/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Placering af skillevæg på 1. sal
Fra : jones_net


Dato : 16-01-06 20:22

Hejsa

Ja, der er jo mange ting, som man skal have fundet ud af, når man skal have
lavet en ny overetage.

Lige nu sidder jeg og tegner væggene ind, men hvor meget frihed har man
egentlig med dem?
Bjælkeafstanden fra centrum til centrum er mellem 50 og 60 cm, på tværs
kommer der 22x95 mm høvlet forskalling med 2 brædderper 30 cm (af henyn til
gulvvarmen). Hvis jeg skal stille en skillevæg op, som går til kip (5 meter
oppe), og den skal følge bjælkernes retning, skal det så altid stå ovenpå en
bjælke, eller kan jeg godt stille dem midt mellem bjælkerne, så det kun er
forskallingsbrædderne, som holder væggen i bunden?

Det har jo lidt at sige, når man skal placere vægge, om der er frit valg
eller ej...

Håber i kan hjælpe

/J



 
 
Anders Majland (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 16-01-06 20:58

> Bjælkeafstanden fra centrum til centrum er mellem 50 og 60 cm, på tværs
> kommer der 22x95 mm høvlet forskalling med 2 brædderper 30 cm (af henyn
> til gulvvarmen). Hvis jeg skal stille en skillevæg op, som går til kip (5
> meter oppe), og den skal følge bjælkernes retning, skal det så altid stå
> ovenpå en bjælke, eller kan jeg godt stille dem midt mellem bjælkerne, så
> det kun er forskallingsbrædderne, som holder væggen i bunden?

Du skal vel ikke have gulvvarme under skillevæggen, så hvorfor ikke bare
smide noget kraftigere under den . f.eks 45x95 - eller misforstår jeg
hvordan det hænger sammen ?
(Antager at dine 22x95 står på højkant med isolering og gulvvarme mm.)

Hvis jeg har misforstået dig så vil jeg sætte nogle bærende trempler (eller
hvad de nu hedder) på tværs mellem bjælkerne så der er noget gods at stille
væggen på. 5meter væg er tungt ....




jones_net (17-01-2006)
Kommentar
Fra : jones_net


Dato : 17-01-06 08:59

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:43cbfaf0$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Bjælkeafstanden fra centrum til centrum er mellem 50 og 60 cm, på tværs
>> kommer der 22x95 mm høvlet forskalling med 2 brædderper 30 cm (af henyn
>> til gulvvarmen). Hvis jeg skal stille en skillevæg op, som går til kip (5
>> meter oppe), og den skal følge bjælkernes retning, skal det så altid stå
>> ovenpå en bjælke, eller kan jeg godt stille dem midt mellem bjælkerne, så
>> det kun er forskallingsbrædderne, som holder væggen i bunden?
>
> Du skal vel ikke have gulvvarme under skillevæggen, så hvorfor ikke bare
> smide noget kraftigere under den . f.eks 45x95 - eller misforstår jeg
> hvordan det hænger sammen ?
> (Antager at dine 22x95 står på højkant med isolering og gulvvarme mm.)

Ja, du har misforstået
22x95mm ligger fladt ovenpå bjælkerne, og varmefordelingspladerne ligger så
ovenpå forskallingen.
Og nej, der skal ikke være varme i væggene. Der skal selvf. laves en kreds
per værelse

> Hvis jeg har misforstået dig så vil jeg sætte nogle bærende trempler
> (eller hvad de nu hedder) på tværs mellem bjælkerne så der er noget gods
> at stille væggen på. 5meter væg er tungt ....

Men her har du så forstået det
Ja, det var nemlig også det jeg havde i tankerne, men så var det jo måske
lettere at flytte væggene 30 cm til den ene eller anden side, for at slippe
for det ekstra arbejde Der er ingen steder hvor væggene er tvunget til at
stå et bestemt sted.

/J



Anders Majland (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 17-01-06 14:26

> Men her har du så forstået det
> Ja, det var nemlig også det jeg havde i tankerne, men så var det jo måske
> lettere at flytte væggene 30 cm til den ene eller anden side, for at
> slippe for det ekstra arbejde Der er ingen steder hvor væggene er
> tvunget til at stå et bestemt sted.

Jeg ville ikke gå på kompromis med indretningen - så hellere bolte nogle
trempler imellem de eksisterende bjælker. Jeg plejer at dimensionere efter
en min. nedbøjning og så runde rigeligt op

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste