/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Helium
Fra : Claus Skaarup


Dato : 13-12-05 18:12

Et lille spørgsmål:

Hvorfor giver inhalering af helium/ballongas den sjove, spæde stemme?

--
M.v.h. Claus
www.skaarup.nl



 
 
Klaus Alexander Seis~ (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 13-12-05 18:50

Claus Skaarup skrev:

> Hvorfor giver inhalering af helium/ballongas den sjove,
> spæde stemme?

Ifølge <http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/1046724740.53> skyldes det
at stemmelæberne vibrerer hurtigere på grund af den lette gasart. Men
ifølge <http://home.ringnett.no/lars.finsen/Helium.htm> skyldes det at
»lydhastigheten i helium er rundt 965 m/s, mot 333 m/s for luft«.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark
http://streetkids.dk/

LR (13-12-2005)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 13-12-05 21:05

>> Hvorfor giver inhalering af helium/ballongas den sjove,
>> spæde stemme?
>
> Ifølge <http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/1046724740.53> skyldes det
> at stemmelæberne vibrerer hurtigere på grund af den lette gasart. Men
> ifølge <http://home.ringnett.no/lars.finsen/Helium.htm> skyldes det at
> »lydhastigheten i helium er rundt 965 m/s, mot 333 m/s for luft«.

Stemmebåndene vibrerer hurtigere jo mindre modstand den omkringliggende gas
yder og en let gas yder mindre modstand end end tung.

Der gælder også, at en lavere modstand giver større lydhastighed. Derfor er
link 2 indirekte rigtig. Men det er ikke den højere lydhastighed i sig selv,
der giver den lyse stemme. Frekvensen i heliumet og i luften er ens og
ændrer sig ikke ved overgangen mellem de to gasser.

For væsker er det mere kompliceret da væskens kompressionsevne også spiller
ind. For gasser er kompressionen næsten ens, derfor har kun densiteten
betydning.

Mvh,

Lasse



Sven Nielsen (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 13-12-05 21:03

In article <439f09e1-bdaf2ac2-1668-4261-a25c-cd3bb368030c@news.szn.dk>,
klaus@seistrup.dk says...
> Claus Skaarup skrev:
> > Hvorfor giver inhalering af helium/ballongas den sjove,
> > spæde stemme?

> Ifølge <http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/1046724740.53> skyldes det
> at stemmelæberne vibrerer hurtigere på grund af den lette gasart. Men
> ifølge <http://home.ringnett.no/lars.finsen/Helium.htm> skyldes det at
> »lydhastigheten i helium er rundt 965 m/s, mot 333 m/s for luft«.

Den første forklaring er noget vås. Den anden er korrekt. Faktisk kan
man høre, at stemmelæberne vibrerer med samme frekvens, selv om man har
inhaleret helium, idet grundtonen i stemmen faktisk er uændret. Det er
resonanserne i struben, der ændrer frekvens pga. den høje lydhastighed i
den lette gasart.

Man kan opleve den modsatte effekt ved at tale med en tung gas i
lungerne, f.eks. svovlhexaflorid. Den gas er ligesom helium ugiftig, men
ufarligt er det dog ikke, da den fortrænger ilten, så man risikerer
kvælning.

Med venlig hilsen Sven.

Christian Iversen (18-12-2005)
Kommentar
Fra : Christian Iversen


Dato : 18-12-05 21:15

Sven Nielsen wrote:

> In article <439f09e1-bdaf2ac2-1668-4261-a25c-cd3bb368030c@news.szn.dk>,
> klaus@seistrup.dk says...
>> Claus Skaarup skrev:
>> > Hvorfor giver inhalering af helium/ballongas den sjove,
>> > spæde stemme?
>
>> Ifølge <http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/1046724740.53> skyldes det
>> at stemmelæberne vibrerer hurtigere på grund af den lette gasart. Men
>> ifølge <http://home.ringnett.no/lars.finsen/Helium.htm> skyldes det at
>> »lydhastigheten i helium er rundt 965 m/s, mot 333 m/s for luft«.
>
> Den første forklaring er noget vås. Den anden er korrekt. Faktisk kan
> man høre, at stemmelæberne vibrerer med samme frekvens, selv om man har
> inhaleret helium, idet grundtonen i stemmen faktisk er uændret. Det er
> resonanserne i struben, der ændrer frekvens pga. den høje lydhastighed i
> den lette gasart.
>
> Man kan opleve den modsatte effekt ved at tale med en tung gas i
> lungerne, f.eks. svovlhexaflorid. Den gas er ligesom helium ugiftig, men
> ufarligt er det dog ikke, da den fortrænger ilten, så man risikerer
> kvælning.

Man bliver vel også kvalt ved at stå i et rum fyldt med helium?

--
| Christian Iversen | Horses would come upstairs. Not to play |
| chrivers@iversen-net.dk | cards necessarily |


Jakob Nielsen (18-12-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 18-12-05 22:29

> Man bliver vel også kvalt ved at stå i et rum fyldt med helium?

Ja, men er lungerne fyldt med helium, så åben munden og det flyver ud. Er
gassen tung, så skal du stå på hovedet.



Bertel Lund Hansen (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-12-05 00:51

Jakob Nielsen skrev:

>> Man bliver vel også kvalt ved at stå i et rum fyldt med helium?

> Ja, men er lungerne fyldt med helium, så åben munden og det flyver ud.

Da ikke hvis man står i et rum fyldt med helium.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jakob Nielsen (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 19-12-05 07:53

>> Ja, men er lungerne fyldt med helium, så åben munden og det flyver ud.
>
> Da ikke hvis man står i et rum fyldt med helium.

Jeg fik ikke formuleret det tydeligt, kan jeg nu se. Det jeg mente var
Ja, man bliver kvalt i et fyldt rum, men hvis man bare har lungerne fyldt
(og ikke er i et fyldt rum), så kan det flyve ud.
Det var som ment som kontrast til den tunge gas.
Beklager den uklare formulering.



Christian Iversen (22-12-2005)
Kommentar
Fra : Christian Iversen


Dato : 22-12-05 12:27

Jakob Nielsen wrote:

>>> Ja, men er lungerne fyldt med helium, så åben munden og det flyver ud.
>>
>> Da ikke hvis man står i et rum fyldt med helium.
>
> Jeg fik ikke formuleret det tydeligt, kan jeg nu se. Det jeg mente var
> Ja, man bliver kvalt i et fyldt rum, men hvis man bare har lungerne fyldt
> (og ikke er i et fyldt rum), så kan det flyve ud.
> Det var som ment som kontrast til den tunge gas.
> Beklager den uklare formulering.

Godt så.

Men jeg har stadig lidt svært ved at tro på det. Hvis man tømmer lungerne så
meget man kan er der 1.5L gas/luft tilbage, ikke sandt? (husker jeg
rigtigt?) Når man så trækker vejret må denne 1.5L gas jo fortyndes med 4.5L
luft, for at give lungevolumen på 6L.

Nu er spørgsmålet så om gassen er for tung til at blive udåndet ved hurtigt
at tømme lungerne. Det må komme an på gassen, men i hvert fald kan ingen
magisk gas forhindre at de 4.5L luft når lungerne. Sætter de 1.5L sig i de
yderste forgreninger hvor ilten optages? I så fald er der ganske givet et
problem.

... jeg har stadig ikke lyst til at prøve

--
| Christian Iversen | And they start softly-softly-catchy-monkey |
| chrivers@iversen-net.dk | |


Bertel Lund Hansen (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-12-05 21:21

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Ifølge <http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/1046724740.53> skyldes det
> at stemmelæberne vibrerer hurtigere på grund af den lette gasart. Men
> ifølge <http://home.ringnett.no/lars.finsen/Helium.htm> skyldes det at
> »lydhastigheten i helium er rundt 965 m/s, mot 333 m/s for luft«.

Om en frekvens rammer vores ører med 300 eller 900 m/s, gør ingen
forskel. Det må være stemmebåndene der svinger hurtigere når
frekvensen er højere.

Så er det vel omsonst at diskutere om de kan det fordi luften er
let eller fordi den kan bevæge sig hurtigt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Klaus Alexander Seis~ (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 13-12-05 21:51

Bertel Lund Hansen skrev:

>> »lydhastigheten i helium er rundt 965 m/s, mot 333 m/s for luft«.
>
> Om en frekvens rammer vores ører med 300 eller 900 m/s, gør ingen
> forskel.

Nej, men er der ikke en relation mellem frekvens, bølgelængde og hastighed?

Så vidt jeg husker er f×l=v, hvor f er frekvensen, l er bølgelængden og
v er bølgehastigheden. Hvis altså hastigheden øges, bliver frekvensen
større for den samme bølgelængde. Det er for lang tid siden jeg har haft
fysik til at jeg kan gennemskue bølgelængdens betydning i denne sammenhæng.

> Det må være stemmebåndene der svinger hurtigere når frekvensen er
> højere.

Ja, det er definitionen på frekvens.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark
http://seistrup.dk/

Klaus Alexander Seis~ (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 13-12-05 21:58

Jeg skrev:

> Det er for lang tid siden jeg har haft fysik til at jeg kan
> gennemskue bølgelængdens betydning i denne sammenhæng.

På <http://physics.about.com/cs/acoustics/f/heliumvoicesque.htm> forklares
det at der dannes stående bølger med knudepunkter i hals og svælg, og at
frekvensen af resonansen er ca. 2,5 gange større i helium end i luft pga.
forskellen i bølgehastighed. Bølgelængden er selvfølgelig konstant.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark
http://magnetic-ink.dk/

Klaus Alexander Seis~ (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 13-12-05 22:01

Jeg skrev:

> På <http://physics.about.com/cs/acoustics/f/heliumvoicesque.htm>
> forklares det at der dannes stående bølger med knudepunkter i hals
> og svælg, og at frekvensen af resonansen er ca. 2,5 gange større i
> helium end i luft pga. forskellen i bølgehastighed. Bølgelængden
> er selvfølgelig konstant.

En lignende forklaring kan findes på
<http://www.helium.com/students/faq.html#voice>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark
http://magnetic-ink.dk/

Sven Nielsen (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 13-12-05 22:29

In article <439f3418-3e176d09-91b8-4ff6-bf03-1010d45cc728@news.szn.dk>,
klaus@seistrup.dk says...

> Bertel Lund Hansen skrev:
> > Det må være stemmebåndene der svinger hurtigere når frekvensen er
> > højere.

> Ja, det er definitionen på frekvens.

Nej, det er noget vås at stemmebåndene svinger hurtigere.

Med venlig hilsen Sven.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste