Spot på spots
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 22:34

Lige netop indflyttet i et hus med spots både her og der - hold da op det er
da en dyr oplysningsform? 35W her og 35W her bliver til omkring 315W alene
for at holde lys på køkkenbordet - toilet med bad bliver lidt mere. Og
udendørsbelysningen .. og og og!

Er spots bare en modedille - videre strømbesparende synes jeg da godt nok
ikke de er.

Engang kunne man nøjes med en 40W i køkkenet - 60W når det gik vildt til.
Men i dag ... ??!!!

--
Per, Esbjerg

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-01-06 22:45

> Engang kunne man nøjes med en 40W i køkkenet - 60W når det gik vildt til.

Du kunne jo tage en stuelampe med en 60W pære og sætte ud i køkkenet. Eller
måske endda frådse og hente et lysstofrør med 3 gange 18W og så se
forskellen.

Ja, vi kan godt nøjes med mindre end meget lys. Det er bare ikke så rart at
være i, og som regel også ret umuligt at arbejde i.

Mvh Maria

Fra : K Toft

Dato : 02-01-06 23:40

> [...]
>
> Ja, vi kan godt nøjes med mindre end meget lys. Det er bare ikke så rart
> at være i, og som regel også ret umuligt at arbejde i.

Hvis det er 50 mm 12 Volt spotpærer der er brugt kan du skifte dem ud til
20W IRC (Osram) de giver endda lidt mere lys. (mener også philips har en
tilsvarende) Du skal blot sikre dig at armaturerne er beregnet til
koldtlysreflektorer, da de kaster mere varme bagud end alureflektorer!
Vil du spare yderligere kan du montere lysdæmpere.

Mvh Knud
Elinstallatør.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-01-06 08:20

> Vil du spare yderligere kan du montere lysdæmpere.

Nu er det ikke mig, men den blev jeg nysgerrig af. Er det ikke smartere at
sætte færre Watt i lampen frem for at bruge lysdæmper?

Mvh Maria

Fra : Uni Bull

Dato : 03-01-06 11:28

> Nu er det ikke mig, men den blev jeg nysgerrig af. Er det ikke smartere at
> sætte færre Watt i lampen frem for at bruge lysdæmper?

Jo - principielt. Men det er kun tab i lysdæmperen der gør en forskel.

Problemet er, at man ofte ikke kan få pærer i præcis den rigtige lysstyrke.
Eksempelvis kunne jeg godt bruge nogle 15W halogen-pærer med stifter - det
findes tilsyneladende ikke og jeg må derfor benytte mig af kraftigere pærer
og
så sætte en dæmper på.
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-01-06 11:42

"Uni Bull" <Noway@here.nu> wrote in news:41v1seF1gipu6U1@individual.net:

> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Jo - principielt. Men det er kun tab i lysdæmperen der gør en forskel.

Ikke helt, en halogen der bliver dæmpet bliver også samtidig gul i farven,
så hvis man ikke bryder sig om dette bør man finde en pære der ikke er så
kraftig. Det er nok ikke noget du kan se forskel på fra 15-25W men at dæmpe
fx. en 50W til 20W vil helt klart give et gult lys hvorimod en udskiftning
til en pære nærmere 20W vil give et hvidligt lys men ikke så kraftigt.

Thomas

Fra : Uni Bull

Dato : 03-01-06 13:54

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

> [...]
> fx. en 50W til 20W vil helt klart give et gult lys hvorimod en udskiftning
> til en pære nærmere 20W vil give et hvidligt lys men ikke så kraftigt.

Ok - det var jeg ikke klar over...

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : kb

Dato : 03-01-06 05:35

sorry thomas jeg replyede forkert..

jeg har hørt noget om at:
lysdæmper på halogenpærer kan give dem en kortere levetid.
noget med temperaturen i pæren ikke bliver høj nok til at undgå sod i gassen
er der nogen der ved om det er rigtigt?

mvh kb

Fra : Anders Majland

Dato : 03-01-06 18:12

> lysdæmper på halogenpærer kan give dem en kortere levetid.
> noget med temperaturen i pæren ikke bliver høj nok til at undgå sod i
> gassen
> er der nogen der ved om det er rigtigt?

Ja og nej - En lidt lavere spænding øger levetiden meget, mens for lav
spænding ødelægger dem som du beskriver.

Jeg ved ikke hvor lav spænding man kan gå ned på ....

Fra : Max

Dato : 03-01-06 18:54

Hej

> lysdæmper på halogenpærer kan give dem en kortere levetid.
> noget med temperaturen i pæren ikke bliver høj nok til at undgå sod i
gassen

Jeg tror ikke at levetiden forkortes, men fakta er at når du starter en
halogenpære, ja så fordamper en lille smule af glødetråden, denne
damp blander sig med gassen i kolben (gassen er nok ikke halogen,
men xenon) og det giver så den forbedrede effektivitet i forhold til
en almindelig glødelampe. Hvis man så skruer spændingen ned,
ja så falder temperaturen og man risikere at gassen fortættes på
den invendige side af kolben, men så kan man bare skrue op igen,
så genvinder pæren sine normale egenskaber igen.

En kæmpefordel er der ved at skrue ned, nemlig en stor forlængelse
af levetiden, 5% ned i spænding fordobler nok lampens levetid.

Mvh Max

Fra : *** Calle ***

Dato : 04-01-06 09:54

kb wrote:
> jeg har hørt noget om at:
> lysdæmper på halogenpærer kan give dem en kortere levetid.
> noget med temperaturen i pæren ikke bliver høj nok til at undgå sod i
> gassen er der nogen der ved om det er rigtigt?

Jeps, det har jeg også læst noget om

--
*** Calle ***

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 03-01-06 07:55

Hej!

Men er det ikke sådan, at den reelle effekt der bruges er anderledes? Idet
spændingen ved pæren er 12 V og spændingen på transformatoren er 220 V, så
du skal vel have en energimåler på 220 V siden af transformatoren for at
finde det reelle Watt forbrug.

Jeg ved ikke hvordan du regner effekten ud, men jeg tror ikke bare du kan
lægge effekten på lavvolts pærene sammen.

Hilsen
Peter

Fra : S.B.

Dato : 03-01-06 08:23

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved ikke hvordan du regner effekten ud, men jeg tror ikke bare du kan
> lægge effekten på lavvolts pærene sammen.

Vi har både 220 v. spot og 12 v. spots, og selv om det er samme type pære
der sidder i dem, altså med alureflektorer, så giver dem på 220 v. langt
mere lys end dem på 12 v. derfor vil jeg tro at dem på 12 v. også har et
lavere energiforbrug, dog uden at være sikker

Søren

Fra : Preben Bohn

Dato : 03-01-06 09:00

Peter Løhde Svarre wrote:
> [...]
>
> Jeg ved ikke hvordan du regner effekten ud, men jeg tror ikke bare du kan
> lægge effekten på lavvolts pærene sammen.

Jo, energi er og bliver energi uanset hvor det bruges og ved hvilken
spænding. Så hvis man har 10 x 35W pærer, så bruger de 350W tilsammen
uanset om de er til 12V eller 230V. Dem til 12V vil faktisk bruge en
lille smule mere, da der vil være tab i transformatoren.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Per Thomsen

Dato : 04-01-06 10:22

> [...]
> uanset om de er til 12V eller 230V. Dem til 12V vil faktisk bruge en
> lille smule mere, da der vil være tab i transformatoren.

Præcis.

Per