/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nye bremseslanger (erfaringer med HEL (UK)~
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-01-06 00:34

Hej,

Nu hvor jeg har lidt ferie var det meningen at Fazeren skulle have den
store forårsklargøring, der desværre er blevet udsat nogle dage
pga. et snothelvede :-/

En del af forårsklargøringen består af at få udskiftet de møre
bremseslanger med nogle nye. Slangespecialisten.dk er blevet nævnt,
men det ser ikke ud til at de sælger nemme standardsæt og det er jo en
uoverskuelig udfordring at skulle måle slangelænger. Efter lidt
yderligere googling fandt jeg HEL <http://www.h-e-l.co.uk>, der ser ud
til at have styr på deres sager og sælger et sæt til Fazeren for 87£.

Har jeg forstået det ret kan de leveres med valgfrit-farvet
PVC-overtræk uden merpris... Lyserede glimmerslanger er ikke noget for
mig De leveres med smedede fittings hvilket skulle være en god
ting, hvad mener gruppen om det?

Nåmen, formålet med indlægget var egentlig at høre om nogen har
erfaringer med firmaet og om der er billigere, bedre alternativer.

Er der i øvrigt noget jeg skal være opmærksom på omkring monteringen?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

 
 
Armand (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-01-06 02:51

Jes Vestervang skrev:
>
> Nu hvor jeg har lidt ferie var det meningen at Fazeren skulle have den
> store forårsklargøring ... består af at få udskiftet de møre
> bremseslanger med nogle nye....
> Efter lidt googling fandt jeg HEL <http://www.h-e-l.co.uk>,

Heey!



Tung lærdom:
<http://www.h-e-l.co.uk/HEL_Performance_Motorcycle_Brake_Lines_Reaction_Timer.htm>

--
Armand.
(0,4sek gnsntl.)

(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Mureren (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 25-01-06 05:26

> Tung lærdom:
> <http://www.h-e-l.co.uk/HEL_Performance_Motorcycle_Brake_Lines_Reaction_Timer.htm>
>
> --
> Armand.
> (0,4sek gnsntl.)

Du er blevet gammel Armand

Jeg fik 0.30619999999999997 i gennemsnit, og naturligvis i første forsøg....
(som er det eneste man får i trafikken!)

Mvh.
Mureren
(der ubemærket har sneget sig op på 34 år)



Peter (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 25-01-06 18:31


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:GPABf.5414$Cl2.131518@news000.worldonline.dk...
> Jes Vestervang skrev:
>>
>> Nu hvor jeg har lidt ferie var det meningen at Fazeren skulle have den
>> store forårsklargøring ... består af at få udskiftet de møre
>> bremseslanger med nogle nye.... Efter lidt googling fandt jeg HEL
>> <http://www.h-e-l.co.uk>,
>
> Heey!
>
>
>
> Tung lærdom:
> <http://www.h-e-l.co.uk/HEL_Performance_Motorcycle_Brake_Lines_Reaction_Timer.htm>
>
> --
> Armand.
> (0,4sek gnsntl.)

Den er lavet skørt. Det er først når man atter slipper knappen tællingen
stoppes.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



runes-mc.dk (25-01-2006)
Kommentar
Fra : runes-mc.dk


Dato : 25-01-06 08:36

Jeg købte selv armerede slanger direkte fra HELs hjemmeside.
Eller rettere, jeg mailede til dem, da jeg havde et specielt behov pga.
af anden forgaffel/master cylinder.
Ingen problemer, samme pris.
Farvet PVC beklædning og farvede banjoer uden merpris.
De farvede banjoer kan dog ikke klare spildt bremsevæske, så ryger
farven (det er åbenbart bare en farvet klarlak)

Banjoer er rustfrit stål, banjobolte i rustfri medfølger, samt kobber
skiver.

Jeg er 100% tilfreds.
Billeder på www.runes-mc.dk


AW på ZRX (25-01-2006)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 25-01-06 18:26


> En del af forårsklargøringen består af at få udskiftet de møre
> bremseslanger med nogle nye. Slangespecialisten.dk er blevet nævnt,
> men det ser ikke ud til at de sælger nemme standardsæt og det er jo en
> uoverskuelig udfordring at skulle måle slangelænger.

Du skal alligevel have de gamle slanger af. Dem tager du med/sender til
slangespecialisten.
Så laver han et nyt sæt magen til.

> Nåmen, formålet med indlægget var egentlig at høre om nogen har
> erfaringer med firmaet og om der er billigere, bedre alternativer.

Slangespecialisten er billigere!!!! Han har ingen utilfredse kunder. Dem der
har grund til at være utilfredse er døde

> Er der i øvrigt noget jeg skal være opmærksom på omkring monteringen?

Hvis man har en momentnøgle og en manual, så er det en god ting at kombinere
når man skal montere. Når du er færdig, så sæt en kraftig elestik på grebet,
og lad den stå natten over. Så har du en dejlig fast bremse med det samme.
Vær obs. på at de stålarmerede er tyndere end gummislangerne, så de kommer
til at dingle i gummigennemføringerne. Enten kommer du lidt gennemskåret
slange med korrekt inder/ydre diameter på inde i gennemføringen eller du
køber nogle nye beslag som passer til de nye slanger. De nye belsag findes
hos MandP, Louis osv. og fås i pornofarver.

Allan
(Har monteret slanger fra slangespecialisten for ca. en måned siden)



Jes Vestervang (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-01-06 18:47

"AW på ZRX" <allan@malwisFJERN.dk> writes:

> Du skal alligevel have de gamle slanger af. Dem tager du med/sender
> til slangespecialisten. Så laver han et nyt sæt magen til.

Ja, det er da slet ikke umuligt

>> Nåmen, formålet med indlægget var egentlig at høre om nogen har
>> erfaringer med firmaet og om der er billigere, bedre alternativer.
>
> Slangespecialisten er billigere!!!! Han har ingen utilfredse
> kunder. Dem der har grund til at være utilfredse er døde

Hæ! Billigere? Hvor meget billigere? Jeg kan godt lide HEL's
PVC-overtræk så man slipper helt uden om problemer med at skulle fuske
ved beslagene. Derudover synes jeg heller ikke at de der tynde
metal-slanger passer specielt godt på Fazeren. Sorte slanger, det ved
man hvad er

> Hvis man har en momentnøgle og en manual, så er det en god ting at
> kombinere når man skal montere.

Jeg har begge dele, så hvis min billige momentnøgle ellers er
nogenlunde fornuftig skulle det jo ikke være noget problem. Jeg tror
nu jeg vil måle momentnøglen efter først - jeg skal bare ligge skaffe
mig en af de der vægte med en krog på.

> Når du er færdig, så sæt en kraftig elestik på grebet, og lad den
> stå natten over. Så har du en dejlig fast bremse med det samme.

Ja, tricket virker endda på bløde bremseslanger - desværre kun et par
dage
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Richard (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 25-01-06 18:52

Jes Vestervang wrote:

> Jeg kan godt lide HEL's
> PVC-overtræk så man slipper helt uden om problemer med at skulle fuske
> ved beslagene. Derudover synes jeg heller ikke at de der tynde
> metal-slanger passer specielt godt på Fazeren. Sorte slanger, det ved
> man hvad er

Netop, og med overtræk er slangerne meget lettere at holde rene, om det så
er klart eller indfarvet

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


AW på ZRX (25-01-2006)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 25-01-06 20:24

>> Jeg kan godt lide HEL's
>> PVC-overtræk så man slipper helt uden om problemer med at skulle fuske
>> ved beslagene. Derudover synes jeg heller ikke at de der tynde
>> metal-slanger passer specielt godt på Fazeren. Sorte slanger, det ved
>> man hvad er
>
> Netop, og med overtræk er slangerne meget lettere at holde rene, om det så
> er klart eller indfarvet

Mine har også pvc overtræk. Det vælger du selv inc. farve. Husk på at manden
står og håndlaver dine slanger mens du ser på. Du kan vælge og vrage hvad du
vil have. Du kan få dit navn skrevet på slangerne hvis du syntes det er
sjovt.
At HEL's skulle være lige så tykke som gummislanger, den køber jeg ikke.
Jeg har set mange stålarmerede bremseslanger på MC'er og alle har været
tyndere end gummislangerne. PVC eller ej.

Du vælger selv. Hvis du tror på at HEL er bedre, så skal du jo købe der.

Allan



Jes Vestervang (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-01-06 20:56

"AW på ZRX" <allan@malwisFJERN.dk> writes:

>>> Jeg kan godt lide HEL's PVC-overtræk så man slipper helt uden om
>>> problemer med at skulle fuske ved beslagene.
>
> Mine har også pvc overtræk. Det vælger du selv inc. farve. Husk på
> at manden står og håndlaver dine slanger mens du ser på.

Nu befinder jeg mig i Aalborg, så det er nok ikke så sandsynligt

> Du kan vælge og vrage hvad du vil have. Du kan få dit navn skrevet
> på slangerne hvis du syntes det er sjovt. At HEL's skulle være lige
> så tykke som gummislanger, den køber jeg ikke.

Nej, det er nok rigtigt. Jeg har ikke meget erfaring med
bremseslanger.

> Jeg har set mange stålarmerede bremseslanger på MC'er og alle har
> været tyndere end gummislangerne. PVC eller ej.

Ok, så skal der alligevel fuskes

> Du vælger selv. Hvis du tror på at HEL er bedre, så skal du jo købe
> der.

Ja, ok. Du må undskylde hvis det lyder lidt som om jeg havde bestemt
mig på forhånd, men sagen er jo at HEL også skulle være rigtigt godt
og især nemt. Det der kan få mig til at vælge slangespecialisten er en
væsentlig besparelse, men indtil videre har jeg ikke lige fundet ud af
hvor meget. Det er selvfølgelig ikke længere end et telefonopkald væk.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Ole Hansen (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 25-01-06 22:57

Jes Vestervang wrote:

> Ja, ok. Du må undskylde hvis det lyder lidt som om jeg havde bestemt
> mig på forhånd, men sagen er jo at HEL også skulle være rigtigt godt
> og især nemt. Det der kan få mig til at vælge slangespecialisten er en
> væsentlig besparelse, men indtil videre har jeg ikke lige fundet ud af
> hvor meget. Det er selvfølgelig ikke længere end et telefonopkald væk.

Jeg gav 660 for et sæt til en SV650.. Men det er uden banjobolte. Så det
er ikke de store summer, man sparer, men selv udførslen af slangerne har
jeg intet at udsætte på. Pænt håndværk.

--
Ole Hansen

Richard (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 25-01-06 23:08

Jes Vestervang wrote:
>>Jeg har set mange stålarmerede bremseslanger på MC'er og alle har
>>været tyndere end gummislangerne. PVC eller ej.
>
> Ok, så skal der alligevel fuskes

Fusk og fusk - med 2-3 lag krympefleks kan du vel got komme op på 10-11
mm - finder du ikke en 16:3 fleks, som lige kan smyge sig uden om fx
Spieglers fittings, skal du alligevel op i en 19:2 fleks, som godt kan
krympe til de nødvendige ca. 7 mm indvendigt i første lag. Og derefter
kan du bygge lag på af, indtil slangen begynder at miste sin bøjelighed.
Det første lag betyder i hvert fald ikke noget videre for bøjeligheden

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Ukendt (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-01-06 17:51


Richard skrev i meddelelsen
<43d7f6bd$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Fusk og fusk - med 2-3 lag krympefleks kan du vel got komme op på 10-11
>mm - finder du ikke en 16:3 fleks, som lige kan smyge sig uden om fx
>Spieglers fittings, skal du alligevel op i en 19:2 fleks, som godt kan
>krympe til de nødvendige ca. 7 mm indvendigt i første lag. Og derefter
>kan du bygge lag på af, indtil slangen begynder at miste sin bøjelighed.
>Det første lag betyder i hvert fald ikke noget videre for bøjeligheden


Forsigtig med varmen please :-| Sådan en polyethylen slange er ikke alt for
glad for de temperaturer krympeflex har brug for. Så hurtig krympning med
efterfølgende (vand)køling er et must.

mvh
Orla





Richard (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 26-01-06 18:11

Orla Pedersen wrote:

>>Fusk og fusk - med 2-3 lag krympefleks kan du vel got komme op på 10-11
>>mm - finder du ikke en 16:3 fleks, som lige kan smyge sig uden om fx
>>Spieglers fittings, skal du alligevel op i en 19:2 fleks, som godt kan
>>krympe til de nødvendige ca. 7 mm indvendigt i første lag. Og derefter
>>kan du bygge lag på af, indtil slangen begynder at miste sin bøjelighed.
>>Det første lag betyder i hvert fald ikke noget videre for bøjeligheden

> Forsigtig med varmen please :-| Sådan en polyethylen slange er ikke alt for
> glad for de temperaturer krympeflex har brug for. Så hurtig krympning med
> efterfølgende (vand)køling er et must.

Tjah, teflonslangen inderst skulle gerne klare 200c - fleksen bøjer ved en
del mindre. Men derfor er der naturligvis ingen grund til at overdrive
varmen

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Ukendt (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-01-06 19:39


Richard skrev i meddelelsen ...

>Tjah, teflonslangen inderst skulle gerne klare

Teflon ? Nahdettrorjegnuikkeatdeter........ PEX lyder mere sansynligt.

mvh
Orla



Richard (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 26-01-06 21:20

Orla Pedersen wrote:
>>Tjah, teflonslangen inderst skulle gerne klare
>
> Teflon ? Nahdettrorjegnuikkeatdeter........ PEX lyder mere sansynligt.

Nulle, teflon er det - Spieglers i det mindste:
http://web37.lena.inetgate.net/download/produkte/bremsleitungen_motorrad.pdf
og hvorfor vælge dårligere end det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Armand (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-01-06 10:37

Orla Pedersen skrev:
> Richard skrev i meddelelsen ...
>
>> Tjah, teflonslangen inderst skulle gerne klare
>
> Teflon ? Nahdettrorjegnuikkeatdeter........ PEX lyder mere sansynligt.

PEX er nok ikke bremse-vædske resistent, så dét er det nok ikke, men jeg
kan heller ikke se nogen speciel grund til at bruge teflon, som jo
normalt vælges ud fra et friktions-krav.
Anyhow, det er plast, og hvis ikke ligefrem silicone, så er
varmepåvirkning nok ikke lige det bedste :-/
Her på gruppen har der været bragt et tilfælde af overbrændt bremsslange
forårsaget af kortslutning af/på stål-kappen, så hvis der ikke skal mere
til at smelte hul på slangen ser jeg ingen forsvar for brug af varme :-|

Forøvrigt er omtalte situation et tungt argument for coatede slanger!!

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Ukendt (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-01-06 13:45


Armand skrev i meddelelsen ...
>Orla Pedersen skrev:
>> Richard skrev i meddelelsen ...
>>
>>> Tjah, teflonslangen inderst skulle gerne klare
>>
>> Teflon ? Nahdettrorjegnuikkeatdeter........ PEX lyder mere sansynligt.
>
>PEX er nok ikke bremse-vædske resistent,

Det skal vise sig (PEX stump nedsænket i udluftningsglasset med
bremsevædske).

>kan heller ikke se nogen speciel grund til at bruge teflon, som jo
>normalt vælges ud fra et friktions-krav.

Og som har forholdsvis ringe trækstyrke :-| men Richard's link beskriver
noget andet. Hvad jeg ved om den slange jeg har brugt er, at
"rallymekanikeren" brugte den overalt på Mitsubishi'en, (brændstof, bremser,
olie). Og reaktionen på værktøj, slibende som skærende er nøjagtig som PEX,
og det er reaktionen på varme også. Slangen bliver snotblød ved opvarmning i
forbindelse med krympeflex. Heldigvis, (hvis materialet er PEX), så virker
slangen "normal", og ikke sprød, efter nedkøling.

