Hvornår må hunden få voksenfoder
Fra : Peter Christiansen

Dato : 22-01-06 10:17

Hej
Vil lige høre jer herude, hvornår en golden retriever må begynde at få
voksenfoder istedet for hvalpefoder. Han er præcis 12 måneder gammel, og
vejen knap 36 kilo.

Han er godt træt af hvalpefoderet. Vi kan se at han er vældig sulten, men så
snart han snuser til hvalpefoderet går han baglæns væk fra skålen. Vi har
prøvet Pedigree's hvalpefoder, vores dyrlæges hvalpefoder, det helt billige
fra Dansk supermarked, men det er samme reaktion hver gang. Men er der en
skål med voksenfoder vil han gerne spise.

Håber på der sidder nogle erfarne hundeejere derude som vil svare på mit
indlæg.

Peter Christiansen

Fra : jopa

Dato : 22-01-06 10:35

Peter Christiansen skriblede bla:
> Hej
> Vil lige høre jer herude, hvornår en golden retriever må begynde at få
> voksenfoder istedet for hvalpefoder. Han er præcis 12 måneder gammel,
> og vejen knap 36 kilo.

Hejsa stoppede selv med hvalpefoder da min var ca 10 måneder.
Det er blot vigtigt at de får det medens de vokser allermest.
Når din er 12 mdr kan du sagtens stoppe.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-01-06 17:21

> Hejsa stoppede selv med hvalpefoder da min var ca 10 måneder.
> Det er blot vigtigt at de får det medens de vokser allermest.
> Når din er 12 mdr kan du sagtens stoppe.

Enig, gå du roligt over til voksenfoder.
http://www.olivers.dk/Default.htm
kan anbefales, du kan vist få en gratis prøvepose fra dem.

/Jens

Fra : Thomas Larsen

Dato : 22-01-06 11:16

"Peter Christiansen" <mcfly2goFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der en skål med voksenfoder vil han gerne spise.
>
> Håber på der sidder nogle erfarne hundeejere derude som vil svare på mit

Vores hund gad ikke mere da han var 9 mdr, der gik jeg over til voksenfoder
som han spiser op hvergang der bliver serveret....

Mvh Thomas L

Fra : qfha

Dato : 22-01-06 18:49

Han er rigelig stor. Skift endelig til voksenfoder.
Personligt mener jeg, at man skal give hvalpe voksenfoder fra starten.
Når de går til fuldkost. Dette skyldes, at der almindeligvis er for
meget protein i hvalpefoder, med den følge at hunden får for hurtigt
og stor vækst. Konsekvensen af dette kan være fejludvikling af
skelettet og risiko for dysplasi.

Når han er fuldt udvokset må han højst være 61 cm over skuldren og
veje ca. 35 kg.

mvh
qfha

Fra : pwh

Dato : 22-01-06 19:46

qfha wrote:
> Når han er fuldt udvokset må han højst være 61 cm over skuldren og
> veje ca. 35 kg.

Det kan da ikke gælde for en hanhund, de fleste voksne Goldenhanner
jeg møder er da nogenlunde på højde med Tyson som er ca 67 cm i skulderhøjde.
61 cm er da nærmest en gravhund

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-01-06 19:50

pwh skriblede bla:

> Det kan da ikke gælde for en hanhund, de fleste voksne Goldenhanner
> jeg møder er da nogenlunde på højde med Tyson som er ca 67 cm i
> skulderhøjde. 61 cm er da nærmest en gravhund

Skulderhøjde for hanner 56-61 cm, for tæver 51-56 cm

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-01-06 20:43

> Skulderhøjde for hanner 56-61 cm, for tæver 51-56 cm

Jeg går ud fra at det er det standarten siger, men hvordan er det
lige standartmålene for Schæfere passer på feks. Milo
Danske hunde er sgu nok bare større når det kommer til stykket

/Jens (hvis hunde heldigvis ikke skal ligge under for en standart)

Fra : jopa

Dato : 22-01-06 21:34

pwh skriblede bla:

> Jeg går ud fra at det er det standarten siger, men hvordan er det
> lige standartmålene for Schæfere passer på feks. Milo

Å han er såmænd bare 9 cm højere end standarten.
Samt 10 kg tungere.
Sådan er det med mandfolk

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-01-06 06:11

> Å han er såmænd bare 9 cm højere end standarten.
> Samt 10 kg tungere.
> Sådan er det med mandfolk

Næh.. sådan er det når man er blevet snydt og har fået
en Schæfer med GD'er i

/Jens

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 12:10

pwh skriblede bla:

> Næh.. sådan er det når man er blevet snydt og har fået
> en Schæfer med GD'er i

Han har forøvrigt tabt sig siden overgang til Olivers.
Får 400 gram om dagen og er sulten hele tiden.
Jeg skal bare sige "mad" så står han og glor på madskålen.
Stakkels hund kan være jeg skal op på 500 gram
Det er jo næsten dyreplageri

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-01-06 17:52

> Han har forøvrigt tabt sig siden overgang til Olivers.

Det var vel ikke meningen med det,
er han ellers glad nok for det og fungerer ordentligt på det ???

> Får 400 gram om dagen og er sulten hele tiden.
> Jeg skal bare sige "mad" så står han og glor på madskålen.
> Stakkels hund kan være jeg skal op på 500 gram
> Det er jo næsten dyreplageri

De 400 gr er jo også kun vejledene, det får mine også sådan cirka,
og de er jo nogle bette pjevs sammenlignet med din monsterhund

/Jens

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 18:02

pwh skriblede bla:

> De 400 gr er jo også kun vejledene, det får mine også sådan cirka,
> og de er jo nogle bette pjevs sammenlignet med din monsterhund

Ok så vidt jeg forstod var det maximum.
Han har faktisk tabt sig.

Han er måske lidt af et madøre så hvis jeg giver ham 500 gr vil han vel bare
have mere

Nå men jeg må jo forsøge mig frem.
Fars pussenusseskattebassehundi skal jo ikke sulte

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-01-06 18:15

> Ok så vidt jeg forstod var det maximum.
> Han har faktisk tabt sig.

Står der ikke det sædvanlige pladder med at man også skal se på hunden
og afpasse mængden ud fra det, så har de jo ikke lovet for meget
Læser du i Tænks test kommer de også frem til at der skal gives mere
end der står i fodervejledningen.
http://www.taenk.dk/tt/2004/tt41/hund/skema/

> Han er måske lidt af et madøre så hvis jeg giver ham 500 gr vil han
> vel bare have mere

Da Tyson var unghund var han et ekstremt madører, der blandede
jeg tit en gang hakkede gulerødder i hans mad.
Det fylder i maven og passerer stortset ufordøjet igennem

> Nå men jeg må jo forsøge mig frem.
> Fars pussenusseskattebassehundi skal jo ikke sulte

Det må guderne forbyde

/Jens

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 18:34

pwh skriblede bla:
> Læser du i Tænks test kommer de også frem til at der skal gives mere
> end der står i fodervejledningen.
> http://www.taenk.dk/tt/2004/tt41/hund/skema/

Ja ud fra det sker der jo intet ved at smide et par hundrede gram mere i
skålen

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 23-01-06 12:20

> Næh.. sådan er det når man er blevet snydt og har fået
> en Schæfer med GD'er i
>
> /Jens
>
>--------------

hmm vel nærmere en giraf med storhedsvanvid..((-;

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 12:28

fam. Ager skriblede bla:

> hmm vel nærmere en giraf med storhedsvanvid..((-;

Næ han sætter bare nye standarter
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 23-01-06 14:05

On Mon, 23 Jan 2006 12:28:19 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>fam. Ager skriblede bla:

>Næ han sætter bare nye standarter

Ja, lad os få nogle nye standarter i stedet for de der nipsting!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 23-01-06 17:55

> hmm vel nærmere en giraf med storhedsvanvid..((-;
>
> mvh. marie

*LOL*
Det man kalder for en stamtavle ovre på bøhlandet
er jo sikkert bare en "Dags Dato seddel"
og prisen var en sæk kartofler og en 1/2 gris

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 23-01-06 18:31

> [...]
> Det man kalder for en stamtavle ovre på bøhlandet
> er jo sikkert bare en "Dags Dato seddel"
> og prisen var en sæk kartofler og en 1/2 gris

en halv gris!! er du klar over hvad sådan en fætter koster!?, det giver de
vel ikke for sådan en bastard derovre på bøøhlandet?

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 18:47

fam. Ager skriblede bla:

> en halv gris!! er du klar over hvad sådan en fætter koster!?, det
> giver de vel ikke for sådan en bastard derovre på bøøhlandet?

Det var da satans så enige i Københavner snuder er

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-01-06 19:02

> Det var da satans så enige i Københavner snuder er

Når det drejer sig om at kører had på Milo og Jyder så er vi

/Jens

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 18:48

pwh skriblede bla:
> Det man kalder for en stamtavle ovre på bøhlandet
> er jo sikkert bare en "Dags Dato seddel"

Håndslag er alt hvad vi bruger

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-01-06 19:04

> Håndslag er alt hvad vi bruger

Tænkte det nok, så slipper man også for alt der der
momspjat når der ikke er noget på skrift

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 23-01-06 14:04

On Sun, 22 Jan 2006 21:34:11 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>pwh skriblede bla:

>Å han er såmænd bare 9 cm højere end standarten.
>Samt 10 kg tungere.

Men han skal jo heller ikke bruges til udstilling eller avl, vel?

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 17:06

Leyna skriblede bla:

> Men han skal jo heller ikke bruges til udstilling eller avl, vel?

Udstilling nej.
Avl måske.

En mindre tæve kunne jo udemærket tænkes.

Hans far er højt præmieret og dog højere end standarten.

Her har han lige fået den dyppet
http://www.nydningen.dk/Billedhistorie%20M-kuld.htm

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 23-01-06 19:14

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Leyna skriblede bla:

> Udstilling nej.
> Avl måske.
>
> En mindre tæve kunne jo udemærket tænkes.

Men svær at finde............ (ikke mindre end Milo, men mindre end
max.-målet)

> Hans far er højt præmieret og dog højere end standarten.

Hvordan kan det gå til?

Jeg mener 2 cm overmål er diskvalificerende.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 19:45

Søren LH skriblede bla:

> Jeg mener 2 cm overmål er diskvalificerende.

Det er muligt men har set ham og han er som snydt ud af næsen på min
knapt så stor dog.

Jeg har jo nok fodret Milo rigeligt med et godt vækstfoder
http://www.elverhoj.com/rudolf.htm

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 23-01-06 20:01

> [...]
> knapt så stor dog.
>
> Jeg har jo nok fodret Milo rigeligt med et godt vækstfoder

Han ser jo ellers fin ud

Jeg har forsøgt at lære mig de der størrelsesbetegnelser, uden større held,
men jeg mener at "stor" betyder at han er lige på max.-målet (altså 65 cm).

Men Milos størrelse kan jo også komme fra en hund længere bagude, evt. på
mødrene side. Eller også er det bare en af de genetiske variationer der
opstår. Jeg er da f.ex. selv 10 cm større end min far, og min mor er ikke
særlig stor. Jeg er (var) lyshåret, men alle mine forældre og bedsteforældre
var mørkhårede.

I øvrigt burde foderet ikke have indflydelse på sluthøjden, kun hvor hurtigt
den nås.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 20:14

Søren LH skriblede bla:

> Han ser jo ellers fin ud

Ja lækker hund.

> Men Milos størrelse kan jo også komme fra en hund længere bagude,
> evt. på mødrene side. Eller også er det bare en af de genetiske
> variationer der opstår.

Ja ligesom der formentlig findes hunde der er under de 60cm

> I øvrigt burde foderet ikke have indflydelse på sluthøjden, kun hvor
> hurtigt den nås.

Ikke helt enig da en dårlig fodring sagtens kan resultere i ringe vækst.(min
tro) :))
2 hvalpe af samme kuld
vil formentlig få forskellige størrelser alt efter foder.
En hund opvokset med leverpostejmadder vil formentlig få ringere
vækstbetingelser end hvalpen der får et godt vækstfoder.

Det er jo blot min mening.
Mine schæfere er markant blevet større efterhånden og gætter på ændringer i
foder.
Da jeg startede for mange år siden fodrede jeg stort set kun med kød samt
kallun.
Dette bruger jeg aldrig mere.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 23-01-06 20:28

> Ikke helt enig da en dårlig fodring sagtens kan resultere i ringe
> vækst.(min tro) :))

Hvis foderet ellers er ordentligt tror jeg det ikke. Men får hunden ikke den
næring den skal have når den selvfølgelig ikke sin højde.

> [...]
>
> Det er jo blot min mening.
> Mine schæfere er markant blevet større efterhånden og gætter på ændringer

Hundene i schæferracen er generelt blevet større med tiden. Næsten alle
udstilllingshunde ligger på max.-målet og der er næsten ingen hunde under
middelmålet.

> Da jeg startede for mange år siden fodrede jeg stort set kun med kød samt
> kallun.
> Dette bruger jeg aldrig mere.

Nej, det dur ikke, der skal også ben, indmad og grøntsager indimellem. Og
det må ikke være rent rødt kød, det giver for meget fosfor. En del skal være
hvidt kød. Det hedder barf, og det kan jeg anbefale, hvis man har tid og
lyst.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 20:35

Søren LH skriblede bla:

> Nej, det dur ikke, der skal også ben, indmad og grøntsager
> indimellem.

Man troede jo fejagtigt at sådan skulle det være.
Jeg solgte selv kallun.

Rimelig god forretning

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 23-01-06 20:42

> Søren LH skriblede bla:

> Man troede jo fejagtigt at sådan skulle det være.
> Jeg solgte selv kallun.

Kallun er fint nok, Holly elskede det. Det kan bare ikke stå alene sammen
med rødt kød.

> Rimelig god forretning

Ja, det kan nok ikke bruges til meget andet. Her i DK i hvert fald. I
Rumænien har jeg fået komavesuppe engang .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 20:51

Søren LH skriblede bla:

> Ja, det kan nok ikke bruges til meget andet. Her i DK i hvert fald. I
> Rumænien har jeg fået komavesuppe engang .

Afhentede det næsten gratis på slakteriet og pakkede det i 1kg poser og
havde så 2 store industrifrysere stående i garagen.

Kan ikke mere huske prisen men det gik som varmt brød

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 23-01-06 21:06

> Søren LH skriblede bla:

> ---------------

der er faktisk ret mange af de af "anden baggrund end dansk" der spiser
kallun..

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 20:04

Søren LH skriblede bla:

> Men svær at finde............ (ikke mindre end Milo, men mindre end
> max.-målet)

Nu er det heldigvis ikke formålet med at have ham, men en i min cykelklub
har en lille tæve de gerne vil have et kuld på og de har da forespurgt

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 23-01-06 20:17

> Søren LH skriblede bla:

> Nu er det heldigvis ikke formålet med at have ham, men en i min cykelklub
> har en lille tæve de gerne vil have et kuld på og de har da forespurgt

Jamen det lyder da ikke dumt. Jeg har endda hørt det giver rigtig gode penge
at have sådan en "matador-han"

Men så skal du jo udstille ham og aflægge prøver, så der er vist også lidt
at gå igang med. Og han må jo ikke bide dommeren

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 20:25

Søren LH skriblede bla:

> Men så skal du jo udstille ham og aflægge prøver, så der er vist også
> lidt at gå igang med. Og han må jo ikke bide dommeren

Hvis han ikke må det så tror jeg ikke han gider stille sig til skue

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 23-01-06 20:43

> Søren LH skriblede bla:

> Hvis han ikke må det så tror jeg ikke han gider stille sig til skue

Jamen jeg synes da også klart det er for ringe. Er det en vagthunderace
eller hvad?

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 23-01-06 20:49

Søren LH wrote:
> Men så skal du jo udstille ham og aflægge prøver, så der er vist også
> lidt at gå igang med. Og han må jo ikke bide dommeren

*LOL*
Det klarer Milo aldrig, han bider først og spørger siden af princip

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 23-01-06 14:03

On Sun, 22 Jan 2006 19:45:41 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det kan da ikke gælde for en hanhund, de fleste voksne Goldenhanner
>jeg møder er da nogenlunde på højde med Tyson som er ca 67 cm i skulderhøjde.
>61 cm er da nærmest en gravhund

hehe... Man vænner sig hurtigt til "store" hunde. Jeg synes jo at Vaks
ser ud som en helt alm. labrador, men når jeg så ser de racerene
labber, så er det nogle små nipsting i forhold. Det er noget vi lige
skal vænne os til, for jeg fatter heller ikke at standarten er sat så
lavt!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Clas Lau

Dato : 22-01-06 23:14

> [...]
> Vil lige høre jer herude, hvornår en golden retriever må begynde at få
> voksenfoder istedet for hvalpefoder. Han er præcis 12 måneder gammel, og

Personligt mener jeg at dem som producerer foderet, hvis det vel og mærke er
et kvalitetsfoder, ved bedst. Derfor er det også en skrøne at man tidligt
skal skifte til voksenfodder pga. overvækst. Noget som også mest er et
problem blandt rigtig store hunde.

Jeg vil dog sige at en Golden Retriever på 36 kilo i en alder på blot 12 md.
lyder voldsomt. Denne vægt er jo noget en velvoksen han bør veje, og ikke
blot en unghund. Jeg ville nok stikke fingre dybt i pelsen på dyret, og så
lige se om han står godt i foderstanden. I bør nemt kunne mærke ribben uden
at de dog skal være synlige når hunden står afsalppet. Husk at det først er
nu at hunden skal til at sætte masse - og det vil den sansynligvis gøre i
godt et år til.

Noget som også bør være et godt signal på hans foderstand er at han faktisk
ikke ønsker at spise sin mad. Jeg mener ikke at en hund skal være så sulten
at den "kaster" sig over maden (ved hunde i flok kan dette være mere udtalt)
men en aktiv retriever som ikke vil spise bør altid hæve en opmærksomheds
flag.

Mvh

-Clas-

Fra : qfha

Dato : 23-01-06 15:28

>Derfor er det også en skrøne at man tidligt
skal skifte til voksenfodder pga. overvækst.

Det er almindelig kendt blandt opdrættere, at det bedste er at bruge
voksenfoder, pga. de tidligere nævnte konsekvenser, helst med et
proteinindhold. Dette er ikke en skrøne men et resultat af erfaring.

>Personligt mener jeg at dem som producerer foderet, hvis det vel og mærke er
et kvalitetsfoder, ved bedst.

Man må selvfølge have sin tro i fred, men producenterne har ingen
reel afprøvningsmulighed for deres produkter, dette er som oftest
skrivebordsteori. Havde man en helt klar løsning på
foderproblematikken havde vi vel ikke dette stadigt skiftende udbud af
mærker og indhold. Drfor er vi mange opdrættere som har lært af
hinandens erfaringer og kan se hvad der er bedst.

>Det kan da ikke gælde for en hanhund, de fleste voksne Goldenhanner
jeg møder er da nogenlunde på højde med Tyson som er ca 67 cm i
skulderhøjde.
61 cm er da nærmest en gravhund

Dette er golden retrievers standard, såvel højde som vægt.

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 16:53

qfha skriblede bla:

> Det er almindelig kendt blandt opdrættere, at det bedste er at bruge
> voksenfoder,

ok så bare ikke de opdrættere jeg kender

> Man må selvfølge have sin tro i fred, men producenterne har ingen
> reel afprøvningsmulighed for deres produkter, dette er som oftest
> skrivebordsteori.

Ok og du må jo også have din tro i fred eller kan du fremvise noget
videnskabeligt bevis for din påstand.
"Betegnelsen "hvalpefoder" er sådan set ikke helt korrekt. Man bør snarere
tænke på dette specielt sammensatte foder som et "vækstfoder", der er
afbalanceret således, at hvalpen har den bedst mulige chance for optimal
vækst og knogleudvikling."

ovenstående er de fleste dyrlæger enige i.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-01-06 18:05

> Dette er golden retrievers standard, såvel højde som vægt.

Så kender jeg et par Golden's der bestemt ikke overholder standarten,
så at skrive til Peter at den ikke må blive størrer en sådan og sådan
kan jo give ham et indtryk af at der er noget galt med hans hund,
og så er den måske bare et dejligt stort eksemplar af racen

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 23-01-06 21:43

qhfa, jeg foreslår at enten kommer du med noget seriøs dokumentation for din
påstand om at hvalpe skal have voksenfoder, eller også lader du os slippe
for at høre mere om dette ejendommelige synspunkt.

Mvh
Søren

Fra : Clas Lau

Dato : 23-01-06 22:20

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

voksenfoder, pga. de tidligere nævnte konsekvenser, helst med et
proteinindhold. Dette er ikke en skrøne men et resultat af erfaring.

Ja, almideligt kendt - og dette betyder jo ikke at det også er en skrøne...

[...]

Nu har opdrætterne jo lige så få mulighed for at afprøve deres teorier - ud
over på de hunde de beholder. Ingen kan vide sig sikker på hvad de hunde som
ikke bor under deres eget tag indtager, men blot stole på hvad jeres
hvalpekøbere anbefaler.

[...]

Ja, det er hvad man i min brance kalder en "gut feeling" - I tror på det,
men dette beviser intet hverken for eller i mod jeres påstand.

For at denne påstand kan være bevist sand må det jo betyde at du har fulgt
nok statistisk materiale (altså en del hunde) i hele deres levetid. Samtidig
kan det jo være at hvalpefoder laver større hunde men at de faktisk udvikler
sig sundere set på hele hundens levetid. Ingen, hverken opdrættere eller mad
producenter, har efter min viden lavet sådanne til budsgående
undersøgelser - og det efterlader os så hvor vi startede, nemlig ikke et hak
klogere.

At kalder madproducenternes sammenblanding af foder teori kan jeg kun giver
dig ret i. Jeg vil dog mene at hvis vi skal få nogle resultater som kan
bruges til noget (andet end gætterrier) så skal vi jo udfærdige en teori, og
så forsøge at bevise den eller det modsatte.

Jeg har selv to retrivere som er fodret med hvalpefodder til om med 12 md
alderen. De er begge små i følge standarten, til trods for at især den ene
kommer fra ret store linier og den anden neutrale. At jeg så ud fra disse to
hunde vil påste det modsatte (hunde bliver små med hvalpefodder) er i mine
øjne lige så useriøst som folk der vil påstå det modsatte.

Det hele er og bliver gætterier...

Mht. til den pågældende Golden har jeg hverken påstået at den var for stor
eller for lille. Jeg har blot gjort ejeren opmærksom på at han måske skulle
være ekstra opmærksom på hundens størrelse. Som instruktør i Dansk Retriver
Klub er mine "erfaringer" jo så netop at Golden Retriver ofte er at finde
blandt de overvægtige individer, så derfor kom jeg hen på disse tanker.

Mvh

-Clas-

Fra : qfha

Dato : 23-01-06 18:49

Jeg tror gerne du kender nogle goldens som ikke lever op til
standarden. Jeg skriver ikke, at peters hund ikke lever op til
standarden, han har ikke skrevet, hvor stor den er, men jeg har oplyst
standarden, således han har mulighed for at vurdere sin egen hund og
dennes størrelse. Dog er vægten jvf. standarden i overkanten for en
ung hund. Så læs venligst, hvad der skrives før du gør udfald mod
andre. Men måske han kan konkludere, at den fodertype hans hund har
fået, har givet en rigelig stor vækst.
Da jeg ikke kender hans hunds stambog kan jeg heller ikke vurdere om
det evt. ligger i linierne, hvad der bestemt er muligt indenfor golden
retriever.(hvis den er for stor).

Fra : pwh

Dato : 23-01-06 19:12

> [...]
> standarden, således han har mulighed for at vurdere sin egen hund og
> dennes størrelse. Dog er vægten jvf. standarden i overkanten for en

Du skrev kort og kontant at hans hund ikke måtte blive størrer
end 61 cm og 35 kg, ikke en fis om at det var standarten.
Det er måske logik for dig, men ikke nødvendigvis for Peter.

> Så læs venligst, hvad der skrives før du gør udfald mod
> andre.

Er du paranoid, jeg har ikke lavet noget udfald men bare korrigeret
din påstand så den passer med virklighedens verden.
Læs venligst dit eget indlæg igen hvis du ikke kan huske hvad du skrev.

> Men måske han kan konkludere, at den fodertype hans hund har
> fået, har givet en rigelig stor vækst.

Det er da en mulighed, jeg brugte også kun hvalpefoder til Tyson til
han blev ca 6 mdr, Angel har fået voksenfoder fra ca 14 ugers alderen.

> Da jeg ikke kender hans hunds stambog kan jeg heller ikke vurdere om
> det evt. ligger i linierne, hvad der bestemt er muligt indenfor golden
> retriever.(hvis den er for stor).

Jamen så var det da en ikke særligt velbegrundet påstand om max størrelse
for Peters hund du kom med første gang.

/Jens

Fra : qfha

Dato : 23-01-06 21:16

>Er du paranoid....

Jeg er ikke paranoid, jeg konstaterer blot fakta.

>...jeg har ikke lavet noget udfald men bare korrigeret
din påstand så den passer med virklighedens verden.

Det er måske din verden, men ikke min. I min hundeverden er det ganske
selvfølgeligt, at det er ønskeligt, at hunden er i overensstemmelse
med racen standard. Det er det vi arbejder efter i avlen. Derfor kan
det forekomme ganske ærgerligt, at en nybagt hundeejer, kører skævt
i fodringen og udvikler en hund, som ikke opfylder det der er arbejdet
efter. Dog vil jeg mene, at den ansvarlige opdrætter støtter op
omkring hvalpekøberne, således dette ikke sker.

Jeg forstår ganske enkelt ikke din sidste sætning.

Fra : pwh

Dato : 24-01-06 17:01

> Jeg er ikke paranoid, jeg konstaterer blot fakta.

Og fakta er for dig at jeg har lavet et udfald imod dig,
det kalder jeg at værer nærtagende fordi man bliver sagt imod.

> Det er måske din verden, men ikke min. I min hundeverden er det ganske
> selvfølgeligt, at det er ønskeligt, at hunden er i overensstemmelse
> med racen standard. Det er det vi arbejder efter i avlen.

Jamen det er da også helt fint, men er dem der så ikke lige overholder
nogle bestemte mål så det rene affald.
I din hundeverden forekommer der vel også racehunde der overskrider
maxmålene for standarten, eller har du aldrig mødt sådan en.

> [...]
> efter. Dog vil jeg mene, at den ansvarlige opdrætter støtter op
> omkring hvalpekøberne, således dette ikke sker.

Hvordan skal Peter så fodre sig ud af at hans hund ikke kommer
over de 61 cm i skulderhøjde som jeg er stødt på flere gange.

> Jeg forstår ganske enkelt ikke din sidste sætning.

Jamen så formulerer jeg det på en anden måde.
Du skriver i dit første indlæg at Peters Golden ikke MÅ blive mere
end 61 cm og 35 kg.
I et senere indlæg skriver du at du jo ikke kan bedømme Peters hund
fordi du ikke kender linierne fra dens avl, det kalder jeg da at modsige sig selv.

Det er det der er det fandens ved usenet, man kan ikke sådan løbe fra
hvad man skriver, men man er altid velkommen til at korrigerer en udtalelse
hvis man er blevet misforstået, men du fortsætter stædigt ud af samme spor.

/Jens

Fra : qfha

Dato : 23-01-06 21:56

At du synes det er ejendommeligt kan kun bero på manglende viden om
opdræt. Jeg refererer blot, hvad jeg og en række andre DKK
opdrættere har erfaret og kunnet konstatere gennem de sidste 20-25 år.

Fra : jopa

Dato : 23-01-06 22:01

qfha skriblede bla:
> At du synes det er ejendommeligt kan kun bero på manglende viden om
> opdræt. Jeg refererer blot, hvad jeg og en række andre DKK
> opdrættere har erfaret og kunnet konstatere gennem de sidste 20-25 år.

Øhmm jeg kender da også opdrættere inden for DKK
De bruger da og anbefaler vækstfoder.

""En gang imellem hører man, at en ny hvalpeejer er blevet anbefalet at
bruge voksenfoder i stedet for et vækstfoder, fordi det højere proteinniveau
i vækstfoderet skulle være "farligt". Protein i vækstfoder er absolut ikke
farligt - hvalpe i vækst har brug for ekstra protein for at kunne vokse og
danne kropsvæv. Men, vækstproblemer kan som sagt opstå, hvis dyret bliver
overfodret, og dette gælder selvfølgelig også ved overfodring med et
højprotein foder.""

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 23-01-06 22:07

At du synes det er ejendommeligt kan kun bero på manglende viden om
opdræt. Jeg refererer blot, hvad jeg og en række andre DKK
opdrættere har erfaret og kunnet konstatere gennem de sidste 20-25 år.

Jamen så kom da med noget dokumentation.

Jeg har aldrig hørt dette fra nogen opdrætter, eller nogen anden for den
sags skyld.

Mvh
Søren