Gaskonstanten
Fra : Kasper Egebo

Dato : 15-01-06 11:09

I forbindelse med et af mine tidligere indlæg omkring lydens hastighed i
gas, kom jeg lidt ind omkring en gas gaskonstant.

Jeg mener formlen ser således ud:

R = R_u/M

Hvor:

R = Gaskonstant for gas
R_u = Universal gaskonstant = 8,314 [J/(mol*K)]
M = Molmasse [g/mol]

Som jeg har forstået det gælder 8,314 [J/(mol*K)] kun for ideal gasser. Er
det rigtig forstået?
Endvidere mener jeg også at R_u er konstant for alle ideal gasser uanset
gastype, temperatur osv?

Molmassen(M) mener jeg kun afhænger af gastypen. Ideal gas eller ej. Er det
korrekt?

Hvis svaret til begge er ja, så har gassens temperatur ingen indflydelse på
gaskonstanten(R).
Det passer ikke efter den gaskonstant jeg har set andre bruger for varm
atmosfærisk luft (500-800 grader celcius).

Jeg vil få en gaskonstant for atmosfærisk luft på 0,2872 mens jeg kan se
andre bruger 287.
Dete kunne ligne en "faktor" fejl i mine udregninger eller også afhænger
gaskonstanten af temperaturen.
Men hvorfor så kalde det en "konstant"

Håber i kan hjælpe.

Mvh.
Kasper Egebo

Fra : Torben Ruby

Dato : 15-01-06 13:14

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor:
>
> R = Gaskonstant for gas
> R_u = Universal gaskonstant = 8,314 [J/(mol*K)]

du mener vist
R_u = Universal gaskonstant = 8,314 [KJ/(mol*K)]

> [...]
> Det passer ikke efter den gaskonstant jeg har set andre bruger for varm
> atmosfærisk luft (500-800 grader celcius).

Hvilke værdier bruger de da?
Så vidt jeg husker det - så gælder gaskonstanten for forsvindende lave tryk,
hvorimod temperaturen jo indgår i enhederne...

> [...]
> andre bruger 287.
> Dete kunne ligne en "faktor" fejl i mine udregninger eller også afhænger

husk igen at se hvilke enheder de har på - der er en faktor 10^3 forskel
mellem KJ og J (ligger jo i ordet Kilo)..
Den rigtige hedder R_i = 287.2 [J/(kg*K)] = 0.287 [KJ/(kg*K)]

> Håber i kan hjælpe.
>
> Mvh.
> Kasper Egebo
Ruby

Fra : Kasper Egebo

Dato : 15-01-06 13:40

"Torben Ruby" <rubyto@fjerndette_image.dk> skrev i en meddelelse

> "Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> du mener vist
> R_u = Universal gaskonstant = 8,314 [KJ/(mol*K)]

Det ville få formlen til at passe.
Må ha overset et k.

> Hvilke værdier bruger de da?
> Så vidt jeg husker det - så gælder gaskonstanten for forsvindende lave
> tryk, hvorimod temperaturen jo indgår i enhederne...

Det fremgår ikke. Kun at de bruger 287 som gaskonstant.
Men det passer også hvis det er kJ i stedet for J.

Ved ikke om vi er enige men jeg mener at K'et i formlen udtrykker
temperaturen.
Altså 1 K, eller 1 kelvin grad. Hvis det var en temperatur skulle den hedder
T ikke?

Hvis jeg har ret så tror jeg at jeg har forstået det hele.

Fra : Torben Ruby

Dato : 15-01-06 15:00

> [...]
> hedder T ikke?
>
> Hvis jeg har ret så tror jeg at jeg har forstået det hele.

Husk at der er forskel på store og små bogstaver
Jeg kopierede blot din første formel ned - og havde overset at du havde
skrevet store K for kelvin - hvilke er fejl - det skulle have været et lille
k..
store K blive brugt til størrelses angivelser - G =giga, M= Mili, K = Kilo
osv......

