Tilføje gulv til kælder - bedste isolering~
Fra : Klaus Kragelund

Dato : 26-12-05 13:16

Hej

Vi har for nyligt overtaget et ældre hus fra '54 med høj kælder.
Kælderen er belagt med betongulv og er ellers i god stand (dvs den
virker tør). Om vinteren (nu) er der ret koldt for fødderne, da der
ikke er varme og isolering i kælderen

Jeg vil gerne kunne bruge kælderen til kontor osv, så jeg går med
tanker om at lægge flamingo ovenpå betongulvet plus et trægulv
(klodset op pga gulvet ikke er plant) for til sidst slutte af med et
kokustæppe

Derudover skal væggene isoleres. Regner med det bliver flamingo og
gipsplader

Men,

Hvad er den bedste isolering i dette tilfælde til gulvet - dvs god
isolering med lav tykkelse (vil helst ikke skulle bruge alt for meget
af højden af rummet til isolering). Måske kugler istedet, så det
bliver nemmere at nivelere/plane ud

Det samme for væggene. Kan man få et specielt materiale, som isolerer
bedre en flamingo?

Andre erfaringer med sådan en projekt? Der skal vel lægges en
dampspærre nederst mod betongulvet?

På forhånd tak

Klaus

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 27-12-05 17:49

"Klaus Kragelund" <klauskvik@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

> [...]

>isolering med lav tykkelse (vil helst ikke skulle bruge alt for meget
>af højden af rummet til isolering). Måske kugler istedet, så det

Løsningsmodeller komme helt an på tykkelse af ny gulvkonstuktion.
10-15 cm. vil nok være minimum.

>Det samme for væggene. Kan man få et specielt materiale, som isolerer
>bedre en flamingo?

Polystyren isolerer ikke bedre end andet med samme lambdaværdi
(isoleringsklasse)
som for alm. isolering er 39, Det kan dog have bedre egenskaber mth.
fugtoptagelse.

Du kan se nogle forslag her :
www.thermisol.dk
www.sundolitt.dk