gardiner efter mål - gerne støjdæmpende!
Fra : rasmus.carlsen

Dato : 18-01-06 13:22

Hejsa,

JEg skal have lavet nogle gardiner / rullegardiner efter mål. Nogen der har
erfaringer ? Har set Silvan tilbyder det ...

Kan man bruge ekstra tykke gardiner som i givert fald vil tage lidt af
vejstøjen?

ras

Fra : HvB

Dato : 18-01-06 14:49

> Kan man bruge ekstra tykke gardiner som i givert fald vil tage lidt af
> vejstøjen?

Du kan med garanti ikke dæmpe vejstøj med gardiner. det eneste der kan dæmpe
lyd er to massive lag med luft imellem som f.eks. Thermoruder - eller to
plader med luft imellem. Lyde dæmpes end ikke af f.eks. plastik som jo er
uigennem-trængligt for vand. Tykke gardiner kan derimod isolere mod
varmetab.

Enhver gardinforretning laver rullegardiner efter mål.

HvB

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 18-01-06 14:51

"HvB" <Baldrian(re)@(move)get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> plader med luft imellem. Lyde dæmpes end ikke af f.eks. plastik som jo er
> uigennem-trængligt for vand. Tykke gardiner kan derimod isolere mod

- ja det har vi gjort men tænkte, at tykke stofgardiner som nærmest kunne
ligne biografgardiner måske kunne tage lidt.

ras

Fra : Leonard

Dato : 18-01-06 14:59

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>- ja det har vi gjort men tænkte, at tykke stofgardiner som nærmest kunne
>ligne biografgardiner måske kunne tage lidt.

Og selvfølgelig gør de det.
Du kan jo prøve at stikke hovedet ned under dynen, så vil du opleve en
tydelig dæmpning af lyden udefra.
Men om det hjælper tilstrækeligt er ikke nemt at svare på.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : Henning Lund

Dato : 18-01-06 15:06

Leonard <usenet@leonard.dk> skrev:

> Og selvfølgelig gør de det.
> Du kan jo prøve at stikke hovedet ned under dynen, så vil du opleve en
> tydelig dæmpning af lyden udefra.

Derfor venter jeg også altid med at skændes med konen indtil vi er
kommet i seng.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 18-01-06 14:56

> Du kan jo prøve at stikke hovedet ned under dynen, så vil du opleve en
> tydelig dæmpning af lyden udefra.
> Men om det hjælper tilstrækeligt er ikke nemt at svare på.

- heh ´ja det var noget i den stil jeg tænkte. Jeg prøver at spørge
gardinforretningen efter det tykkeste de har.

ras

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-01-06 15:07

> Og selvfølgelig gør de det.
> Du kan jo prøve at stikke hovedet ned under dynen, så vil du opleve en
> tydelig dæmpning af lyden udefra.
> Men om det hjælper tilstrækeligt er ikke nemt at svare på.

Hvis de har samme tykkelse som dynen, er det sikkert godt nok

mvh
Preben

Fra : HvB

Dato : 18-01-06 17:36

">> Og selvfølgelig gør de det.

Ja, men i en dyne er der jo netop luft og den slutter tæt! I Gardiner vil
der uundgåeenligt komme sprækker foroven, forneden og i siderne. Dertil
kommer at det fylder ret meget, hvis man skal rulle en dyne på på en
rundstok.... smart gardin!!!!!!!Men det fylder som børsten i en
autovaskehal!!!!!

Stof isolerer IKKE for lyd... overhovedet! Luft er det eneste materiale der
kan udelukke lyd og det er derfor konen lyder som en mumler, når du stikker
hovedet under dynen!

Og det er netop derfor at der er hule mure og vægge.
Og lige et godt råd: Pas på ikke at ligge under dynen for længe!

HvB

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-01-06 18:25

> [...]
> mumler, når du stikker hovedet under dynen!
>
> Og det er netop derfor at der er hule mure og vægge.

Sludder med dig
Volumen isolerer for varme/kulde (din hulmur fyldt med f.eks. stenuld),
og masse isolerer for lyde. Derfor bør rullegardinet helst være lavet af
f.eks. bly eller et andet materiale med stor massefylde.

mvh
Preben

Fra : HvB

Dato : 18-01-06 19:37

> [...]
> masse isolerer for lyde. Derfor bør rullegardinet helst være lavet af
> f.eks. bly eller et andet materiale med stor massefylde.

Hulmuren virker isolenrende på lyd selvom den er fyldt med stenuld, fordi
der er luft imellem stenuldspartiklerne. Stenulden isolere med varme, fordi
varme bremses lettere end lydbølger.

HvB

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-01-06 20:08

> Hulmuren virker isolenrende på lyd selvom den er fyldt med stenuld,
> fordi der er luft imellem stenuldspartiklerne. Stenulden isolere med
> varme, fordi varme bremses lettere end lydbølger.

