Krydsfiner under gips
Fra : Grønne

Dato : 08-01-06 00:17

Jeg går stadig og overvejer at sætte et lag krydsfiner under gipsen på min
første sal. Men jeg kan ikke finde ud af hvilken slags finer der skal bruges
?

Er der nogen der ude der har erfaringer med det ?

/Grønne

Fra : Mikael Knudsen

Dato : 08-01-06 08:17

"Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges ?
>
> Er der nogen der ude der har erfaringer med det ?

Da jeg hjalp en kammarat med hans bjælkehus, satte han MDF plade
under gipsen..

Mikael

Fra : Leonard

Dato : 08-01-06 12:40

"Mikael Knudsen" <Fuck@spammer's.d> wrote:

>Da jeg hjalp en kammarat med hans bjælkehus, satte han MDF plade
>under gipsen..

MDF-plade er også så dejligt godt til at suge fugten. Så ved man da
hvor der er fugt i konstruktionen

Og for dem der ikke forstår ironien:

Jeg ville aldrig bruge MDF-plade til det, MDF-plade er god at lave
bordplader o.lign. af, men hører ikke til skjult under gipsplade.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-01-06 12:54

Leonard wrote:

> [...]
>
> Jeg ville aldrig bruge MDF-plade til det, MDF-plade er god at lave
> bordplader o.lign. af, men hører ikke til skjult under gipsplade.

Jeg undrer mig også over ønsket om træ under gipspladerne. Hvorfor ikke
bare to lag gipsplader?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 08-01-06 13:09

Hej

> Jeg undrer mig også over ønsket om træ under gipspladerne. Hvorfor
> ikke bare to lag gipsplader?

Jeg tror det er et ønske om høj mekanisk styrke, og jeg ville bruge
den type krydsfiner med fer og not man bruger til tagpaptag.

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-01-06 15:59

> Jeg tror det er et ønske om høj mekanisk styrke, og jeg ville bruge
> den type krydsfiner med fer og not man bruger til tagpaptag.

Hvad skal man bruge det til? Småting kan sagtens skrues op i gips og større
ting kræver alligevel plugs under en eller anden form. 2 lag gips er i
øvrigt langt billigere end træ og gips

Mvh Maria

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 09-01-06 23:16

Maria Frederiksen wrote:

> Hvad skal man bruge det til? Småting kan sagtens skrues op i gips og
> større ting kræver alligevel plugs under en eller anden form. 2 lag
> gips er i øvrigt langt billigere end træ og gips

Ikke enig.

Har selv 9 mm plywoodfiner og 13 mm gipsplade i huset, og
_alt_ er skruet op ind i krydsfineren - køkkenoverskabe, TV,
hylder - det holder, og der bliver ikke kæmpe huller efter
gipsplugs over det hele.
Ville bestemt gøre det igen.

Fra : Max

Dato : 09-01-06 23:30

Hej

> [...]
> _alt_ er skruet op ind i krydsfineren - køkkenoverskabe, TV,
> hylder - det holder, og der bliver ikke kæmpe huller efter

Det er jo også sådan man gjorde tidligere, træbrædder med
rør og puds, gips er jo kun en billig erstatning fordi vi ikke
har råd til at lave ordentlige pudsede vægge mere.

Mvh Max

Fra : Anders Majland

Dato : 10-01-06 08:23

> Det er jo også sådan man gjorde tidligere, træbrædder med
> rør og puds, gips er jo kun en billig erstatning fordi vi ikke
> har råd til at lave ordentlige pudsede vægge mere.

Men tilgængæld er "pladetræ" et fremskridt i forhold til en gammel
forskalling.. Jeg har prøvet det med at finde forskalling i den ene side til
at hænge et skab, for derefter at konstatere at det var der ikke 50cm
vandret til venstre .... (og heller ikke 5cm over eller under)

/A

Fra : Max

Dato : 10-01-06 10:55

Hej

> [...]
> side til at hænge et skab, for derefter at konstatere at det var der
> ikke 50cm vandret til venstre .... (og heller ikke 5cm over eller

Nu er mine skillevæge lavet med to lag brædder, slået på på kryds
af hinanden så de ligger i 45 grader i forhold til gulv og loft, og de
to lag er helt tætte. Så jeg har ingen problemer med at finde træ
bag pudsen ligegyldigt hvor jeg prøver.

Mvh Max

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 08-01-06 15:01

> [...]
>
> Jeg ville aldrig bruge MDF-plade til det, MDF-plade er god at lave
> bordplader o.lign. af, men hører ikke til skjult under gipsplade.

