Flamingo til isolering i loft og vægge ??
Fra : Holten

Dato : 16-01-06 17:08

Hej i gruppen.

Jeg bor i et gl. hus fra ca. 1900.

Jeg har opdaget, at der bag profilbrædder i vægge og loft er brugt flamingo
til isolering.
Har dette på noget tidspunkt været lovligt at bruge til dette formål.

MVH

Holten

Fra : Marianne

Dato : 16-01-06 20:59

> Jeg har opdaget, at der bag profilbrædder i vægge og loft er brugt
> flamingo til isolering.
> Har dette på noget tidspunkt været lovligt at bruge til dette formål.

Polyurethan? Ja, det er svjv stadig lovligt. Du kan fx købe gipsplader med
'flamingo'-plader limet bagpå. berenget til isolering af skråvægge.

mvh
marianne

Fra : Jacob Andersen

Dato : 16-01-06 21:10

> Jeg har opdaget, at der bag profilbrædder i vægge og loft er brugt
flamingo
> til isolering.

Lyder som en ren og skær brandfælde. Ikke et sted jeg ville sove.

Fra : Holten

Dato : 16-01-06 21:24

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i en meddelelse

> flamingo
>
> Lyder som en ren og skær brandfælde. Ikke et sted jeg ville sove.

Næ, men det håber jeg skam heller ikke du skal
Jeg har heller ikke selv udført dette makværk, men det er vel ikke
anderledes end en campingvogn, hvor inderbeklædning er plastic og isoleret
med flamingo, det siger jo også bare puff, og væk er vognen på 10 minutter.

MVH

Holten

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 16-01-06 23:51

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flamingo til isolering.
> Har dette på noget tidspunkt været lovligt at bruge til dette formål.

Det der stilles krav til er beklædningen/overfladen som skal være kl. 1 tror
jeg det er.
Derfor er der regler for hvor tyk en spånplade, gipsplade, listeprofiler mm
skal være.
Hvad du så putter bag ved/imellem er lidt op til dig groft sagt.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 12:39

Hej Hans

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Ja, det har været lovligt at bruge det, men det gør det ikke lovlogt at det
er der i dag, den ulovligt, flamingo skal være indestøbt, eller bag en
klasse A, som minimum, der kan dog være beklædning som Bolig og
Bygministeriet har givet tilladelse til, men det er IKKE profilbrædder...

> [...]
> mm skal være.
> Hvad du så putter bag ved/imellem er lidt op til dig groft sagt.
Jeps, og alt det kan man læse om på disse links...

http://www.ebst.dk/BRS98_00_ID348/0/54/0
http://www.expan.dk/page1069.asp#arr21598

Og jeg leder så stadig efter klasseficeringen af de enkelte materialer, for
jeg skal bruge det på skrift i forhold til vores forsikringsselskab, da det
som sagt er ulovligt...

Vi har lige købt huset, så det er vores ejerskifteforsikring der skal 'æde',
da der er ulovligthedsdækning med i den, så hvis du lige har købt det hus,
så tjek din forsikring...

Mvh
Carsten & Ann, Sandby

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-01-06 22:26

On Tue, 17 Jan 2006 12:38:56 +0100, Carsten & Ann wrote:

> Ja, det har været lovligt at bruge det, men det gør det ikke lovlogt at det
> er der i dag, den ulovligt,

Er du sikker på det?

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-06 16:39

Hej Frank

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på det?

Jeps, det gjorde Teknisk Team helt klart og tydeligt da vi snakkede med dem,
og det er noget de meget gerne vil give et påbud om at det skal fjernes, så
det er der slet ikke tvivl om at det er...

Mvh
Carsten & Ann, Sandby

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-01-06 19:24

On Thu, 19 Jan 2006 16:39:29 +0100, Carsten & Ann wrote:

> Jeps, det gjorde Teknisk Team helt klart og tydeligt da vi snakkede med dem,
> og det er noget de meget gerne vil give et påbud om at det skal fjernes, så
> det er der slet ikke tvivl om at det er...

Ok, hvis du har noget lovstof eller lignende du kan henvise til, vil jeg
meget gerne have det. Årsagen er at jeg selv har fjernet spånplade med
flamingo under i halvdelen af huset, så hvis jeg kan få forsikringen til
at betale resten, så vil det da være en gevinst.

