Plantebord - males?
Fra : Lene Thorup

Dato : 06-01-06 13:52

Hej,
Jem og Fix havde sådan et plantebord på bud denne uge. Jeg fik en anden til
at hente det for mig - og da jeg så det så det ikke helt sådan ud som i
reklamen...typisk.

Nå men det er altså i helt lyst træ, der er trymimprægneret, og jeg vil
gerne det skal se ud som på billedet - nemlig mørkt træ - nøddefarvet.

Det skal lige siges - de har ikke flere og får ikke flere (de havde haft et
par stykker i mørkt træ).

Har I nogle forslag til hvordan jeg får sådan et bord til at se sådan lidt
slidt og brunt ud?? - kan man måske male det med noget maling, hvor man kan
se årerne?.

På forhånd tak.
venlig hilsen
Lene

Fra : Puk

Dato : 06-01-06 15:38

"Lene Thorup" <ingen@virus.tilmig> wrote in message

> [...]
> slidt og brunt ud?? - kan man måske male det med noget maling, hvor man

Det slidte ved jeg ikke helt med, men umiddelbart ville jeg foreslå at
bejdse det. Det er meget let at bejdse og du kan selv vælge hvor mørk en
farve du ønsker.

Så vidt jeg ved findes der både vandbaseret og spritbaseret bejdse. Til et
plantebord vil jeg skyde på at det spritbaserede er bedst, da jeg går ud
fra, at det skal stå udenfor (og mon ikke vandbaseret opløses i regnvejr?).

Gå ned til din lokale Silvan/tømmerhandel, der kan de sikkert vejlede dig.

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-01-06 16:36

> [...]
> slidt og brunt ud?? - kan man måske male det med noget maling, hvor man

Jep, det hedder transparent træbeskyttelse og købes hos den lokale
farvehandler, Silvan, Råd og Dåd eller hvad man nu lige har i nærheden.

Mvh Maria

Fra : Helle Skoett

Dato : 07-01-06 15:14

"Lene Thorup" <ingen@virus.tilmig> skrev i en meddelelse
> [...]
> slidt og brunt ud?? - kan man måske male det med noget maling, hvor man

Hej Lene.
Nogle gode venner har sådan et smukt gammelt køkkengulv, hvor de var tvunget
til at udskifte halvdelen. Det så jo grimt ud med de lyse nye brædder - så
de farvede dem med cacao. Jeg har ikke helt styr over, hvad de lige gjorde -
men det tror jeg næsten, der er andre der ved mere om end jeg - evt. en
malebutik med naturfarver... Forresten - det blev smadderflot og lignede
noget 100 år gammelt fra begyndelsen...
vh helle