>Her på gruppen har der været bragt et tilfælde af overbrændt bremsslange
>forårsaget af kortslutning af/på stål-kappen, så hvis der ikke skal mere
>til at smelte hul på slangen ser jeg ingen forsvar for brug af varme :-|
>
>Forøvrigt er omtalte situation et tungt argument for coatede slanger!!


jo-deet :-|

mvh
Orla




Richard (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 27-01-06 17:28

Armand wrote:

> PEX er nok ikke bremse-vædske resistent, så dét er det nok ikke, men jeg
> kan heller ikke se nogen speciel grund til at bruge teflon, som jo
> normalt vælges ud fra et friktions-krav.

Formfasthed? - skulle jo nødig udvide sig under tryk...

> Forøvrigt er omtalte situation et tungt argument for coatede slanger!!

Netop, men hvis man nu har fået dem uden og ikke synes de klær cyklen...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
- der byttede GB500'ens lange Lucas med kortere Spiegler slanger og
forsigtigt lagde sort krympefleks på


Ukendt (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-01-06 22:49


Richard skrev i meddelelsen ...
>Armand wrote:
>
>> PEX er nok ikke bremse-vædske resistent, så dét er det nok ikke, men jeg
>> kan heller ikke se nogen speciel grund til at bruge teflon, som jo
>> normalt vælges ud fra et friktions-krav.
>
>Formfasthed?

Hvilket bestemt ikke er teflons stærke side hvad angår træk....

>- skulle jo nødig udvide sig under tryk...

Men det er nu også mest metalstrømpens opgave at forhindre det.


>Netop, men hvis man nu har fået dem uden og ikke synes de klær cyklen...


Så køb nogle andre. Jeg satte "krymp" i små stykker på mine slanger
hvor der kunne forekomme slid, men selvom jeg var uhyre forsigtig med
varmen, så blev slangerne meget bløde, (ligesom når man former
gulvvarmeslanger), og jeg vil derfor fraråde andre at gøre tricket efter,
specielt eftersom der åbenbart bruges forskellige materialer hos
fabrikanterne.

mvh
Orla



Richard (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 27-01-06 23:05

Orla Pedersen wrote:

> Så køb nogle andre.

Det gjorde jeg jo også, byttede bare fordi mine havde ABE til XBR, hans
ikke

> Jeg satte "krymp" i små stykker på mine slanger
> hvor der kunne forekomme slid,

Ja, det er en god ide.

> men selvom jeg var uhyre forsigtig med
> varmen, så blev slangerne meget bløde,

Så er de lavet af noget andet end Spieglers med teflonslange inderst.
med krympefleks lagt på blev de en smule stivere, men stadig fuldt
bøjelige, hvor affjedringen nødvendiggør det.

> specielt eftersom der åbenbart bruges forskellige materialer hos
> fabrikanterne.

Enig, hold jer til de gode mærker med teflonslanger, drenge (m/k)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Ukendt (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-01-06 08:00


Richard skrev i meddelelsen
<43da9913$0$47027$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...


Stop Richard ! Skal vi lige være enige om IKKE at anbefale brug af
varme/krympeflex på slanger hvor materialet er ukendt ! Det vil i praksis
sige alle slanger hvor der ikke følger en materialebeskrivelse med fra
fabrikanten.

Ikke alle køber så dyrt og eksotisk ind som Du gør......

mvh
Orla





Torben Scheel (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 28-01-06 10:40

Orla Pedersen wrote:

>
> Stop Richard ! Skal vi lige være enige om IKKE at anbefale brug af
> varme/krympeflex på slanger hvor materialet er ukendt ! Det vil i praksis
> sige alle slanger hvor der ikke følger en materialebeskrivelse med fra
> fabrikanten.
>
Måske kunne man nøjes med at advare om risikoen - man kan jo f.eks.
koble slangerne til vandhanen når krympflexen skal på - Men husk grundig
eftertørring

--
vh
Torben

Richard (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 28-01-06 12:11

Torben Scheel wrote:

> Måske kunne man nøjes med at advare om risikoen - man kan jo f.eks.
> koble slangerne til vandhanen når krympflexen skal på - Men husk grundig
> eftertørring

Ja det ville være en køn opstilling, stålstrømpen forleder formentlig
varmen hurtigere.

Men i så fald er eftertørring sikkert en god idé, selv ved den
siliconebaserede Dot 5(.0), der ellers ikke optager vand

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Torben Scheel (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 28-01-06 12:15

Richard wrote:

> Ja det ville være en køn opstilling, stålstrømpen forleder formentlig
> varmen hurtigere.

