NORDGRIP
Fra : Martin Larsen

Dato : 14-01-06 15:43

Der er en interessant artikel i WA i denne uge om undersøgelser af en
iskerneboring fra Grønland. Det viser sig at omslaget fra istid til
varmeperiode skete fra det ene år til det andet med temperaturstigning på
23° og efterfølgende afsmeltning som fik havet til at stige 100 meter på
3000 år.
På den baggrund ligner vor nuværende klimadebat en diskussion af hvorvidt
et skvulp i et ølglas mest ligner en storm eller en orkan
Hvilken brat begivenhed har mon startet dette for 11708 år siden. Kan det
være ukendte processer i solen eller hvad?

Mvh
Martin
--
Ne quid nimis

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 14-01-06 17:37

> [...]
> Hvilken brat begivenhed har mon startet dette for 11708 år siden. Kan det
> være ukendte processer i solen eller hvad?

Jo, men du har selvfølgelig en konkret kildehenvisning. Det er lidt
inforstået, hvad er WA?

Poul Evald

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-01-06 17:48

Poul Evald Hansen fortalte:

> Jo, men du har selvfølgelig en konkret kildehenvisning. Det er lidt
> inforstået, hvad er WA?

Det er naturligvis Weekendavisen fra det berlingske officin.
Og temperaturstigningen skal lige rettes til 16-17° - det er immervæk
stadig et kraftigt spring på et år.

Mvh
Martin
--
Il faut cultiver notre jardin

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 14-01-06 19:21

> Poul Evald Hansen fortalte:

> Det er naturligvis Weekendavisen fra det berlingske officin.
> Og temperaturstigningen skal lige rettes til 16-17° - det er immervæk
> stadig et kraftigt spring på et år.
Weekendavisen hvornår? Hvilken kilde? Hvilke forskere? - Det var bare det
jeg mente!

M.v.h.
Poul Evald

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-01-06 19:46

Poul Evald Hansen skrev:

> Weekendavisen hvornår? Hvilken kilde? Hvilke forskere? - Det
> var bare det jeg mente!

Weekendavisen fra *denne* uge. Det har Martin allerede skrevet.

link:
<
http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060113/IDEER/601120365

[citat]
Se her er is fra De puniske Krige. Isen indeholder den luft, som Hannibal
har indåndet flere hundrede år før Kristus. Luft fra før verden gik af
lave,«
griner Jørgen Peder Steffensen efter at have åbnet papkasse nummer
3055 i en iskold kælder med en temperatur på 26 minusgrader dybt nede
under H.C. Ørsted Instituttet.
--
'rluf :·)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-01-06 19:50

"Poul Evald Hansen" <pevh@nspmaildutdit.danbbs.dk> wrote in message

> Weekendavisen hvornår? Hvilken kilde? Hvilke forskere? - Det var bare det
> jeg mente!

Idag, på forsiden:
http://www.weekendavisen.dk/

hilsen
Uffe

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 15-01-06 11:18

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Poul Evald Hansen" <pevh@nspmaildutdit.danbbs.dk> wrote in message

> Idag, på forsiden:
> http://www.weekendavisen.dk/

quote
Men det danske videnskabsministerium og Folketingets Finansudvalg har endnu
ikke afsat en eneste krone til Polaråret.

big snip

Polarforskning
98 procent af det danske suverænitetsområde ligger i Arktis. Men mindre end
én procent af de samlede forskningsmidler bruges der. Danmark er godt på vej
til at sætte tidligere tiders storhed i polarområdet over styr, fordi
bevillingerne til arktisk forskning er halveret på 10 år.
unquote

Carsten

Fra : eyvinddk

Dato : 15-01-06 00:09

Martin Larsen skrev:

> Der er en interessant artikel i WA i denne uge om undersøgelser af en
> iskerneboring fra Grønland.

Ja, du kunne nu godt have linket, men en kæmpe tak skal du da ha'
for at gøre opmærksom på denne interessante nye viden!
Det bliver spændende at følge udviklingen hos NORDGRIP.
Mon ikke snart en klimaforsker har gjort sig fortjent til Nobelprisen!

MVH
Eyvind

Fra : Per Andreasen

Dato : 15-01-06 17:00

Artiklen er noget vrøvl. Iflg. Arkimedes Lov er det selvfølgelig kun
"landbaseret" is, der ved afsmeltning kan bringe verdenshavene til at stige.
Hvis vi forestiller os, at gennemsnitstykkelsen af den landbaserede is
skulle være 1 km (hvilket sikkert også er for højt regnet), ville en
fuldstændig afsmeltning af al is ned til grundfjeldet på Grønland og
Antarktis bringe havenes vandstand op med 23 meter. Hvor skulle isen til de
sidste 77 meter komme fra (Jeg ved godt, at der er is på Svalbard og Canada
o.s.v.)??

mvh Per Andreasen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-01-06 17:25

Per Andreasen wrote:
> [...]
> sidste 77 meter komme fra (Jeg ved godt, at der er is på Svalbard og Canada

Mon ikke man kan forvente at de islag der var tilstede i slutningen af
den i artiklen omtalte istid kunne dække et område større end Grønland
og Antarktis?
Nordeuropa, Sibiren, Nordamerika dækket af is (Danmark lærte vi i
mellemklasserne blev dannet som følge af afsmeltningen blot fra Sverige).
Nej det kræver nok lidt mere end Arkimedes hvis man vil outsmarte en
seriøs forskningsorganisation.

Fra : Per Andreasen

Dato : 16-01-06 14:13

Det er jo nødvendigt at modregne den is, der ikke smeltede dengang, og
sammenholder man det med at vandstanden skulle stige med 100 meter, holder
det ingen steder. Det eneste, jeg vil påpege med mit indlæg er, at den is,
der befinder sig i havområder, ikke vil bringe vandstanden til stigning ved
smeltning. Og havområderne udgør langt den største del af arktis, som det
gør med i øvrigt hele jorden. Prøv blot at iagtage "toppen" af en globus.

mvh
Per Andreasen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-01-06 14:40

Per Andreasen wrote:
> [...]
> gør med i øvrigt hele jorden. Prøv blot at iagtage "toppen" af en globus.

1. Du ved hvor stor en mængde is der ikke smeltede den gang?
2. Hvorfor bliver du ved med at snakke om isområder på polerne. Under
istiden strækte isområderne sig til Sydfrankrig.
3. Det er flot du lige vil påpege at du kender Arkimedes lov, et
værdifuldt bidrag til vidensmængden i gruppen. Men, is i havområder OVER
havets overflade vil bidrage til at hæve vandstanden ved smeltning. De
isområder du snakker om er over havetsoverflade.
4. Der er absolut ingen grund til at tro at dine "teorier" kan sige
noget som helst fornuftigt i retning af om hvorvidt en
vandstandsstigning på 100 meter er troværdig - det gør vi andre nemlig ikke.

Fra : N. Foldager

Dato : 16-01-06 20:10

Jonas Kofod:

> [...]
> havets overflade vil bidrage til at hæve vandstanden ved smeltning. De
> isområder du snakker om er over havetsoverflade.

Så må du være den rette til at oplyse mig om følgende:

Forestil dig 1000 tons vand, der flyder på havet (altså i balance med
tyngdekraften).

1. Hvor meget vand fortrænger de 1000 tons, hvis de er frosset til is?

2. Hvor meget vand fortrænger de 1000 tons, hvis de ikke er frosset
til is?

3. Hvad sker der med vandstanden mellem de to situationer?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-01-06 20:54

N. Foldager wrote:
> [...]
> til is?
>
> 3. Hvad sker der med vandstanden mellem de to situationer?

Du kender selv svarene på de spørgsmål du har opstillet - men de er ikke
beskrivende for isområderne der strækker sig udfra polernes fastland.
Kort - et legeme fortrænger kun vand i det omfang det er neddyppet.
Ydermere gælder Arkimedes osse kun i det omfang legemer flyder i vandet
- det gør isområder der vokser ud fra fastlandet ikke.

Fra : N. Foldager

Dato : 17-01-06 22:58

Jeg:

<klip>

Jonas:

> Du kender selv svarene på de spørgsmål du har opstillet -

Ja. Men det gjorde du åbenbart ikke.

> Ydermere gælder Arkimedes osse kun i det omfang legemer flyder i vandet
> - det gør isområder der vokser ud fra fastlandet ikke.

Så du mener altså, at isen ville blive stående med et frit spænd på
over 1000 km, hvis man kunne suge vandet væk under den.

Per Andreasen talte naturligvis om den del del af isen, der er fri af
bunden, siden han involverede Archimedes.

Din sarkastiske bemærkning:

var uforskammet, med mindre du ikke forstod at anvende Archimedes på
smeltende is-legemer i vand. Og da jeg tror pænt om dig, ville jeg
hjælpe dig med at forstå det.

Mvh
Niels Foldager

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-01-06 23:33

N. Foldager wrote:
> Jeg:

> <klip>
>
> Jonas:

> Ja. Men det gjorde du åbenbart ikke.

Det kan enhver se at jeg gjorde.

> Så du mener altså, at isen ville blive stående med et frit spænd på
> over 1000 km, hvis man kunne suge vandet væk under den.

Nej og du har ikke noget grundlag for at skyde mig det i skoene udfra
det jeg har skrevet.

> Per Andreasen talte naturligvis om den del del af isen, der er fri af
> bunden, siden han involverede Archimedes.

Nej det gjorde han ikke for han medtog kun is på fastlandet i sin
beregning - ikke den andel af isen der ikke kan beskrives med Arkimedes.

> Din sarkastiske bemærkning:

> var uforskammet, med mindre du ikke forstod at anvende Archimedes på
> smeltende is-legemer i vand. Og da jeg tror pænt om dig, ville jeg
> hjælpe dig med at forstå det.

Prøv at læs ordentligt og lad være med at selv fremdigte at jeg mener er
alternativet når jeg afviser andres udsagn. Jeg mener ikke at isen
spænder ud over 1000 kilometer i frit spænd bare fordi jeg afviser
Arkimedes kan anvendes - og enhver med fornuft kan se at jeg ikke har
givet udtryk for sådant, så nærtagenhed tror jeg du er den eneste til at
dele overfor hvad jeg har sagt. Nemlig at Arkimedes kan ikke anvendes
til isområderne der spreder sig udfra polerne.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-01-06 23:40

Og helt ærligt jeg har allerede i tråd med Henning beskrevet hvad den
"ikke-Arkimedeske is" i al væsentlig består af. Så hvis du havde magtet
at læse lidt kunne det gøre op for din manglende fantasi.

"Nå han mener ikke at isen er Arkimedisk -> så må det jo være en
selvbærende konstruktion af is der står ud af fastlandet som en bro" tsk
tsk.

Fra : Per Andreasen

Dato : 16-01-06 21:11

Du ved vel, at vand, der fryser til is, udvider sig. Det er det fænomen, der
kan få en motorblok til at sprænges i frosvejr, hvis man glemmer frosvæsken.
Du har altså en given masse af vand, der ved frysning selvfølgelig bliver
til den samme masse af is, vægten er ens. Derimod udvider rumfanget sig,
hvilket selvfølgelig giver isen en mindre massefylde end vand. Ergo: Isen
flyder på vand. Hvis den smelter, reduceres dens rumfang, således at hele
isblokken kan være i "det hul i vandet" som isblokken ved flydning
forårsagede i frossen tilstand. Altså!!!!! Arkimedes Lov = Et legeme, der
nedsænkes i en væske, taber lige så meget i masse, som den fortrængte
væskemængde vejer. Nu kan jeg da vist ikke udtrykke mig tydeligere.
Du taler om at isen strakte sig til Sydfrankrig. Det er bestemt heller ikke
korrekt. Efter de årstal ( for 11708 år siden), der er nævnt, drejer det sig
om den sidste istid, som havde en væsentlig ringere udstrækning end de
forrige, og ikke nåede ret langt ned i Europa.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-01-06 21:26

Per Andreasen wrote:
> [...]
> om den sidste istid, som havde en væsentlig ringere udstrækning end de
> forrige, og ikke nåede ret langt ned i Europa.

1. Citatteknik.
2. Isområderne omkring polerne er ikke som en stor isterning der flyder
i et glas vand - det er landfast is der vokser udfra fastlandet. Hvis
der var tale om at arkimedes lov kunne anvendes har det iøvrigt ikke det
fjerneste at gøre med vands massefylde udvikling som funk. af T, så den
del kan du godt glemme.
3. Bare en lille smule ned i Europa er en hel del når man starter fra
polen. Jeg mener dog stadigt at isen trak sig tilbage fra en linie
omkring alperne, men det gider jeg ikke tænke over.

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-01-06 08:26

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> polen. Jeg mener dog stadigt at isen trak sig tilbage fra en linie
> omkring alperne, men det gider jeg ikke tænke over.

Og så er det i øvrigt sludder at sige legemet taber masse i den opstilling.
Massen er konstant.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-01-06 19:02

Martin Andersen wrote:

> Og så er det i øvrigt sludder at sige legemet taber masse i den
> opstilling. Massen er konstant.

Ja det kunne være en punkt 4

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-06 16:57

Den 16-01-06 14.12 skrev Per Andreasen følgende:

> Det er jo nødvendigt at modregne den is, der ikke smeltede dengang, og
> sammenholder man det med at vandstanden skulle stige med 100 meter, holder
> det ingen steder.

Jeg føler mig lidt tabt. Mener du, at det er journalistens sætning, der
er forkert, eller det at vandet er steget 100 meter, der er forkert
(eller begge dele)?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan du

Fra : Per Andreasen

Dato : 17-01-06 15:52

Jeg følger denne gruppe, fordi jeg er nysgerrig, og fordi jeg meget gerne
vil lære noget mere, og hvis jeg tager fejl i bedømmelsen af dettte emne på
en eller anden måde, vil jeg derfor meget gerne vide det. Jeg er dog bestemt
ikke blevet overbevist af de indlæg, der indtil nu har været.
Hvis man "fordeler" 1 km tyk is ( og her indrømmer jeg, at jeg ikke kender
den præcise gennemsnitstykkelse, men jeg kan dårligt forestille mig, at den
har været mere end 1 km. tykkere end den er nu i gennemsnit ) fra et areal
på størrelse med Grønland og Antarktis ud over hele den del af Jorden, der
er dækket med vand, ville havene stige med 23 meter. Det er simpel
købmansregning.
Samtidigt viser issøjleboringerne i Grønland mig bekendt en kronologisk
kontinuitet. Der "mangler" ikke de mange tusinde år, som man kunne forvente,
hvis de var "smeltet væk"

Per
Andreasen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 17-01-06 17:17

Per Andreasen wrote:
> [...]
> på størrelse med Grønland og Antarktis ud over hele den del af Jorden, der
> er dækket med vand, ville havene stige med 23 meter. Det er simpel

Ikke helt.

Du overser den kendsgerning, at varmt vand fylder mere end koldt vand -
med ca. 4 grader som vendepunkt. Så efterhånden som det smeltede isvand
fordeler sig over havoverfladen, vil en stor del af det stige i
temperatur (f.eks. nede ved ækvator) og derfor fylde mere.

Det er svjh beregnet, at alene temperaturstigningen i det nuværende
havvand-volumen har betydet en målbar højere vandstand - også uden
tilførsel af mere vand..

mvh

Krabsen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-01-06 17:32

Gert Krabsen wrote:

> [...]
>
> Det er svjh beregnet, at alene temperaturstigningen i det nuværende
> havvand-volumen har betydet en målbar højere vandstand - også uden

Plus den forkerte anvendelse af Arkimedes, krydret med misforståelse af
faseskiftemassefyldens betydning + manglende vilje til at ville indse
betydning i at der var is i langt større områder end polerne da istiden
sluttede + at ordentlig skriveskik ikke syntes at trænge igennem trods
ønsket om at "være med".

Fra : Per Andreasen

Dato : 18-01-06 01:11

Jeg er forbløffet over den fornærmede tone i gruppen. Specielt måske fra
Jonas Kofod. Jeg beklager dybt, hvis jeg er kommet til at støde ham, og jeg
vil da huske fremover, at han er overfølsom for kritik.
Jeg vil love dig, Jonas Kofod, at jeg aldrig mere vil kommentere endsige
rette i dine indlæg. Jeg bryder mig ikke om at gøre folk kede af det eller
støde dem på nogen måde. På den anden side er jeg åbenbart ikke den eneste,
som finder dine indlæg lovligt personlige og uforskammede.

På trods af det, venlig hilsen Per Andreasen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 18-01-06 11:21

Per Andreasen wrote:
> [...]
> støde dem på nogen måde. På den anden side er jeg åbenbart ikke den eneste,
> som finder dine indlæg lovligt personlige og uforskammede.

Når du bliver ved med ikke at blive klogere eller overhovedet prøve på
at ville indordne dig i gruppen, så bliver budskabet altså lidt mere
kontant for hver gang det ikke trænger ind - så stop dit voksen og
følsom pjat og tag en tudekiks - patetisk når du selv bruger kontant
sprog lige indtil det må indses at der ikke er hold i dine teorier - og
så skal man til at lege det lille sårede dyr - flot!
Hvis du skal indgå i dialog med andre her i gruppen, nu jeg selv er dømt
pr fornærmetheds persona non grata, så vil jeg råde dig i det mindste
at prøve at lære ordentlig skriveskik på usenet - selvom det ikke
rigtigt trænger igennem.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 18-01-06 11:31

Per Andreasen wrote:
> [...]
> støde dem på nogen måde. På den anden side er jeg åbenbart ikke den eneste,
> som finder dine indlæg lovligt personlige og uforskammede.

Iøvrigt

>Plus den forkerte anvendelse af Arkimedes,

Skrev jeg fordi du ikke bruger Arkimedes ordentligt

> krydret med misforståelse af faseskiftemassefyldens betydning +

Skrev jeg fordi du har misforstået faseskiftemassefyldense betydning.

> + manglende vilje til at ville indse betydning i at der var is i
> langt større områder end polerne da istiden sluttede

Fordi du vedbliver kun at tage "pol is" i betragning for dit smelteregnskab.

> + at ordentlig skriveskik ikke syntes at trænge igennem trods
> ønsket om at "være med".

Fordi du bliver ved med at skrive indlæg forkert selvom talrige
mennesker har bedt dig at komme med i programmet.

Hvis du finder det fornærmende at blive påpeget for sine fejl - så tror
jeg slet ikke hele denne gruppe egner sig til dit sind. Så tror jeg
hellere du skal finde børnene frem og diskutere med - eller... du bliver
måske osse fornærmet når de har ret?

Fra : Kasper Andersen

Dato : 18-01-06 12:04

> hellere du skal finde børnene frem og diskutere med - eller... du bliver
> måske osse fornærmet når de har ret?
> + at ordentlig skriveskik ikke syntes at trænge igennem trods
> ønsket om at "være med".

<snip>
Skriv i et høfligt sprog og undlad at lade dig provokere til andet.
En ved første øjekast underlig opførsel har ofte en naturlig forklaring.
Skribenter som du opfatter som kværulanter gør du som regel bedst i at
ignorere. Husk også at dine indlæg med meget stor sandsynlighed gemmes
for tid og evighed.
fra: http://www.usenet.dk/info/lynvejledning.html
</snip>

Kan vist bruges af begge parter.

*/Kasper

Fra : Jonas Kofod

Dato : 18-01-06 12:26

Kasper Andersen wrote:
> [...]
> Skribenter som du opfatter som kværulanter gør du som regel bedst i at
> ignorere. Husk også at dine indlæg med meget stor sandsynlighed gemmes

Jeg indrømmer at jeg har et farverigt sprog, bliver grebet af heden og
jeg mangler en pæn måde for 5 gang at påpege ignorans af f.eks.
citatreglerne. Men jeg har altid fundet det sjovt at ingen har følt sig
fornærmet eller pågåede af det før end det tidspunkt hvor de har indset
at deres egen udlægning af et debatemne må lægges i graven. Det mest
rammende er åbenbart ikke at have ret - og i såfald siger jeg blot;
Don't shot the messenger.
Hvis nogen følger sig ramt af ovenstående er det dem frit for at tilføje
smileys, ss og høviske vendinger i en sådan grad at det er dem behørigt
spiseligt, jeg har blot leveret budskabet, ikke pynten.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-01-06 18:13

Per Andreasen skrev:

> [...]
> indrømmer jeg, at jeg ikke kender den præcise gennemsnitstykkelse,
> men jeg kan dårligt forestille mig, at den har været mere end 1 km.

Hvis du tror at vi prøver at fylde dig med løgn, kan vi vist ikke
komme videre i denne tråd.

En stor del af Grønlands iskappe er over 3 kilometer tyk. Faktisk
er den i stand til med sin vægt at trykke hele midten af øen ned
under havets nuværende overflade. Det er almindelig skolelærdom
at verdenshavet vil stig 7-8 meter, hvis man afsmelter hele
Grønlands iskappe.

Når nu kompetente faggeologer har regnet ud at verdenshavet vil
stige cirka *73* meter, hvis man afsmelter *både* Grønland og
Antarktis, vælger du bare at sige at det tror du ikke på. Tag selv
til Antarktis og bliv klar over dette kontinents enorme størrelse og
iskappens volumen. Eller søg selv viden. Og med hensyn til kontinuiteten
i dannelsen af Grønlands iskappe, så har der i geologisk tid været
mange hhv. afsmeltninger og nedisninger. Den vi ser nu, er i geologisk
sammenhæng, bare en enkelt af dem.

P.s.
Jeg er selv kun en nysgerrig amatør; men jeg har trods alt gået
til geologi i mindst fire vintersemestre på Folkeuniversitetet hos
nogle af dette lands bedste faggeologer.

