Betongulv i skur
Fra : Larsen

Dato : 27-12-05 16:25

Hej

Jeg skal bygge et skur ca 15 m2, hvis jeg laver et betongulv hvor tykt skal
det være og er det nødvendigt at grave en rande. Jeg forstillede mig at lave
noget forskalning og så bare fylde op og så trække af.
Der er gravet muld af så det er rent ler det kommer tiil at ligge på, jeg
vil selvfølgelig indstøbe armering.

/Preben L.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-12-05 18:45

In news:43b15ccf$0$114$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Larsen <prla@mail.dk> Typed:
> [...]
> trække af.
> Der er gravet muld af så det er rent ler det kommer tiil at ligge på,

Hvis det skal bruges til andet end opbevaring af havemøbler og redskaber-
hvis det skal bruges som værksted eller lign. - et sted du opholder dig mere
end kortvarigt, vil jeg anbefale at isolere gulvet, fx. med lega nødder.

Da jeg byggede skur / værksted i ca. samme størrelse, startede jeg med at
støbe sokkel (så var der også noget at hænge rør til stolper fast i)
Efterfølgende blev der fyldt ca 100 mm beton i, der efter rionet, og lega
nødder, oven på ca. 50 mm beton, og til sidst kommer klaplaget på et par cm.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Leonard

Dato : 27-12-05 18:54

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk>
wrote:

>Efterfølgende blev der fyldt ca 100 mm beton i, der efter rionet, og lega
>nødder, oven på ca. 50 mm beton, og til sidst kommer klaplaget på et par cm.

Hvorfor 2 lag beton?
Det underste lag har da ingen gavn, det kan ligeså godt være
faststampet/vibreret grus.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : S.B.

Dato : 27-12-05 23:42

> Hvorfor 2 lag beton?
> Det underste lag har da ingen gavn, det kan ligeså godt være
> [...]

og hvorfor lecanødder med beton direkte ovenpå, løber det ikke bare ned
mellem nødderne?
jeg lagde lecanødder, og derefter 50mm kørebats, så beton i 10 cm. tykkelse
med rionet i

Søren

Fra : TG4600

Dato : 28-12-05 00:02

Jeg har lavet tilsvarende skur. For at få "hold" på det hele,
startede jeg med at sætte fundablokke hele vejen rundt, derefter
rettede jeg af med grus, derpå 150 mm flamingo, og til sidst 8-10 cm
beton med rio-net, det giver et tørt gulv under alle omstændigheder.

/TG

Fra : Larsen

Dato : 28-12-05 08:57

"TG4600" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Er det nok med et lag fundablokke, (højten) det var lige det jeg efterlyste?
Eller skal man grave 60 el. 90 med.

/Preben

Fra : S.B.

Dato : 28-12-05 13:42

"Larsen" <preben@eplarsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> /TG
>
> Er det nok med et lag fundablokke, (højten) det var lige det jeg

Prøv at kontakte dit forsikringsselskab, hvis du vil have det dækket ind i
tilfælde af fx. en stormskade, har de regler for hvor meget fundament der
skal være på, før de dækker evt. skader. TopDK kræver bare fundament, står
ikke helt klart hvor meget der skal være, så jeg ville nok tage kontakt med
dem hvis jeg skulle bygge et nyt.
Det jeg har nu er i omkring 70 - 80 cm med soklen, afsluttet med en række
fundablokke

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 13:00

"Larsen" <prla@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at lave noget forskalning og så bare fylde op og så trække af.
> Der er gravet muld af så det er rent ler det kommer tiil at ligge på, jeg

Da jeg lavede skur på 13 m2 isolerede jeg vægge og loft.
Gulvet har jeg lavet med en tyk plastik i bunden, så det holder tørt i
skuret. Oven på plastikdugen har jeg bare lagt alm. belægningssten efter
godt råd fra min svigerfar.

Ikke nødvendigt at isolere gulv, som nogen nævner.
Jeg bruger det til såvel værksted som til opbevaring af haveredskaber.
Virker utrolig godt og lunt.

/ Muster

Fra : TG4600

Dato : 29-12-05 22:59

Jeg valgte at lave det som et "flydende" fundament, dvs jeg gravede
omkring 30 cm ned, støbte og sluttede af med fundablokke til ca. 10 cm
over terræn. Og da jeg efterfølgende støbte gulvet sikrede jeg mig
at armerings nettet blev bukket et stykke ned i fundablokkene, inden
det hele blev "støbt sammen".

Det skal lige siges at skuret er det klassiske i forbindelse med
carport, dvs. at det er stolperne der bærer, og de er støbt ned i 90
cm.

Og jeg føler mig ganske sikker på at det nok skal bive stående i
mange år, også selvom der skulle komme en lille storm forbi

/TG