Men køling indefra vil redde slangen medmindre man bruger skærebrænder
til flex'en.
>
> Men i så fald er eftertørring sikkert en god idé, selv ved den
> siliconebaserede Dot 5(.0), der ellers ikke optager vand
>
Ja, det koger sikkert ligegodt for det.

--
vh
Torben






Richard (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 28-01-06 12:08

Orla Pedersen wrote:
> Stop Richard ! Skal vi lige være enige om IKKE at anbefale brug af
> varme/krympeflex på slanger hvor materialet er ukendt ! Det vil i praksis
> sige alle slanger hvor der ikke følger en materialebeskrivelse med fra
> fabrikanten.

Jo, jeg kan kun opfordre til at undersøge materialet og handle derefter.
Leverandører, der ikke specificerer deres vare og de anvendte materialer
fornødent, bør man altid holde sig langt væk fra...

Og hvis strømpen i din slange bliver blød ved så lave temperaturer som
ca. 120c, som er almindelig ved krympefleks, ville jeg være alvorligt
bekymret for at bruge det til bremseslanger på især sportsmaskiner, hvor
kalibrene formentlig bliver meget varmere

Formentlig en anden grund til at Spiegler og andre ansvarlige
leverandører af bremseslanger bruger Tegflon, der kan klare langt over
200c...

> Ikke alle køber så dyrt og eksotisk ind som Du gør......

?? Spiegler og HEL er standardvarer, ikke særlig dyre og slet ikke
eksotiske IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Ukendt (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-01-06 08:11


Richard skrev i meddelelsen
<43db5096$0$1767$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Og hvis strømpen i din slange bliver blød ved så lave temperaturer som
>ca. 120c, som er almindelig ved krympefleks, ville jeg være alvorligt
>bekymret for at bruge det til bremseslanger på især sportsmaskiner, hvor
>kalibrene formentlig bliver meget varmere


Jeg er fint tryg ved slangen, den har dog et par danmarksmesterskaber i
gruppe N og A på samvitigheden

Og den "kvalitets" krympeflex som jeg brugte, (det er dog væsentlig med en
vis tykkelse), skal i nærheden af 200° C, for at krympe, og for at få limen
til at binde.

Jeg vil ikke opfordre nogen til at gøre øvelsen efter, det kræver håndelag
med varmepistolen :-/

>Formentlig en anden grund til at Spiegler og andre ansvarlige
>leverandører af bremseslanger bruger Tegflon, der kan klare langt over
>200c...


Teflon er ikke et kvalitetsbegreb.....

mvh
Orla, som ikke aner hvad slanger andre står med, eller hvilken krympeflex,
og derfor _ikke_ vil opfordre andre til at bruge en varmepistol på sine
bremseslanger. Det må være nok, at der i sidste uge var en skribent, der
foreslog tagrendelim til limning af staferinger, i øvrigt uden at skribenten
selv havde erfaring dermed



Richard (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 29-01-06 09:11

Orla Pedersen wrote:

>>Og hvis strømpen i din slange bliver blød ved så lave temperaturer som
>>ca. 120c, som er almindelig ved krympefleks, ville jeg være alvorligt
>>bekymret for at bruge det til bremseslanger på især sportsmaskiner, hvor
>>kalibrene formentlig bliver meget varmere

> Jeg er fint tryg ved slangen, den har dog et par danmarksmesterskaber i
> gruppe N og A på samvitigheden

Wauw, oh dem tilskriver du slangerne

> Og den "kvalitets" krympeflex som jeg brugte, (det er dog væsentlig med en
> vis tykkelse), skal i nærheden af 200° C, for at krympe, og for at få limen
> til at binde.

Den arbejdstemperatur ville jeg til gengæld anse for at være bekymrende
tæt på de ca. 260c, som inderslanger af Teflon tåler. Så helæere lægge to
lag af en tyndere, alm. type, der kan lægges på ved 120 - udvalget er
stort nok:
http://www.krympeflex.dk/

> Jeg vil ikke opfordre nogen til at gøre øvelsen efter, det kræver håndelag
> med varmepistolen :-/

Nej, i det hele taget bør ingen lave arbejde på deres køretøj, som de ikke
er sikker på at kunne klare - i det her tilfælde er de bedre tjent med at
bytte slangen og anskaffe en med fleksen lagt på fra leverandøren...

