vaccinering
Fra : Ralph

Dato : 26-01-06 20:48

Som nogen nok ved har jeg en minkfarm, der vaccinerer vi minkene mod
hvalpesyge (hundesyge, samme virus) een gang, minkene bliver op til 3-4 år
gamle og de skal ikke genvaccineres hvert år, hvorfor skal en hund så? Nogen
der ved noget, vi har lige fået besked fra dyrlægen om at NU er det tid.
Med andre ord, SKAL en hund vaccineres hvert år mod hundesyge?

Mine hunde har et stort netværk, de møder mindst 4-6 hunde hver dag, har det
indflydelse?

Ja, jeg er lidt nærig.

--
venligst
Ralph

Fra : jopa

Dato : 26-01-06 21:05

Ralph skriblede bla:

http://www.hunde-info.dk/vacci.shtml

> Ja, jeg er lidt nærig.

Er vi vel alle
Noget andet er at hvis man som jeg skal have hunden i pension om sommeren
kræver de at den er vaccineret indenfor et år

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Louise

Dato : 27-01-06 18:09

Hejsa

En del har ændret sig de sidste år mht. vaccination.
Mange dyrlæger anbefaler hver andet år efterhånden. Ikke hvert år som
tidligere.

Mine hunde bliver vaccineret efter DKK´s regler :

For hunde op til 24 måneder gælder, at vaccinationen højst må være 1 år
gammel. For øvrige hunde gælder, at vaccinationen højest må være 4 år
gammel.

Tror at det er ens egen overbevisning der afgør hvordan ens hunde skal
vaccineres.

MVH Louise

Fra : qfha

Dato : 27-01-06 18:42

Som dirkete svar, nej din hund skal ikke vaccineres een gang om året.

Tendensen er som Louise nævner, men en gang sund fornuft er altid på
sin plads. Altså en vurdering af hundens alder og risiko.

Fra : jopa

Dato : 27-01-06 19:30

qfha skriblede bla:
> Som dirkete svar, nej din hund skal ikke vaccineres een gang om året.

Argumentet om, at der jo ingen hundesyge er, er et godt argument for, at
vaccinationerne er effektive.

Derfor er det nok en farlig vej at foreslå.
Personligt vil jeg da vaccinere min hvert år og så samtidig få det årlige
eftersyn.
Det skader jo ikke og andre ting opdages måske inden det er forsent.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 27-01-06 22:28

Hermed lidt om vacciner:

Den vaccine som oftest benyttes i DK er en kombinationsvaccine som beskytter
mod hundesyge, parvovirus, leverbetændelse, parainfluenza (en af de
bakterier som medvirker ved kennelhoste) samt leptospirose.

Ved de 3 første sygdomme er det ikke nødvendigt at vaccinere hvert år, idet
immunitetet varer min. 2 år, nogle undersøgelse tyder endda på længere tid.
Indenfor DKK (og en del andre hundeklubber) kræves kun vaccination mod disse
3 sygdomme og derfor har de længere vaccinationsintervaller.

Omkring parainfluenza og leptospirose opnås IKKE en længerevarende immunitet
og det er derfor nødvendigt at vaccinere hvert år, hvis vaccinen skal
beskytte effektivt mod disse 2 sygdomme. Om man ønsker sin hund vaccineret
mod parainfluenza og leptospirose må bero på en risikovurdering bl.a. om
hundene ofte færdes på steder med mange hunde.

I dit tilfælde vil jeg helt sikkert anbefale vaccination mod leptospirose
hvis hunden er med på minkfarmen, idet der jo er en væsentlig risiko for at
hunden kommer i kontakt med rotter (som jo er næsten umulige at udrydde når
der er foder af den ene eller anden slags), idet rotter er bærere af
leptospirose.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : pwh

Dato : 28-01-06 09:27

> [...]
> årlige eftersyn.
> Det skader jo ikke og andre ting opdages måske inden det er forsent.

Det er også min philosophi, selve vaccinationen koster jo ikke ret meget,
og at springe det årlige check over tør jeg ikke.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 29-01-06 00:03

> Det er også min philosophi, selve vaccinationen koster jo ikke ret meget,
> og at springe det årlige check over tør jeg ikke.
>
> /Jens

Er du bange for, at du som kender hundene bedst ikke vil opdage hvis hundene
bliver syge?

Fra : pwh

Dato : 29-01-06 19:34

> Er du bange for, at du som kender hundene bedst ikke vil opdage hvis
> hundene bliver syge?

Bange er måske så meget sagt, men jeg har det nu bedst med at en proffesionel
lige har lyttet på hjerte og lunger og ellers kikket kræet efter i krogene.
Har man ikke råd til et årligt eftersyn, så har men ikke råd til at have hund overhovedet.

/Jens (som sparer mange steder, bare ikke på dyrene)

Fra : fam. Ager

Dato : 29-01-06 19:45

> [...]
> hund overhovedet.
>
> /Jens (som sparer mange steder, bare ikke på dyrene)

jeg er enig med jens, jeg synes at det er rart at vide, at mine kræ er
dækket ind, og at de bliver set efter i sømmene, selv om man kender sine
dyr, hunde som katte, så ved jeg ikke om hjertet slår som det skal, eller
der er andre "skjulte" skavanker under opsejling. mange ting kan tages i
opløbet.. og man, ihvertfald jeg gør, taler med dyrlægen om hver enkelt hund
og kat, ændringer i adfærd eller fysik osv. han er ihvertfald en god og
grundig dyrlæge som jeg sætter stor pris på. om det er nødvendigt med de
årlige vacc. kan nok diskuteres i det uendelige, det er nok en trossag. men
jeg vil hellere være sikker, end at tage en chance.

mvh. marie

Fra : Winther

Dato : 29-01-06 23:33

> [...]
men
> jeg vil hellere være sikker, end at tage en chance.

Selvfølgelig skal syge dyr til dyrlægen, men jeg kigger skam selv kræet
efter i krogene, det behøver jeg ikke dyrlægen til., og det bliver gjort
hver gang jeg har været til træning. Er der noget mere alvorlig med hjerte
eller lunger, så vil det hurtig vise sig når den bliver belastet. Får min
hund pelsproblemer, øremider ect. så skal den selvfølgelig i behandling med
det samme.

Fra : pwh

Dato : 30-01-06 17:52

Winther wrote:
> [...]
> bliver gjort hver gang jeg har været til træning. Er der noget mere
> alvorlig med hjerte eller lunger, så vil det hurtig vise sig når den

Jamen jeg skal da bestemt ikke afvise at du er bedre kvalificeret
til at bedømme hundes helbred end jeg er.
Det er jo lidt lige som med biler, nogen mennesker har det bedst
med at et værksted servicerer dytten, og andre chekker den selv.
Jeg gider så ikke sparer de skallede par kr og undværer at hundene
bliver chekket af en dyrelæge en gang årligt.

Sidste gang fik de også begge skrevet i deres papirer at de var
sunde og velafbalancerede, så det har jeg på skrift nu

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-01-06 20:15

> [...]
>
> Sidste gang fik de også begge skrevet i deres papirer at de var
> sunde og velafbalancerede, så det har jeg på skrift nu

Så mangler vi jo bare, at få checket ejeren, så vi kan få på skrift, at han
er sund og ubalanceret

Sorry, du lagde selv bolden, jeg skulle bare sparke til den )

M.V.H....Benny..

Fra : fam. Ager

Dato : 30-01-06 20:20

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han
> er sund og ubalanceret
>
> Sorry, du lagde selv bolden, jeg skulle bare sparke til den )

bare det ikke var hans hoved...(-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 31-01-06 06:03

> Så mangler vi jo bare, at få checket ejeren, så vi kan få på skrift,
> at han er sund og ubalanceret
>
> Sorry, du lagde selv bolden, jeg skulle bare sparke til den )
>
> M.V.H....Benny..

Jeg var blevet skuffet hvis der ikke var kommet et eller andet,
midsundelse er og bliver en grim ting

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-01-06 12:39

> Jeg var blevet skuffet hvis der ikke var kommet et eller andet,
> midsundelse er og bliver en grim ting
>
> /Jens

Ja det er sgu surt, du ikke kan få papir på dig hva ?? ))

M.V.H.....Benny..

Fra : pwh

Dato : 31-01-06 12:54

> Ja det er sgu surt, du ikke kan få papir på dig hva ?? ))
>
> M.V.H.....Benny..

Dem har jeg skyndt mig at brænde

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-01-06 10:39

pwh skriblede bla:

> /Jens (som sparer mange steder, bare ikke på dyrene)

God ide hvisse ting kan kun opdages af fagmand

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 30-01-06 17:45

> God ide hvisse ting kan kun opdages af fagmand

Og af Winther

/Jens

Fra : Winther

Dato : 30-01-06 18:54

> Og af Winther
>
> /Jens

Hvis i mener i er så inkompetente, så er det da groft uforsvarligt, kun at
få hunden efterset én gang om året! ;-0 fy føj

Fra : pwh

Dato : 30-01-06 19:11

> Hvis i mener i er så inkompetente, så er det da groft uforsvarligt,
> kun at få hunden efterset én gang om året! ;-0 fy føj

Eller der er måske nogen der har for høje tanker om sine egne evner
i den retning.
Du har ikke forklaret hvorfor du vil sparer det årlige check,
er du for fornæret til at betale de 6-800kr det koster.
så må jeg da sige fy føj, sikke en nærigrøv.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 30-01-06 20:55

> [...]
> er du for fornæret til at betale de 6-800kr det koster.
> så må jeg da sige fy føj, sikke en nærigrøv.

Jeg sparer sandelig ikke det årlige check, den får jeg da selvfølgelig i
forbindelse med vaccinationen. Men, - skal hundene ikke vaccineres hvert år,
så kommer jeg ikke med fast interval, jeg kommer når der er behov, det kunne
for den sags skyld sagtens være oftere.
Vores børn kommer da heller ikke til undersøgelse hos lægen hvert år når de
obligatoriske vaccinationer er overstået. Nej, man regner nemlig med, at de
der kender dem bedst er i stand til at kunne se om barnet har brug for
lægehjælp. Her er der endda let at misse diverse vaccinationer, da
intervallerne ikke ligger fast én gang årlig og gennem tiden har ændret sig.
Glemmer man en vaccination så bliver der ikke sendt et erindringskort, det
skal dyrlægen sandelig nok huske at sende ud når dyrene skal vaccineres.

..

Fra : pwh

Dato : 31-01-06 12:44

> [...]
> ikke vaccineres hvert år, så kommer jeg ikke med fast interval, jeg
> kommer når der er behov, det kunne for den sags skyld sagtens være

Ja så forstår jeg ikke helt hvor du vil hen, lige netop vaccinationen kunne
man sikkert roligt nøjes med hver andet år, det viser flere undersøgelser.

> [...]
> når de obligatoriske vaccinationer er overstået. Nej, man regner
> nemlig med, at de der kender dem bedst er i stand til at kunne se om

Nu kan de fleste børn jo også tale og kunne sige hvis det gør ondt et eller andet sted,
det er jo en anelse svært for vores hunde at sige at de døjer med et eller andet.
At du så vil vente med at gå til dyrelæge til du kan se at din hund er ved at drætte om
synes jeg da ikke er særligt betryggende for din hund.

> [...]
> gennem tiden har ændret sig. Glemmer man en vaccination så bliver der
> ikke sendt et erindringskort, det skal dyrlægen sandelig nok huske at

Jamen der er da ingen tvivl om at dyrelægerne spinder guld på de årlige eftersyn,
det er en seriøs timeløn de holder sig på det.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-01-06 20:55

Winther skriblede bla:

> Hvis i mener i er så inkompetente, så er det da groft uforsvarligt,
> kun at få hunden efterset én gang om året! ;-0 fy føj

Vil det sige at man i modsat fald er så kompetent at man kunne virke som
dyrlæge.

Jeg er da under alle omstændigheder tvunget til det årlige eftersyn.

Laver du selv evt huller i dine tænder eller går du ikke til årligt check
hos tandlæge men venter til det er tid til gebis

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winther

Dato : 30-01-06 21:19

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Laver du selv evt huller i dine tænder eller går du ikke til årligt check
> hos tandlæge men venter til det er tid til gebis

Hvad med et dyrlægecheck hver dag, sæt I kom til at gå tur med en død hund
uden i opdagede det. Jeg mener stadig i burde gå til dyrlægen oftere end én
gang årlig.

og ja, jeg kan også se om min hunds foderstand er som den skal være uden at
få den vejet hos dyrlægen, jeg kan endda sagtens vurdere om min hund er
velafbalanceret uden dyrlægens hjælp.