En 1. sal og med noget "under" er det så ikke gipsen der er yderst
mod kulden ?
Jeg mener godt spørgsmålet kan misforstås så det kunne da være
fint med en uddybende forklaring på denne sammensætning.

Fra : Benny Andersen

Dato : 08-01-06 12:58

On Sun, 8 Jan 2006 00:17:04 +0100, Grønne wrote:

> [...]
> ?
>
> Er der nogen der ude der har erfaringer med det ?

Uden at vide hvad du vil opnå derved, er det svært at svare på. Er det
fordi det skal være lettere at skue tunge op ting på væggen? I givet fald
skal pladen jo blot være så solid at den holder skruens træk under
tilspænding og træk.
Benny Andersen

Fra : Grønne

Dato : 08-01-06 17:33

> [...]
> fordi det skal være lettere at skue tunge op ting på væggen? I givet fald
> skal pladen jo blot være så solid at den holder skruens træk under

Grunden til at jeg overvejer finer under gipsen er at jeg har rejsning til
kip og har derfor en del bøvl rundt om hanebjælkerne, udover det ved jeg at
lægterne ikke sidder 100% i vinkel med vindueskanter og gavle så der ville
det være nemmere hvis der var finer under til at skrue gipsen i.

Så er der jo også den fordel at finderen gør konstruktionen stivere så jeg
er sikker på at min gips ikke sprækker i spartlingerne, det er jo et gammelt
hus.

Det er kun på skrå væge og ydergavle jeg ville bruge denne løsning,
skillevæge bliver lavet i stål og 2 lag gips.

/Grønne

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-01-06 17:48

> Grunden til at jeg overvejer finer under gipsen er at jeg har rejsning
> til kip

Det må din kone da være glad for

mvh og god fornøjelse...
Preben

Fra : jones_net

Dato : 09-01-06 09:55

"Grønne" <anders@and.dk> wrote in message

> [...]
>
> Så er der jo også den fordel at finderen gør konstruktionen stivere så jeg
> er sikker på at min gips ikke sprækker i spartlingerne, det er jo et

Hvis du bruger 2 lag gips, så skulle det inderste lag gerne være lige så
stabilt som krydsfiner (mange andre vælge dog spunplader i stedet for
krydsfiner...)
Du skal jo også tænke på, at du har en masse forskallingsbrædder eller
stålprofiler, som er med til at stive huset af.
Mange steder bruges man faktisk kun 1 lag gips til ydervæggene - både
proffesionelt og gør-det-selv - efter hvad jeg har hørt rundt omkring...

Du skal også lige tænke over, hvor ofte du egentlig kommer til at sætte en
skrue i en skrå væg... Billeder og lign. vil du normalt vælge at hænge på
den lodrette væg, og lamper flytter man ikke så tit, så der overlever man at
skulle bruge gipsplugs.

Du kan prøve at søge på:
http://groups.google.com/groups?q=dk.fritid+gips+sp%C3%A5nplader
med denne søgestreng:
dk.fritid gips spånplader

Og så kigge på det første link. Der står en del

> Det er kun på skrå væge og ydergavle jeg ville bruge denne løsning,
> skillevæge bliver lavet i stål og 2 lag gips.

Hvad med at overveje træ i stedet for stål? Det er så vidt jeg ved noget
billigere:
http://www.onlinetraelasten.dk/store/produkter/hvidt_træ/
Der kan du se skillerumslægter til 4,89 kr/m
Eller de noget bedre T1 lægter til 5,43 kr/m
Priserne er måske 10-20% dyrere i den lokale Råd og Dåd, Silvan eller hvad
du nu bor i nærheden af.
Stålskinnerne koster så vidt jeg husker omkring 10 -12 kr/m, og du skal
trods alt bruge en del meter...

Hvis du vil bruge stål pga. brandfaren, så er 2 lag gips så brandhæmmende,
at du ikke behøver at bekymre dig

Husk isolering i skillevæggene for at lydisolere!

/J

Fra : Anders Majland

Dato : 09-01-06 11:59

> Hvis du bruger 2 lag gips, så skulle det inderste lag gerne være lige så
> stabilt som krydsfiner (mange andre vælge dog spunplader i stedet for
> krydsfiner...)

Bla. her. - alle indevægge på førstesalen er lavet med 10mm spån og så en
gipsplade på hver side Det skulle også dæmpe lyden lidt mere end bare 2 lag
gips pga forskellen i vægtfylde.

