Hamster kirkegård kontra haveskilte
Fra : jan hansen

Dato : 20-01-06 19:53

Jeg skal til at lave nogle nye haveskilte, da jeg er træt af alle de
hvide skilte (af klippede persienner) i haven. Det ligner en hel
hamster kirkegård, som en bekendt sagde til mig da hun var nede og
besøge mig, og hun har fuldstændig ret.

Jeg har kigget mange steder på nettet efter planteskilte. Har set
nogle som hænger i en tynd stang, den ide er fin, men når det blæser
med en god vind kunne jeg forstille mig et helt ”klokke spil” i haven,
det ville vi nu gerne være foruden !!

Se evt. foto på

http://www.hostaen.dk/forum/viewthread.php?forum_id=7&thread_id=8

Jeg kom på denne ide med kobber som man kan købe i alle byggecentre.

Kobberrøret er 6 mm. almindeligvis brugt til luft og vand, kan bukkes
i hånden og bankes fladt med en hammer.

Kobberpladen har jeg klippet ud af en stor plade jeg havde liggende,
men de kan også købes færdig.

Fastgørelsen er i første omgang lavet med alm. søm indtil jeg finder
et sted man kan købe kobber nitter eller søm.

Er der andre gode idéer hører jeg MEGET gerne om det. Måske en af jer
har en bedre ide. Jeg skal bruge ca. 400 styk i første omgang, så det
ville være lidt surt hvis en af jer sad med en kanon god ide.

Best Regards From Jan H. H.
http://www.graphic-fantasy.dk/

Fra : Max

Dato : 20-01-06 20:37

Hej Jan

> Fastgørelsen er i første omgang lavet med alm. søm indtil jeg finder
> et sted man kan købe kobber nitter eller søm.

Kobbersøm og kobbernitter skal du have ved bådebyggeren.

Men er du sikker på at dine planter er særlig begejstrede for at
stå sammen med kobber pinde, kobber har det jo med at
slå alt der gror ihjel.

Min ide ville være at finde et lille smedeværksted i nabolaget,
og så få punktsvejst nogle små plader på enden af nogle
ø4 rustfri stænger så det ligner et T.

Mvh Max

Fra : jan hansen

Dato : 20-01-06 21:55

On Fri, 20 Jan 2006 20:37:24 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
>Men er du sikker på at dine planter er særlig begejstrede for at
>stå sammen med kobber pinde, kobber har det jo med at

Ja jeg må indrømme at jeg ikke har afprøvet ideen, men jeg ville ikke
mene at det skulle have noget at sige, Men er der andre der har
afprøvet dette med små kobberrør i jorden så PLEASE giv lyd fra jer

PS der kommet svar fra en som har brugt kobber uden at snakke om at
planter blev slået ihjel

>Min ide ville være at finde et lille smedeværksted i nabolaget,
>og så få punktsvejst nogle små plader på enden af nogle
>ø4 rustfri stænger så det ligner et T.
>
>Mvh Max

MVH Jan
Best Regards From Jan H. H.
http://www.graphic-fantasy.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-01-06 09:11

"jan hansen" <hurup@msn.com> skrev i en meddelelse

> PS der kommet svar fra en som har brugt kobber uden at snakke om at
> planter blev slået ihjel

Jeg har "arvet" en kobbergruekedel fra min mor.
Der har siden 1955 været planter i den, og de gror og trives aldeles
udmærket.

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 12:32

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har "arvet" en kobbergruekedel fra min mor.
> Der har siden 1955 været planter i den, og de gror og trives aldeles
> udmærket.

Der sælges jo mange kunstgødninger med Kobber, så det har nok svært ved at
optræde som skadeligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 21-01-06 12:43

Hej Preben

> Der sælges jo mange kunstgødninger med Kobber, så det har nok svært
> ved at optræde som skadeligt.

Det er en skam vi ikke må smørre det på bunden af skibene mere,
det var så effektiv til at hindre begroning.

Mvh Max

Fra : Lars

Dato : 20-01-06 21:36

jan hansen skrev:

> [...]
> har en bedre ide. Jeg skal bruge ca. 400 styk i første omgang, så det
> ville være lidt surt hvis en af jer sad med en kanon god ide.

Man kan få færdige kobberskilte til blot et par kroner stykket - som dem
her. De er måske nok lidt klejne i det.
http://www.prydhaven.dk/showproduct.asp?prodid=1947

Hvis du har materialerne i forvejen er der selvfølgelig noget at spare
på 400 eller flere.

Min far lavede engang planteskilte ud af kobberør alene:

Han klippede en slidse i den ene ende - lige så lang som skiltets
bredde. Der hvor slidsen endte, gennemskar han røret så kun ca 1 cm
(rørets dia.) ikke blev skåret over.
Slidsen blev åbnet med en tang og det åbne stykke blev banket fladt.
Herpå blev mærkaten sat fast.

Endnu nemmere vil det være at klippe strimler ud af kobberplade og blot
bukke det som et "L". Den lange del, der skal i jorden, kan man
forstærkes ved lidt efter bukningen at skære 1/3 del ind fra hver side
af strimlen og bukker siderne ind over hinanden.

Lars

Fra : jan hansen

Dato : 20-01-06 21:51

>Man kan få færdige kobberskilte til blot et par kroner stykket - som dem
>her. De er måske nok lidt klejne i det.
>http://www.prydhaven.dk/showproduct.asp?prodid=1947

Smil har lige købt et par pakker ,, men de er ikke store nok , men de
er fine til at bruge til skilte som Havebed nr.

>Hvis du har materialerne i forvejen er der selvfølgelig noget at spare
>på 400 eller flere.

Det er pris der afgøre lidt på design smil

>Min far lavede engang planteskilte ud af kobberør alene:

I indlægget før dig blev beskrevet af kobber kunne "forgifte" jorden
... have din Far nogle erfaring med dette ???

> [...]
>(rørets dia.) ikke blev skåret over.
>Slidsen blev åbnet med en tang og det åbne stykke blev banket fladt.

Den skal afprøves , lyder faktisk godt hvis det kan blive så glat så
mærkten kan blie siddede på

> [...]
>forstærkes ved lidt efter bukningen at skære 1/3 del ind fra hver side
>af strimlen og bukker siderne ind over hinanden.

Den ide bliver lige afprøvet også ... Grin

>Lars

Jan

Best Regards From Jan H. H.
http://www.graphic-fantasy.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-01-06 00:57

> [...]
> hvide skilte (af klippede persienner) i haven. Det ligner en hel
> hamster kirkegård, som en bekendt sagde til mig da hun var nede og

Man kunne jo overveje at holde have lige som vi andre gør: Uden skilte.

Mvh Maria

Fra : jan hansen

Dato : 21-01-06 01:51

On Sat, 21 Jan 2006 00:57:01 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Man kunne jo overveje at holde have lige som vi andre gør: Uden skilte.
Lidt svært hvis du har over 2000 planter som man skal husk hvor de
står :) har dog små 1000m² hvor der ikke er skilte.

>Mvh Maria

Best Regards From Jan H. H.
http://www.graphic-fantasy.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 02:11

"jan hansen" <hurup@msn.com> skrev
>....... har dog små 1000m² hvor der ikke er skilte.

Der er vel lagt fliser?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jan hansen

Dato : 21-01-06 03:40

griiiiiiiiiiiiin ... nej dog ikke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-01-06 09:50

wrote:

>Man kunne jo overveje at holde have lige som vi andre gør: Uden skilte.

Er man samler eller er man ikke samler?

Jeg har da også massevis af planter som jeg frygtelig gerne vi have
skilte ved - for til trods for at jeg har en ret god hukommelse, så kan
jeg altså ikke blive ved med at huske hvad de enkelte ting hedder.

Jeg hælder mest til at bruge plastikpersienner med en label fra en
Dymo-maskine på. Men det skilt skal jeg nok sørge for at få gemt så godt
omkring dne givne plante at man ikke umiddelbart kan se den. Det er ikke
pænt med en skilteskov, men det er nu dejligt at man kan kratte lidt i
jorden og finde ud af helt præcis hvilken hoste, storkenæ eller iris det
nu er der står der.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-01-06 10:27

On Sat, 21 Jan 2006 09:50:07 +0100, Mads Lie Jensen
klip

> [...]
>pænt med en skilteskov, men det er nu dejligt at man kan kratte lidt i
>jorden og finde ud af helt præcis hvilken hoste, storkenæ eller iris det

Kan en dymo-label stå for vind og vejr, for problemet er at det
jeg skriver med en eller anden speedmarker, forsvinder efter kort
tid. Jeg har brugt galvaniserede strimler.
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-01-06 12:38

On Sat, 21 Jan 2006 10:27:06 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Kan en dymo-label stå for vind og vejr, for problemet er at det
>jeg skriver med en eller anden speedmarker, forsvinder efter kort
>tid. Jeg har brugt galvaniserede strimler.

En Dymo-label (dem af plast fra de nymodens maskiner) holder i hvert
fald betydeligt længere end en tusch. Jeg har nogle siddene hjemme i en
krukke, de er 3 eller 4 år gamle. I foråret (sidst jeg kiggede på dem)
var de stadig lige så fine som ny.

Brothers labels er muligvis bedre - de går i hvert fald meget ud af at
fortælle at deres labels er de eneste der holder _rigtigt_. Noget med de
er laminerede, så skriften kommer til at stå under det øverste stykke
plast. Jeg har selv købt en brother-maskine til TZ-tape, så vil det vise
sig om det passer...

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : jan hansen

Dato : 22-01-06 02:26

Hej

On Sat, 21 Jan 2006 10:27:06 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>On Sat, 21 Jan 2006 09:50:07 +0100, Mads Lie Jensen
>klip

Det er også det jeg bruger nu men netop det med at de forsvinder helt
når planterne kommer op er lidt surt, da jeg stadigvæk gerne vil kunne
stå op og læse navnet og for besøgende er det også letter :) man
bliver s.. så hæs når man første har remset et par hunderede navn op
... griin

>Kan en dymo-label stå for vind og vejr, for problemet er at det
>jeg skriver med en eller anden speedmarker, forsvinder efter kort
>tid. Jeg har brugt galvaniserede strimler.

Jeg bruger en Labelpoint 200 med org labels til , og de har holdt i
snart 2 år nu. uden af den sorte farve er forsvundet

>mvh Ebbe

Best Regards From Jan H. H.
http://www.graphic-fantasy.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-06 02:34

> [...]
> stå op og læse navnet og for besøgende er det også letter :) man
> bliver s.. så hæs når man første har remset et par hunderede navn op

Når det nye GPS kommer igang, kan du plotte de enkelte planter ind på
kortet. Eller man kunne grave microchips ned, og så få en syntetisk stemme i
aflæseren til at remse navnene op, det bliver du ikke hæs af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jan hansen

Dato : 22-01-06 03:14

On Sun, 22 Jan 2006 02:34:23 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>kortet. Eller man kunne grave microchips ned, og så få en syntetisk stemme i
>aflæseren til at remse navnene op, det bliver du ikke hæs af.

Ja klart .. den helt rigtige løsning på problemet Preben .. griiin
det bliver den løsning :)

Best Regards From Jan H. H.
http://www.graphic-fantasy.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 22-01-06 09:36

On Sun, 22 Jan 2006 03:14:07 +0100, jan hansen <hurup@msn.com>
wrote:
klip
> [...]

Og hvis man hakker spaden ned i sådan en chips, råber den så,
"av for fa... din klaptorsk"
- fagre nye verden -
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-01-06 10:27

<preben@esenet.dk> wrote:

>Når det nye GPS kommer igang, kan du plotte de enkelte planter ind på
>kortet. Eller man kunne grave microchips ned, og så få en syntetisk stemme i
>aflæseren til at remse navnene op, det bliver du ikke hæs af.

Den med GPS'en har jeg flere gange overvejet. En PDA med gps koster jo
ikke alverden længere. Men de er for upræcise endnu. GPS kan være ret
præcist, men det har det amerikanske militær pillet ud for os
almindelige mennesker.

Jeg læste om et sted hvor tingene var markeret med chips med bluetooth i
og så fik de besøgende udleveret en pda hvor de kunne læse mere om de
enkelt ting når de stod ud for dem. Det var vist ikke en have, måske et
museum - men princippet er nu smart nok. Men nok lidt dyrt for
almindelige mennesker.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-06 12:36

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> [...]
> enkelt ting når de stod ud for dem. Det var vist ikke en have, måske et
> museum - men princippet er nu smart nok. Men nok lidt dyrt for

Det bliver nok ved med at være for dyrt lang tid fremover. Men den med GPS
er faktisk på trapperne. Nøjagtigheden skulle komme ned på 45 cm, det vil
sige at med lidt øvelse kan man stedfæste enkelte planters placering, hvis
de fylder lidt og ikke står for tæt. Blot der er enkelte planter med jævne
mellemrum i bedet, der kan findes med sikkerhed, kan de bruges som
fikspunkter, hvor man så i et oversigtskort indtegner dem der er rundt om og
for små til at kunne findes elektronisk. Og så er det gratis, hvis man
alligevel vil købe GPS til bilen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 12:40

> [...]
> pænt med en skilteskov, men det er nu dejligt at man kan kratte lidt i
> jorden og finde ud af helt præcis hvilken hoste, storkenæ eller iris det

Jeg bruger numre. De står fint på skilte ala 1-taller i faconen, små og
diskrete. Det at man måske flere gange skal ind og checke oversigten, gør at
man til sidst har let ved at huske det, så det er kun det sidste par års
nyerhvervelser jeg har behov for at have skilte ved. Andre skilte står der
for at markere det, der visner helt væk, så man ikke kommer til at plante
oveni, eller ødelægge planten med ukrudtshakken.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen