Forskellige typer af oliekaminer?
Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 14:14

Jeg er i markedet for en Zibro oliekamin, men jeg kan ikke finde ud af
hvilken model jeg skal købe. På Zibro's hjemmeside
(http://www.zibro.com/Denmark/dk_Contentpages/dk_Heater.htm) kan jeg se, at
der både findes laserkaminer og Control- og Turbokaminer.

Jeg har et køkken på nordsiden, som koster det hvide ud af øjnene at
opvarme med el. Arealet er ca. 15 kvm., men varmen må da gerne brede sig ud
i to mellemgange i hver sin ende af køkkenet.

Forbrændingen skal være lugtfri og jeg vil kunne indstille på en timer,
hvornår den skal begynde og slutte og selv bestemme temperaturen - altså
med termostat.

Er der forskel i den måde ovnene fordeler varmen på? Er der blæser eller
andet i nogen af dem? Er der eet eller andet med "konvektion", eller hvad
det nu hedder og hvilken praktisk betydning har dette?

Hvor køber man Zibro-ovne - såvel online, som ude i virkeligheden (jeg bor
i Viborg). der er nemlig ingen prisliste på Zibro's hjemmeside og når jeg
kigger efter brugte ovne i Den blå Avis (www.dba.dk - søgeord "zibro"),
aner jeg ikke om de anførte priser er rimelige.

For god ordens skyld vil jeg nævne, at jeg har postet i både dk.forbruger
og dk.fritid.hus-og-have (uden at sætte FUT), da jeg ikke kan gennemskue
hvilken af disse grupper der er mest relevant. Emnet "oliekaminer" har
været diskuteret flere gange begge steder.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gamle

Dato : 10-01-06 16:19

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> det nu hedder og hvilken praktisk betydning har dette?

Hej Kurt.

Jeg vil anbefale en laserovn SRE 155.
Den har blæser, timer og termostat. Varmen fordeles fremragende vha.
blæseren.
Timeren kan vi ikke undvære. Min kone står op ca. halv seks og timeren er
stillet til samme tid.
Den starter selv op lidt før (fuzzy-logik) så den ønskede temperatur er
nået, når hun er stået op.
Du vil ved opstart og sluk kunne lugte en lille smule. I brug er der ingen
lugt eller kondens.
Laserovnen har indsprøjtning af olien, hvor de andre modeller har væge.
Jeg bruger selv en laser SRE 155 hjemme, hvor den varmer min lejlighed op.
77 kvm.
I mit kolonihavehus bruger jeg en SRE 176.
Begge ovne kører på alm. lampeolie fra Netto/Fakta. kr. 10,25/liter.
Det teoretiske forbrug er ca. 3½ time/liter ved maxforbrug og ca. 12
timer/liter ved
minimum.
I daglig brug er forbruget naturligvis afhængig af temperaturen man
ønsker.
Mit forbrug ligger på 6-7 timer pr. liter.
Silvan kører tilbud på SRE 155 i øjeblikket.
Mvh.
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 00:09

On Tue, 10 Jan 2006 16:18:33 +0100, Gamle wrote:

> Jeg vil anbefale en laserovn SRE 155.
[snip]
> Silvan kører tilbud på SRE 155 i øjeblikket.

Kan se at prisen er 2.995, angiveligt 500 kr. nedsat. Jeg drøner i Silvan i
morgen

Tak for info til alle.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 14:13

> Begge ovne kører på alm. lampeolie fra Netto/Fakta. kr. 10,25/liter.
> Det teoretiske forbrug er ca. 3½ time/liter ved maxforbrug og ca. 12
> timer/liter ved minimum.

Zibro's originale olie koster 250 kr. for 20 liter = 12,50 kr./liter. Hvis
prisforskellen havde været mærkbart større, ville jeg uden blussel have
brugt den billige fra Netto, men for pebbernødder vil jeg ikke afskrive mig
garantien, som er betinget af at man bruger Zibro's originale.

> Silvan kører tilbud på SRE 155 i øjeblikket.

Ovnen er i hus, men jeg får først tid til at installere den i morgen. Endnu
engang tak for gode råd.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gamle

Dato : 11-01-06 14:49

> [...]
> mig
> garantien, som er betinget af at man bruger Zibro's originale.

Tillykke. Den får du garanteret meget glæde af.
Prisen på Zibro's olie er en tilbudspris. Men der er en anelse mere varme
Zibroolien, tror jeg nok. Men det kan være svært at afgøre, når man bor i
en
godt isoleret lejlighed. Termostaten er yderst effektiv. Så det kan kun
dreje sig om et vist antal minutter, den kan køre længere på zibroolien.
Men det kræver jo konstant overvågning m.m. for at finde ud af det.
Mht. garanti, så er mine ovne stadig som nye efter nogle tusinde liter
nettoolie.
Du betaler jo selv for den længere garanti i form af højere brændstofpris.

Mvh.
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 21:12

> Prisen på Zibro's olie er en tilbudspris.

Men det er vist et "tilbud" de har haft så længe at det kan kaldes
normalpris.

Mvh. Per.

Fra : Gamle

Dato : 11-01-06 21:20

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er vist et "tilbud" de har haft så længe at det kan kaldes
> normalpris.

Fra tid til anden er prisen opgivet til 279,50 kr.
Men som oftest er den 250,00 kr.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 11-01-06 21:29

> Men det er vist et "tilbud" de har haft så længe at det kan kaldes
> normalpris.

Her er samlet nogle priser.
http://debat.ing.dk/topic/?tid=69811%5C%22

Mvh.
Torben

Fra : Knud L R

Dato : 10-01-06 21:05

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er i markedet for en Zibro oliekamin, men jeg kan ikke finde ud af
> hvilken model jeg skal købe.

Vi har haft en SRE710 i 5-6 år tror jeg det er - det er vist forgængeren til
SRE155 (vores har timer - men ikke på ugebasis). Absolut
anbefalelsesværdig - et kvalitetsprodukt. Ingen problemer overhovedet. Her i
vinterhalvåret kører den hver dag i vores udestue (men tager reelt også
spisestuen med). Jeg ved ikke hvordan det er i dag - men dengang købt jeg en
elektrisk pumpe med - det gør det noget nemmere af genfylde beholderen
(tager ca. 1 minut alt i alt). Også den pumpe fungerer problemfrit - og er
meget økonomisk i batteriforbrug (jeg synes kun jeg har skiftet batteri 1
gang - max. 2 gange, hvor utroligt det end lyder). Kaminen har jeg kun
renset 1 gang - og det var fornylig (men støvsuger). I øvrigt købt i det der
i dag hedder Silvan (Viborg).

Mvh
Knud

Fra : Gamle

Dato : 10-01-06 22:09

"Knud L R" <knudFJERN@vachet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gang - max. 2 gange, hvor utroligt det end lyder). Kaminen har jeg kun
> renset 1 gang - og det var fornylig (men støvsuger). I øvrigt købt i det

Laserovne bruger ikke batteri. De er tilsluttet lysnettet som også trækker
blæseren.
Derimod bruger ovnene med væge batteri til at tænde olien med.
Ved start bruges der ca. 350 W, da indsprøjtningssystemet skal forvarmes.
Selve blæseren bruger ikke ret meget strøm.
Men det kan man læse om på Zibro's hjemmeside.

Mvh.
Torben

Fra : Jasper Norman

Dato : 11-01-06 00:04

Lidt OT i forbindelse med denne tråd...

"Gamle" du lyder, nu og i tidl. tråde, til at have forstand på disse ovne.
Véd du hvad forskellen er på lampeolie og tændvæske?

Tændvæsken er betydeligt billigere, og jeg har nu i to år brugt Fakta´s
produkt til 10-11 kr, som hedder "lampeolie / tændvæske". Så umiddelbart
skulle jeg jo mene, at der ikke var den store forskel på produkterne?

Jeg tør dog ikke prøve alm. tændvæske, før jeg har hørt en "eksperts" mening

Min ovn er en Zibro Laser. Jeg kan ikke finde noget nummer, men der står
noget med "EuroStove Oslo injektion" på den.

Mvh

Jasper

Fra : Gamle

Dato : 11-01-06 11:32

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min ovn er en Zibro Laser. Jeg kan ikke finde noget nummer, men der står
> noget med "EuroStove Oslo injektion" på den.

Tak for de pæne ord.

Alm. tændvæske har et lavere flammepunkt og er mere svovlholdig.
Flammepunktet for lampeolie/tændvæske som vi begge bruger, er ca. 75
grader.
Laserovnen har direkte indsprøjtning og med et for lavt flammepunkt, vil
eksplosionsfaren være stor.
Desuden ville dysen blive sodet til pga. renheden (eller mangelen på
samme)
i tændvæsken.
Lampeolien fra Netto/Fakta adskiller sig ikke væsentligt fra den noget
dyrere olie fra Zibro og Heat Max osv.
Prisforskellen er pga. brændstofafgiften som den dyre olie er belagt med.
Det er ca. 3,50 kr/liter.
Så mit råd er at lade være med at bruge alm. tændvæske, men udelukkende
lampeolie/tændvæske.
Du skal lige være opmærksom på, at der på bagsiden står, at olien
indeholder
N-paraffin. Det er vigtigt.

Mvh.
Torben

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 11-01-06 19:52

Jasper Norman wrote:
> Tændvæsken er betydeligt billigere, og jeg har nu i to år brugt Fakta´s
> produkt til 10-11 kr, som hedder "lampeolie / tændvæske". Så umiddelbart
> skulle jeg jo mene, at der ikke var den store forskel på produkterne?

Det gælder om at have tillid til sin petroleumsleverandør:
http://www.infopaq.dk/udland/udland.asp?artno=119413

For en god ordens skyld skal det nævnes at Harald Nyborg sælger
petroleum til kr. 8,95/liter hvis man har en sådan en i nærheden.

Har fået antydet at det muligvis kan være endnu billigere at købe
petroleum i et brændstofdepot på en havn, men har ikke prøvet det af.

// Steffen

Fra : Gamle

Dato : 11-01-06 20:37

"Steffen Poulsen" <steffen@[RemoveThis]forskernet.dk> skrev i en
meddelelse
> For en god ordens skyld skal det nævnes at Harald Nyborg sælger
petroleum
> til kr. 8,95/liter hvis man har en sådan en i nærheden.

Desværre er prisen sat op til kr. 9,95.
www.harald-nyborg.dk

Mvh.
Torben

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 11-01-06 21:54

Gamle wrote:
> Desværre er prisen sat op til kr. 9,95.
> www.harald-nyborg.dk

Øijs, det var værre - lyder som en 1. januar ting (hentede i mellem jul
og nytår sidst).

Well, så må det være afsted til brændstofdepotet næste gang .. det skal
prøves.

// Steffen

Fra : Per Thomsen

Dato : 11-01-06 13:16

> [...]
>
> Laserovne bruger ikke batteri. De er tilsluttet lysnettet som også trækker

Jeg læser det som pumpen der bruger batteri :)

Per

Fra : Gamle

Dato : 11-01-06 13:30

"Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg læser det som pumpen der bruger batteri :)

Det gør jeg også (nu) *S*
Det hjalp at få brillerne på,

Mvh.
Torben