Matematikken bag ArcTan2 funktionen
Fra : Jan Thogersen

Dato : 16-01-06 22:55

Hej,

Jeg er ved at lave et projekt med en micro processor hvor jeg skal bruge
en ArcTan2 funktion.

Mit spørgsmål er. Hvordan kommer man fra en ArcTan funktion til en ArcTan2?

Mvh
Jan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-01-06 23:22

"Jan Thogersen" <jan@fishcorp.dk> wrote in message

> Mit spørgsmål er. Hvordan kommer man fra en ArcTan funktion til en
> ArcTan2?

Tja, det har google umiddelbart rigtig mange (ens) svar på. Kan du uddybe
dit spørgsmål?

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-01-06 23:52

Scripsit Jan Thogersen <jan@fishcorp.dk>

> Jeg er ved at lave et projekt med en micro processor hvor jeg skal
> bruge en ArcTan2 funktion.

> Mit spørgsmål er. Hvordan kommer man fra en ArcTan funktion til en ArcTan2?

Normalt betyder arctan2(x,y) vinklen (med fortegn) mellem vektoren
(1,0) og (x,y).

For x>0 gælder arctan2(x,y) = arctan(y/x).

Funktionen er mere praktisk til mange geometriske anvendelser end
den teoretiske arctan, idet man undgår ustabilitet ved divisionen
når x er lille.

I praksis formoder jeg at man beregner arctan2 ved at have en god
implementation af arctan(a) for -1<=a<=1 og så splitte om i "skæve"
kvadranter:

arctan2(x,y) = arctan(y/x) for |x|>|y|, x>0
arctan(y/x)+pi for |x|>|y|, x<0, y>=0
arctan(y/x)-pi for |x|>|y|, x<0, y<0
arctan(-x/y)+pi/2 for |x|<|y|, y>0
arctan(-x/y)-pi/2 for |x|<|y|, y<0

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 17-01-06 06:59

Matlab siger at de benytter den følgende kode:
http://www.netlib.org/fdlibm/e_atan2.c

Her er min kilde
http://www.mathworks.com/access/helpdesk/help/techdoc/ref/atan2.html

Niels

Fra : Jan Thogersen

Dato : 17-01-06 23:32

Niels L Ellegaard wrote:
> Matlab siger at de benytter den følgende kode:
> [...]
Takker mange gange... Begge svar gav pote Nu er mit digitale
vaterpas færdig

Mvh
Jan