P.p.s. Lær at citere ordentligt her:

Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-01-06 18:21

lidt om is

http://www.dpc.dk/PolarPubs/Digital/Indlandsisen.html

Michael

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-01-06 22:17

Per Andreasen skrev:

> [...]
> grundfjeldet på Grønland og Antarktis bringe havenes vandstand
> op med 23 meter. Hvor skulle isen til de sidste 77 meter komme

Ifølge SDE vil en afsmeltning af Grønlands og Antarktis indlandsis
alene give en havniveaustigning på *73* meter. Læg dertil diverse
gletchere og is i bjergområder. Så tror jeg snildt vi skal nå en
havniveaustigning på 100 meter.

P.s. Det er er sket adskillige gange før i klodens historie.

--
'rluf :·)

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-01-06 22:32

Herluf Holdt, 3140 fortalte:

> [...]
> havniveaustigning på 100 meter.
>

> P.s. Det er er sket adskillige gange før i klodens historie.

Det er nogle ret forvirrede indlæg som det er lykkedes Per Andreasen at
generere.
Istiderne er glimrende beskrevet ude på nettet hvis man _orker_ at kigge
efter.
Havniveauet under sidste istid er målt ret nøjagtigt fx ved boring i
koralrev til -121 ±5 meter fra det nuværende.

Mvh
Martin
--
It's a hard world to get a break in
all the good things have been taken

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-06 23:06

Den 16-01-06 22.16 skrev Herluf Holdt, 3140 følgende:

> [...]
> alene give en havniveaustigning på *73* meter. Læg dertil diverse
> gletchere og is i bjergområder. Så tror jeg snildt vi skal nå en

Der er ingen grund til at prøve at få mængden af is til at gå op med
stigningen på 100 meter. Den smeltede is er langt fra så vigtig for
vandstigningen som den øgede vandtemperatur.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-01-06 23:55

Scripsit Jonas Kofod <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk>

> Kort - et legeme fortrænger kun vand i det omfang det er neddyppet.
> Ydermere gælder Arkimedes osse kun i det omfang legemer flyder i
> vandet - det gør isområder der vokser ud fra fastlandet ikke.

Mener du derimod at hele isshelfen hænger i kysterne i stedet for at
flyde på vandet nedenunder? Det må da give nogen enorme momenter i
isen - hvorfor knækker den ikke?

Sagen er naturligvis anderledes hvor der er is hele vejen ned til det
faste fjeld, selvom fjeldet ligger under havoverfladen (hvilket fx er
tilfældet for store dele af Grønlands indlandsis). Der kan Arkimedes'
lov naturligvis ikke bruges.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-01-06 01:35

Henning Makholm wrote:
> [...]
> faste fjeld, selvom fjeldet ligger under havoverfladen (hvilket fx er
> tilfældet for store dele af Grønlands indlandsis). Der kan Arkimedes'

Jeg mente begge dele - jeg er godt klar over der er grænser for isens
evner til at "hænge på". Det er rigtigtnok den bundfrosne is der er
langt det væsentligste her. Men jeg har da heller ikke sagt hvorvidt det
skulle være det ene eller andet? Blot at isområder fra fastlandet, den
udvoksende isshelf ikke kan beskrives med Arkimedes.

Fra : John Larsson

Dato : 17-01-06 11:59

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> [...]
>faste fjeld, selvom fjeldet ligger under havoverfladen (hvilket fx er
>tilfældet for store dele af Grønlands indlandsis). Der kan Arkimedes'

Nu påvirkes jo landet og evt. havbunden i lavbundede hav af at have en
flere km tyk iskappe på sig! Noget af Danmark (det nordlige) hæver sig
stadig efter den sidste istid. Ved Stockholm hæver sig havbunden ca. 5 mm
om året o i Nordsverige dobbelt så meget! Man er nødt til at betragte
havbunden som et kar og skal man kende indholdets rumfang historisk, må
man kende karrets præcise form til hver en tid.

John

Fra : Thomas S

Dato : 18-01-06 16:44

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Tag selv
> til Antarktis og bliv klar over dette kontinents enorme størrelse og
> iskappens volumen.

Lidt anskueliggørelse: Antarktis iskappe har et areal på omkring
13,720,000 km². Det svarer løseligt til:

- over 3 fjerdedele Sydamerikas areal eller
- noget i retning af Europa og Grønlands areal tilsammen

Thomas S