Tumbler med aftræk - hvordan?
Fra : ellisa

Dato : 07-01-06 21:36

Jeg har et spørgsmål vedr. de "gammeldags" tørretumblere til aftræk.

Vi vil gerne spare en del penge ved at købe en sådan, i stedet for en dyr
kondenstumbler.

Vores badeværelse/bryggers ligger midt i lejligheden og har således ingen
vinduer.
Derimod har vi mulighed for at placere tumbleren på en lukket altan med
slangen ud af et vindue. Er det en måde at gøre det på, eller?

På mit arbejde har vi ligeledes aftrækstumbler, men der er slangen til
aftrækket simpelthen forbundet med afløbet i gulvet - det virker umiddelbart
lidt spøjst, men er det også en mulighed (denne maskine er en ganske
almindelig husholdningstumbler, doneret af en kollega - dog opsat af en
tekniker)

Og sidst, men ikke mindst (og ja - jeg kunne spørge mit boligselskab, men
spørger lige her først) - kan der være nogle problemer med at installere en
tumbler på altanen som skrevet i første mulighed? (Hvis vi ser bort fra evt.
rystelser eller lydgener som jeg ikke tror vil være et stort problem)
Jeg tænker nærmere på, hvad der "kommer ud" af sådan en aftræksslange? Jo,
der kommer vel vanddamp ud, men er det i mængder så naboerne måske ville
blive generet eller overveje brandvæsenet, eller er det så lidt at det
hurtigt opsuges af luften og knap ses?
Det eneste vi har på skrift er, at der står: "Ved installation af tumbler i
baderum eller bryggers skal det være af kondensmodellen, da der ikke er
mulighed for aftræk." i vores husorden.

Ok, det er måske ikke almindeligt at installere en tumbler andre steder i
lejligheden, men da den ikke kræver vandtilslutning, så kunne man jo i
teorien vælge at stille den i stue, soveværelse, entre...... hvad ved jeg.
Bare man kan holde varmen ud

/ellisa

Fra : hanzen

Dato : 07-01-06 21:48

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse
> Jeg har et spørgsmål vedr. de "gammeldags" tørretumblere til aftræk.
>
> Vi vil gerne spare en del penge ved at købe en sådan, i stedet for en dyr
> kondenstumbler.

En kondenstumbler gi'r en dejlig varme i rummet mens en "gammeldags" puster
varmen ud til fuglene.
Spørgsmålet er om der er noget sparet.

> [...]
> ganske almindelig husholdningstumbler, doneret af en kollega - dog opsat

Lyder som en kondenstumbler.
Sådan er vores.

--
hilzen
hanzen

Fra : ellisa

Dato : 08-01-06 00:02

> Lyder som en kondenstumbler.
> Sådan er vores.

Den er omkring 30 år gammel - lavede man kondenstumblere dengang?
Der er ingen beholder til vandet nogen steder.....

Det er selvfølgelig rigtigt nok, det med varmen som en kondenstumbler giver,
men er det en supersmart ide når man bor i tæt betonbyggeri med meget små
rum (70'er planløsning) og i forvejen har problemer med høj luftfugtighed,
på trods af hyppig udluftning? Det er også en af vores bekymringer.

/ellisa

Fra : Fam. Olsen

Dato : 08-01-06 13:59

> [...]
> meget små rum (70'er planløsning) og i forvejen har problemer med høj
> luftfugtighed, på trods af hyppig udluftning? Det er også en af vores

Uden at vide det med sikkerhed, men en kondenstumbler tørrer vel også luften
i rummet.

MVH Niels

Fra : Max

Dato : 07-01-06 21:58

Hej

> Jeg tænker nærmere på, hvad der "kommer ud" af sådan en aftræksslange? Jo,
> der kommer vel vanddamp ud, men er det i mængder så naboerne måske ville

Jeg har haft den slags tørretumlere i mange år, er ved at slide nummer to op
disse år, den står i en kælder og aftrækket er lavet lige gennem vægen og
ud 5 cm. over fliserne ved vores indgang. Larmen fra den er ikke større end
at
man kun kan høre den i det lokale den står i, går man ud og lukker døren
kan man ikke høre den. Og de eneste gange jeg har bemærket damp fra
udluftningen har været når det har været mere end 5 minusgrader.

Mvh Max

Fra : ellisa

Dato : 08-01-06 00:06

> [...]
> kan man ikke høre den. Og de eneste gange jeg har bemærket damp fra
> udluftningen har været når det har været mere end 5 minusgrader.

Ok. Vi har ikke mulighed for at lave aftræk gennem væggen nogle steder
(alment boligselskab - vil nok ikke synes om det *S*), og derfor tænkte vi
på det med slangen ud over kanten på altanen (alternativt ud gennem
køkkenvinduet).

Jeg havde nok forestillet mig dampmængder a'la en gryde med spilkogende
vand, men kan forstå at det ikke er noget af betydning - pånær i frostvejr,
og der kan man jo også se hvis folk koger vand med åbentstående
køkkenvindue.

Jeg så bare et scenarie for mig, i stil med den dag i sommer da vores naboer
ikke kunne få ordentligt fut på grillen og derfor indhyllede det meste af
bebyggelsen i en tyk os. *S*

Det bliver nok en aftræks for vores vedkommende.

/ellisa

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-01-06 10:41

ellisa wrote:
> Jeg har et spørgsmål vedr. de "gammeldags" tørretumblere til aftræk.
>
> Vi vil gerne spare en del penge ved at købe en sådan, i stedet for en dyr
> kondenstumbler.

er der noget specielt sparet ved det? Jeg kan se på punkt1's hjemmeside
at man kan få kondenstumblere for 3200 og opefter hvor aftrækstumblere
fås fra 2400 og opefter... Selvfølgelig en forskel men nok til at I
gider bøvle med aftækket? Derudover kan man jo gå på det brugte marked
og finde noget der sikkert fungere efter hensigten til en lille penge.

Jeg har selv aftrækstumbler og er glad for den, men der er så også lavet
rigtig aftræk via kanal i loftet og ud. Hvis jeg skulle have
kondenstumber skulle det helt klart være af typen der tømmer direkte ned
i afløb og ikke i en separat beholder.

Thomas

Fra : ellisa

Dato : 08-01-06 14:47

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalidated> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle det helt klart være af typen der tømmer direkte ned i afløb og ikke

Det er udelukkende fordi økonomien ikke er til at købe en ny maskine - og
brugtpriserne er ganske anderledes. Der kan du nærmest få en aftrækstumbler
smidt i nakken, mens folk udmærket ved hvad de skal have for kondenstumblere

/ellisa

Fra : Max

Dato : 08-01-06 15:14

Hej

> aftrækstumbler smidt i nakken, mens folk udmærket ved hvad de skal
> have for kondenstumblere

De kan nu også beholde de der kondenstumlere, jeg fortrækker til
enhver tid en tørretumler med aftræk.

Mvh Max

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-01-06 13:00

On Sat, 7 Jan 2006 21:36:12 +0100, "ellisa" <virker@ikke> wrote:

> [...]
>Derimod har vi mulighed for at placere tumbleren på en lukket altan med
>slangen ud af et vindue. Er det en måde at gøre det på, eller?

Jaeh - vi har aftrækket fra vores ud gennem et vindue. Eneste ulempe
er at her om vinteren bliver der ret så koldt i rummet hvor den står,
men det er så alligevel uopvarmet.

Tørretumbleren fungerer fint i et uopvarmet rum.

> [...]
>der kommer vel vanddamp ud, men er det i mængder så naboerne måske ville
>blive generet eller overveje brandvæsenet, eller er det så lidt at det

Aj.. Det er meget lidt - der kommer mest varm og fugtig luft der
dufter lidt af vasketøj. Det kan ikke ses - og det er altså meget
begrænset hvor meget larm sådan en maskine laver.

> [...]
>lejligheden, men da den ikke kræver vandtilslutning, så kunne man jo i
>teorien vælge at stille den i stue, soveværelse, entre...... hvad ved jeg.

Hvis den har aftræk varmer den ikke specielt hvor den står.

** Lars

Fra : ellisa

Dato : 08-01-06 14:48

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Jaeh - vi har aftrækket fra vores ud gennem et vindue. Eneste ulempe
> er at her om vinteren bliver der ret så koldt i rummet hvor den står,
> men det er så alligevel uopvarmet.

Vi har nu heller ikke behov for at opvarme vores altan, så det er jo fint
nok.

/ellisa