Udskiftning af tag
Fra : Puk

Dato : 15-01-06 18:29

Hej alle

I forbindelse med planerne for at udnytte vores pt. uudnyttede tagetage, går
vi og tumler med ideen om, hvorvidt det er smartest at skifte vores tag ved
samme lejlighed.

For et par år siden fik vi den vurdering at taget nok kunne holde i 8-10 år
mere. Der er tale om et gammelt eternittag med asbest i pladerne.

Umiddelbart havde vi blot tænkt, at når taget skulle skiftes, så ville vi
blot få os et nyt eternittag.

Vi har imidlertid fået at vide, at vores tagkonstruktion efter al
sandsynlighed er solid nok til at vi også kunne vælge et tungere tag, hvis
vi ønskede det. Det skal naturligvis regnes efter.

Men inden da så ville jeg meget gerne læse lidt om forskellige tagtyper og
prøve at finde ud af fordele og ulemper. Udseendet er naturligvis vigtigt,
men pris, mulighed for at lægge taget selv, nødvendigheden af undertag,
holdbarhed osv. er heller ikke helt uvæsentlig for os.

Kender nogen til en uvildig side på nettet, hvor jeg kan læse lidt om det?
De forskellige producenter af forskelligt tag vil vel alle fremhæve deres
eget tag som bedste valg, og jeg ville gerne blot have nogle kolde facts at
forholde mig til.

Mange hilsner
Puk

Fra : Martin Bak

Dato : 15-01-06 18:42

"Puk" <walnut@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eget tag som bedste valg, og jeg ville gerne blot have nogle kolde facts

Det har byggeskadefonden vedrørende bygningsfornyelse beskæftiget sig rigtig
meget med.
Deres hjemmeside flyder over med beregninger og anbefalinger og eksempler og
fotografier..

http://www.bvb.dk/Default.aspx (forsiden)

http://www.bvb.dk/Default.aspx?ID=944 (forsiden om tage)

Der er statistikker, levetidsberegninger, beregninger på totaløkonomi over
en årrække osv osv.

Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 15-01-06 18:45

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det har byggeskadefonden vedrørende bygningsfornyelse beskæftiget sig
> rigtig meget med.

Nåh ja forresten, de har også denne PDF, der må være netop det du
efterspørger:

http://www.bvb.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2fFiler%2fBvB%2fByggeteknik%2fGode_Tage.pdf

Martin

Fra : Puk

Dato : 15-01-06 19:29

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message

> Nåh ja forresten, de har også denne PDF, der må være netop det du
> efterspørger:

http://www.bvb.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2fFiler%2fBvB%2fByggeteknik%2fGode_Tage.pdf

Tusind tak Martin Det er lige præcis den slags jeg leder efter.

Vi vil jo gerne vælge det bedste tag til lige vores hus og vores situation,
hvis det viser sig at være smartest at skifte taget før vi udnytter
tagetagen.

Mange hilsner
Puk

Fra : Anders Majland

Dato : 18-01-06 15:31

> Vi vil jo gerne vælge det bedste tag til lige vores hus og vores
> situation,
> hvis det viser sig at være smartest at skifte taget før vi udnytter
> tagetagen.

Vi havde fået samme "dom" i tilstandsrapporten i 2002 - noget med
restlevetid 5-10år. Men efter at have ryddet det gamle loftrum _helt_ og
konstateret at det eneste sted der var en lille utæthed var ved den ene
skorsten har vi valgt ikke at pille mere end nødvendigt og så lave
førstesalen under. (utætheden har vi selvfølgelig lappet og da byggeriet var
GDS havde vi også god tid til at konstatere at det var blevet tæt

Dvs for at få tilstrækkelig udluftning har vi sat 5 udluftningshætter i ved
kip (der er udluftning nok ved tagfoden) og så ellers isoleret og bygget
indad. Så merprisen ved at gøre det ad 2 gange har så kun været
udluftningshætterne. Ulempen er så at vi ikke gar tagvinduer i værelserne på
1.salen. På sigt (om 5-10år) vil vi have lavet en kvist mod syd og nogle
tagvinduer i - og det giver så selvfølgelig lidt mere arbejde, men prisen
for den smule gips og isolering der kunne have været sparret er jo ikke
alverden...

Vi startede med at bygge 1.sal i efteråret 2003 og er næsten færdige - vi er
godt igang med badeværelset som det sidste rum deroppe og så mangler der et
par lister mm. i de andre

/A

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 15-01-06 21:14

> [...]
> eget tag som bedste valg, og jeg ville gerne blot have nogle kolde facts

Hej.
Vi har lige skiftet vores eternittag ud med tegltag.
Lige hvilket mærke ved jeg ikke men det er vist tysk.
Vi fik forstærket spær og fik nye lægter på.
Du kan se før og efter billed på dk. binaer
MVH
Niels Peter

Fra : Pilen

Dato : 16-01-06 15:15

Hvad med " Decra Elegance " .
Vi fik dette tag lagt oven på vores gamle tag , det er nemt og ser rigtig
godt ud og så er der en længere garanti på end der er på mange af de andre
tagtyper man kan få .
Venlig hilsen
Ole Pihl

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-01-06 03:54

> [...]
> eget tag som bedste valg, og jeg ville gerne blot have nogle kolde facts

Hej!
Vi købte vores keramiske tegltag hos www.isodek.dk
Super service og en pris ingen af de forretninger vi spurgte kunne leve op
til, og betydeligt længere garanti end f.eks. Randers Tegl.
Vi lagde det hele selv, når først man kommer igang er det ikke så svært, og
så er der jo ikke noget der slår et godt tegltag. Undskyld til Decra ejere,
men det er altså ikke specielt pænt med den slags tage. Så hvis
konstruktionen kan bære det ville jeg helt klart _altid_ vælge keramisk
tegltag fremfor alle andre typer tag (medmindre stråtag passer bedre...)
Man kan sagtens lægge taget selv, men man bør nok konsultere en fagmand hvad
angår skotrender og inddækninger, da det er netop ved den slags "gennembrud"
i tagfladen der opstår de fleste skader. Vi valgte at lægge kobber i vores
skotrender da det holder længere end Zink og Aluminium. Idag må man jo ikke
bruge bly (der er dog undtagelser) Prisforskellen er nærmest ikke
eksisterende, det er en god ide at få en kobbersmed til at lægge
skotrenderne i, så er der jo også garanti på arbejdet.
Tegl, skiffer og kobber er det der holder længst af alle kendte typer
tagbelægning. Vores tegltag holdt i 100 år, og det tror jeg ikke at ståltage
kan. De tegl vi tog ned fejlede egentlig ikke noget, men vi var pressede for
tid. Så der var ikke tid til at afrense alle de sten inden vi _skulle_ lægge
taget på. Men det gør nu heller ikke noget, for nu har vi taget til vores
næste byggeprojekt: Et sommerhus i Sverige, men denne gang bygger vi nyt fra
bunden af

Så hvis du har brug for lidt gode råd eller bare har spørgsmål er du
velkommen til at skrive til mig, den adr. jeg bruger her i gruppen virker.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 18-01-06 15:45

> Vores tegltag holdt i 100 år, og det tror jeg ikke at ståltage kan.

Når det drejer sig om et hus med asbesttag kan det være en ide at lade det
gamle tag ligge som undertag. Så sparer man den usunde nedtagning af
asbesten og får den indkapslet. Jeg vil mene at det afhænger meget af husets
arkitektur om man kan lægge bølgeplader (eternit eller stål) eller andre
profiltage. Vi har lagt 300m2 ståltag på udhuset der havde panneplader i
forvejen. På stuehuset der er et traditionelt murermesterhus uden udhæng med
eternitskiffer vil jeg nok ikke lægge stål på medmindre det kunne lade sig
gøre uden at etablere udhæng. Men jeg kan heller ikke lige komme på en
profil der vil være pæn til huset - så det mest oplagte der er nok en beton-
eller teglsten selvom jeg ikke vil udelukke at vi kunne finde på at lægge
eternitskiffer igen (det må jo også lægges uden undertag hvilket gør det
nemmere at bevare udseendet). Der fåes også nogle flade tegl der giver lidt
det samme udseende, men favoritten er nok en sort engoberet lille dansk
vingetegl.

Mhs til ståltage der forsøger at ligne tegl kan jeg ikke rigtigt kommer på
noget positivt at sige ...

/A