Erfaringer med luftpudeklippere
Fra : Lars Jensen

Dato : 13-06-01 00:12

Min mor vil håndskubberen med en elektrisk luftpudeklipper på hendes
ca. 200 kvm. store plæne, men efter at have læst en test i et gammelt
Råd & Resultater (nr. 4 1999) er vi kommet i tvivl om, hvor gode de
egentlig er.

Den testede luftpudeklipper var en Flymo Turbo Lite 330, som ifølge RR
klarede græsset så dårligt, at den knap fortjente betegnelsen
plæneklipper. Det var vanskeligt at spore effekten, idet den efterlod
en masse uklippet græs, og i øvrigt lagde det ned, så man ikke kunne
afhjælpe problemet ved at kører henover plænen flere gange.

Nogen her som har erfaringer med dem - er de generelt så ringe, eller
er den lille Flymo bare en smutter (måske pga. størrelsen?) Vi har set
på andre modeller i nogenlunde samme størrelse (Bosch og Black &
Decker).

På forhånd tak for hjælpen

vh
Lars

Fra : Peter Bromley

Dato : 13-06-01 08:30

"Lars Jensen" <lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er den lille Flymo bare en smutter (måske pga. størrelsen?) Vi har set
> på andre modeller i nogenlunde samme størrelse (Bosch og Black &

Nu kender jeg ikke den model du nævner, men mine forældre har en af de
større benzindrevne Flymo'er (deres 3. Flymo i rap - de 2 første kørte
fejlfrit til deres død som hhv 7 og 10 år). Jeg har lånt den nogle gange, da
den er eminent til skrå flader, rabatter og til at komme ind under ting.
Dette skyldes især luftpudefunktionen, der bevirker at den kan glide i alle
retninger, i stedet for kun frem/tilbage, som en plæneklipper med hjul. Jeg
syns at deres Flymo efterlader græsset med en utrolig god/pæn klipning. Jeg
tog rabatten langs vejen forleden, som nogle steder var over ½m højt. Der
var ingen helligdage overhovedet, da den havde kørt over det?

Peter!

Fra : Susanne Togeby

Dato : 13-06-01 14:45

> [...]
> retninger, i stedet for kun frem/tilbage, som en plæneklipper med hjul.

Min mormor har en luftpudeklipper (kender ikke mærket), men hun kan ikke selv
slå sin græsplæne med den, netop fordi plænen skråner en del - plæneklipperen
har det derfor med at rutche fra hende.

Jeg har selv lige investeret i en Gardena plæneklipper med batteri. Hvis
batteriet løber tør, kan den bruges som almindelig håndskubber (har jeg ikke
prøvet, da den kan nå "alle mine plæner" på en opladning.) Den er så nem at køre
med, at selv min 3-årige søn kan køre med den. Den er nem at starte, larmer
stort set ikke og slår græsset pænt (cyninderklipper) Jeg har brugt den 2 gange,
og har endnu ikke fundet nogle minusser ved den (krydser fingre)...

Susanne

Fra : H. Olesen

Dato : 13-06-01 12:56

On Wed, 13 Jun 2001 01:11:57 +0200, Lars Jensen <lcj@wanadoo.dk>
wrote:

> [...]
>en masse uklippet græs, og i øvrigt lagde det ned, så man ikke kunne
>afhjælpe problemet ved at kører henover plænen flere gange.

Jeg har selv netop denne model og forstår ikke testresultaterne. Jeg
er godt tilfreds med den, selv ved årets første klipning, hvor græsset
er forholdsvis højt.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Lars Svane Nielsen

Dato : 13-06-01 13:17

Har været den "lykkelige" ejer af en Black & Decker en af de her grønne. Den
virkede bare slet ikke, hvis græsset var for højt/humplet fisede alt luft
til luftpuden ud. Var god til at blæse løv væk og svævede fantastisk godt på
fliser. Så det er abosolut ikke noget jeg kan anbefale.

Gav vist 800 kr for dyret, solgte den sommeren efter for 150 kr til en eller
anden godtroende i den blå avis.

Købte et stort selvkørende benzin monster i stedet, det er noget der virker.

Mvh

Fra : Jens Gade

Dato : 13-06-01 19:18

wrote:

> [...]
>er den lille Flymo bare en smutter (måske pga. størrelsen?) Vi har set
>på andre modeller i nogenlunde samme størrelse (Bosch og Black &

Jeg har siden 1992 haft en lille Flymo, men har med tiden fundet nogle
punkter jeg er utilfreds med:
Ledningen selvfølgelig, men det vidste jeg allerede da jeg købte den.
Den lægger græsset ned, så det ikke bliver klippet ordentligt.
Gødning bliver blæst til steder hvor det ikke hører hjemme.
Hvis der er små huller, man har forsøgt at reparere, bliver
reparationsmaterialet blæst op næste gang man slår græs.

Selv om Flymo'en stadig virker, og slet ikke er slidt op, har jeg
alligevel i år valgt at købe ny klipper.
En lydløs Gardena håndskubber. Den klipper utroligt flot i forhold til
Flymo'en, og er ikke meget hårdere at skubbe. Simpelthen en fornøjelse
at slå græs med.

--
Hilsen/regards
Jens Gade