Cirkulation af varmt brugsvand
Fra : Michael Schrøder

Dato : 10-01-06 12:37

I forbindelse med en tilbygning har vi fået cirkulation på det varme
brugsvand da strengen var for lang.

Der røg ca. 10 liter koldt vand ud før det varme dukkede op.

Det har startet en del tanker om styring af pumpen

Jeg har overvejet 3 muligheder.
Konstant cirkulation
Tidsstyret cirkulation
Cirkulation styret af lyset i rummet

Der er for og imod alle løsningerne, men jeg har svært ved at opveje dem mod
hinanden.

Det er en afvejning mellem komfort og udgift.

Mit første bud var at lade pumpen blive styret af lyset i de 2 rum der er på
cirkulationen.
Fra man tænder lyset til der er varmt vand i hanen vil der så gå lidt tid.
Den tid er bestemt af hvor hurtigt vandet cirkulerer og hvor meget vand der
er i røret.

Jeg havde en ide om at det var smart

Hvis jeg tænker på den normale brug af en cirkulationspumpe hænger det dog
ikke sammen.
Jeg tror at for at spare strøm kører sådan en pumpe ganske langsomt, og jeg
forsøgte at eftervise det ved at lade pumpen være slukket i nat og så tænde
en og mærke hvornår det varme vand kom - det tog flere minutter...

Hvis pumpen flyttede 1 liter i sekundet og min husmandsmåling på "1
gulvspand" holder kunne der være varmt vand på 10 sekunder, men hvis det er
1 liter i minuttet holde min ide ikke

Det varme brugsvand cirkulerer i et samlerør (tyk sort riflet flexagtigt rør
på 15-20 cm i diameter, med 4 rør i) hvor der også er centralvarme.
Derfor bliver vandet mærkbart varmet her om vinteren men det vil det ikke
blive om sommeren.

Så hvad er det smart at gøre ?

/Michael

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 10-01-06 15:00

Michael Schrøder wrote:
> [...]
>
> Der røg ca. 10 liter koldt vand ud før det varme dukkede op.
>
> Det har startet en del tanker om styring af pumpen

Evt. styret af en timer med manuel start - tryk på en knap, og pumpen
kører på fuld tryk i x antal minutter?
/Finn

Fra : *** Calle ***

Dato : 11-01-06 16:55

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> Evt. styret af en timer med manuel start - tryk på en knap, og pumpen
> kører på fuld tryk i x antal minutter?

så hellere lave det med en sensor, der starter pumpen, når der er personer i
rummet. Ellers kræver det at man får trykket på knappen

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : *** Calle ***

Dato : 11-01-06 17:04

*** Calle *** wrote:

> så hellere lave det med en sensor, der starter pumpen, når der er
> personer i rummet. Ellers kræver det at man får trykket på knappen
glemte lige at skrive at det skulle være ren bevægelse, altså uden
skumrings-relæ, som der er i de fleste udendørs
--
*** Calle ***

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-01-06 19:04

> [...]
>
> Der røg ca. 10 liter koldt vand ud før det varme dukkede op.
>
> Det har startet en del tanker om styring af pumpen

Vi valgte tidsstyring, da det er langt det nemmeste at have med at gøre. På
hverdage skal der bare være varmt vand fremme til morgenbadet, som ligger
ret fast, og måske til opvask om aftenen, hvilket er droppet her i huset -
vi venter på vandet, da jeg typisk kan bruge det kolde vand til noget.
I week-enden kører pumpen konstant, da vi bruger varmt vand sådan lidt hist
og pist, og der er komforten sat højest.

Mvh Maria

Fra : *** Calle ***

Dato : 11-01-06 16:57

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> vi bruger varmt vand sådan
> lidt hist og pist, og der er komforten sat højest.

nope sensoren er den bedste metode, da de altid vil tilpasse sig. Man skal
bare huske at det ikke må være af dem med indbygget skumringrelæ, kun ren
bevægelse

--
*** Calle ***

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-01-06 19:36

> nope sensoren er den bedste metode, da de altid vil tilpasse sig. Man skal
> bare huske at det ikke må være af dem med indbygget skumringrelæ, kun ren
> bevægelse

Tiden fra sensoren registrerer noget og starter pumpen kontra den tid,
vandet er om at løbe frem er ens, så sensoren er spild af tid og penge - hos
os.

Mvh Maria

Fra : *** Calle ***

Dato : 11-01-06 22:34

Maria Frederiksen wrote:

> Tiden fra sensoren registrerer noget og starter pumpen kontra den tid,
> vandet er om at løbe frem er ens, så sensoren er spild af tid og
> penge - hos os.

Så er der nu ikke megen gang i den pumpe i har

kan ikke lige se dit argument med tid og penge, det tar ingen tid, og en
sensor koster ikke alverden
--
*** Calle ***

Fra : Michael Schrøder

Dato : 13-01-06 09:09

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Så er der nu ikke megen gang i den pumpe i har

Men hvorfor skulle pumpen køre hurtigt ?

En "lillebitte" pumpe bruger mindre strøm, og hvis den bare pumper nok til
at vandet er varmt er det jo fint - hvis den kører hele tiden...

Jeg skal hjem i kigge på data på min pumpe i eftermiddag - så skriver jeg
igen

- ellers synes jeg ideen med en censor lyder rigtigt, hvis altså ikke det er
et rum hvor man "lige stikker hovedet ind".

mvh Michael

Fra : *** Calle ***

Dato : 13-01-06 21:46

Michael Schrøder wrote:
> Men hvorfor skulle pumpen køre hurtigt ?

for at det varme vand er nået fra til hanen i tiden fra du går ind til hanen
åbnes

> En "lillebitte" pumpe bruger mindre strøm, og hvis den bare pumper
> nok til at vandet er varmt er det jo fint - hvis den kører hele
> tiden...
både og, du har varmetab på dit varme vand, samt unødigt forbrug, samt ikke
mindst øget slidtage på dine rør/slanger

> - ellers synes jeg ideen med en censor lyder rigtigt, hvis altså ikke
> det er et rum hvor man "lige stikker hovedet ind".

Skaden er ikke så stor, den slukker jo når fjæset er ude igen, det er jo
ikke værre end din ide med at pumpen kører konstant
--
*** Calle ***