drivhus af plast?
Fra : helle s

Dato : 12-01-06 10:46

Hej!
Vi skal til at bygge et drivhus på et eksisterende fundament. Ingen
standardhuse passer, så vi må selv give os i kast med at tegne og bygge.
Vi har fundet nogle brochurer på "plast"tag - plastimo, rais og icopal. De
er jo ikke gennemsigtige - men der er stor forskel på, hvor meget lys, de
lukker ind. Den helt lykke slags på 32 mm lukker således kun 20 procent ind,
så det svarer vel til at sætte tomatplanterne inde i en stue.
Er der nogen her, der ved, hvor meget lys, der skal lukkes ind, før det
bliver acceptabelt?
Jeg har set drivhuse med plasticvægge og tag rundt omkring, men jeg
indrømmer, at jeg aldrig har spurgt ejerne, om det dur - for det gør det vel
i en eller anden grad?
ps: når vi ikke bare sætter glas i, skyldes det, at jeg gerne vil have
noget, der kan holde lidt på varmen om vinteren - min mand er træt af altid
at skulle sno sig gennem min halvvisne vinterblomsterpark indendørs, så han
bygger med glæde et drivhus op ad en ydervæg til mig, så planterne kan "bo"
der om vinteren. Så ikke noget med frostvejr...
vh helle

Fra : Anders Majland

Dato : 12-01-06 10:54

> [...]
> "bo"
> der om vinteren. Så ikke noget med frostvejr...

Plast holder da ikke mere på varmen end glas - mens skal det holdes
frostfrit skal du nok ud i noget med flere lag og en fornuftig
trækonstruktion uden for mange kuldebroer.

Fra : Pilen

Dato : 12-01-06 16:41

Hej helle .
Det bedste er glas til et drivhus hvad angår lys .
Jeg har en kollega som har et drivhus bygget op ad en sydmur , det er 5
meter langt og 3.5 meter fra muren og ud .
Han bruger bobleplast om vinteren til krukkeplanter og andet som ikke
tåler
frost , planterne stilles helt tæt op ad muren , nogle graves ned ved
muren
og derefter stiller han nogle brædder på skrå op ad muren og hæfter
bobleplast uden på brædderne fra muren og ned til jordn , gerne lidt ned
under jorden .
han plejer at kunne overvintre mange planter på den måde .
Venlig hilsen
Ole Pihl

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-01-06 17:16

helle s wrote:
> Jeg har set drivhuse med plasticvægge og tag rundt omkring, men jeg
> indrømmer, at jeg aldrig har spurgt ejerne, om det dur - for det gør
> det vel i en eller anden grad?

Vi har nu i to år haft et mindre divhus (Juliana-model) og det har plast
(akryl) i stedet for glas - og det fungerer udemærket - men det er jo så
også akryl-plader specielt til formålet - og de er samtidig behandlet, så de
filtrerer de værste UV-stråler væk - men ellers er der fuldt lys indenfor.

Vi valgte det fordi vi har mindre børn - og en akryl-plade holder nok bedre
til en vildfaren bold end en glas-plade gør.

Og her sidste år, da vi havde en storm i januar, hvor mange fik smadret
deres drivhuse, der blæste godtnok 3 ruder/plader ud af vores og fløj over
hækken ind i naboens have - men det holdt de fint til og kunne sættes på
plads i drivhuset igen uden større besvær.

Så vi er yderst tilfedse med det.

Jan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-06 19:12

Der findes jo alle varianter af klart flerlags Polycarbonat, med mere eller
mindre termorudevirkning, og så er det brudsikkert. Prisen starter i den
dyre ende, og fortsætter derfra og op.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : helle s

Dato : 15-01-06 13:46

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:43c69c01$0$2432$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
eller
> mindre termorudevirkning, og så er det brudsikkert. Prisen starter i den

Hej.
Ja, det er det der polycarbonat i lag, vi har kik på. Det skal absolut ikke
være den dyreste model, for der står, at kun 20 procent lys slipper ind - og
det kan selv jeg regne ud, er for lidt til et drivhus - det er nok mere til
udestue... Men det, der er klart og to-lags, slipper 85 procent lys ind - og
derfor er det, jeg spørger, om det er nok, og om der er nogen, der har
erfaring med at bruge det...
Når jeg ikke køber et færdigt hus, skyldes det, at vi har en sokkel, som det
skal bygges på, som ikke har noget der bare ligner gængse mål, og en kontakt
til Juliana endte helt formålsløst. Jeg har læst i en Søren Ryge-bog, at han
fik dem til at bygge et drivhus på specielle mål - men det er åbenbart en
service, de kun udfører for kendte mennesker - for de ville i hvert fald
ikke en gang beregne, hvad det skulle koste for mig - det var bare et
soleklart "nej tak til dén ordre".
vh helle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-01-06 18:00

"helle s" <hellefjernskoett@hotmail.com> skrev der står, at kun 20 procent
> [...]
og
> derfor er det, jeg spørger, om det er nok, og om der er nogen, der har

Jeg har ikke erfaring, men den halvmatte tolags skulle skaffe et drivhus med
1 måneds længere vækstsæson, og så må den klare jo være endnu bedre. Den
helt dyre er mere eller mindre selvbærende, så stiv er den, og så bliver det
jo også billigere og lettere at lave skelettet.
Måske kan du få kraftig rabat, hvis de har noget der for dem er 'fraskær',
det ville jeg forhøre mig om.

Men standarddrivhuspladen kan i da altid købe i løs vægt, men det er ret
kedeligt med et mat hus.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 16-01-06 22:59

helle s wrote:

> [...]
> to-lags, slipper 85 procent lys ind - og derfor er det, jeg spørger,
> om det er nok, og om der er nogen, der har erfaring med at bruge
Mon ikke det er rigeligt lys, jeg har i hvert fald ikke haft bøvl med
lysmængden, selv om jeg har haft en vin til at piske rundt i toppen. Måske
slipper du for at skygge om sommeren?

Er du interesseret i mit drivhus-skelet?
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Helle Skoett

Dato : 16-01-06 23:54

"3140 Bjørgheim" <pialykke@SLETget2net.dk> skrev i en meddelelse
> helle s wrote:
>
> Er du interesseret i mit drivhus-skelet?
> --
rasle, rasle - er det meget anderledes end det, du slæber rundt med
normalt - for så ved jeg virkelig ikke...
jordnær hilsen