Ruby

Fra : Michael Haase

Dato : 15-01-06 13:44

Torben Ruby skrev dette den 15-01-2006 13:14:
> "Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse

> du mener vist
> R_u = Universal gaskonstant = 8,314 [KJ/(mol*K)]

Øh nej, R_u = 0,0821 (atm*L)/(mol*K) = 8,314 J/(mol*k) = 8,31
Pa·m³/(mol·K) = 8,314 kJ/(kmol*K)

--
Michael Haase

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-01-06 15:18

Scripsit "Torben Ruby" <rubyto@fjerndette_image.dk>

> [...]
> k..
> store K blive brugt til størrelses angivelser - G =giga, M= Mili, K = Kilo

Helt forkert. Enheden Kelvin forkortes stort K.

Forstavelsen "kilo-" (x1000) forkoertes lille k.

Forstavelsen "mili-" (/1000) forkortes lille m.

Stort M forkorter forstavelsen "mega-" (x1000000).

Nogen bruger stort K til at forkorte "kilo-" når "kilo-" datalogisk
sammenhæng betyder 1024 i stedet for 1000. Denne anvendelse er ikke
anerkendt i SI, og den officielle holdning er vist at man bør bruge
det rædselsfulde "kibi-", forkortet "ki".

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-01-06 15:22

Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>

> Helt forkert. Enheden Kelvin forkortes stort K.

Og for nu at korrigere mig selv, så staves enhedens fulde navn
naturligvis "kelvin" med lille k, selvom den forkortes med stort K.
Den er opkaldt efter lord Kelvin (med stort K), men SI-enheders fulde
navne staves altid med småt selv når de er opkaldt efter personer.

--
Henning Makholm "There is a danger that curious users may
occasionally unplug their fiber connector and look

Fra : Michael Haase

Dato : 15-01-06 14:08

Kasper Egebo skrev dette den 15-01-2006 11:08:
> [...]
> M = Molmasse [g/mol]
>
> Som jeg har forstået det gælder 8,314 [J/(mol*K)] kun for ideal gasser. Er

Ja og nej. R_u er 8.314 J/(mol*K) for alle gasser uafhængigt af tryk og
temperatur, men da gasser ikke opfører sig idealt, skal der korrigeres
med en koefficient, som er forskellig for de forskellige gasser. Hvis
den koefficient så bliver ganget på R_u, uden der bliver gjort
opmærksomt på det, kan det godt se ud som R_u har en anden værdi.

> [...]
> gastype, temperatur osv?
>
> Molmassen(M) mener jeg kun afhænger af gastypen. Ideal gas eller ej. Er det
Ja, og det er stadig den samme hvis gassen fortættes til en væske eller
fast stof.

--
Michael Haase

Fra : Kasper Egebo

Dato : 15-01-06 14:11

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> koefficient så bliver ganget på R_u, uden der bliver gjort opmærksomt på
> det, kan det godt se ud som R_u har en anden værdi.

Ideal gasser opfører sig vel idealt?
Ved godt at atmosfærisk luft egentlig ikke er en idealgas men den regnes
næsten altid somomden er.

Fra : Torben Ruby

Dato : 15-01-06 14:57

> [...]

> koefficient så bliver ganget på R_u, uden der bliver gjort opmærksomt på
> det, kan det godt se ud som R_u har en anden værdi.

Nej R_u er 8.314 KJ/(mol*k), husk nu også at skrive store og små
bogstaver... f.eks Kilo = K (store k) og k (lille k) =
kelvin..(temperaturen)

Ruby

Fra : Kasper Egebo

Dato : 15-01-06 15:26

> [...]

> Nej R_u er 8.314 KJ/(mol*k), husk nu også at skrive store og små
> bogstaver... f.eks Kilo = K (store k) og k (lille k) =

Mener bestemt det er forkert.
K = Kelvin
k = kilo = 10^3

Eksempler:
kg = kilogram
kW = kiloWatt
km = kilometer
kJ = kiloJoule

Fra : Michael Haase

Dato : 15-01-06 15:32

Torben Ruby skrev dette den 15-01-2006 14:56:

> Nej R_u er 8.314 KJ/(mol*k), husk nu også at skrive store og små
> bogstaver... f.eks Kilo = K (store k) og k (lille k) =
> kelvin..(temperaturen)

Hvor har du den værdi fra?

