/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
friktion og dækbredde
Fra : Ukendt


Dato : 04-12-05 23:21

Hej,

Hvor meget hurtigere standser en bil hvis man fordobler dækbredden ?

1. mulighed er dobbelt så hurtigt, idet der er dobbelt så meget gummi der
har ved vejen
2. mulighed er "ingen forskel" idet kraften per areal halveres og går lige
op med fordoblingen af arealet.

Sandheden er vel et sted midt i mellem, eller hvad ?


Troels



 
 
John Larsson (05-12-2005)
Kommentar
Fra : John Larsson


Dato : 05-12-05 06:51

"Troels Thomsen" <nej tak ...> writes:
>Hvor meget hurtigere standser en bil hvis man fordobler dækbredden ?
>
>1. mulighed er dobbelt så hurtigt, idet der er dobbelt så meget gummi der
>har ved vejen
>2. mulighed er "ingen forskel" idet kraften per areal halveres og går
>lige
>op med fordoblingen af arealet.
>
>Sandheden er vel et sted midt i mellem, eller hvad ?

Nok et stykke fra *midt* imellem! I teorien er alternativ nr. 2 det
rigtige, men når vægten er stor forhold til berøringsfladen forringes det
effektive areal og dermed bremsningen. Prøve en gang hvor der er ekstremt
glatføre at sænke dæktrykket med ca. en tredjedel. Dét gør stor forskel!
Man bør dog ikke køre rigtigt langt på den måde, for rullefriktionen
bliver også meget større!

John


Martin Jørgensen (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 05-12-05 21:38

Troels Thomsen wrote:
> Hej,
>
> Hvor meget hurtigere standser en bil hvis man fordobler dækbredden ?
>
> 1. mulighed er dobbelt så hurtigt, idet der er dobbelt så meget gummi der
> har ved vejen
> 2. mulighed er "ingen forskel" idet kraften per areal halveres og går lige
> op med fordoblingen af arealet.
>
> Sandheden er vel et sted midt i mellem, eller hvad ?

Jeg tror ikke almindelig fysikteori helt kan forklare det uden at det
bliver (meget?) kompliceret fordi dækkene bliver jo fladtrådt på
forskellig vis, afhængigt af arealet når luften indeni komprimeres. Og
det tror jeg rent intuitivt har en enorm betydning for besvarelsen af
dette spørgsmål. Ellers har du helt ret i begge overvejelserne, så
sandheden er nok inde i mellem et sted...


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Ukendt (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-12-05 09:08


> Jeg tror ikke almindelig fysikteori helt kan forklare det uden at det
> bliver (meget?)

http://www.michelin.dk/dk/auto/grip_dry.jsp

Forklarer lidt om adhæsion og indentation, og er sådan set spændende nok.

Det kunne bare være sjovt vis nogen kunne huske en test i et bilblad, der
lige satte fokus på, om en alm bil standser (ret meget) hurtigere med dæk,
der er bredere end dem, bilen er godkendt med.

tpt




Sven Nielsen (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 13-12-05 23:46

In article <439546cc$0$38650$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Troels
Thomsen" <nej tak ...> says...

> Det kunne bare være sjovt vis nogen kunne huske en test i et bilblad, der
> lige satte fokus på, om en alm bil standser (ret meget) hurtigere med dæk,
> der er bredere end dem, bilen er godkendt med.

På tør vej standser de brede dæk bedre end de smalle (alt andet lige).
Adhæsionen er nogenlunde uafhængig af kontaktfladen, men det er grebet i
ujævnhederne ikke. På grus, sne eller våd asfalt er det sværere at sige,
hvad der er optimalt. Brede dæk vil f.eks. have lettere ved at
akvaplane.

Med venlig hilsen Sven.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste