Gasfyrsproblematik
Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 21:37

Hej alle,

   jeg har en problematik kørende med mit gamle gasfyr - en Weishaupt
monteret på et gammelt oliefyr. Jeg sparer op til nyt, men indtil det
sker at jeg har råd må jeg jo leve med det gamle - og det er begyndt at
sætte ud her i vinterkulden (ca. 1 gang hver 2. dag skal jeg ned og
starte på startknappen igen). Hvorfor, kan det tænkes? Serviceaftalerne
er overholdt. Hustruen ringede for en måneds tid siden til en tekniker
der kom ud og skifte et et-eller-andet-tændgnistrør-af-en-art. Siden har
det kørt upåklageligt - lige indtil nu. Den koldeste tid på året.
Forlanger vi for meget af det? Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle
levere varen - det kører jo ikke hele tiden, kører i et minutstid hver
5. minut, sådan cirka (har ikke taget tid på det). Skorstenen er
kælder-til-loft-høj, så det er ikke fordi det blæser ud. Kan der være
for lidt luft til det? Fyret står i en kælder hvor jeg har åbnet et
vinduet på klem, og dette vindue har påmonteret rist, så luften kan
slippe ind (se www.e-report.dk/mno/fyr1.jpg). Jeg kan ikke rigtigt se
hvorfor det skulle påvirke fyret at der er koldere udenfor end normalt -
alt andet lige kan det jo bare brænde mere gas af. Så jeg kunne vældigt
gerne tænke mig at høre jeres bud på, hvad der kunne være galt. Til
orientering i øvrigt et billede af fyr her:
www.e-report.dk/mno/fyr2.jpg. Monstrummet i baggrunden er
varmtvandsbeholderen. Huset er i øvrigt med ekspansionsbeholder over
stue-niveau, skal det tilføjes.

Jeg takker mange gange for inspiration til evt. løsning af problemet.

Mvh.

Morten
Sorø

Fra : Yaks

Dato : 23-01-06 23:18

Hej Morten

Kontroller at luftfilteret ikke er lidt griset, kan give de symtomer du
beskriver.

Poul T

"Morten Nørgaard" <spammenotMno@ursamajorproductionsPLEASEnospam.dk> skrev i
en meddelelse news:43d53e7d$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 24-01-06 07:06

"Yaks" <Piwo@browar.pl> skrev i en meddelelse
> Hej Morten
>
> Kontroller at luftfilteret ikke er lidt griset, kan give de symtomer du
> beskriver.

Hej Poul T,

det er en god ide, det vil jeg gøre til en start. Tak for din feedback.

Mvh.

Morten

Fra : Finn Erichsen

Dato : 24-01-06 07:25

Hej Morten

skrev:
>Hej alle,

> [...]
Morten Når der har været en tekniker/reparatør har han vel også
efterladt en forbrændings rapport hvad siger den. Hvad er
CO2 % og hvad er CO (ofte opgivet som ppm = parts per million) hvad er
luft overskuddet hvad er udnyttelse værdien. Hvis
luftoverskuddet har været på kanten af at være for højt og
temperaturen falder ja så får du en større lufttilførsel pga.
af vægtfylde forskellen og så kan flammen blæse af og du får for
øvrigt en langt højere CO værdi, altså du har bare en
dårligt indstillet gasbrænder.

Morten en Weishaupt brænder er en udmærket brænder men det kan da godt
være din kedel har det skidt.

Under alle omstændigheder lyder det som om din brænder er justeret
dårligt.

Cheers Finn
Canberra Australien

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 20:58

Finn Erichsen (slet JIWJL) wrote:
> [...]
> af vægtfylde forskellen og så kan flammen blæse af og du får for
> øvrigt en langt højere CO værdi, altså du har bare en

Hej Finn, og Bo også,

   well, der er ikke på brænderrapporten angivet noget co2 tal, men
co-tallet er 8 ppm, både før og efter kontrol. Lufttemperaturen er 20
grader før og efter, kedeltemperaturen 60, røgtab i procent står angivet
som 12. (røgtemperatur 132,7 grader - både før og efter). Luftoverskud
og udnyttelsesværdi kan jeg ikke umiddelbart læse mig til. Der står på
rapporten angivet gastryk før apparet, dysetryk høj og lav, belastning
og træk i røgrør - kan det bruges til noget, tænker du? Jeg er ikke helt
med på hvad du mener med luftoverskud - kan du forklare mig hvad det
betyder? På forhånd tak,

Morten

Fra : Bo Carøe

Dato : 25-01-06 20:52

Hej Finn.
Du kan ikke bruge den servicerapport til ret meget.
En CO på 8ppm er meget fint. der kunne lige så godt have slået 0 eller
<100ppm
På din servicerapport er der nok målt en O2 og ikke CO2%
Røg temp. er 132,7 grader, det er jo meget varme du sende ud i
skorstenen, men der er alminding på sådan en kedel som du har.

Luftoverskudet skrev vi aldrig på servicerapport ved små brænder.
Kun O2, CO, røg temp, ionisering strøm, røgtab, og gastryk før og
efter regulatoren, Luftvagt/gasvagt indstilling.

Der er noget rigtigt i det Morten skriver om at flammen kan blæse ud
under ved forkert luft/gas blanding.
Men prøv at ringe til Weishaupt og tage en snak med dem det koster
ikke noget, at få hjælp i telefonen.

Mvh Bo Carøe

Fra : Bo Carøe

Dato : 24-01-06 18:23

Hej Morten.

Nu er du ikke den eneste der køre med sådan en weishaupt brænder, der
er 1000 vis af dem i drift i danmark inden for industri (proces brænder)
Jeg har været ansat ved Weishaupt og lavet utrolig mange af den type
brænder (WG10 eller WG20)
Hvis man kommet ud til en fyr der er periodisk fejl så skifter man
først elektroderne og måler forbrændingen.
Hvis kontrolkassen på din brændere er en af dem hvor der er et lille
hjul med forskellig farver/symboler er det vigtigt at aflæse hvor i
programmet den er gået i stå inden du gen ind koble på den røde knap.

Angående vinduet på klem, så tror jeg ikke det er der fejlen der
fejlen skal findes. Frisk luft er mere for at få en CO fri forbrænding.

Men du er nok nød til at ringe til Weishaupt og få dem til at se på
det igen.
Du må også gerne maile til mig hvis du har yderlig spørgsmål.

Mvh
Bo Silkeborg

Ps. jeg er bedre til at lave gasbrænder end at stave.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 21:14

Bo Carøe wrote:
> [...]
> brænder (WG10 eller WG20)
> Hvis man kommet ud til en fyr der er periodisk fejl så skifter man først

Elektroderne, ja, det var dét han skiftede, husker jeg.

> Hvis kontrolkassen på din brændere er en af dem hvor der er et lille
> hjul med forskellig farver/symboler er det vigtigt at aflæse hvor i
> programmet den er gået i stå inden du gen ind koble på den røde knap.

Jeg kan ikke se en kontrolkasse, så der kan jeg desværre ikke tolke
meget. Det er en model WG1N, kan jeg tilføje. Jeg har kun hørt godt om
weishaupt, skal det også siges. Modellen er fabrikeret i 1984.

> Du må også gerne maile til mig hvis du har yderlig spørgsmål.

Jeg takker mange gange og kan gerne tænkes at maile til dig hvis det er,
tak for det.

> Mvh
> Bo Silkeborg
>
> Ps. jeg er bedre til at lave gasbrænder end at stave.

Jeg til gengæld er bedre til at stave end at lave gasbrændere. Lige nu
ville jeg dog ønske at jeg havde dine talenter frem for mine.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 06:01

"Morten Nørgaard" <spammenotMno@ursamajorproductionsPLEASEnospam.dk> wrote
in message news:43d68a6b$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
>
> Jeg til gengæld er bedre til at stave end at lave gasbrændere. Lige nu
> ville jeg dog ønske at jeg havde dine talenter frem for mine.

Jeg havde selv sådan en, fra ca. '87.
Jeg havde dog besluttet, at fyret skulle skiftes ud ved næste fejl, da
kedlen var lidt rigeligt tæret.
Der skete så det, at fyret startede, og gav et lille pift ved tænding,
hvorefter den stoppede. Dog ikke med 'rødt lys'. Den vlev ved med det her i
en uendelighed, hvorefter jeg konkluderede, at det nok var elektronikken,
der var stået af.
Shit - op med 36.000 til et nyt fyr.
Desværre fungerede det nye fyr ikke umiddelbart, så man kontaktede HNG.
Det viste sig at det squ f*ndme var GASMÅLEREN, der var defekt, og ikke
ftret.
Så prøv at se om du kan få checket måleren.

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen