen

Lars Christian Jensen <lars.christian.jensen@berlingske.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b273e87$0$5266$4d4eb98e@news.dk.uu.net...