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-06 18:03

Hej Frank

> [...]
> flamingo under i halvdelen af huset, så hvis jeg kan få forsikringen til
> at betale resten, så vil det da være en gevinst.

Lovstoffet er de links jeg smed tidligere, jeg mangler bare at finde
klasseficeringerne af materialerne, så har man styr på det hele, men ender
nok med at må ringe til brandteknisk for at få den, kan ikke rigtig selv
finde frem til den her på nettet...

Mvh
Carsten & Ann, Sandby

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-01-06 19:08

On Fri, 20 Jan 2006 18:02:34 +0100, Carsten & Ann wrote:

> Lovstoffet er de links jeg smed tidligere,

Der står så vidt jeg kan se ikke noget om at lovligt opført byggeri
skal laves om så det følger nuværende lovgivning.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 10:22

Hej Frank

> On Fri, 20 Jan 2006 18:02:34 +0100, Carsten & Ann wrote:

Først lige en undskyldning for det sene svar, men har været lidt ophængt af
andre ting, men har nu styr på det...

> Der står så vidt jeg kan se ikke noget om at lovligt opført byggeri
> skal laves om så det følger nuværende lovgivning.

Jeg har just snakket med Brandteknisk Institut, eller Sikrings
et-eller-andet, som det hedder nu...

Det står i de links jeg gav i første indlæg, det er småhusreglementet, stk
4.3.9, som vedrører isoleringsmaterialer, og de siger at tingene forholder
sig sådan at, alt hvad der er klassificeret, det er lovligt, alt der ikke
er, er _ikke_, og som han siger, _alle_ ved at flamingo er meget brændbart,
og derfor er det slet ikke klassificeret, der er slet ingen grund til at
lave brændtest på det, for det kan slet ikke leve op til de krav...

Ydermere, alm. profilbræder skal være 19mm med fer og not, for at være
klasse 2, og det er heller slet ikke nok til at dække over flamingo, der
skal man langt højere op, beklædningen skal da opfylde mindst BS60, hvilket
er at sidestille næstem med beton og lign.

Håber at det er svar på dit spørgsmål

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-01-06 00:04

On Fri, 27 Jan 2006 10:21:52 +0100, Carsten & Ann wrote:

> Først lige en undskyldning for det sene svar, men har været lidt ophængt af
> andre ting, men har nu styr på det...

Det er skam helt i orden.

> [...]
> og derfor er det slet ikke klassificeret, der er slet ingen grund til at
> lave brændtest på det, for det kan slet ikke leve op til de krav...

Jeg er klar over at det ikke opfylder de nuværende krav, men når der
bliver lavet om på småhusreglementet, er der svjv ikke krav om at
allerede eksisterende bygningsdele skal laves om for at leve op til det.

> Håber at det er svar på dit spørgsmål

Ikke helt, desværre. Tak for svaret alligevel.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 19:46

Hej Frank

> Jeg er klar over at det ikke opfylder de nuværende krav, men når der
> bliver lavet om på småhusreglementet, er der svjv ikke krav om at
> allerede eksisterende bygningsdele skal laves om for at leve op til det.

I dette tilfælde er der vist ingen veje udenom, det er ulovligt, og dermed
skal det laves lovligt, det er der ingen tvivl om, når du spørger de
forskellige myndigheder

> Ikke helt, desværre. Tak for svaret alligevel.

Jeg kan kun bede dig kontakte de rette myndigheder i din kommune så, og det
vil overraske mig meget hvis du får andet svar end jeg har fået, både her
hos kommunen, og hos Brandteknisk institut...

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-01-06 23:10

On Sun, 29 Jan 2006 19:46:08 +0100, Carsten & Ann wrote:

> I dette tilfælde er der vist ingen veje udenom, det er ulovligt, og
> dermed skal det laves lovligt, det er der ingen tvivl om, når du
> spørger de forskellige myndigheder

Læser man på retsivo om småhusregelmentet, står der:

1.1.2 Reglementet gælder for:
opførelse af nye huse,
tilbygninger til eksisterende huse,
ombygning og andre forandringer, som er væsentlige i forhold til
byggelovens eller reglementets bestemmelser, ændringer i anvendelsen,
som er væsentlige i forhold til byggelovens eller reglementets
bestemmelser og - nedrivning af fritliggende og sammenbyggede
enfamiliehuse samt sommerhuse.