Fra : jopa

Dato : 30-01-06 21:38

Winther skriblede bla:

> Hvad med et dyrlægecheck hver dag, sæt I kom til at gå tur med en død
> hund uden i opdagede det. Jeg mener stadig i burde gå til dyrlægen
> oftere end én gang årlig.

Undskyld men du snakker tåget .
Du skriver:

>Jeg sparer sandelig ikke det årlige check, den får jeg da selvfølgelig i
>forbindelse med vaccinationen.

Er det ikke lige det vi andre gør.
Eller mener du at han ikke bør checke den samtidig med vaccinationen ?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winther

Dato : 30-01-06 22:06

> Winther skriblede bla:

> Undskyld men du snakker tåget .
> Du skriver:

> Er det ikke lige det vi andre gør.
> Eller mener du at han ikke bør checke den samtidig med vaccinationen ?

Jeg mener det er betænkelig, at i som hundeejere ikke kan vurdere om jeres
hund har brug for dyrlæge, for så er det da dybt uforsvarlig at de kun
bliver kontrolleret én gang om året.

Fra : jopa

Dato : 30-01-06 22:27

Winther skriblede bla:

> Jeg mener det er betænkelig, at i som hundeejere ikke kan vurdere om
> jeres hund har brug for dyrlæge, for så er det da dybt uforsvarlig at
> de kun bliver kontrolleret én gang om året.

Vil det sige at du har en ide om at hvis min bliver syg så opdager jeg det
ikke før den årlige vaccination ?

Forklar venligst.
Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at jeg handler anderledes end dig.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 31-01-06 06:12

> Vil det sige at du har en ide om at hvis min bliver syg så opdager
> jeg det ikke før den årlige vaccination ?

Ja det er sgu da en gang pladder, det vi andre gør kan jo kaldes
at gå med livrem og seler, det gør vi fordi vi holder meget af vores hunde.
At din hund så åbenbart ikke betyder så meget for dig gør jo ikke os
andre inkompetente som hundeejere.

> Forklar venligst.

Jeg synes også det er endt i den rene tågesnak.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 31-01-06 16:37

pwh skriblede bla:

> Jeg synes også det er endt i den rene tågesnak.

Jeg tror faktisk at vi er enige.
Winter får sin hund vaccineret 1 gang om året og samtidig checket dem.
Det er det vi andre også gør så kan ikke se hvor han vil hen med sin
undskyld udtrykket "tågesnak"

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 31-01-06 12:51

Winther wrote:
> og ja, jeg kan også se om min hunds foderstand er som den skal være
> uden at få den vejet hos dyrlægen, jeg kan endda sagtens vurdere om
> min hund er velafbalanceret uden dyrlægens hjælp.

Den går jeg ud fra var møntet på mig, jeg skrev det faktisk mest som en joke.
Jeg vejer da selv mine hunde 1 gang pr/mnd så det var da ikke nogen
overraskelse at Tyson fik af vide at han skulle smide 1-2 kg, kuren var igang.
Men for mig var det da rart at få af vide af en proffecionel at hun syntes mine
hunde var velafbalancerede, det vidste jeg da godt, men det er da rart at hører
fra andre mennesker også.
Og når hun skrev sunde var det sikkert ikke kun vægten hun tænkte på.

/Jens

Fra : Ralph

Dato : 30-01-06 23:36

"Winther" <Nobody@home.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis i mener i er så inkompetente, så er det da groft uforsvarligt, kun at
> få hunden efterset én gang om året! ;-0 fy føj

Vrøvl, jeg er - udover at være hundeejer - også far til tre børn, og jeg
mener nok at kunne vurdere hvornår mine børn (eller hunde) er så syge at de
skal til (dyr)læge, så vidt jeg mindes har ingen af mine børn været til læge
desidste 3-4 århvorfor dælen skal mine hunde så, det HAR de så været i
forbindelse med vaccine. Det var ikke derfor jeg startede tråden, jeg har
også haft børn/hunde der var til (dyr)læge flere gange om året, tja hvad
børn angår flere gange om DAGEN.

--
venligst
Ralph

Fra : qfha

Dato : 27-01-06 22:54

Det skader jo ikke ........

Det er netop det som er diskutionen, en del dyrlæger er af den
opfattelse at man ikke må vaccitionere for meget, idet det er
skadeligt.