Lys til værkstedet
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-01-06 19:30

Hej

Jeg bliver nødt til at få lavet noget ordentligt lys ude i værkstedet.
Der er nu en enkelt 11watt energisparepære midt i rummet, som er ca. 5x6
meter.

Jeg skal bruge noget over bordet og så noget mere i selve rummet. Bordet
fylder hele den ene væg, ca 5 meter.

Jeg har overvejet nogle lysstofrør, men jeg er ikke sikker på det er det
bedste - men har heller ingen anelse om hvad det ellers kunne være.

Er der nogen som har nogle gode råd eller erfaringer for eller imod
lysstofrør?

Det må jo (selvfølgelig) heller ikke koste alverden .....

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Max

Dato : 14-01-06 19:57

Hej

> Er der nogen som har nogle gode råd eller erfaringer for eller imod
> lysstofrør?

Lysstofrør er gode til arbejdsbelysning. Amaturene koster ikke
alverden hos Harald Nyborg. Afhængig af hvad du laver på dit
arbejdsbord kan en desideret arbejdslampe (arkitekt lampe)
anbragt på bordet være en god ide, og er du på alder med mig
er en god luplampe ingen dårlig ide.

En anden god løsning på lys over et arbejdsbord er en hylde i
bordes længde og derunder lysstofrør hele vejen hen under
den, der skal blændes af så de kun lyser ned på bordet.

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-01-06 20:29

> Jeg har overvejet nogle lysstofrør, men jeg er ikke sikker på det er det
> bedste - men har heller ingen anelse om hvad det ellers kunne være.

Halogenlamper - og de koster ikke ret meget. Køb en pakke til wire, og sæt
dem over dit bord. De giver rigtigt godt lys. Køb også et par arbejdslamper
og monter dem i loftet til almen belysning - sæt dem ca 70 cma fra væggen og
lad dem lyse ind på dem. Giver godt all-round belysning.

Mvh Maria

Fra : Leonard

Dato : 14-01-06 20:40

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>og monter dem i loftet til almen belysning - sæt dem ca 70 cma fra væggen og
>lad dem lyse ind på dem. Giver godt all-round belysning.

Har du overvejet hvormeget energi dit forslag bruger?
Et lysstofrør er typisk på 36W.
Halogenspots af de billige er vel på 25w hver, så 3 ppå en wire bruger
75w og giver mindre lys.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-01-06 20:48

Grundbelysningen skal så absolut være neonrør. Jeg ville vælge et standard
sammen med et varmhvidt, det giver et mere naturligt lys.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-01-06 16:08

> Har du overvejet hvormeget energi dit forslag bruger?
> Et lysstofrør er typisk på 36W.
> Halogenspots af de billige er vel på 25w hver, så 3 ppå en wire bruger
> 75w og giver mindre lys.

Et lysstofrør er alligevel for lidt, og skal du bruge så meget som en
boremaskine i det værksted, så skal der alligevel noget andet lys end
lysstofrør ind.

Mvh Maria

Fra : Leonard

Dato : 15-01-06 16:30

> [...]

>Et lysstofrør er alligevel for lidt, og skal du bruge så meget som en
>boremaskine i det værksted, så skal der alligevel noget andet lys end

Jeg har nu ingen problemer i et rum på 4,5x3,6 meter med 2 lysstofrør.
Der har jeg et godt totallys, hvor jeg kan se hver et fnug på gulvet
og samtidig kan sidde og nørkle med småting.
Af hensyn til farverne har jeg dog besluttet at der skal en
arbejdslampe op ved bordet med en almindelig glødepære i, og da jeg
også er blevet gammel skal jeg også have en luplampe til lodning af
SMD.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-01-06 19:26

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev:
> Et lysstofrør er alligevel for lidt, og skal du bruge så meget som en
> boremaskine i det værksted, så skal der alligevel noget andet lys end
> lysstofrør ind.

Shhhhhhh det må du ikke sige højt, så er alle værksteder mm rundt
omkring nød til at lukke biksen pga. for lidt lys.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-01-06 20:39

> [...]
>og monter dem i loftet til almen belysning - sæt dem ca 70 cma fra væggen og
>lad dem lyse ind på dem. Giver godt all-round belysning.

Ganske almindelige halogenlamper, hvor man klasker to ledninger tværs
over loftet?

Hvilken type arbejdslamper tænker du på?

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-01-06 16:04

> Ganske almindelige halogenlamper, hvor man klasker to ledninger tværs
> over loftet?

Jep.

> Hvilken type arbejdslamper tænker du på?

Købte en i Harald Nyborg. Gul lampe, skruede den op i loftet og lader den
lyse ind på væggen.

