Kan der være hormoner i kildevandsflasker?
Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 16:41

Ved ikke om det er OT her, men det vil i sikkert fortælle mig. Indsat for
ven:

Er de plastic vandrør der er installeret i 1980érne, bevist testet for
indhold af hormoner?

Er de plastic som kildevandsflasker lavet af testet? Hormoner + andre
skadelige stoffer.

Der er folk der påstår at der kan være disse stoffer i flasker, kan dette
have sin rigtighed?

Og hvor kan det evt. komme fra?

Mange hilsner

Charlotte og ven

Fra : Holst

Dato : 18-01-06 17:02

taarnborgvej snabel a gmail.com wrote:

> [...]
> skadelige stoffer.
>
> Der er folk der påstår at der kan være disse stoffer i flasker, kan dette

Næppe. Hverken plastrørene eller plastflasker er jo lavet af hormoner.
Det er polymerer, så der burde ikke være nogle hormoner. Men der kan så
til gengæld være monomerer, blødgøringsmidler og meget andet.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 18-01-06 17:27

"taarnborgvej snabel a gmail.com" <taarnborgvej snabel a gmailcom> wrote:
> Er de plastic vandrør der er installeret i 1980érne, bevist testet for
> indhold af hormoner? Er de plastic som kildevandsflasker lavet af testet?

Phtalater bruges som blødgøringsmidler i PVC (polyvinylchlorid) og kan
have hormon lignende effekter. Phtalater er opløselige i olie men ikke
i vand. PVC er bedst kendt fra nedløbsrør. N.b. rør lavet af kobber
vil også indeholde sporstoffer, så det er ikke meget bedre.

Kildevandsflasker er vist PE (Polyethylen). Vandrør er vist PEX, der
også er baseret på high-density polyethylen.

Se
http://www.forbrug.dk/erdetfarligt/nyhed/vandror/
http://www.forbrug.dk/erdetfarligt/nyhed/legetoj-dyr/

--