Hvad er støv?
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 26-01-06 14:07

Hej
har været igang med en tidlig forårs rengøring. På overfladen så der
rimeligt ud, men man får alligevel samlet noget med kost og støvsuger, må
være et tyndt og fint lag støv lidt over det hele.
Men hvad er støv egentlig?
Noget er jo døde hudceller, og jeg har en kat, der kommer også lidt hår, men
hvad er så resten og hvor kommer det fra?
Kommer der også støv i en rent rumslaboratorie, eller hvis man forsegler et
rum og åbner det igen efter nogle måneder vil der så være støvet?

Synes der er et ordsprog: Intet kommer af ingenting, undtaget lommeuld.
Gælder det også støv?

MVH

Torben

Fra : Max

Dato : 26-01-06 14:10

Hej Torben

> Men hvad er støv egentlig?
> Noget er jo døde hudceller, og jeg har en kat, der kommer også lidt
> hår, men hvad er så resten og hvor kommer det fra?

Hovedparten af det du møder i hjemmet er fra dit tøj, din avis,
fra reklamerne og så kommer der jo også noget ind udefra.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 26-01-06 18:25

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hovedparten af det du møder i hjemmet er fra dit tøj, din avis,
> fra reklamerne og så kommer der jo også noget ind udefra.

Jeg læste at partikler fra hvidtede lofter var det meste som husmødre
fik på støvekluden, men nu plastikmales lofter, og jeg tror den jord
vi slæber ind på skoene tørrer til støv, der hvirvles op, og at
det,samt tekstik-fiber-afslid, er dominerende
Har man skæl i håret eller er solskoldet så aflides særlig meget af
legemet, og dengang folk spyttede på gulvet, kom lidt indtørret
protein op i luften

Nullermænd må være tøj-afslid (især uld?) og næsten ikke andet.

Passer det at tøj slides ligeså meget ved en turi vaskemaskine ved
40 grader,
som ved at blive brugt (uden hårdt arbejde) i en måned? . og
dóbbelt ved kogevask?
Alm bomuld som skjorter og sengetøj tænkes på.

Fra : Holst

Dato : 26-01-06 14:44

Torben V. Mogensen wrote:

> [...]
> rimeligt ud, men man får alligevel samlet noget med kost og støvsuger, må
> være et tyndt og fint lag støv lidt over det hele.

Det er vel blot "skidt" i bred forstand. Meget af det slæber du ind i
huset med dit tøj, varer, aviser og lignende. Luften er helt sikkert
heller ikke ren, så luk vinduet op og få endnu et lag støv ind. Husdyr
er sikkert også en god kilde til støv.

> Kommer der også støv i en rent rumslaboratorie, eller hvis man forsegler et
> rum og åbner det igen efter nogle måneder vil der så være støvet?

Nej, så kommer der ikke støv ind. Hvis der sker ting og sager i
laboratoriet, f.eks. hvis du og jeg arbejdede, ville der sikkert kom
støv, idet vores tøj og andre ting vil støve.

Fra : Max

Dato : 26-01-06 15:30

Hej Torben

> Kommer der også støv i en rent rumslaboratorie, eller hvis man
> forsegler et rum og åbner det igen efter nogle måneder vil der så
> være støvet?

Hvis man ønsker et støvfri rum, ja så sætter man rummet under
tryk så der er højere tryk derinde end ude, så forsvinder støvet
ud i stedet for at ligge sig.

Mvh Max

Fra : Per Andreasen

Dato : 26-01-06 18:33

> [...]
> rum og åbner det igen efter nogle måneder vil der så være støvet?
>
> Synes der er et ordsprog: Intet kommer af ingenting, undtaget lommeuld.

Du har ret. Det er vores pragtfulde forlængst afdøde humorist, Robert Storm
Petersen, der har sagt det.
Han sagde også: "Hvad hjælper det, at man kan løse verdenskrisen, når
Langebro er oppe?" og "Det må være koldt at være rødspætte" samt en masse
andre kloge ting.
mvh
Per Andreasen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 27-01-06 01:03

Per Andreasen wrote:
> "> Hej

Min skumgummimadras støver ganske ekstremt, der ligger en monster-lag støv
under min seng. Hvis det ikke er madrassen må det jo være døde hudceller fra
mig. Jeg har et par krybdyr i rummet også, men de skifter jo huden i store
flager, eller i et helt stykke (slanger), det støver ikke spor.

Hvis jeg trækker ud i mine stømper og slipper så de svipper tilbage med et
smæk, så står der en fin støvsky ud hvergang. Det må også være døde
hudceller. De støver ikke når de er nyvaskede.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Bo Warming

Dato : 27-01-06 04:33

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> smæk, så står der en fin støvsky ud hvergang. Det må også være døde
> hudceller. De støver ikke når de er nyvaskede.

Kan man tænke sig nogen smitte der nedsættes ved afstøvning?

At TB-patienter der spyttede på gulvet , var farligt asociale er
udbredt og aldrig dementeret påstand, men er måske ammestuehistorie -
- luftbåren smitte er måske altid aerosol, små dråber fra nys og
hoste, eller?
VIDES NOGET SOM HELST SIKKERT?
Man har jo ikke video af smittehændelse, kun gæt når
inkubationsperiode er overstået og feber pludselig bryder ud o lign

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-01-06 17:48

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev

Udover døde husceller og hvad der ellers er blevet nævnt, så er der jo også
kosmisk støv, vulkansk støv, ophvirvlede jordpartikler og hvad der ellers
måtte berige atmosfæren.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-01-06 18:50

Preben Riis Sørensen skrev:

> Udover døde husceller

Ja, vi må passe godt på vore døde huse. :·)

> og hvad der ellers er blevet nævnt, så er der jo også kosmisk
> støv, vulkansk støv, ophvirvlede jordpartikler og hvad der ellers
> måtte berige atmosfæren.

Angående husstøv.
I SDE (nationalencyklopædien) er der et meget skægt, farvelagt
billede af husstøvpartikler. Her ses lange tråde af syntetiske fibre
eller hår fra fx katte, flade stykker af insektskæl, pollenkorn,
planterester, m.m.

Men der mangler, efter min opfattelse, eksempler på alle de afslidte
materialer af alle mulige ting, som der også må findes i hjemmet.
Og der mangler eksempler på de førnævnte hudskæl fra os mennesker.
Og hvad med de mikroskopiske, allergifremkaldende partikler, som
stammer fra husstøvmiderne?

--
'rluf :·)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-01-06 21:22

> Ja, vi må passe godt på vore døde huse. :·)

Jeg mente naturligvis røde hudsedler....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-02-06 10:43

> Jeg mente naturligvis røde hudsedler....

Skal vi vædde? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 29-01-06 00:49

> [...]
> mig. Jeg har et par krybdyr i rummet også, men de skifter jo huden i store
> flager, eller i et helt stykke (slanger), det støver ikke spor.

Jeg tror det hovedsageligt må være skumgummimadrassen, da skumgummi bliver
svagere (nedsiddet) efterhånden, så man vil gnider den itu i smuller.

> Hvis jeg trækker ud i mine stømper og slipper så de svipper tilbage med et
> smæk, så står der en fin støvsky ud hvergang. Det må også være døde
> hudceller. De støver ikke når de er nyvaskede.

Det er rigtig nok. Sikke mange hudceller man så må tabe. Men støv synes jo
mere end hvad massefylden er.

klip fra Max
Hvis man ønsker et støvfri rum, ja så sætter man rummet under
tryk så der er højere tryk derinde end ude, så forsvinder støvet
ud i stedet for at ligge sig.
klip

Ja det var måske en god ide, for noget tyder jo på at meget støv kommer via
luften.

Tak for alle svarene.