>>Formentlig en anden grund til at Spiegler og andre ansvarlige
>>leverandører af bremseslanger bruger Teflon, der kan klare langt over
>>200c...

> Teflon er ikke et kvalitetsbegreb.....

Ja og nej: Ja i forbindelse med at lægge krympefleks på, fordi Teflon's
maks. arbejdstemperatur - typisk amgivet til 260c - giver en fornøden
reserve til at lægge alm. 120graders-fleks på - nej fordi Teflon
tilsyneladende er standardmateriale til inderslanger i disse
stålfleksslanger hos leverandører som fx Fischer Hydraulik, HEL, Lucas og
Spiegler...

Vi bliver næppe enige om dette, Orla, men jeg tror problematikken er
udpenslet tilstrækkeligt til, at andre kan vurdere, om det er noget at gå
i gang med eller om de hellere skal holde fingrene fra det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Ukendt (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-01-06 15:17


Richard skrev i meddelelsen ...


>Wauw, oh dem tilskriver du slangerne


Nej, jeg tillægger det en vis værdi at slangerne overlevede.......


mvh
Orla



Jes Vestervang (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 29-01-06 14:04

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

[snip - krympeflex på bremseslanger]

> Jeg vil ikke opfordre nogen til at gøre øvelsen efter, det kræver
> håndelag med varmepistolen :-/

Fint, jeg tager bare en rulle sort isolerbånd. Glider det fra hinanden
kan jeg jo også bare lime en strimmel cykelslange rundt om (med noget
lim der ikke er alt for arrigt, selvfølgelig) Det drejer sig jo
trods alt kun om nogle 1 cm stykker inde i holderne.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Richard (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 29-01-06 17:28

Jes Vestervang wrote:

>> Jeg vil ikke opfordre nogen til at gøre øvelsen efter, det kræver
>> håndelag med varmepistolen :-/

> Fint, jeg tager bare en rulle sort isolerbånd. Glider det fra hinanden
> kan jeg jo også bare lime en strimmel cykelslange rundt om (med noget
> lim der ikke er alt for arrigt, selvfølgelig)

Er det nu tagrendelimen, der spøger igen

> Det drejer sig jo
> trods alt kun om nogle 1 cm stykker inde i holderne.

Fx den dejligt tykke selvvulkaniserende tape der anvendes til samlinger af
antennekabel og -stik etc? - aner ikke, hvor aggresivt det er mod dit
underlag, undersøg det hellere forinden...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Ukendt (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-01-06 17:59


Jes Vestervang skrev i meddelelsen <87fynculnz.fsf@gmail.com>...

>Ja, ok. Du må undskylde hvis det lyder lidt som om jeg havde bestemt
>mig på forhånd, men sagen er jo at HEL også skulle være rigtigt godt
>og især nemt. Det der kan få mig til at vælge slangespecialisten er en
>væsentlig besparelse, men indtil videre har jeg ikke lige fundet ud af
>hvor meget. Det er selvfølgelig ikke længere end et telefonopkald væk.


Overvej at gøre det "rigtigt" To separate slanger fra masteren, (dobbelt
banjobolt), og til hver kaliber. Det er så meget lettere at udlufte.

Jeg lavede mine slanger selv, med skuesammenfittings leveret af min
rallymekaniker bekendte.

mvh
Orla, som må indrømme, at det er nogen år siden at de stumper blev
anskaffet, og ikke er sikker på om en ny leverance kan skaffes.



Jes Vestervang (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-01-06 18:53

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Overvej at gøre det "rigtigt" To separate slanger fra masteren,
> (dobbelt banjobolt), og til hver kaliber. Det er så meget lettere at
> udlufte.

Ok, sådan et sæt sælger HEL også til Fazeren og det er da nok vejen at
gå. Umiddelbart regnede jeg det bare fornuftigst at holde det
originalt. Hvorfor bruges tre-slange systemet mon originalt? Er det
billigere?