Grunden til at jeg ikke kan fordrage lysstofrør er at det er så pokkers
længe om at lyse, især når det er koldt. Ligeledes skal der alligevel
glødepærer eller andet lys på, hvis man skal bruge maskiner og så bryder jeg
mig ikke om blinkeriet fra dem. Jeg bliver træt i øjnene.

Mvh Maria

Fra : Tony Petersen

Dato : 14-01-06 20:58

> [...]
> cma fra væggen og lad dem lyse ind på dem. Giver godt all-round belysning.

Pas på med halogenarbejdslamper de afgiver alt for meget varme så er der er
i værste fald risiko for brand.
wirehalogen er også meget koncentret i lyset, måske udemærket over
arbejdsbordet men ikke til allroundbelysning

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-01-06 23:25

On Sat, 14 Jan 2006 20:58:01 +0100, "Tony Petersen"
<hello_trp@xxxhotmail.com> wrote:

>Pas på med halogenarbejdslamper de afgiver alt for meget varme så er der er
>i værste fald risiko for brand.

Næppe i mit værksted - mure og loft hvor disse halogener evt. vil blive
placeret er af solid cement og ikke i nærheden af noget brændbart.

>wirehalogen er også meget koncentret i lyset, måske udemærket over
>arbejdsbordet men ikke til allroundbelysning

Den smule jeg kender til den slags wire-halogener, så kan de indstilles
- så er der behov for lidt ekstra lys på noget bestemt, så er de til
lige at dreje, korrekt?

Og så nok et eller to 36w lysstofrør midt på loftet.

Det lyder tiltalende, syntes jeg. Det vil jeg da i hvert fald kigge lidt
nærmere på.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Aksel

Dato : 15-01-06 13:38

> [...]
> lysstofrør?
>
> Det må jo (selvfølgelig) heller ikke koste alverden .....

Jeg har i min garage 5x32W lysstofrør i hver side, ca 1 m fra væggen, 2 på
tværs ved porten og 2x2 over arbejdsbordet, det giver et virkeligt godt
arbejdslys, det er delt op så jeg kan tænde over bordet og to rør i hver
side hvis jeg kun skal bruge bordet.
Desuden har jeg 2 sparepærer som kan tændes som gennemgangslys.

Lysarmaturer koster ca 5.6 ? i Tyskland, det er halvdelen af HNs pris.

Hilsen Aksel

Fra : Jan

Dato : 16-01-06 20:58

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

..

> Lysarmaturer koster ca 5.6 ? i Tyskland, det er halvdelen af HNs pris.
>
> Hilsen Aksel

Hej Aksel

Hvor køber du lysarmaturer i tyskland ? Evt. et link.
Jeg formoder at din pris er i euro ?

Venligst

Jan

Fra : Aksel

Dato : 17-01-06 11:15

"Jan" <Spørg@igruppen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> .

> Hej Aksel
>
> Hvor køber du lysarmaturer i tyskland ? Evt. et link.

Bauhaus eller lignende byggemarkeder, der er flere i Flensborg omkring Förde
Park.

Hilsen Aksel

Fra : Nygaard

Dato : 17-01-06 11:55

> [...]
> lysstofrør?
>
> Det må jo (selvfølgelig) heller ikke koste alverden .....

Jeg har et værksted i en gammel stald på ca. 40 m2.
Jeg købte hos et nedrivningsfirma 6 amarture af den type man oftest ser i
butikker, skoler o.lign. (2 x 36w rør, under en reflektor, og under dem
hænger et metal gitter, der sørger for at reflektere lyset horisontalt.)
Jeg tror jeg gav et par hundrede kr for det hele, incl rør.

2 af dem sidder over mit arbejdsbord, og de 4 andre fordelt over resten af
lokalet.

Fra jeg tænder dem går der måske et minut før de giver max lys... Men jeg
ved for det første ikke hvor gamle rørene er, og for det andet, går der
altid lidt tid før jeg har fundet værktøj etc. frem, og har brug for fuld
lysstyrke.

Udover loftlyset, har jeg en 500w halogen på stativ og et par 15w mekaniker
lamper jeg kan rykke rundt med, hvis jeg skal have oplyst et motorrum eller
lign.

Hvis det ikke kan dække behovet, så må du nok hellere spørge i
dk.forbruger.optiker

/Nygaard

Fra : Henning Lund

Dato : 17-01-06 16:01

Nygaard <nejtaktil@spam.dk> skrev:

> Hvis det ikke kan dække behovet, så må du nok hellere spørge i
> dk.forbruger.optiker

*LOL*

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-01-06 16:53

On Tue, 17 Jan 2006 11:54:33 +0100, "Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> wrote:

>Hvis det ikke kan dække behovet, så må du nok hellere spørge i
>dk.forbruger.optiker

For tiden render jeg rundt med en pandelampe derude, hvis jeg skal se
noget
Men det er vist også kun en 11watt sparepære der sidder i den eneste
fatning derude .... noget skal gøres.

Lige nu venter jeg på at Bauhaus har armaturer på tilbud igen, de er
vist det billigste - det kan i hvert fald ikke svare sig at køre til
tyskland (for mig).

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-06 09:21

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> Lige nu venter jeg på at Bauhaus har armaturer på tilbud igen, de er
> vist det billigste - det kan i hvert fald ikke svare sig at køre til

Eller HN:
Gode og billige:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1975&n=10
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2001&n=10

--

Christian

Fra : Nygaard

Dato : 18-01-06 10:41

>Eller HN:
>Gode og billige:

De amarturer du henviser til har den fordel, at de er IP66.
Udlempen er, at de ikke har nogle reflektorer, så du får ikke helt så god en
udnyttelse af lyset, plus at lyset bliver ikke så behageligt at arbejde i
(Det er meget direkte, hvor lamper med reflektorer giver et mere difust
lyst).

/Nygaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-01-06 10:50

On Wed, 18 Jan 2006 10:40:46 +0100, "Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> wrote:

> [...]
>udnyttelse af lyset, plus at lyset bliver ikke så behageligt at arbejde i
>(Det er meget direkte, hvor lamper med reflektorer giver et mere difust

Kender du et sted de har sådanne lamper med reflektorer til en billig
penge?

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Nygaard

Dato : 18-01-06 11:33

> Kender du et sted de har sådanne lamper med reflektorer til en billig
> penge?
Jeg købte mine hos et nedbrydningsfirma i Horsens, og de har reolvis af
dem... men du har vist noget i stil med 200 km her ned, så der er nok ikke
så relevant . Men mon ikke I også har sådan et firma oppe i det
nordjydske!?
Ellers Den Blå Avis?

/Nygaard

Fra : Henning Lund

Dato : 18-01-06 11:37

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> Kender du et sted de har sådanne lamper med reflektorer til en billig
> penge?

Mads du skal ikke gå så meget op i om de har reflektor eller ej, til dit
brug er det fuldstændigt underordnet. De armaturer onkel harald har er
nærmest bedre til dit brug, de spreder lyset så du ikke behøver at hænge
så mange op for at få det lys du har brug for. Jeg har selv brugt dem i
det værksted jeg havde, og jeg bruger dem i min nuværende værksted, over
mit arbejdsbord har jeg hængt 2 op i snore så de har en passende højde
over bordet for at få den bedste arbejdsbelysning og det er ganske
udemærket til den finmekanik jeg tiltider roder i, skal der mere
koncentreret lys til, så har jeg en arkitektlampe fra 70érne siddende i
den ene ende af bordet, men det er yderst sjældent den er i brug. De
andre armaturer eksperimenterede jeg med at hænge i forskellige højde så
jeg fik det bedste lysudbytte, køb du roligt en stak af onkel harald´s
lamper.

Fra : Nygaard

Dato : 18-01-06 12:03

> [...]
> andre armaturer eksperimenterede jeg med at hænge i forskellige højde så
> jeg fik det bedste lysudbytte, køb du roligt en stak af onkel harald´s

HN armaturer er fine nok til værkstedsbrug - helt sikkert... Men amartuerne
skal ikke ret højt op, for at lamper med reflektorer spreder mindst lige så
godt, og de giver et mere behageligt lys.

Det bedste argument er dog prisen:
Jeg gav omkring 200 - måske 250 for 6 armaturer incl. rør. Jeg skiftede en
glimtænder, men det er også hvad jeg har haft af udgifter på dem i 5 år...
Og selv om de måske allerede har været brugt i 10-20 år da jeg fik dem, så
tror jeg de holder mindst lige så lang tid som et nyt sæt fra HN...

/Nygaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-01-06 14:43

On Wed, 18 Jan 2006 11:36:52 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

> [...]
>nærmest bedre til dit brug, de spreder lyset så du ikke behøver at hænge
>så mange op for at få det lys du har brug for. Jeg har selv brugt dem i

Nåja, men hvis nu man kunne få sådanne lamper med reflektorer for
100-150 kr mere end HN, så kunne man jo lige så godt hoppe på den - jeg
kan til tider blive voldsomt irriteret når jeg ikke har ordentligt lys.
Ligesom jeg bliver meget voldsomt irriteret når mit værktøj driller mig
eller nogle ikke har lagt det på plads. Den slags kan på det nærmeste
ødelægge en hel dag....

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm