Termovrøvl
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-06 20:32

Så lige en i TV, der gik rundt og isoleringscheckede huse med et
IR-måleapparat. Han kunne måle at en punkteret termorude gav en masse
varmetab i forhold til en hel rude. Det må vist være 99,7 % vrøvl, de
isolerer da så godt som præcist lige godt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 23-01-06 20:52

Hej Preben

> IR-måleapparat. Han kunne måle at en punkteret termorude gav en masse
> varmetab i forhold til en hel rude. Det må vist være 99,7 % vrøvl, de

Da ikke hvis den punkterede er fyldt op med vand :)

Mvh Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-01-06 20:53

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Preben

> Da ikke hvis den punkterede er fyldt op med vand :)

Men hvis vandet får lov til at fryse til is

Fra : Poul Nielsen

Dato : 23-01-06 20:50

> [...]
> varmetab i forhold til en hel rude. Det må vist være 99,7 % vrøvl, de
> isolerer da så godt som præcist lige godt.
Hvordan kan du påstå det??, jeg har haft en punkteret termorude og jeg frøs
af helvede til, men da jeg satte en ny rude i blev der atter varmt i mit
værelse. Så hvordan i hede hule kan du påstulere det modsatte?????????????.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-06 21:28

"Poul Nielsen" <555@get2net.dk> skrev
> [...]
> af helvede til, men da jeg satte en ny rude i blev der atter varmt i mit
> værelse. Så hvordan i hede hule kan du påstulere det

Jeg kan ikke kommentere hvad du oplevede, blot konstatere at en termorude er
tæt med det ene formål at holde den dugfri. Den eneste forskel der så kan
være på tæt/utæt i isoleringsevne er forskellen på tør kontra fugtmættet
lufts varmeledningsevne. Og det er en næppe målbar størrelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 23-01-06 22:09

> [...]
er
> tæt med det ene formål at holde den dugfri.

Og for at luften i den skal stå stille = lav konvektion. En punkteret rude
er der måske mere turbulens i, dvs større konvention og højere varmetab

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-01-06 08:45

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> forskel der så kan være på tæt/utæt i isoleringsevne er forskellen på
> tør kontra fugtmættet lufts varmeledningsevne. Og det er en næppe

Termoruder er fyldt med en inaktiv luftart
som virker som isolering. I gamle dage var det
vakuum. For at en ikke-termo rude skal isolere
lige så godt som en termorude, skal der være 40mm
mellem lagene.

Peter Schrøder

Fra : Martin Bak

Dato : 24-01-06 10:13

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

For at en ikke-termo rude skal isolere
> lige så godt som en termorude, skal der være 40mm
> mellem lagene.

Øh.. nå? se dette: news:dr3rcf$2pqe$1@newsbin.cybercity.dk...

Martin

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-01-06 11:21

Martin Bak skrev:
> Øh.. nå? se dette: news:dr3rcf$2pqe$1@newsbin.cybercity.dk...

Har ikke adgfang til Cybercitys newsserver herfra,
men det er sikkert interessant..
Jeg huskede iøvrigt forkert: Optimal afstand er
28mm og ikke 40 som jeg postulerede, sry.
http://www.netarkitekten.dk/kategori/bygtek/termo.htm

http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/dorevinduer/100589-11/teks
ten.html

Peter Schrøder

Fra : Martin Bak

Dato : 24-01-06 11:42

> Har ikke adgfang til Cybercitys newsserver herfra,
> men det er sikkert interessant..
> Jeg huskede iøvrigt forkert: Optimal afstand er
> 28mm og ikke 40 som jeg postulerede, sry.

Jamen så er vi jo enige..

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 13:40

Den 24 Jan 2006 07:44:47 GMT, Peter Schrøder
<petersch@vip.cybercity.invalid> skrev:

>Termoruder er fyldt med en inaktiv luftart
>som virker som isolering. I gamle dage var det
>vakuum.

Mon dog? Hvis der var var vakuum ville ruderne klappe sammen.

Ruder med vakuum ER opfundet, men det kræver en masse afstandsstykker
for at holde ruderne separeret, til gengæld kan man nøjes med 0,8mm
afstand, såvidt jeg erindrer.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Are you paranoid if someone REALLY is following you?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-06 21:39

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev >
> Termoruder er fyldt med en inaktiv luftart
> som virker som isolering.

Alle luftarter isolerer. Man bruger Kvælstof, det er der i forvejen 80 % af
i atmosfærisk luft, og som sagt gør man det for at fjerne dugproblemet. Man
kan også sige at det samtidig kan anvendes som salgs-gas

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben

Dato : 25-01-06 12:27

> [...]
> Man
> kan også sige at det samtidig kan anvendes som salgs-gas

I nogle (de fleste ? ) lavenergiruder bruger man ædelgassen Argon der er
kendt for at være den bedst isolerende gas.

Den bruges i øvrigt også til at holde bla. erhversdykkere, og teknsike
dykkere varme, når de er i koldt vand i lang tid, den fyldes simpelthen i
tørdragten, men det er jo en anden historie

Mvh. Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-01-06 18:52

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev

> I nogle (de fleste ? ) lavenergiruder bruger man ædelgassen Argon der er
> kendt for at være den bedst isolerende gas.

Brint ville være bedre, men det har det med at stikke af.
Om man bruger Argon eller Nitrogen kan komme ud på et, vi er ude i nogle
meget små decimaler. Der er iøvrigt næsten 1% Argon i atmosfærisk luft, det
kommer nok fra alle de punkterede termoruder

> Den bruges i øvrigt også til at holde bla. erhversdykkere, og teknsike
> dykkere varme, når de er i koldt vand i lang tid, den fyldes simpelthen i
> tørdragten, men det er jo en anden historie

Det er i hvert fald en historie, hvis du tror at det er fordi det er Argon,
det varmer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per H

Dato : 23-01-06 22:23

On Mon, 23 Jan 2006 20:50:03 +0100, "Poul Nielsen" <555@get2net.dk>
skrev:

> [...]
>værelse. Så hvordan i hede hule kan du påstulere det modsatte?????????????.

måske var det en energirude du fik sat i.

Vh Per

Fra : Ole Kristensen

Dato : 23-01-06 20:52

"Preben Riis Sørensen skrev...
> [...]
> varmetab i forhold til en hel rude. Det må vist være 99,7 % vrøvl, de
> isolerer da så godt som præcist lige godt.

Hej..

Jeg lurede også lidt på det indslag..!
Men alligevel...
-- En punkteret termorude... som er fyldt med fugt/kondens..
isolerer vel ikke så godt som en rude der er 100% ok... !!

Måske man skulle fise ud i kulden og afprøve påstanden !
( - har en IR måler...)

Uff nej fame Nej det er sku for koldt... jeg tror gu heller ikke på
det. *S*

Hygge Hej

Ole
Rudkøbing

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-01-06 21:25

> Uff nej fame Nej det er sku for koldt... jeg tror gu heller ikke på
> det. *S*

Nu kunne man jo mene at der ikke er basis for tro omkring noget, der er
målbart. Så mon ikke du skulle lufte apparatet ved lejlighed?

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 23-01-06 22:04

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> varmetab i forhold til en hel rude. Det må vist være 99,7 % vrøvl, de
> isolerer da så godt som præcist lige godt.
Nej, den er god nok. Har du nogenside prøvet at termografere?
--
**** Calle ****

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-06 00:27

"Calle." <fake@fake.fake> skrev> Nej, den er god nok. Har du nogenside
prøvet at termografere?

Nej, Har du nogen målinger?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 24-01-06 18:52

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev> Nej, den er god nok. Har du nogenside
> prøvet at termografere?
>
> Nej, Har du nogen målinger?

Desværre ikke. Har kun været med til det på jobbet.
--
**** Calle ****

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-01-06 16:10

Calle. wrote:
> Nej, den er god nok. Har du nogenside prøvet at termografere?

Hvad koster det at få sådan en fætter ud og måle på ens hus ?'

--

Christian

Fra : Calle.

Dato : 24-01-06 18:54

Christian B. Andresen wrote:

> Hvad koster det at få sådan en fætter ud og måle på ens hus ?'
Aner det ikke. Har kun været med en der kom og gjorde det i på jobbet.
Det er utroligt hvad det kan vise
--
**** Calle ****

Fra : TDC

Dato : 25-01-06 20:24

>Hvad koster det at få sådan en fætter ud og måle på ens hus ?

Jeg fik et tilbud af et firma engang..

Jeg mener det var 6.500kr for at får fotograferet hele vores hus (3 plan)
Det antal billeder han skønnede var nødvendige..

Og priserne startede vist omkring 3500kr

Det ofrede vi ikke lige...

Mvh Dennis