Det er muligt, at en mur fyldt med Rockwool isolerer mod lyd, men det
har absolut intet med luften at gøre. Rockwool isolerer derimod godt mod
varme/kulde fordi det er fyldt med stillestående luft.
Hvis du skal isolere mod lyd, skal der bruges masse dvs. tunge
materialer som f.eks. sten, træ, eller jord. Hvorfor tror du ellers man
bygger støjskærme fyldt med jord langs motorvejene? Hvis luften
isolerede mod lyd, var det jo ikke nødvendigt.

mvh
Preben

Fra : HvB

Dato : 18-01-06 21:12

Et eksempel:

Lyd er en trykbølge, ganske som hvis du smider en sten i vandet.
Sænker du stof ned i vandet vil trykbølgen kunne passere igennem vævningen.

Sænker du derimod et stykke glad ned, vil vandet være roligt i en periode på
den a dne side af glasset.

Har du kun et stykke glas, går der kun et lille stykke tid, så vil bølgerne
"smyge" sig rundt om glasset. er der derimod to stykker glas sænket ned med
vand imellem og evt. en profil til at afslutte vil vandet så helt stille
imellem de to stykker glas, men forande den andet stykke glas vil ringene
efter stenen "smyge" sig omkring.og samle sig på midten. Og så kan du putte
alverdens stenuld og pap imellem - det vil ikke ændre naturens lov.
Stenulden vil derimod isolere mod vame, men det er de to lad, hvor
luften(vandet) står stille imellem der virker lydisolerende.

I gardiner eller andet gennemtrængeligt materiale vil lydbølgerne gå igennem
og dermed kunne høres. Lufttomt (eller rettere luftstille) dæmper lyden....
ligesom sne!!

Så put alvedens materiale OG bly imellem, det er den stille luft der gør
stilheden efter trykbølger....

Hvor sov du i fysiktimerne?

HvB

Tilsvarende vil lydbølger "smyge" sig omrking

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-01-06 22:00

On Wed, 18 Jan 2006 21:11:38 +0100, HvB wrote:

> Hvor sov du i fysiktimerne?

Nu du er så vågen, hvorfor putter du så ikke det tykkeste stof du kan
finde og putter det foran dine højttalere og nyder lyden?

Lyd går ikke uændret igennem stof.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 18-01-06 22:57

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Nu du er så vågen, hvorfor putter du så ikke det tykkeste stof du kan
> finde og putter det foran dine højttalere og nyder lyden?
>
> Lyd går ikke uændret igennem stof.

- det er vel forskel på "uændret" og "lyddæmpet"

ras

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-01-06 00:04

On Wed, 18 Jan 2006 22:57:25 +0100, rasmus.carlsen wrote:

> - det er vel forskel på "uændret" og "lyddæmpet"

Ikke i dette tilfælde. Hvis vi nu går mod ekstremerne,
hvor meget lyd forestiller du dig så der slipper igennem et stoflag på
en kilometer?

Fra : HvB

Dato : 19-01-06 07:43

> Ikke i dette tilfælde. Hvis vi nu går mod ekstremerne,
> hvor meget lyd forestiller du dig så der slipper igennem et stoflag på
> en kilometer?

Nej, præcis for så ville luften i stoffet stå stille!

Men det vil være vanskelligt at lave gardiner der er en kilometer tykke!

HVis du sætter en blyplade op, vil lyden dæmpes noget, men blypladen vil
påvirkes af lydbølgerne og dermed skabe resonans. Hvis du derimod sætter to
plader op så der luftrummet imellem ikke påvirkes af bølgerne vil de stoppe
lyden.

I min lejlighed er væggene lavet af 2 gipsplader med luft imellem - intet
andet. Og på væggene er det vanskelligt at høre noet fra det andet rum,
hvorimod indtil naboen er der en gasbetonvæg, altså ikke det lufttomme rum
og der kan man lettere høre lyde igennem væggen.

Så isoloere maa med porøse materialer vil de medvirke til at dæmpe lyden,
men det der dæmper er at lufte lettere kan stå stille.

Og tilbage til spørgsmålet om gardiner: Hvis man kan opfinde et
luftætmateriale med et mellemrum med luft, der tilmed slutter helt tæt til
kanterne omkring vinduet, ja så vil det virke lydisolerende...... og stof
vil ikke kunne dæmpe lyden fra en vej. Mon ikke det allerede var opfundet,
patenteret og havde gjort opfinderen til multimillionær hvis det var
tilfældet?

HvB

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-01-06 18:52

On Thu, 19 Jan 2006 07:43:22 +0100, HvB wrote:

> Nej, præcis for så ville luften i stoffet stå stille!

Og hvad er det der får luften til at stå stille?

> Men det vil være vanskelligt at lave gardiner der er en kilometer tykke!

Ja, men vi kan da også gå den modsatte vej: Hæng en enkelt tråd om og
påvirk den med lydbølger. Hvis tråden begynder at vibrere, så dæmper
den lyden. I modsat fald kræver det ikke nogen energi at få en tråd til
at vibrere.

> [...]
> vil påvirkes af lydbølgerne og dermed skabe resonans. Hvis du derimod
> sætter to plader op så der luftrummet imellem ikke påvirkes af

Luftrummet mellem blypladerne bliver skam påvirket.

