Brændeovn varmer mindre når det er koldt u~
Fra : H.S.

Dato : 30-12-05 23:24

kan det passe at en brændeovn varmer mindre, når det er frostgrader udenfor
?
Flammerne bliver ikke nær så store når det er frostgrader udenfor - er det
kulden som køler røgen hurtigere eller .. ?

--
----
Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-12-05 23:59

"H.S." <public@NOSPAMqlm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Flammerne bliver ikke nær så store når det er frostgrader udenfor - er det
> kulden som køler røgen hurtigere eller .. ?

Kulde skulle give bedre træk i skorstenen, med mindre den er meget ringe
isoleret. Har du prøvet at åbne et vindue, for at se om der er undertryk i
huset? (skulle egentlig ikke kunne forekomme).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H.S.

Dato : 31-12-05 09:43

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> isoleret. Har du prøvet at åbne et vindue, for at se om der er undertryk i
> huset? (skulle egentlig ikke kunne forekomme).

Skorstenen er isoleret, så det skulle ikke være det der er galt.
Men når du siger kulden laver meget mere træk i skorstenen, så kan det jo
vel også passe godt med at flammerne 'opfører' sig som om det blæste udenfor
(de bliver mindre), og varmer dermed mindre ?

Løsningen er vel at lukke spjældet ?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-12-05 10:22

H.S. wrote:
> [...]
> vel også passe godt med at flammerne 'opfører' sig som om det blæste udenfor
> (de bliver mindre), og varmer dermed mindre ?

Mere træk i skorstenen betyder vel at der trækkes mere luft ind i ovnen,
mere luft betyder mere ilt til flammerne og burde da betyde større
flammer. Medmindre selvfølgelig at der er lukket for lufttilstrømningen,
så bliver ovnen vel nærmest tømt for ilt og flammerne blir mindre/dør ud.

Hvis det er et moderne hermetisk tæt hus uden friskluftventiler eller
lign. så kan der dannes et undertryk i huset og flammerne mister sin ilt
og dør ud.

Har du prøvet at åbne et vindue? Og åbne mere for luften?

Thomas

Fra : H.S.

Dato : 31-12-05 12:59

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalidated> wrote in message

> [...]
> og dør ud.
>
> Har du prøvet at åbne et vindue? Og åbne mere for luften?

Jeg kan kun åbne eller lukke for spjældet på rør røret, der leder fra ovnen
og ind i skorstenen, resten styres elektronisk (det er en pille brændeovn).
Huset er fra 1968 så jeg tvivler på det er 'tæt' - det gjorde da heller
ingen forskel, på flammerne, om jeg åbnede spjældet helt, og åbnede et
vindue.

Du har ret i, at der er meget mere træk i skorstenen, når det er koldt
udenfor, men denne ekstra træk gør altså flammerne mindre, og dermed mindre
varme. Jeg kan selvfølgelig vælge at lade ovnen få flere piller ad gangen -
så er problemet løst.
Men jeg undrer mig bare over hvorfor den varmer mindre, når det er koldt
udenfor.

PS. er løsningen på 'for meget træk' ikke at lukke spjældet ? - eller har
jeg misforstået principperne ?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-05 13:21

"H.S." <public@NOSPAMqlm.dk> skrev
> Men jeg undrer mig bare over hvorfor den varmer mindre, når det er koldt
> udenfor.

Når man fyrer når det er koldt, skal fyret levere mange flere kalorier. Hvis
der sammenlignes 10 grader udenfor og 20 indenfor om efteråret, skal der en
vinterdag med 20 minusgrader leveres 4 gange så meget varme. Samtidig vil
indgangsluft der kommer ind via revner og sprækker måske give en oplevelse
af træk/kulde så der for samme 'hyggeeffekt' skal være varmere i rummene.
Kold trækluft skal også lægges til merkravet til ovnen, så vinterdagen måske
kræver 5 gange så meget varme, ja måske mere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : steen bondo

Dato : 31-12-05 18:21

H.S. wrote:

> PS. er løsningen på 'for meget træk' ikke at lukke spjældet ? - eller har
> jeg misforstået principperne ?

Jo - du kan jo saftens få for meget træk = masser af kold luft ind i
brændkammeret. Hvad er din skorstens temperatur..?? (røgrør) Kender du
dit iltoverskud..?? Sidstnævnte giver et præcist fingerpeg om der er for
mager blanding.

