Freebsd og Nvidia
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 12-06-01 21:20

Jeg har købt et abit bundbræt med highpoint raid controlleren som
desværre ikke er understøttet af linux ;-( Jeg har tidl. kørt med linux
fordi jeg var træt af windows, hvilket jeg stadigvæk er. Er det muligt
at kunne bruge nvidia grafikkort( geforce2 gts) sammen med freeBSD,
eller er nvidia chippen kun understøttet i linux og windows ?

hvor stor er ændringen fra Linux til freeBSD? hvordan er udbuddet af
programmer til freeBSD i forhold til linux, eller kan man compilere
mange af programmerne til FreeBSD, sålænge man har sovsen ?

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 12-06-01 21:46

> hvor stor er ændringen fra Linux til freeBSD? hvordan er udbuddet af
> programmer til freeBSD i forhold til linux, eller kan man compilere
> mange af programmerne til FreeBSD, sålænge man har sovsen ?

FreeBSD har linux emulation og skulle i teorien kunne køre alle linux
binaries.

-mb

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-06-01 21:58

"Martin Bundgaard" <gargamel@mail.dk> writes:

> FreeBSD har linux emulation og skulle i teorien kunne køre alle linux
> binaries.

Bortset fra at nVidia ikke er særligt godt supporteret under linux (En
ikke særlig optimal driver kun distribueret i binær form), så er der
et problem.

Jeg går ud fra at hele problemet er at anvende OpenGL og
hardwareacceleration fra X11. Så er problemet at, i det mindste under
linux, skal kerneunderstøttelse til og dette ligger ud over hvad
FreeBSD's linuxemulation rækker til. Linuxemulationen virker nemlig
kun i user-space.

Jeg ved ikke hvor portabelt kerneinterfacet til DRI er, men det er
selv med den samme grænseflade næppe let at porterer kernedelen af
NnVidia understøttelsen, der findes til linux.

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Jesper FA

Dato : 12-06-01 23:41

Mikkel Bundgaard wrote:

> Jeg har købt et abit bundbræt med highpoint raid controlleren som
> desværre ikke er understøttet af linux ;-( Jeg har tidl. kørt med linux

Sikker? Det virker fint her.
KT7-RAID og kerne 2.4.5 med HPT366 chipset support aktiveret.

--
Jesper

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 13-06-01 18:42

Jesper FA wrote:

> Sikker? Det virker fint her.
> KT7-RAID og kerne 2.4.5 med HPT366 chipset support aktiveret.

ATA100? Der er en HPT370 i KT7'eren (som er kompatibel).

--
Hroi Sigurdsson
Fried ice cream is a reality! -- George Clinton

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 14-06-01 13:22

> ATA100? Der er en HPT370 i KT7'eren (som er kompatibel).

Jeg ved godt den er kompatibel bare ikke i raid. Raid var begrundelsen
for at købe abit kt7a-raid. Denne funktion er da ikke understøttet så
vidt jeg kan se... Hvis jeg tager fejl, SKRIV TIL MIG.... og fortæl mig
hvordan jeg får det til at køre med linux og htp370 raid på 2 ibm harddiske.

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Jesper FA

Dato : 15-06-01 17:03

Mikkel Bundgaard wrote:

> Jeg ved godt den er kompatibel bare ikke i raid. Raid var begrundelsen
> for at købe abit kt7a-raid. Denne funktion er da ikke understøttet så
> vidt jeg kan se... Hvis jeg tager fejl, SKRIV TIL MIG.... og fortæl mig

Det har jeg så ikke prøvet.. men det ligger jo i HW, så man skulle da ikke
synes det skulle kræve noget ekstra..

> hvordan jeg får det til at køre med linux og htp370 raid på 2 ibm
> harddiske.

Send mig 2 IBM harddiske, så skal jeg lige prøve..

--
Jesper

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 15-06-01 18:13

Jesper FA wrote:

> Det har jeg så ikke prøvet.. men det ligger jo i HW, så man skulle da ikke
> synes det skulle kræve noget ekstra..

Jo for highpointen er nemlig ikke en ren hardware controller. Raid'et kører nenmlig
som et software raid...

> Send mig 2 IBM harddiske, så skal jeg lige prøve..

I dont think so Det ender vidst med at jeg køber en promise
som virker til linux...

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Jesper FA

Dato : 15-06-01 23:30

Mikkel Bundgaard wrote:

> Jo for highpointen er nemlig ikke en ren hardware controller. Raid'et
> kører nenmlig som et software raid...

Hmm.. skummelt.. Dvs. al den opsætning man kan lave i biosen på den er bare
noget driveren læser og retter sig efter og så styre den i virkeligheden
det hele??

> I dont think so Det ender vidst med at jeg køber en promise
> som virker til linux...

Eller også må du bare nøjes med det almindelige linux software raid...
indtil raid funktionen også bliver understøttet.

--
Jesper

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 13-06-01 01:32

Mikkel Bundgaard <mikkel_b@post8.tele.dk> writes:

> [klip] Er det
> muligt at kunne bruge nvidia grafikkort( geforce2 gts) sammen med
> freeBSD, eller er nvidia chippen kun understøttet i linux og windows ?

Der er kun linux og windows hvor der er openGL og hardware
understøttetelse... Endnu! prøv at se på
http://fbsd-nvdriver.sourceforge.org
Men hvis man kan sagtens bruge sit geforce til xwindows

Rasmus Meldgaard
rasmusm@diku.dk