Legeidéer søges
Fra : Anette

Dato : 21-01-06 00:08

Hej Hunde Gruppe

Jeg er på næsten bar bund og håber I kan give mig nogle gode ideer til leg
med vores 6 årige schapendoes.

Dagmar flyttede ind hos os sidste år. Hun er en meget forsigtig, høflig,
velopdragen Dame med stort D. Hun elsker at træne både lydighed og agility -
men jeg savner at lege noget med hende hun synes er sjovt.
Løbe efter bold, buk, frisbee eller lign - jo et par gange gider hun da godt
hente den, men hvis jeg så bliver ved med at smide den væk kan jeg da selv
hente den, kan jeg se på hende. Snebolde ser hun bare på, uden større
interesse, men vores anden hund, Philana tonser afsted efter snebolden som
skudt ud af en kanon.
Dagmar stirrer undrende, men logrende på mig/os når jeg leger med Philana,
sådan lidt voldsomt moslen, skubben, slåskamp agtigt. Dagmar ser ud som om
hun gerne vil være med, men lægger jeg forsigtigt op til leg med hende på
den måde, småskubber legende til hende, bliver hun nærmest forlegen og går
væk fra mig. Logrende, interesseret - men , nej, det er vist for vildt.
Det samme gælder når jeg trækker tov med Philana, Dagmar kigger logrende
på - men vil ikke selv. Hun tager tovet i munden, men slipper så snart jeg
rusker lidt i det. ( Det skulle vist være ret almindeligt for den hunderace)

Hun er ved at finde ud af hvordan man finder guffer under "kegler" på
gulvet - det forvirrede hende helt vildt i starten. Hun tør stadig ikke
vælte keglerne, skubber forsigtigt til dem hen ad gulvet indtil de vælter af
sig selv. Hun har fundet ud af , når jeg gemmer guffer i lommerne eller i
hænderne - så er det bare om at få dem fundet Mad er...skal vi sige..en
meget stærkt motiverende faktor for hende Hun kan ikke finde ud af at
lege med terning eller Kong.

Jeg ved hun er vant til at blive leget meget med - men ikke hvad. Tidligere
ejer er død, så jeg kan ikke spørge, men hvor ville det være dejligt om I
have nogle gode ideer til "forsigtige" lege som hun vil synes er sjovt- også
selvom det ikke involverer guffer/mad.

På forhånd tak for hjælpen

/ Anette
www.philana.dk

Fra : qfha

Dato : 21-01-06 07:33

Hun er jo en voksen hund og en rigtig dame har sikkert sine ideer. Jeg
har selv voksne hunde som ikke gider lege, jeg tror det har noget at
gøre med de er trænede, og det er for dem at lege. Alt andet er
kedeligt. prøv evt at lade legene ligne elementer i den type træning
hun er vant til.
Selvom det er apporterende hunde jeg har gider de ikke at hente en
bold, det skal være en dummy eller et stykke vildt, resten er
selvhentere.

Fra : fam. Ager

Dato : 21-01-06 08:36

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> Hej Hunde Gruppe
>
> Jeg er på næsten bar bund og håber I kan give mig nogle gode ideer til leg
> [...]

hvad med at gå spor med hende?, hvis hun er motiveret for mad, skulle det
være en let sag at få hende til at synes om den form for leg/aktivering.
Jeg bruger det en del til mine 3, cairn terrier og 2 boxere. ikke på højt
plan, men mere for at få dem aktiveret på en anden måde. eller jeg gemmer
feks. strimlede hjerter på et mindre træ, hænger dem omkring på lavthængene
grene, på stammen osv. det kan der gå lang tid med. de skal så søge op og
ned, strække sig for at nå osv.

mvh. marie

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-01-06 13:13

> [...]
> lavthængene grene, på stammen osv. det kan der gå lang tid med. de skal så
> søge op og ned, strække sig for at nå osv.

Her i vinter perioden laver jeg det samme indendørs. Gemmer en flok godbider
rundt omkring i huset, mens vuffer er lukket ude i køkkenet. Når døren
åbnes, gennemsøges hele huset for guffer.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Anette

Dato : 21-01-06 16:15

Marie skrev:
> [...]
> godbider rundt omkring i huset, mens vuffer er lukket ude i køkkenet.
> Når døren åbnes, gennemsøges hele huset for guffer.

Tak for ideer. Vi er ikke nået til udendørs spor endnu ( udover de fik deres
tørfoder på græsplænen i sommer) - men ideen er taget med på huskelisten.
Indendørs gør jeg som Bjarne - gemmer guffer i hele huset- men bøvlet er at
Philana er lynhurtig til at finde dem , og Dagmar når næsten ikke er være
med. Hun vil rigtig gerne, står og stepper med forbenene , logrer - men
inden hun har fanget hvad det går ud på, har Philana fundet og ædt de
fleste.

