Tilstoppet si vandhane
Fra : Rene Hansen

Dato : 26-01-06 11:10

Hej gruppe..
Lige hjemkommet fra 10 uger på søen, indhenter hjemmets problemer mig
ganske langsomt men sikkert....
Blandingsbatteriet i køkkenet var "pludseligt" holdt op med at løbe
ordentligt, både varmt og koldt vand, og vandet havde fået en brunlig
tone...
"Det er sien," havde jeg informeret fruen om, men det mente hun
overhovedet ikke kunne komme på tale.
Så det første jeg gjorde da jeg kom hjem, var såmænd at rense sien for
masser af rustskaller (under 5 minutters arbejde), og skidtet virker
nu som en drøm igen og fruens tro på min guddommelighed er atter
blevet styrket

Men nu melder spørgsmålet sig jo, skal jeg være nervøs for at der er
problemer undervejs, eller hur?

Huset har centralvarme med varmtvandsbeholder, og vi har købt huset
for ca 6 måneder siden.
Jeg har ikke "slammet" beholderen ud, det er jo nok det der er
problemet...

Er der ikke en "retirademekaniker" i gruppen som kan give et par
velmente råd, så min overlegne guddommelighed kan vedligeholdes ;-D

Rene

Fra : Max

Dato : 26-01-06 11:31

Hej Rene

> Er der ikke en "retirademekaniker" i gruppen som kan give et par
> velmente råd, så min overlegne guddommelighed kan vedligeholdes ;-D

Brunt vand og rustskaller kan også komme fordi der har været
pillet ved vandforsyningen andet sted i kvarteret. Kommunen
har f.eks. lige gennemgået alle brandhanerne i mit kvarter og
malet dem røde igen (så nu ligner de efter 25 år igen brandhaner)
men deres roden med dem har givet masser af rust og gult
vand i vore haner.

Mvh Max

Fra : Rene Hansen

Dato : 26-01-06 13:04

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:
> [...]
brandhaner)
>men deres roden med dem har givet masser af rust og gult

Jamen hej Max

Nu ved jeg ikke om der har været rodet nogle steder, vi bor på
landet, så det kan jo i teorien være et godt stykke herfra og
forholdsvis længe siden, så jeg venter lidt endnu med den
utilslørede panik...

Rene

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-01-06 13:24

Rene Hansen <spamjunkie@not.me> wrote in news:11382772590.323720989008372
@dtext.news.tele.dk:

> Nu ved jeg ikke om der har været rodet nogle steder, vi bor på
> landet, så det kan jo i teorien være et godt stykke herfra og
> forholdsvis længe siden, så jeg venter lidt endnu med den
> utilslørede panik...

Hvis der ikke har været vandforbrug i lang tid tror jeg det er ganske
normalt at du vil opleve rust og lign. i vandet. Alle de steder jeg indtil
videre har boet, har haft disse 'problemer' hvis jeg har været på ferie i
en længere periode. Der har alle vandhaner mv. bare skullet skylles igennem
inden man begyndte at bruge vandet.

Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-06 19:20

> Nu ved jeg ikke om der har været rodet nogle steder, vi bor på
> landet, så det kan jo i teorien være et godt stykke herfra og
> forholdsvis længe siden, så jeg venter lidt endnu med den
> utilslørede panik...

Vi er tilsluttet et vandværk, som har ganske voldsomme problemer med at
sørge for at vi har vand i hanen - det udmønter sig så i at de lukker op for
hanen fra kommunens vand, så vi i det mindste har noget vand. Ulempen er at
det kommer ind stort set fra den modsatte side, og derfor render vandet
"baglæns" i rørene. Det medfører at vi tømmer sien i alle vandhaner hver
måned. Træls.

Mvh Maria