Erfaringer med halmfyr efterlyses
Fra : Alice Trauelsen

Dato : 03-01-06 12:49

Vi har et gammelt halmfyr, det her ikke virket som det skal endnu. Der er en
måler over ved fyrret og det burde være oppe på omkring 60-80 grader i denne
tid, men det kommer ikke op over 40. Samtidig er vi ved at blive røgforgivet
når vi står og fylder halmballer på, og så skal der luftes ud, for at vi kan
få luft derover igen. Fyrret er blevet renset, skorstensfejeren har også
været her kort før jul. Nu kommer vores vært i morgen med en smed, men de er
uforstående overfor problemet. Der kommer fin røg ud af skorstenen,
problemet er nok bare at over i huset hvor vi f.eks. i dag har fyret hver
time siden klokken 6. 30 er rørene kun lunkne. Er der nogen der har noget
gode ideer, for helt ærligt, så fryser vi. HJÆLP.

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 03-01-06 21:10

> [...]
> f.eks. i dag har fyret hver time siden klokken 6. 30 er rørene kun lunkne.
> Er der nogen der har noget gode ideer, for helt ærligt, så fryser vi.

Hvad er det for et fyr. passat ??
Jeg oplever til tider det samme med mit fyr, men det er fordi den plade
der skulle side ved røg udgangen mangler. Det vil så sige at man kan
komme til at skubbe en halmballe helt hen for hullet ud af brændkammert
og så får i ingen varme,
Hva med røgrøret fra fyret til skorsten er det renset, det glemmer vores
skorstensfejer til tider. Der kan også være et røgspjæl i røret som lukker
for trækket
når røgen bliver for varmt , dette kan nemt sidde fast i lukket stilling.
Hvad med luft lemme i døren ? er de åben.
Men i mine øjne er det manglende træk fra skorsten.
Men få nu en til at se på det, så i kan få varmen igen

Mvh Jens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-01-06 21:17

"Majbritt Sørensen" <maj.sorensen@tiscali.dansk> skrev
> Men i mine øjne er det manglende træk fra skorsten.
> Men få nu en til at se på det, så i kan få varmen igen

Eller dårlig vandcirkulation.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 03-01-06 22:17

> Eller dårlig vandcirkulation.
> --

Rigtig nok , men så ville luft lemme være total lukket. det vi ikke
ved er om der er en akku-tank tilsluttet , hvis ikke så ville
fyret jo sikkert koge , hvis der er en tank, ville fyret vel stadig
stå på mere en 40 grader.
jens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-01-06 22:57

"Majbritt Sørensen" <maj.sorensen@tiscali.dansk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved er om der er en akku-tank tilsluttet , hvis ikke så ville
> fyret jo sikkert koge , hvis der er en tank, ville fyret vel stadig

Røg og ingen varme, er 0 luft fænomener.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-01-06 23:11

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i
> Røg og ingen varme, er 0 luft fænomener.....

Åh,ja, så er det nok kun der den trykker, og ikke vandcirkulationen.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 05-01-06 10:13

> [...]
> f.eks. i dag har fyret hver time siden klokken 6. 30 er rørene kun lunkne.
> Er der nogen der har noget gode ideer, for helt ærligt, så fryser vi.

Er der "røgvender" i fyret, vi har også et stort halmfyr, fyrer dog med træ,
for at få ordentligt udnyttet varmen har vi lagt en plade ind, ca 25 cm fra
udgangen til røgrøret, på tværs af kedlen og ca ½ meter i længden, så
flammerne presses ud til kedlen. Ellers fyrer det hele jo op i skorstenen.
Fylder i fyret helt? Prøv evt. med en enkelt balle og så helt åbnet for
spjeldet, når der er akkutank, skal det bare have fuld skrald indtil tanken
er varmet op.
Er der luft i systemet, løber det den rigtige vej, er der vand nok på, så
det cirkluerer ordentligt? Er der en rist i bunden?

Ang. røgen så er det meget normalt, den vil jo ud der hvor det er nemmest,
altså gennem lågen når den er åben, ellers skal der være godt træk i
skorstenen. Vent evt. med at tænde indtil i har fyldt det.

Stef
Der snart skifter til jordvarme