Det samme når jeg leger med Philana, Dagmar vil gerne være med - men kan
ikke rigtig finde ud af hvordan. Eller nærmere jeg kan ikke få hende til at
forstå at det er okay. Min fornemmelse siger mig at hun - i respekt for mig
som flokleder - ikke vil, ikke mener det er rigtig at lege med mig på samme
måde som Philana. F.eks jeg sidder på gulvet med en guf i hånden, gemmer
den, og flytter hånden hurtigt ind under mit ben, om på ryggen o.s.v.
Philana farer rundt om mig, står på hovedet for at nå den guffer...o.s.v.
Dagmar kigger på mig, snuser ud efter hånden med guffen, men gemmer jeg
hånden, sætter hun sig bare og kigger på mig og giver mig poten

VI leger indendørs agility - de hopper i hulahop-ring, over
"forhindringsbane" af f.esk et par guitarkasser. Det synes Dagmar er skægt.
Jeg synes bare det er så træningspræget - ville gerne noget mere lege-agtigt
med hende. Nok noget der er lidt mere..øøøh..kropskontakt agtigt, som jeg
har med Philana.
Men det kan da være at netop kropskontakten er i modstrid med hvad der i
Dagmars verden er god tone?

/ Anette

Fra : Thomas Larsen

Dato : 21-01-06 10:30

> [...]
> eller i hænderne - så er det bare om at få dem fundet Mad er...skal vi
> sige..en meget stærkt motiverende faktor for hende Hun kan ikke finde

Jeg kan ikke fortælle dig nogle lege, men jeg ville ønske jeg havde sådan en
rolig hund det savner jeg nogle gange, min golden retriver er en vildbasse
fra 8 morgen til 20 aften håber han køler lidt ned når han bliver lidt ældre
han er kun 10 mdr

Jeg tror din hund nyder livet som den har det nu og tror ikke d skal presse
den til at lege vildt, træn hellere med hende så hun er glad

Mvh Thomas //Far til en umuligus

Fra : Anette

Dato : 21-01-06 16:20

Thomas Larsen wrote:
> [...]
> er en vildbasse fra 8 morgen til 20 aften håber han køler lidt ned
> når han bliver lidt ældre han er kun 10 mdr

Vi har begge dele Rolige Dagmar på 6 år og husterroristen Philana på 20
mdr
Jo vi nyder da at Dagmar er så rolig.Konstrasten mellem de to er voldsom.

> Jeg tror din hund nyder livet som den har det nu og tror ikke d skal
> presse den til at lege vildt, træn hellere med hende så hun er glad

Netop fordi Dagmar ser ud som om hun også meget gerne vil være med til at
lege, som vi gør med Philana, men ikke tør/vil/mener det er passende når det
kommer til stykket, ville jeg gerne have nogle ideer til roligere lege, jeg
kunne præsentere hende for.

/ Anette

Fra : Thomas Larsen

Dato : 21-01-06 21:17

> [...]
> lege, som vi gør med Philana, men ikke tør/vil/mener det er passende når
> det kommer til stykket, ville jeg gerne have nogle ideer til roligere

Jeg ved ikke om i kender den, men hvs du tager nogle plastik krus 3-5
stykker og ligger en godbid under en af dem, og så stiller dem med bunden i
vejeret og så gælder det om hunden skal finde godbidden under det rigtige
krus, hvis hunden finder den i førte forsøg så må den få den, og hvis ikke
den finder den ja så tager du godbidden, min er ved at blive hel go til det,
han snuser lige til alle kopperne og så vælter han i 95% af gangene det
rigtige krus.... Det kan vi godt få en time ell 1½ til at gå med på gulvet
og han er rolig under forløbet... ell baare gem lidt godbidder rundt omkring
og lad hunden snuse dem op, de bliver psykist trætte af at bruge deres
lugtesans..

Ved ikke om det kan bruges, her er der jo tit kun vilde lege...

Fra : Kennel Klitgaard V. ~

Dato : 23-01-06 15:44

Hej Anette
Her så et tip:
Se på www.den-tyske-jagtterrier.dk under Gode råd. (GODBIDDER PÅ EN LEGENDE,
STIMULERENDE OG MOTIONERENDE MÅDE)
Mvh.

Fra : Anette

Dato : 23-01-06 18:04

Kennel Klitgaard V. Dinne & Bent Elgaaard Pedersen wrote:
> [...]
> Se på www.den-tyske-jagtterrier.dk under Gode råd. (GODBIDDER PÅ EN
> LEGENDE, STIMULERENDE OG MOTIONERENDE MÅDE)

Hej

Tak for tip. "Foder i flaske"-legen var en af de første jeg introducerede
Dagmar for. Det synes hun godt nok var underligt - men hun fandt da ud af
det.

( Vi fik Philana - Damp-PON - næsten et år før vi fik Dagmar, så vi har
været mange hjerneaktiveringer igennem.- Flasken er en af Philanas
favoritter)

mvh/ Anette

Fra : sn

Dato : 23-01-06 17:41

Anette wrote:
> [...]
> høflig, velopdragen Dame med stort D. Hun elsker at træne både
> lydighed og agility - men jeg savner at lege noget med hende hun
snip en hel masse... >
> [...]
> gulvet - det forvirrede hende helt vildt i starten. Hun tør stadig
> ikke vælte keglerne, skubber forsigtigt til dem hen ad gulvet indtil

Hvad bruger du som "kegler"?
Jeg mangler nemlig noget til erstatning for glas og kopper (i porcelæn), -
jeg har ikke rigtig noget i hård plast, så hvis jeg alligevel skal ud at
købe, kunne det være du havde en god ide.

Til dit spørgsmål om aktivering af Dagmar, vil jeg bare sige, - at jeg
virkelig ønsker at min Cody, (der nu er 3 mdr.) vokser op og bliver lige så
rolig og afbalanceret som din Dagmar. Jeg leger ikke vilde lege med ham, men
aktiverer ham meget med madsøg og lydighedsøvelser.
Som andre har været inde på i tråden, tror jeg at Dagmar regner de øvelser -
du selv nævner hun er glad for - som leg.

Da jeg går ud fra, at Dagmar kan de almindelige lydighedsøvelser, er her er
et par sider med alternative øvelser og sjove tricks.
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/hundeskolen
http://www.hundogtraening.dk/magasin/tricks/udfordring.htm

Susanne Nielsen.
Cody i nyfalden sne:
http://www.hjoernebutikken.dk/cody%20i%20sne%20200106.jpg

Fra : Anette

Dato : 23-01-06 21:01

sn wrote:

> Hvad bruger du som "kegler"?

Jeg fandt nogle "kegler" vd et tilfælde i en legetøjsbutik. Sådan nogle
kegler i plast, som bruges til boldspil i haven. De passede lige i højden og
"bundbredden". Bivirkningen var dog at Philana vælter keglerne når vi er til
træning, fordi hun hjemme har lært at der er guffer under nogle af dem - og
ikke som til træning, at man skal gå zig-zag eller gå ind på midten mellem
keglerne og sidde pænt

Jeg faldt også over nogle halvhårde, farvestrålende plast "glas" ( krus uden
hank) i Ikea. 6 stk for en 10 - de er glimrende at lede efter guffer under,
ikke ret nemme at vælte.

> [...]
> lige så rolig og afbalanceret som din Dagmar. Jeg leger ikke vilde
> lege med ham, men aktiverer ham meget med madsøg og lydighedsøvelser.

Det kommer sikkert. Vores Philana er 20 mdr - har krudt i måsen, men har da
også rolige stunder nu.
Så jo - vi håber også der kommer længere perioder med ro på. PON'er bliver
sent voksne - så der er håb endnu

> Som andre har været inde på i tråden, tror jeg at Dagmar regner de
> øvelser - du selv nævner hun er glad for - som leg.

Det har I nok ret i. Det er nok bare mig, der med Philana ( og hundene før
hende) er vant til at der OGSÅ kan være den mere fysiske leg: moslerier,
trække tov o.s.v.

> Da jeg går ud fra, at Dagmar kan de almindelige lydighedsøvelser,

Dagmar har med tidligere ejer tager diverse lydighedsprøver hos DcH - et
helt nyt område for mig, som vi har fulgt op på og har fået lært så småt.
> er
> her er et par sider med alternative øvelser og sjove tricks.
> http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/hundeskolen
> http://www.hundogtraening.dk/magasin/tricks/udfordring.htm

Den sidste kendte jeg - tak for det og andre inputs

/ Anette
www.philana.dk

Fra : sn

Dato : 25-01-06 10:57

Anette wrote:

> Jeg fandt nogle "kegler" vd et tilfælde i en legetøjsbutik. Sådan
> nogle kegler i plast, som bruges til boldspil i haven. De passede
> lige i højden og "bundbredden".

Jeg prøver at besøge fætter BR.

> [...]
> der er guffer under nogle af dem - og ikke som til træning, at man
> skal gå zig-zag eller gå ind på midten mellem keglerne og sidde pænt

LOL

> / Anette
> www.philana.dk

Flot hjemmeside, og rigtig sjove "beretninger" fra hundene

Susanne Nielsen, der arbejder på en hjemmeside, men indtil nu kun har lidt
billeder at tilbyde:
http://www.hjoernebutikken.dk/hvem%20mig%202.jpg