Efterisolering af loft - gode råd søges !
Fra : Carsten

Dato : 10-01-06 21:13

Hele historien om hvad jeg gerne vil have råd omkring findes her (med
billeder):

http://www.rosenvej-88.dk/isolering/

I får også historien her, men altså uden billeder...

Hvad er det sorte "dækken" for noget ? Er det for at undgå fugt ? Materialet
er "asfalt" agtigt i overfladen men det er tyndt og har konsistens som pap.
Det går ned bag den nederste loftslægte som man kan se. Hvorvidt det går
længere ned kan jeg ikke komme til at se.
Eksisterende isolering
Der er ca. 100mm isolering under de tynde træplader som i kan se under det
sorte "asfalt". Under isoleringen er der dampspærre i form af alufolie.
Under alufolien er der yderligere 25mm isolering.
Jeg har taget en af de tynde plader af og under den er isoleringen af meget
blød karakter. Pladerne (og dermed isoleringen) buer lidt nedad - især på
midten selvsagt.

Min umiddelbare plan
Isoleringen skal jo jvf. rockwool.dk beskyttes mod vind udefra via et
vindbræt. Jeg mener dog ikke at det er nødvendigt, da taget udefra er dækket
af en form for udhæng (se nedenstående billede). Er det korrekt antaget at
et vindbræt ikke vil have nogen værdi ?

Min plan er:
1) løsne "asfalten" fra pladerne
2) tage pladerne af (og smide dem ud - hvad er deres funktion ?)
3) fylde granulat i hvor den nuv. isolering buer nedad
4) lægge 100mm ny isolering (rockwool isoler-selv) ovenpå granulat/nuv.
isolering
5) sørge for at "asfalten" kommer til at ligge ovenpå den nye isolering, men
uden at have noget at hæfte det fast i.
6) forhøje de nuv. tvær-lægter så de (i en bredde på 100cm) kommer til at
flugte med isoleringen. Derved kan jeg etablere en gangbro på disse.

Er der noget forkert i ovenstående ? Er der evt. noget som jeg ikke behøver
at gøre, eller noget som jeg ikke bør gøre af hensyn til husets levetid ?

På forhånd tak for jeres svar,

Carsten

Fra : Pilen

Dato : 10-01-06 22:05

Vores loft så næsten ud lige som dit gør . vi havde kun 100 mm isolering

loftet .
Vi fik i sommeren 2004 lagt 150 mm ekstra isolering på også ovenpå
tjærepappet i siderne af loftet (Fugtspærre )af en tømrer , derefter blev
der lavet en brædde gang hen over hele loftet .
MVH
Ole Pihl

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 10-01-06 23:48

"Carsten" <cj@noexists.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> konsistens som pap. Det går ned bag den nederste loftslægte som man kan
> se. Hvorvidt det går længere ned kan jeg ikke komme til at se.

Pappen er en vindspærre og som du kan se går den ned over kanten af
isoleringen
ved udhænget, det er hvor der er størst problem med evt. vind der kan
forrringe
isoleringsevnen. Vindspærre er normalt diffusionsåbne så jeg vil anbefale
dig
at beholde dem, da det er en meget fin løsning hvis ellers det er tæt helt
nede
ved udhænget.
Pladerne er ret usædvanlige og virker også kun som vindspærre. Vil du
undvære dem kan du enten udelade vindspærre på det flade areal, købe
isolering med vindspærre eller selv udlægge nyt af et eller andet. Eneste
vigtig er at det er let, vindtæt og diffusionsåben.

> [...]
> sorte "asfalt". Under isoleringen er der dampspærre i form af alufolie.
> Under alufolien er der yderligere 25mm isolering

Det er vel fordi loftet er nedforskallet vil jeg tro.
..
> [...]
>
> Er der noget forkert i ovenstående ? Er der evt. noget som jeg ikke
> behøver at gøre, eller noget som jeg ikke bør gøre af hensyn til husets

Det lyder som en fin løsning.
Kom lige til at kigge på billedet igen og vil formode at det er taget
oven på hanebjælkerne ? Så giver asfaltpappen også bedre mening
da der på de skrå vægge kan være meget vind som nedsætter iso-
leringsevnen.
Sørg for ikke at lukke helt ind mod tagpladerne så du bevarer udluftningen
der som den er.
Du kan jo tjekke i skunken også om det ikke går ned af skunkvæggene.