> Jeg lavede mine slanger selv, med skuesammenfittings leveret af min
> rallymekaniker bekendte.

Sådan en kender jeg ikke lige
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Moller (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 26-01-06 19:01

Jes Vestervang wrote:

> Ok, sådan et sæt sælger HEL også til Fazeren og det er da nok vejen at
> gå. Umiddelbart regnede jeg det bare fornuftigst at holde det
> originalt. Hvorfor bruges tre-slange systemet mon originalt? Er det
> billigere?

   tjaaaa... du spare dobbelt slange delen fra masteren ned til fordeler
linket. Jeg har holdt mit originalt, og med en bremse udlufter pumpe er
der ingen forskel i den ene eller den anden metode :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com

Ukendt (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-01-06 20:20


Jes Vestervang skrev i meddelelsen <87u0bqub9l.fsf@gmail.com>...

>Ok, sådan et sæt sælger HEL også til Fazeren og det er da nok vejen at
>gå. Umiddelbart regnede jeg det bare fornuftigst at holde det
>originalt. Hvorfor bruges tre-slange systemet mon originalt? Er det
>billigere?


For mig var det et nemt valg. VTR'ens originale slanger var krympet på
fordeler T'et, og så kunne jeg spare to banjoer. Jeg havde skam fundet et
skoda aluminium T frem, men valgte den enkle løsning.

>Sådan en kender jeg ikke lige

Som Lars nævner, MC-Nøglen

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr




Moller (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 26-01-06 18:59

Orla Pedersen wrote:
> Jes Vestervang skrev i meddelelsen <87fynculnz.fsf@gmail.com>...
>
>> Ja, ok. Du må undskylde hvis det lyder lidt som om jeg havde bestemt
>> mig på forhånd, men sagen er jo at HEL også skulle være rigtigt godt
>> og især nemt. Det der kan få mig til at vælge slangespecialisten er en
>> væsentlig besparelse, men indtil videre har jeg ikke lige fundet ud af
>> hvor meget. Det er selvfølgelig ikke længere end et telefonopkald væk.
>
>
> Overvej at gøre det "rigtigt" To separate slanger fra masteren, (dobbelt
> banjobolt), og til hver kaliber. Det er så meget lettere at udlufte.
>
> Jeg lavede mine slanger selv, med skuesammenfittings leveret af min
> rallymekaniker bekendte.
>
> mvh
> Orla, som må indrømme, at det er nogen år siden at de stumper blev
> anskaffet, og ikke er sikker på om en ny leverance kan skaffes.

   De kan leveres af MC nøglen ;) mener også louis.de har dem.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com

Richard (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 25-01-06 22:58

AW på ZRX wrote:
>>>Jeg kan godt lide HEL's
>>>PVC-overtræk så man slipper helt uden om problemer med at skulle fuske
>>>ved beslagene. Derudover synes jeg heller ikke at de der tynde
>>>metal-slanger passer specielt godt på Fazeren. Sorte slanger, det ved
>>>man hvad er
>>
>>Netop, og med overtræk er slangerne meget lettere at holde rene, om det så
>>er klart eller indfarvet
> <snip>
> At HEL's skulle være lige så tykke som gummislanger, den køber jeg ikke.
> Jeg har set mange stålarmerede bremseslanger på MC'er og alle har været
> tyndere end gummislangerne. PVC eller ej.

Men de ser unægtelig tykkere ud med sort kappe/krympefleks. Især på
klassiske og lidt ældre cykler passer de nøgne, splejse stålfleksslanger
bare ikke IMHO

Til enduro'er, streetfightere og halracere kan de da godt gå an, men
fletstrukturen på de nøgne slanger samler nu en gang skidt og møg

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

AW på ZRX (26-01-2006)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 26-01-06 22:50


> Til enduro'er, streetfightere og halracere kan de da godt gå an, men
> fletstrukturen på de nøgne slanger samler nu en gang skidt og møg

Man bestemmer jo selv omder skal være PVC udenpå stålflettet.
Jeg valgte det netop af denne årsag.

Allan



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste