Knuse glas med lyd: Frekvens på krystalgla~
Fra : Morten

Dato : 27-12-05 04:18

Hej gruppe.

Jeg har et par spørgsmål:

1) Når man vil knuse et krystalglas med lyd, hvor længe skal glasset så
udsættes for sin egen "lydfrekvens"? (Jeg har læst mig til, at man skal slå
på glasset og aflytte dens "tone"/frekvens, og så afspille en lign frekvens
via en kraftig højtaler for at knuse glasset).

2) Imellem hvilke yderpunkter ligger frekvenserne sådan ca. på krystalglas?
(Der må være en grænse for, hvor højt og lavt det kan blive?)

Jeg vil nemlig generere en lyd på computer, som jeg vil brænde på en cd. Lad
os sige, at den skal vare 20 minutter. Hvis man over 20 minutter kører fra
den laveste "krystalglas-knuser-frekvens" til den højeste, ville der så være
en realistisk chance for at ødelægge et glas? Eller er det vigtigt, at man
kender PRÆCIS den rigtige frekvens og udsætter glasset for det i minutvis?
Hvis lyden er høj (LARMENDE) nok, vil glasset så ikke sprænge straks den
nøjagtige frekvens kommer? Eller SKAL glasset i "vibrationer" først (dvs
udsættes for frekvensen i længere tid)?

Det var mange sprøgsmål... Håber I kan hjælpe!

MvH Morten

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 27-12-05 04:26

Morten wrote:

> 1) Når man vil knuse et krystalglas med lyd, hvor længe skal glasset så
> udsættes for sin egen "lydfrekvens"?

Mythbusters på Discovery har udført det. Når de først havde frekvensen,
drejede det som om omkring et sekund før glasset sprang.

Jeg kan anbefale dig, at se den udsendelse (de genudsender hele tiden
Mythbusters). De fortæller faktisk præcis hvordan det skal gøres.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

http://www.bevargruppeeksamen.dk

Fra : Morten

Dato : 27-12-05 05:13

> Mythbusters på Discovery har udført det. Når de først havde frekvensen,
> drejede det som om omkring et sekund før glasset sprang.
Ok. Kunne man evt. nedsætte denne tid, hvis fx. lydens volume var højere?
(undskyld hvis det er et dumt spørgsmål.)

> Jeg kan anbefale dig, at se den udsendelse (de genudsender hele tiden
> Mythbusters). De fortæller faktisk præcis hvordan det skal gøres.
Mange tak for tippet! Jeg vil bestræbe mig på at få det set. (Har desværre
ikke Discovery selv, men må kunne opstøve det et sted).

Problemet er bare, at min idé er, at lave en skæring på en cd, som kan
sprænge krystalglas UDEN man på forhånd kender glassets frekvens. Men hvis
hver frekvens skal afspilles i 1 sekund (eller lidt mere), så ville det være
rart at vide, hvilke to yderpunkter krystalglasfrekvenserne bevæger sig
imellem!

Helt konkret er min plan at lave en musikcd med et "ekstranummer" EFTER mine
(mere eller mindre) musikalske numre. Ekstranummeret skal være et lydspor,
som principielt ville kunne sprænge hvilket som helst krystalglas, som står
tæt op ad højtaleren, (som naturligvis skal være skruet højt op).

På forhånd har jeg planlagt ca. 20 minutter til denne "feature"... Men det
giver jo kun plads til 1200 frekvenser á 1 sekund.

Og lad mig lige pointere, at det ikke er planen, at cd'en skal "overraske"
folk og knuse alle deres krystalglas hjemme i stuerne. Der skal naturligvis
stå en advarsel/instruktion på cd-coveret (såfremt det altså kan lade sig
gøre).

MvH Morten

Fra : 15kw

Dato : 27-12-05 09:51

"Morten" <staal@italy.dk> skrev i

> [...]
naturligvis
> stå en advarsel/instruktion på cd-coveret (såfremt det altså kan lade sig

Husk også lige at advarer dem om at deres forstærker / højtalere er i fare
for at brænde af, de fleste forstærkere kan ikke tåle at afspille en sinus
ved fuld styrke i ret lang tid uden at blive for varme.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Ivar

Dato : 27-12-05 11:02

Morten skrev:

> [...]
> rart at vide, hvilke to yderpunkter krystalglasfrekvenserne bevæger sig

Hvis du vil smadre glas med et almindelige højttalere, skal du ramme
glassets resonansfrekvens præcist. Jo længere tid glasset udsættes for
lyd, jo mindre effekt skal der til, men længere tid kræver, at
frekvensen er mere nøjagtig (lig glassets resonansfrekvens). Hvis det
skal ske på 1 sekund er en nøjagtighed på 0,1 Hz utvivlsomt godt nok,
hvis det skal være over 10 sekunder skal nøjagtigheden være 0,01 Hz
osv.

Det er nok ikke realistisk.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : John Larsson

Dato : 27-12-05 10:42

Jens Peter Rosenkvist <jensercube@ofir.dk> writes:
>Mythbusters på Discovery har udført det. Når de først havde frekvensen,
>drejede det som om omkring et sekund før glasset sprang.

Brugte man en ganske almindelig forbrugerhøjttaler som lygdiver?

John

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 28-12-05 00:18

John Larsson wrote:

> Brugte man en ganske almindelig forbrugerhøjttaler som lygdiver?

De udførte forsøget to steder. Første gang var det i et lydstudie, hvor
det må forventes at det ikke er almindelig forbrugerhøjtalere.
Det andet forsøg udførte de på en scene, hvor de selv slæbte højtaleren
med. De nævnte desværre ikke hvor de havde den fra.

For at få en højttaler til at springe glasset, udformede en lydmand dog
en kasse han satte foran højtaleren. Der var så et lille hul i midten af
kassen, så lyden blev koncentreret et sted. Glasset blev derefter
anbragt foran hullet.

Det lykkedes dem faktisk også at springe et glas ved at få en sanger til
at synge. Det tog dog lang tid, før det lykkedes, men det var helt uden
forstærker. Så man burde vel egentlig kunne lave det med alle højtalere.