Optimal mængde kaffe
Fra : Brian Elmegaard

Dato : 27-01-06 12:19

Hej

Jeg synes ikke at jeg kan smage særlig meget forskel på kaffe
ligegyldigt om der er meget eller lidt pulver i filteret.

Findes der en smagsmæssigt/økonomisk optimal mængde kaffe per
vandenhed?

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Max

Dato : 27-01-06 12:22

Hej Brian

> Findes der en smagsmæssigt/økonomisk optimal mængde kaffe per
> vandenhed?

Ja, den står på posen :)

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-06 13:06

Brian Elmegaard skrev:

> Findes der en smagsmæssigt/økonomisk optimal mængde kaffe per
> vandenhed?

Ja, den man selv synes smager bedst.

Det er meget individuelt hvor stærk te og kaffe folk kan lide.

--
Bertel

Fra : John Larsson

Dato : 27-01-06 13:07

Jeg synes omvendt at kaffen skal være ret præcist afmålt, hvis den skal
tiltale min smag. Smagen er påvirket af kvalitet, ristningsgrad,
formalingsgrad og ikke mindst tillavningsmetode/vandtemperatur, men af min
almindelige kaffe (Gevalia-typ), skal jeg bruge 5 gram pr. 15 cl vand i
kaffemaskine. 4,5 gram giver for tynd drik og 5,5 for bitter.

Til forskel synes jeg ikke at doseringen af te kræver samme nøjagtighed;
her er det mere trækketiden er tæller!

John

Fra : Kaare Brandt Peterse~

Dato : 28-01-06 08:44

På den afdeling på DTU hvor jeg arbejder er det udviklet til en
højere videnskab. Vi har plottet smag mod mængde kaffe, og resultatet
var noget individuelt. Der er folk til tynd kaffe og andre til stærk,
så optimalt blvier det ikke i den forstand at alle kan lide det samme.

Hilsen Kaare
--
Kaare Brandt Petersen * http://2302.dk/uni * http://machineculture.com

Fra : LR

Dato : 28-01-06 14:29

> [...]
> var noget individuelt. Der er folk til tynd kaffe og andre til stærk,
> så optimalt blvier det ikke i den forstand at alle kan lide det samme.

Haha. Bare en sjov kaffehistorie: På DIKU har vi en meget stor kaffebrygger.
Den består af en 10-15 liter beholder med en decideret vandhane (som i et
køkken eller badeværelse) ovenover, som der kommer kogende vand ud af. For
at brygge hælder man en pose kaffe i tragten og skruer op for vandhanen.
Brugsanvisningen er angivet i et flow-chart.

En dag havde en af mine studiekammerater travlt, så han satte kaffe over og
tappede de første dråber, der kom ud. Vi taler vand, der har passeret gennem
500 g. kaffe! Rygterne siger, at han ikke sov i 4 døgn efter at have drukket
koppen!

Lasse

Fra : Leif Neland

Dato : 28-01-06 14:16

Brian Elmegaard wrote:
> [...]
> ligegyldigt om der er meget eller lidt pulver i filteret.
>
> Findes der en smagsmæssigt/økonomisk optimal mængde kaffe per

Der står noget meget interessant på Nescafé's glas:

Ønsker du en stærkere kaffe, så kom flere bønner i.
Ønsker du en svagere kaffe, så kom færre bønner i.

Tænk, det havde vi aldrig regnet ud selv

Leif

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 28-01-06 16:02

Brian Elmegaard wrote:
> [...]
> ligegyldigt om der er meget eller lidt pulver i filteret.
>
> Findes der en smagsmæssigt/økonomisk optimal mængde kaffe per

Jeg har aldrig drukket kaffe, men på min arbejdsplads er der uenighed om
hvor stærk kaffe der skal brygges. Nogle vil have den stærk, andre
mindre stærk. Dermed må mindst en af de ansatte være i stand til at
smage forskel.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-01-06 17:26

Peter Knutsen (usenet) fortalte:

> [...]
> om hvor stærk kaffe der skal brygges. Nogle vil have den stærk, andre
> mindre stærk. Dermed må mindst en af de ansatte være i stand til at

Det kan du ikke konkludere med mindre der er lavet videnskabelige
undersøgelser med blindtest.

Mvh
Martin
--
We'll always have Paris

Fra : Bo Warming

Dato : 29-01-06 01:03

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> Peter Knutsen (usenet) fortalte:

> Det kan du ikke konkludere med mindre der er lavet videnskabelige
> undersøgelser med blindtest.

Hvis firmakaffe er fælles, så er løsningen vel at den altid brygges så
stærk som nogen vil have den, men afmålt og ens hver gang, og med
lynkogerens opfindelse er det nemt at der samtidig serveres i en
termokande hedt vand til fortynding efter behag.

Blind test kan vel kun bruges til at afgøre af de færreste lægger
mærke til om kaffe-% er øget eller mindsket med fx 20% hvis ikke de
koncentrerer sig meget om den ligegyldighed.

Jeg drikker ofte af glas med hank så jeg er u-blindet og kan visuelt
skønne om jeg i mit sjusk er over eller under det for mig ideelle.

Jeg drikker ofte kun godt halvdelen af en kop, fordi jeg foretrækker
kaffe skoldhed. Sjatterne samler jeg i hurtigkogeren og varmer og
drikker,
Kogeren er sort indvandrig - og min kone har sin egen japansk-rene! -
men trods aldrig afkalkning fungerer det samme apparat upåklageligt
efter ti år, for kalk rystes af varmelegemet af sig selv
Min far docerede præcist, som John Larsson - som han var i
opfinderklub sammen med. Og det var luksus at kaffen altid var
perfekt. Hvad mit genbrug gør svært. Men jeg har det godt med min
dagdrøm om at jeg har for travlt til hans omhyggelighed

Fra : John Larsson

Dato : 29-01-06 10:27

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:
> [...]
>perfekt. Hvad mit genbrug gør svært. Men jeg har det godt med min
>dagdrøm om at jeg har for travlt til hans omhyggelighed

Min "omhyggelighed" er rent rationel. Jeg drikker som du kun varm kaffe og
derfor i sjatter på 5-6 cl. Det kan ikke nemt lade sig gøre at lave ens
kaffe i så små voluminer og jeg laver derfor altid en fuld kande, 10-12
kopper, i kaffemaskinen. Efter straks at have forsynet mig med et par små
varme sjatter, lader jeg resten afkøle og da den har fået ca.
stuetemperatur, stiller jeg kanden i køleskabet. De efterfølgende sjatter
varmer jeg i mikrobølgeovenen og får på den måde temmelig frisklavet
kaffe, uden alt det arbejde det skulle indebære ved at lave de enkelte
sjatter forfra. Grunden til at jeg vejer kaffen, er at det er meget
enklere, når man laver 1,5-1,6 liter ad gangen.

John

Fra : Max

Dato : 29-01-06 11:34

Hej John

> [...]
> indebære ved at lave de enkelte sjatter forfra. Grunden til at jeg
> vejer kaffen, er at det er meget enklere, når man laver 1,5-1,6 liter

Ja, der vil jeg give dig ret, hellere en kop opvarmet kaffe fra
mikroovnen end en halvlunken fra termokanden. Men uanset
om du bruger målebæger eller vægt, ja så bliver din kaffe jo
aldrig mere ensartet end det produkt du køber i posen.

Mvh Max

Fra : Sven Nielsen

Dato : 29-01-06 22:46

In article <uy8116hrc.fsf@rkspeed-rugby.dk>, brian@rkspeed-rugby.dk
says...

> Findes der en smagsmæssigt/økonomisk optimal mængde kaffe per
> vandenhed?

6-7 gram kaffe pr. kop à 1,5 dl. Jeg har en digitalvægt med 1 grams
nøjagtighed til at veje kaffe af med. Jeg bruger selv 7 gram pr. kop.

Hvad angår kaffe, så er der to slags.

1) Kaffe, der smager af det, som kaffen nu engang smager af.
2) Kaffe, der er ristet så hårdt, at man kun kan smage ristningen.

Langt de fleste danskere er vænnet til smag nr. 2. Det har den fordel
for kaffeproducenterne, at de kan sælge kaffe af lav kvalitet, for man
kan alligevel ikke smage forskellen. Det smager bare brændt uanset
hvilken kaffe det er.

Hvis man kunne tænke sig at smage, hvordan rigtig kaffe egentlig smager,
skal man finde nogle bønner (af typen arabica), som er meget lysebrune,
nærmest beige. De er nemlig ikke ristet så hårdt, at enhver rest af
kaffens egentlige smag er forsvundet og erstattet af noget, der bare
smager brændt. Man kan selvfølgelig også riste selv.

Og husk så, at vandet ikke må være for varmt. 92 grader C er optimalt,
siger mange. Jeg bruger selv ofte lidt varmere vand, men 96 grader C er
absolut maksimum.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 30-01-06 09:53

> [...]

> ligegyldigt om der er meget eller lidt pulver i filteret.
>
> Findes der en smagsmæssigt/økonomisk optimal mængde kaffe per

Det er jo et lidt svært.
For det første skal du kvantifisere smag, som jo typisk er noget individuelt.
Dernæst skal der skelnes mellem forskellige kaffetyper, da mængden og smagen
ikke er den samme for alle. (Det kunne selvfølgeligt være sjovt om forholdet
altid var konstant - "Elmegaards 1. Kaffelov".)

Ellers kunne du sige pyt med smagen og gå efter effekten - der er reglerne
simple. Hvis du absolut vil ha' noget der virkeligt gør godt på smagsløgene,
så sigt efter en kaffebar. (I Århus kan jeg anbefale "Altura" eller
"Sigfreds".)

--
Søren Dideriksen

Fra : Asger Petersen

Dato : 31-01-06 22:12

Jeg kan fortælle at jeg gerne drikker kold kaffe, da jeg ikke
altid har lyst til varmt. Det smager fint, synes jeg. Jeg kan
lige nævne at jeg foretrækker at købe økologisk, af hensyn til
miljøet.
Har I hørt om kaffebønner der har været igennem et dyrs tarme,
(de kommer ud hele) og derefter bliver brugt til kaffe? Det er
dyrt!
Lidt sjovt fra Asger

Fra : Max

Dato : 31-01-06 22:51

Hej Asger

> Jeg kan fortælle at jeg gerne drikker kold kaffe, da jeg ikke
> altid har lyst til varmt. Det smager fint, synes jeg. Jeg kan

Ja, kold kaffe er en udmærket, iskold kaffe er at foretrække
frem for sodavand når man er tørstig en sommerdag.

> Har I hørt om kaffebønner der har været igennem et dyrs tarme,
> (de kommer ud hele) og derefter bliver brugt til kaffe? Det er

Ja, jeg tror alle der bare interessere sig bare lidt for kaffe
kender den historie.

http://www.risteriet.dk/x.kop.htm

Ps: Har du hørt at det meste marcipan du sikkert spiser også

Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-06 01:24

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> kender den historie.
>
> http://www.risteriet.dk/x.kop.htm
>
> Ps: Har du hørt at det meste marcipan du sikkert spiser også

Kaffebønner der har været omvejen, og vist ikke får særlig smag af den
grund, koster det tidobbelte.

At en eneste mandel til marcipan fremstilling har haft den tur,
tvivler jeg på

"15 minutters berømmelse til alle", skrev Andy Warhol om - dem med
tarmomvej må ha stået sidst i køen til ligegyldig berømmelse