Wikipedia siger: R = 8.314 J/(mol*K)
Myginds Kemi 2000 A-niveau siger: R = 0,08314 bar*L/(mol*K)

hvilket er den bog jeg lige havde ved hånden, men jeg skal gerne smutte
i kælderen og konsultere de andre bøger jeg måtte have.

--
Michael Haase

Fra : Torben Ruby

Dato : 15-01-06 16:00

> [...]
>
> hvilket er den bog jeg lige havde ved hånden, men jeg skal gerne smutte i
> kælderen og konsultere de andre bøger jeg måtte have.

Ja - jeg må indrømme, at fejlen ligger på min side, havde overset at der
stod kmol, i bogen jeg tog tallet fra...

Ang store og små bogstaver, så har i helt ret, kelvin forkortes K og ikke
k..
men ang præfiks for tal kombinationer, så var fejlen også på min side... for
fra kilo (k) og nedad i størrelse er det med lille tal og fra mega (M) og
opaf er det med store bogstaver...

Beklager min deltagelse i gruppen ..

Ruby

Fra : Kasper Egebo

Dato : 15-01-06 19:24

> [...]
> for fra kilo (k) og nedad i størrelse er det med lille tal og fra mega (M)

Så det vil sige at R = 8,314 J/(mok*K) er helt korrekt?

Fra : Torben Ruby

Dato : 15-01-06 19:54

> "Torben Ruby" <rubyto@fjerndette_image.dk> skrev i en meddelelse

> Så det vil sige at R = 8,314 J/(mol*K) er helt korrekt?

Ja for R = 8,314 J/(mol*K) = 8314,4 J/(kmol*K)

Fra : Kasper Egebo

Dato : 15-01-06 21:27

> "Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja for R = 8,314 J/(mol*K) = 8314,4 J/(kmol*K)

Hmm så må jeg ha fundet ud af hvor jeg mangler en faktor 10^3 henne.

Fra : Kasper Egebo

Dato : 16-01-06 11:58

Kan ikke finde den fejl.
Nogen der har spottet den?

Fra : Michael Haase

Dato : 16-01-06 12:22

Kasper Egebo skrev dette den 16-01-2006 11:58:
> Kan ikke finde den fejl.
> Nogen der har spottet den?

Lidt svært når der ikke er enheder hverken på det ene resultat eller det
andet. Men med din formel for jeg ca 0.287 J/(g*K). Måske de andre
bruger 287 J/(kg*K), for så er det i grundenheder i SI-systemet.

--
Michael Haase

Fra : Kasper Egebo

Dato : 16-01-06 12:39

> [...]
> andet. Men med din formel for jeg ca 0.287 J/(g*K). Måske de andre bruger
> 287 J/(kg*K), for så er det i grundenheder i SI-systemet.

Hvordan hænger det sammen at J/(mol*K) kan blive til J/(g*K)?
Altså et sammenhæng mellem mol og gram?
Skal den findes ud fra molmassen?

Fra : Michael Haase

Dato : 16-01-06 13:12

Kasper Egebo skrev dette den 16-01-2006 12:39:
> "Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan hænger det sammen at J/(mol*K) kan blive til J/(g*K)?
> Altså et sammenhæng mellem mol og gram?
> Skal den findes ud fra molmassen?

Hvis vi går ud fra formlen i dit første indlæg er rigtig, altså:

>R = R_u/M
>
>Hvor:
>
>R = Gaskonstant for gas
>R_u = Universal gaskonstant = 8,314 [J/(mol*K)]
>M = Molmasse [g/mol]

R = 8,314 [J/mol*K / 29 g/mol]
R = 0,287 [(J/mol*K)*(mol/g)]
R = 0,287 [J/(g*K)] = 0,287 J/(g*K) * 1000 (g/kg) = 287 (J/kg*K)

Jeg ved dog ikke om det er der forskellen ligger, men umiddelbart vil
jeg mene at det nok er det mest sandsynlige.

Enheder kan godt nok være besværlige at regne med sommetider, men
tilgengæld er det så det meget nemmere at sammenligne resultater når der
er enheder på over det hele, især hvis der er en faktor 10^n forskel.

--
Michael Haase