Som grund tyder dit problem lidt på at du har for meget luft, også til
'daglig', da den lavere temperatur kan rykke billedet så meget.

hilsen / regards
--
steen - kajakparadis.dk <X> filshuse-teltplads.dk
---

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-05 12:53

> [...]
udenfor
> (de bliver mindre), og varmer dermed mindre ?

De må varme mere, og ilden skulle med samme trækåbning blive kraftigere. Men
undertryk, og 'godt brugt stueluft' (stearinlysafbrænding) er måske
forklaringen. Eller forklaringen er at du husker forkert, bruger andet
brænde, osv......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H.S.

Dato : 31-12-05 13:11

> [...]
> undertryk, og 'godt brugt stueluft' (stearinlysafbrænding) er måske
> forklaringen. Eller forklaringen er at du husker forkert, bruger andet

Det er en pillebrændeovn som er styret ret meget automatisk - så det eneste
jeg kan pille ved at spjældet.
Det er de samme piller jeg har brugt, og det er samme pillemængde der
tilføres adgangen og i samme interval. Når det er 3-4 grader udenfor, så er
flammerne lidt større, og lidt mere 'rolige' end de er nu hvor det er -1
grad udenfor.
Jeg kan åbne askeskuffen, så er det tæt på at flammerne 'dør' (de dør ikke,
men bliver meget meget små).
Luftfugtigheden i stuen er, lige nu, 29% - og plejer at ligge på omkring
30-33% - så den ligger lidt lavere nu, end den plejer at gøre.
Undertryk ved jeg ikke helt hvad kan skyldes hos os, vi har godt nok nye
vinder, men da huset er fra 1968, tror jeg ikke det er helt tæt, som et
moderne hus kan være. Og at åbne et vindue, ændrede da heller ikke på
flammernes størrelse.

Jeg har ikke selv nogen forklaring på dette 'fænomen' men kan kun konkludere
hvad jeg kan se af forskelle, så måske disse ekstra 'facts' kan hjælpe lidt
på en forklaring - Ellers er løsningen bare at skrue lidt op for pille
fødningen, så kommer flammerne og varmen Men der er sgu lidt underligt
at det ekstra træk i skorstenen, pga kulden, 'sætter en dæmper på
flammerne'.

Fra : steen bondo

Dato : 31-12-05 18:28

H.S. wrote:

> Det er en pillebrændeovn som er styret ret meget automatisk - så det eneste
> jeg kan pille ved at spjældet.

Har du iltstyring på..?? Den kan jo være kommet ud af kurs.

> fødningen, så kommer flammerne og varmen Men der er sgu lidt underligt
> at det ekstra træk i skorstenen, pga kulden, 'sætter en dæmper på
> flammerne'.

Egentlig ikke. Du har en vis mængde indfyret mængde, den 'passer' til en
vis luftmægde. Tilfører du for meget luft, vil den hurtige lufthastighed
først og fremmest trække vamen for hurtigt gennem kedlen (høj røggas
temperatur). Desuden vil din pille mængde i hærden brænde for meget ned
imellem indfyringerne, hvilket giver mindre 'bål'.

Du kan ikke sammenligne pille med brænde forbrænding på dette punkt, der
der ved brænde reelt er masser af træ at tage af, som derfor giver mere
varme ved mere træk (til en vis grænse)

hilsen / regards

Fra : /Bluch

Dato : 03-01-06 01:16

"H.S." <public@NOSPAMqlm.dk> wrote in

> [...]
> Flammerne bliver ikke nær så store når det er frostgrader udenfor - er
> det kulden som køler røgen hurtigere eller .. ?

[OT/]
Grunden til at flammerne bliver mindre er sikkert at ovnen suger mere luft
ind, pga forskellen i vægtfylde mellem kold(tung) og varm(let)
luft=trykforskel=drivkraft. Herved forbrændes træet hurtigere og flammerne
bliver kortere, pga. den kortere forbrændstingstid.
En brændeovn har et vist areal og forbrændingstemperaturen(med lyse
flammer) er ca. 800 °C(såvidt jeg kan læse mig til). Den mængde varme den
kan afgive er altså forholdsvis konstant. Du vil derfor føle at det bliver
koldere indendørs, når temperaturen falder udenfor. Havde du ikke haft
brændeovn, så var det blevet rigtig dyrt.
[OT\]

SVAR:
Des koldere det er, des mere varmer en brændeovn. Det forudsætter
selvfølgelig at man fyrer op i den :))).
/Bluch