Skråvægger har dog kun fået et lag gips på forskalling - og du har ret i at
det et et pillearbejde at få skåret gips til omkring hanebånd osv.

/A

Fra : Grønne

Dato : 09-01-06 22:32

> Bla. her. - alle indevægge på førstesalen er lavet med 10mm spån og så en
> gipsplade på hver side Det skulle også dæmpe lyden lidt mere end bare 2
> lag gips pga forskellen i vægtfylde.

Meget interessant, hvor har du hørt at det skulle dæmpe mere ?

> Skråvægger har dog kun fået et lag gips på forskalling - og du har ret i
> at det et et pillearbejde at få skåret gips til omkring hanebånd osv.

Er det lykkedes med et tilfredsstillende resultat ?

Mine hanebjælker og både skæve oh bomkantede, som sådan nogen gamle bjælker
skal være .Og jeg ville helst undgå liste eller lignende rundt om, kunne en
tynd fuge.

/Grønne

Fra : Anders Majland

Dato : 10-01-06 08:17

> Meget interessant, hvor har du hørt at det skulle dæmpe mere ?

Det erindrer jeg ikke Men for hvert lag reflekteres noget lyd, mens
andet transmiteres. og forskellige materialer har forskellig frekvens
respons. Men jeg har som skrevet ikke nogle målinger ved hånden eller
"ordentlige" referencer.

> Er det lykkedes med et tilfredsstillende resultat ?

Ja det synes jeg men det var omstændeligt at skære ud i pladerne. Specielt
når samme plade skulle ned om 2 hanebånd. Nogle af dem var nede og blive
tilpasset en del gange inden det lykkedes. Men med kun et lag gips kan de
mindste skævheder i forskallingen ses igennem. Så selvom vi var omhyggelige
med at rette op er der stadig enkelte steder hvor det kan ses at flader
"knækker" når der er lys langs fladen.

Men når jeg sammenligner med proff. arbejde. (Feks renoveringen af det gamle
hus i gaden overfor banegården i vborg der nu huser sydbank) kan vi bestemt
være vores arbejde bekendt (jysk underdrivelse Men vi har også brugt ret
meget tid på de tilpasninger.

> Mine hanebjælker og både skæve oh bomkantede, som sådan nogen gamle
> bjælker skal være .Og jeg ville helst undgå liste eller lignende rundt om,
> kunne en tynd fuge.

Kender du et "andenæb" - Et masse pinde der er holdt sammen. Dem presser du
så ind mod det skæve emne og kan derefter tegne det af på gipsen.

Vi har ikke lister omkring og behøver det heller ikke. Men vi har også nogle
stolper og der har vi væet nødt til det ved gulvet. Vi har ikke kunnet
slutte gulvplankerne tæt nok på. Så der har vi sat en firkantet ramme i
lister og fuget på indersiden.

/A

Fra : Fam. Olsen

Dato : 10-01-06 21:37

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43c37d2f$0$2425$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Kender du et "andenæb" - Et masse pinde der er holdt sammen. Dem presser
> du så ind mod det skæve emne og kan derefter tegne det af på gipsen.

Jeg kender godt et andenæb, og det er sådan et her:
http://www.dr.dk/GDS/Artikler/Hus+inde/Andenaeb.htm

Den du beskriver lyder som sådan her, som også kaldes et konturmål.

http://www.biltema.dk/Archive/Product_images/16/Large/16-872_l.jpg

MVH Niels

Fra : Anders Majland

Dato : 11-01-06 09:55

> Den du beskriver lyder som sådan her, som også kaldes et konturmål.
>
> http://www.biltema.dk/Archive/Product_images/16/Large/16-872_l.jpg

Du har selvfølgelig ret - dooh

Men i forhold til det du fadnt et billede på fandt jeg en mere solid model i
plast - den på billedet har en tendens til at tabe nålene. Plastmodellen er
lidt grovere i inddelingen men til formålet er den fin nok.

Btw så skal man også lige huske at gipsen jo ikke skal skæres lige af mod et
hanebånd men derimod i et smig der passer.

Fra : jones_net

Dato : 12-01-06 09:37

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:43c4cc02$0$2424$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> i plast - den på billedet har en tendens til at tabe nålene. Plastmodellen
> er lidt grovere i inddelingen men til formålet er den fin nok.

Kunne du fortælle, hvor jeg kan finde en sådan? Jeg skal nemlig til at
isolere og sætte plader op omkring 19 hanebånd fra 1910, og der er ikke ret
meget standard over dem! Er det det lokale byggemarked?

> Btw så skal man også lige huske at gipsen jo ikke skal skæres lige af mod
> et hanebånd men derimod i et smig der passer.

Tænker du på de 5 - 10 mm som skal fyldes med fuge? Eller er det et specielt
trick, som jeg ikke lige kan genneskue?

/J

Fra : Anders Majland

Dato : 12-01-06 10:14

> Kunne du fortælle, hvor jeg kan finde en sådan? Jeg skal nemlig til at
> isolere og sætte plader op omkring 19 hanebånd fra 1910, og der er ikke
> ret meget standard over dem! Er det det lokale byggemarked?

Jeg tror at det var i 10-4 i Viborg eller ArnoldD i Møldrup (Byggekram)

> Tænker du på de 5 - 10 mm som skal fyldes med fuge? Eller er det et
> specielt trick, som jeg ikke lige kan genneskue?

Vi har lagt gipsen helt tæt mod hanebåndene så fugerne er meget tynde.
Fuksvans og hobbykniv er fine værktøjer til at "ordne" gips sammen med et
"rivejern" til lige at slibe det sidste.

gipsen lander jo ikke vinkelret på hanebåndene så udskæring på forside og
bagside af gipsen er jo ikke den samme

Fra : jones_net

Dato : 12-01-06 11:31

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:43c61e02$0$2439$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg tror at det var i 10-4 i Viborg eller ArnoldD i Møldrup (Byggekram)

OK, så må fruen i Byggekram i Viborg, hvis den lokale Råd og Dåd ikke kan
levere...

> [...]
> "rivejern" til lige at slibe det sidste.
>
> gipsen lander jo ikke vinkelret på hanebåndene så udskæring på forside og

Ahhh, det havde jeg ikke lige overvejet, men det skal jeg da nok lige huske,
for der kan da godt være en del forskel!

/J

Fra : Grønne

Dato : 09-01-06 22:29

> Hvis du bruger 2 lag gips, så skulle det inderste lag gerne være lige så
> stabilt som krydsfiner (mange andre vælge dog spunplader i stedet for
> krydsfiner...)

Jeg ved godt at to lag gips er rigeligt stærkt, men man kan bare ikke
fastgøre det andet lag gips i det første, der skal du ha fat i lægterne og
det er da noget skrammel at få dækket hele vejen rundt om hanebjælkerne med
lægter.

> Mange steder bruges man faktisk kun 1 lag gips til ydervæggene - både
> proffesionelt og gør-det-selv - efter hvad jeg har hørt rundt omkring...

Der vil jeg bare ikke spare, det ser ikke godt ud når det sprækker i
samlingerne.

> [...]
> den lodrette væg, og lamper flytter man ikke så tit, så der overlever man

Jeg kan bare ikke li spånplader, det mindste fugt og de er smadrede!

> [...]
> trods alt bruge en del meter...
>
> Hvis du vil bruge stål pga. brandfaren, så er 2 lag gips så brandhæmmende,

Stål er bare så dejligt lige, det er jo næsten ikke til at opdrive lige træ,
det er kun derfor jeg ville vælge stål og igen, prisen er ikke det alt
afgørende bare det bliver den bedste løsning, jeg skal bo her rasten af
livet og gider ikke lave det om.

> Husk isolering i skillevæggene for at lydisolere!

Selvfølgelig, som jeg hader at kunne høre alt gennem væggene, måske skulle
man overveje finer på skillevægge, hvis Anders Majland har ret i det han
skriver i sit indlæg.

Tak for de mange indput, selv om i ikke støtter min ide.

/Grønne
<anders.majland-see.signature@address.invalid>

Fra : Anders Majland

Dato : 10-01-06 08:20

> Der vil jeg bare ikke spare, det ser ikke godt ud når det sprækker i
> samlingerne.

Det har vi endnu ikke haft problemer med

> Stål er bare så dejligt lige, det er jo næsten ikke til at opdrive lige
> træ,

Har du prøvet en trælast ? Ja seriøst ....
Det jem&fix og lignende steder egner sig ikke, men en lokal trælast kan
sikkert levere noget der er godt nok.

> Selvfølgelig

Vi har lavet skillevægge i 95x45mm regler - så bliver væggen også tyk nok
til at stikkontakter kan sidde overfor hinanden.