Så reglementet gælder altså ikke for allerede opførte bygninger.

> Jeg kan kun bede dig kontakte de rette myndigheder i din kommune så, og
> det vil overraske mig meget hvis du får andet svar end jeg har fået,
> både her hos kommunen, og hos Brandteknisk institut...

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke bestemmelser de henholder sig
til, når de siger det er et krav det skal laves om.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-01-06 01:22

On Sun, 29 Jan 2006 23:09:38 +0100, Frank E. N. Stein wrote:

> retsivo

Bummelum, der skulle have stået retsinfo - jeg ved ikke lige hvordan mine
fingre fandt de andre taster...

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 18:16

Hej Frank

> [...]
> enfamiliehuse samt sommerhuse.
>
> Så reglementet gælder altså ikke for allerede opførte bygninger.

Det er jeg slet ikke så sikker på, når vi kommer til brandsikkerheden, og
når brandteknisk institut svarer det samme som Teknisk Team, så er jeg ret
overbevist om at sådan er det.

Og noget andet er, man kan jo heller ikke have folk til at bo i rene
brandfælder, selvfølgelig kan de gøre det uvidende derom, men hvis de har
viden derom, så er sagen en helt anden

> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke bestemmelser de henholder sig
> til, når de siger det er et krav det skal laves om.

Jeg skal gerne spørge dem, problemet er blot pt. at hende som vi normalt
skal snakke med er på barsel, og ham den fætter der "vikarierer" for hende,
ikke rigtig aner en dyt om de ting, han aner intet om regler osv., man kan
selvfølgelig så bare sige at han må finde ud af det så jo...

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-01-06 19:44

On Tue, 31 Jan 2006 18:16:26 +0100, Carsten & Ann wrote:

> Det er jeg slet ikke så sikker på, når vi kommer til brandsikkerheden,

Der er stadigvæk masser af huse med fx kabler, hvor isoleringen er stof.
Det er lovligt selvom det af brandtekniske årsager er forbudt at anvende
i dag. Det samme kan siges om Cellutex-pladder, hvor jeg fandt følgende:
Lovlighed omkring brug af cellutex som isoleringsmateriale

Navn:
Cathlin
Spørgsmål:
Skal man fjerne cellutexplader i et hus, som man egentlig bare ville
male og sælge igen? Der er noget med, at de kan være lovligt opsat før
et vist årstal? Sagt med andre ord, er der ulovligt at bevare dem?

Hej Cathlin
Hvis cellutexplader er opsat da det var almindeligt og lovligt at bruge
som isoleringsplader (HVORNÅR), må de bibeholdes. Cellutex blev forbudt
som beklædningsplader i huse den 1.september 1969 Ifølge tillæg 6 til
Bygningsreglementet fra 1966.

Såfremt der er tale om, at der evt. skal afrenses tapet for ny
overfladebehandling, vil jeg ikke tøve med at udskifte pladerne til
f.eks. gipsplader, der samtidig vil give en meget mere plan overflade. Da
vi i dag ved, at Cellutex brandmæssigt er farligt, er det yderligere et
argument for udskiftning.

> og
> når brandteknisk institut svarer det samme som Teknisk Team, så er jeg ret
> overbevist om at sådan er det.

Nøjagtigt hvad svarer de?
Udover det, så er det jo egentlig forsikringsselskabet der skal
overbevises. Har du hørt dem om hvad de siger?

> Og noget andet er, man kan jo heller ikke have folk til at bo i rene
> brandfælder, selvfølgelig kan de gøre det uvidende derom, men hvis de har
> viden derom, så er sagen en helt anden

Ikke lovmæssigt så vidt jeg kan se. Jeg kan (desværre) også se i min
tilsynsrapport at flamingo-pladerne er nævnt i den.

> [...]
> "vikarierer" for hende, ikke rigtig aner en dyt om de ting, han aner
> intet om regler osv., man kan selvfølgelig så bare sige at han må

Hun må vel have skrevet noget ned, ellers kan du begynde på en sag mod
dem...