> [...]
> andet rum, hvorimod indtil naboen er der en gasbetonvæg, altså ikke
> det lufttomme rum og der kan man lettere høre lyde igennem væggen.

Hvor er det der er et lufttomt rum?

> Så isoloere maa med porøse materialer vil de medvirke til at dæmpe
> lyden, men det der dæmper er at lufte lettere kan stå stille.

Det der dæmper, er det der får luften til at stå stille. Luft får ikke
luft til at stå stille.

> Og tilbage til spørgsmålet om gardiner: Hvis man kan opfinde et
> luftætmateriale med et mellemrum med luft, der tilmed slutter helt tæt
> til kanterne omkring vinduet, ja så vil det virke lydisolerende......

Det vil det også uden at det er lufttæt.

> og stof vil ikke kunne dæmpe lyden fra en vej. Mon ikke det allerede
> var opfundet, patenteret og havde gjort opfinderen til multimillionær
> hvis det var tilfældet?

Jeg tror muligvis du skal åbne dine fysikbøger igen.

Fra : HvB

Dato : 19-01-06 19:40

> [...]
> påvirk den med lydbølger. Hvis tråden begynder at vibrere, så dæmper
> den lyden. I modsat fald kræver det ikke nogen energi at få en tråd til
Jamen så synes jeg du skulle hænge tråde op foran vinduet for at undgå
støj!

> Luftrummet mellem blypladerne bliver skam påvirket.
Ja, men mindre fordi bly er tykt, men det er dog et faktum, at det er
lydbø'lger der påvirker bevægelsen i luften..

> Det der dæmper, er det der får luften til at stå stille. Luft får ikke
> luft til at stå stille.

flatus... kunne det oversættes til "varm luft"?

> Det vil det også uden at det er lufttæt.

Hvoffor faen skulle thermoruder så dæmpe lyden?

> Jeg tror muligvis du skal åbne dine fysikbøger igen.

Unædvendigt - den indeholder intet om kværulanteri!!!

HvB

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-01-06 21:16

On Thu, 19 Jan 2006 19:40:11 +0100, HvB wrote:

> "> Ja, men vi kan da også gå den modsatte vej: Hæng en enkelt tråd om og
> Jamen så synes jeg du skulle hænge tråde op foran vinduet for at undgå
> støj!

Man undgår ikke støj, men man dæmper støjen. Er du uenig i
præmisserne i ovenstående?

> Ja, men mindre fordi bly er tykt, men det er dog et faktum, at det er
> lydbø'lger der påvirker bevægelsen i luften..

> flatus... kunne det oversættes til "varm luft"?

Kun hvis man har sovet i fysiktimerne. Det hedder "Varm gas". Luft består
hovedsageligt af en blanding af ilt og kvælstof - det gør tarmgasser
ikke.

> Hvoffor faen skulle thermoruder så dæmpe lyden?

Det er et spørgsmål om hvor meget man vil dæmpe lyden. Et bedre
spørgsmål ville være hvorfor thermoruder med to forskellige
glastykkelser dæmper lyden mere end thermoruder hvor glastykkelserne er
ens. Der er jo "luft" imellem dem begge to, ikke sandt?

> Unædvendigt - den indeholder intet om kværulanteri!!!

Hvor har du så læst om det?

Fra : Henrik

Dato : 19-01-06 21:25

"HvB" <Baldrian(re)@(move)get2net.dk> wrote in message

> Ja, men mindre fordi bly er tykt, men det er dog et faktum, at det er
> lydbø'lger der påvirker bevægelsen i luften..

LOL

Den her diskussion glæder jeg mig altså til at følge i de næste par uger
(med mindre altså HvB ødelægger det hele ved at prøve at åbne en fysikbog)

Henrik

Fra : HvB

Dato : 20-01-06 16:07

Her er hvad f.eks. Tv2 skriver om fænomenet:

En forudsætning for en god lydisolering er, at konstruktionen er lufttæt.
Hvor der kan slippe luft igennem, kommer lyden også igennem. Derfor skal
der, overalt hvor gipsskillevæggen støder mod andre bygningsdele, tætnes
hele vejen rundt med lydfuger - elastisk fugemasse.

Link: http://goderaad.tv2.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=14&id=8137

Mvh

HvB

Fra : Torben

Dato : 20-01-06 16:39

> [...]
> der, overalt hvor gipsskillevæggen støder mod andre bygningsdele, tætnes
> hele vejen rundt med lydfuger - elastisk fugemasse.

Luftlydsisolation
Når en luftbåren lyd rammer en skillevæg, reflekteres en del af lydenergien
af fladen, en del absorberes og en del passerer gennem den. Konstruktionen
reducerer dermed den overførte lydenergi til et tilstødende rum. Man siger,
at konstruktioner har et reduktionstal R(dB), som medfører en vis
lydisolering.
God lydabsorption i et rum reducerer også lydtransmissionen til tilstødende
rum.
Støjreduktionsindekset for en konstruktion afhænger af lydfrekvensen,
sammensætningen af konstruktionen og hvordan den er fastgjort til de øvrige
bygningsdele.