Der er gjort mere ud af at gøre tingene korrekt hvad angår isolering
i dit hus end man ser i de fleste.

Fra : Finn Christiansen

Dato : 12-01-06 20:54

Det er alt sammen meget rigtigt.
Desuden forhindrer Vindpappet at fygesne kan lægge sig i isoleringen, og
senere ved tø
give fugtskader.
mvh FC

Fra : CC

Dato : 13-01-06 01:16

"Carsten" skrev i en meddelelse
Klip..........
> 4) lægge 100mm ny isolering (rockwool isoler-selv) ovenpå granulat/nuv.
> isolering
Klip...........

Køb isoleringen i rullemåtter og rul dem ud i længderetning af huset.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 15-01-06 12:10

Carsten wrote:
> [...]
> Er der noget forkert i ovenstående ? Er der evt. noget som jeg ikke
> behøver at gøre, eller noget som jeg ikke bør gøre af hensyn til

Hej Carsten
Det du er inde på ser ganske fornuftigt ud. Jeg ville dog vælge papiruld i
stedet. Jeg havde et lignende loft som jeg for 4 år siden fik lagt 150 mm
papiruld på. 100 m2 og ca kr. 12.500 udført af autoriseret firma. Morgenen
efter var klimaet betydeligt bedre i stuen og jeg har lige regnet på
besparelsen: 2900 l fyringsolie i forhold til forbruget de sidste 10 år før.
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du er velkommen til at kontakte mig hvis du
vil se hvad der er lavet, jeg bor i Horsens.
Ebbe

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 15-01-06 19:58

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87ups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> papiruld på. 100 m2 og ca kr. 12.500 udført af autoriseret firma. Morgenen
> efter var klimaet betydeligt bedre i stuen

Når du siger klima mener du så temperatur ? og så havde du ikke været i
stand
til at varme det op før eller hvad ?
Klimaet generelt er det samme om man bruger det ene eller andet bare det
isolerer.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 15-01-06 22:49

Hans M. Pedersen wrote:
> [...]
> i stand
> til at varme det op før eller hvad ?
> Klimaet generelt er det samme om man bruger det ene eller andet bare

Hej igen.
Nej jeg havde ingen problemer med at holde temperaturen, blot kørte fyret
lidt mere. Men selv om der var den samme temperatur i stuen føltes det på en
anden måde som kan være besværlig at beskrive. Der var lunt og hyggeligt
uden at andet var ændret. En anden fordel ved papiruld, og andet granulat,
er at man kan isolere helt ind til spær mm uden at der er revner. Det
betyder mere end de fleste af os regner med. På et tidspunkt skulle jeg have
et tv-kabel ført fra et rum til et andet, det var også bare at skrabe
isoleringen væk, trække kablet og så glatte isoleringen ud igen. Færdigt
arbejde.

Ebbe

Fra : Carsten

Dato : 15-01-06 21:51

I skal alle sammen have mange tak for jeres svar, som har været med til at
bekræfte, at det er lidt rigtigt det jeg har gang i. Jeg blev startet af en
høj el-regning (el-opvarmet), og desuden af at den lokale Råd&Dåd havde
tilbud på "isoler selv". Prisen for rullebatts var desværre noget højere, så
jeg må til at skære de enkelte batts til selv. Jeg har købt materialer for
ca. 3.000 kr. nu, men det bliver vist ikke det hele, men næsten.

Jeg går i gang næste weekend, og skal nok dokumentere mit arbejde (i bl.a.
billeder) som det skrider frem.

Takker,

Carsten