Køb af brænde (gode råd)?
Fra : Peter Jensen

Dato : 03-01-06 20:48

Hej,

For første gang skal jeg købe brænde til min brændeovn. Jeg søger gode råd!
Hvad må jeg give for brænde? Jeg kan evt. selv flække det, men kan ikke selv
save det over/op. Hvor kan/bør jeg købe det, bor i vila i Søborg? Jeg kan
evt. låne en trailer og selv køre det hjem.

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-01-06 21:59

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke selv save det over/op. Hvor kan/bør jeg købe det, bor i vila i
> Søborg? Jeg kan evt. låne en trailer og selv køre det hjem.

Ring til nærmeste savværk og spørg om de sælger rester/affaldstræ. Henter
selv fine store ege (tror jeg det er) stykker på et lokalt savværk til 350
for en stor trailer fuld. Det træ jeg køber er tørt og lige til at putte i
brændeovnen. Der er enkelte meget store stykker imellem, men dem har jeg
planer om (engang måske) at lave om til spækbrædtter eller hvad sådan nogle
hedder i flertal.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 04-01-06 21:31

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> planer om (engang måske) at lave om til spækbrædtter eller hvad sådan
> nogle hedder i flertal.

Sjov detalje vedr flertalsformen.
Ifgl. Politikkens ordbog hedder det
SPÆKBRÆTTER
fjerner man så spæk, ja så er det pludselig
BRÆDDER

nå, pjat til side. Det må jeg bringe på i passende NG

Fra : Carsten Keller

Dato : 05-01-06 09:43

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> wrote in message
> [...]
> ikke selv save det over/op. Hvor kan/bør jeg købe det, bor i vila i
> Søborg? Jeg kan evt. låne en trailer og selv køre det hjem.

Du kan vente til der kommer et tårn stablet kløvet brænde på tilbud i et
byggemarked. Man kan med jævne mellemrum finde dem til 800,- og jeg har set
dem helt ned til 649. Blandet løvtræ, sikkert ikke lige så godt som 100% eg,
men til prisen er det yderst udemærket. Der kan være lidt over et halvt tårn
i en standard trailer...

Keller

Fra : Aksel

Dato : 05-01-06 11:47

> [...]
> ikke selv save det over/op. Hvor kan/bør jeg købe det, bor i vila i
> Søborg? Jeg kan evt. låne en trailer og selv køre det hjem.

Du skal være helt sikker på hvordan din leverandør opmåler brændet, på
Sjælland er det meget almindeligt at sælge i "kasserummeter" det er den
kløvet brænde der kan være i en kasse på en m3 når træet smides ned i den,
det svarer til at sælge elastik i metermål.

Rummeter er stablet kløvet brænde.

Der er meget stor forskel på brændværdien af forskellige træsorter, 1 kg træ
giver samme varmemæmgde uanset træsort, gran er ofte billigst pr. kg. men
hvis man skal betale transport efter m3 kan det alligevel være dyrere.

http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_opmaal.asp

http://www.glemsom.dk/hjemmet/braende.htm

http://www.grangaarden.dk/braende.html

http://www.kildedalen.com/ny_side_82.htm