Flydende kul??
Fra : Sven

Dato : 25-01-06 22:02

Hej.
Jern, brint, ilt og guld kan alle findes i både fast form og i flydende form
(og vistnok i luftform hvis det er varmt nok??), men hvad med kulstof?
Kulstof kan vel ikke smelte, så man kan have "en liter flydende kul"?
Er der andre grundstoffer der ikke kan findes flydende (ved alm. tryk)?

Sven

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-01-06 22:19

"Sven" <none@com.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kulstof kan vel ikke smelte, så man kan have "en liter flydende kul"?
> Er der andre grundstoffer der ikke kan findes flydende (ved alm. tryk)?

Kul kan ikke flyde ? Hvorfor ikke ? Kul er vel ikke et stof der ikke har en
væskefase ? For så må jeg da bede Århus Statsgymnasium om at få mine
skolepenge tilbage :)

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 26-01-06 15:47

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Carbon_basic_phase_diagram.png

http://www-als.lbl.gov/als/science/sci_archive/108carbon.html

evt:
http://www.google.dk/search?sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rls=GGGL,GGGL:2005-09,GGGL:en&q=carbon+phase+liquid

/tue

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-01-06 15:51

Jan Pedersen fortalte:

> "Sven" <none@com.com> skrev i en meddelelse

> Kul kan ikke flyde ? Hvorfor ikke ? Kul er vel ikke et stof der ikke
> har en væskefase ? For så må jeg da bede Århus Statsgymnasium om at
> få mine skolepenge tilbage :)

Kul (grafit) kan ikke flyde for dets triple punkt er ved 10 MPa. Og det
sublimerer ved 3642 °C. Tallene er muligvis lidt usikre.
Lad os høre om du får held med skolepengene :->

Mvh
Martin
--
I ain't looking for nothing in anyone's eyes

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 27-01-06 05:03

Det ser ud til at der stadig er uenighed om hvordan fasediagrammet helt
præcist ser ud. Den følgende artikel forudser at fasediagrammet
indeholder en første ordens faseovergang mellem to forskellige
væskefaser. (Selve artikelen kræver abonnement)

http://prola.aps.org/abstract/PRL/v82/i23/p4659_1

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-06 13:01

Niels L Ellegaard fortalte:

> [...]
> indeholder en første ordens faseovergang mellem to forskellige
> væskefaser. (Selve artikelen kræver abonnement)

Der er et nydeligt billede her:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Carbon_basic_phase_diagram.png

Situationen kompliceres af udbredte metastabile områder og jeg kan ikke
få tallene i din artikeloversigt til at stemme.

Mvh
Martin
--
The ultimate goal of mathematics is to
eliminate any need for intelligent thought