Erfaringer med vaccine mod allergi?
Fra : Louise

Dato : 18-01-06 19:41

Hejsa

Min Border Collie tæve på 1½ har lige fået konstateret allergi overfor
skimmelsvampe i mild grad og overfor husstøvsmider i svær grad. Dyrlægen
foreslår en allergivaccine ligesom man kan give mennesker. Gennem lang tid
sprøjter man med jævne mellemrum lidt af det hunden er overfølsom overfor
ind og så skulle hunden danne antistoffer mod det lidt efter lidt. ( altså
så vidt jeg har forstået det).

Nogen her i gruppen som har erfaringer med sådan en vaccine? Hørt om det
virker?

Ellers nogen forslag til noget der kan bedre hendes tilstand? Det er jo
svært at undgå at hun udsættes for støvmider med mindre hun skal leve
udendørs resten af livet. Jeg har noget svært ved at forestille mig at hun
kan trives med det da hun er en hyggegås udover det sædvanlige som elsker at
ligge hos familien i sofaen.

Jeg har barfet hende et stykke tid for at se om det kunne hjælpe. Desværre
ikke.

Venlig hilsen

Louise

Fra : Søren LH

Dato : 18-01-06 20:19

"Louise" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at ligge hos familien i sofaen.
>
> Jeg har barfet hende et stykke tid for at se om det kunne hjælpe. Desværre

Efter hvad jeg har hørt virker en sådan vaccination for nogen, og for andre
ikke. Ligesom med mennesker.

Jeg vil mene en hund sagtens kan have et udmærket hundeliv uden at hygge i
sofaen. Jeg vil også mene de fleste hunde kan lære at være i en hundegård,
bare de bliver taget ud og aktiveret tilstrækkeligt. Om det præcist også
gælder border collies skal jeg ikke sige, for den stresser jo let, så man
skal i hvert fald nok være omhyggelig med at placere hundegården så så få
lyd og synsindtryk som muligt fra omverden når hunden. Men ellers prøv at
spørge din opdrætter, eller f.ex. Helle Kunz:
http://www.kennel-igor.dk/igor_lille/index.htm . Alternativt hvis du havde
et værelse hunden kunne få, hvor du fjernede alle møbler, så det var let at
holde rent.

Hvordan giver allergien sig i øvrigt udslag?

Mvh
Søren

Fra : Louise

Dato : 18-01-06 20:53

> Hvordan giver allergien sig i øvrigt udslag?
>
> Mvh
> Søren

Allergien giver hunden megen kløe, rødt hud og hårtab.

Hun er stadig en meget glad og aktiv hund der elsker at træne både agility
og lydighed så på den måde er hun ikke generet af det.

Hun kan jo nok vænnes til at gå i en hundegård, men nu går hun jo som
familiehund sammen med to andre hunde. Hun er ekstremt kontaktsøgende og
følger mig rundt i huset. Er altid i det samme rum som mig. Det vil jo være
noget af en omvæltning for hende pludselig at skulle gå for sig selv meget
af tiden selvom jeg da godt ved at hun selvfølgelig skal lære det med lang
tids tilvænning.

Venlig hilsen Louise

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-01-06 13:26

> [...]
> ligge hos familien i sofaen.
>
> Jeg har barfet hende et stykke tid for at se om det kunne hjælpe. Desværre

Hej Louise

Vores ene Aussie, er også allergisk overfor husstøvmider, og vi fik lavet
vaccinen, hvor efter jeg selv vaccinerede den. Det gjorde jeg vel, i godt et
år. Den har nu ikke fået sprøjter i 2 år, men må af og til, lige tørres
over, omkring mundvigene, og en sjælden gang imellem bades i Malaseb
shampoo, sådan tror jeg det hedder. Men som sagt, nu går det fint.

Men ingen træer vokser ind i himlen, så man skal vide, en gang allergiker,
altid allergiker, så det kan altså komme tilbage, for fuld, eller hvem ved,
måske endda fornyet styrke. Men så må man jo bare nyde hunden så længe, og
nu bliver hun da snart 5 år, og hun skal nok holde et stykke tid endnu.

Det pudsige er, at det jo ikke betyder, at man helst skal leve støvfrit. Jeg
syntes ofte, at her er grumme støvet ... Uden at det påvirker hunden
negativt.

Så for vores vedkommende, har sprøjterne været en success. Selv dyrlægen er
forbavset over det gode resultat, som åbenbart er bedre end normalt.

Kan du ikke selv give den sprøjterne, og bor i det nordjydske, så skriv
igen, så finder vi ud af det. Det er noget billigere, end at skulle til
dyrlægen hver gang.

M.V.H....Benny..

Fra : Louise

Dato : 19-01-06 20:18

Hejsa og tak for svar.

Dejligt at høre om en hund hvor vaccinen har virket. Det er så vidt jeg har
forstået et større projekt at gå igang med så det er jo rart at det kan
virke. Skal snakke med dyrlægen i næste uge så der får jeg mere af vide om
hvordan det skal foregå. Har du nogen idé om hvad det har kostet ca? Bare
for at være lidt forberedt.

Du nævner noget shampoo. Virker det på kløen? Hvor køber du det?

Jeg kan heldigvis sagtens selv give sprøjterne. Er uddannet dyrepasser i
zoologisk have og det er jo en del af arbejdet at kunne give sprøjter. Det
eneste forbehold jeg har er at hunden måske hvis den skal sprøjtes tit kan
have svært ved at have tillid til mig og ikke forbinde mig med det ubehag.
Hvad sagde din hund til det?

Fra : jopa

Dato : 19-01-06 23:31

Louise skriblede bla:
> Hejsa og tak for svar.
>
> Dejligt at høre om en hund hvor vaccinen har virket.

appropo allergi.
Her er der en der har været møllen igennem fra dyrlæge til healer med mere.
http://www.ptbb.dk/allergi.php

Kan være der er lidt guldkorn

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Louise

Dato : 20-01-06 09:54

Tak for det.

Har kigget der. Puha sikke en omgang de har været igennem.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-01-06 13:17

> [...]
> hvordan det skal foregå. Har du nogen idé om hvad det har kostet ca? Bare

Ja efter vi syntes vi stod noget i stampe, så skiftede vi dyrlæge, efter
diverse forespørgsler, så fandt vi frem til Christian, på Aalborg
Dyrehospital, som har speciale i allergi & hudsygdomme. Så derfra, kostede
det, hvis jeg ikke husker helt galt, Kr 3500,- incl Test & Vaccine, og
vistnok også den første flaske shampoo.

> Du nævner noget shampoo. Virker det på kløen? Hvor køber du det?

Ja, den virker absolut på kløen, og er i den første tid, også en del af
kuren. Den fås enten på apoteket, eller hos dyrlægen. For vores vedkommende
mest, hos dyrlægen, da konen arbejder lige i nærheden. Den første tid, var
hunden godt træt af det, for den syntes ikke, at den var så beskidt, at den
behøvede at blive badet en gang om ugen.... Vi var ikke uenige med hunden,
men syntes hun bestemt var kønnere med pels, end uden.... Prisen på
shampoo'en var vist ca Kr 100,- pr flaske, men hvis det ikke er en Sct.
Bernhard, så er der jo til mange gange.

Men sprøjterne, intet problem, det bette stik, for en hel håndfuld
godbidder....
Gider du ikke lige stikke et par gange mere, for jeg kan nemt klare flere
godbidder )....

Men badene.... Flygt alle mand, find et hul jeg kan gemme mig i... Dem var
hun ikke begejstret for, de tog alt for lang tid... For først skulle hun jo
sæbes ind, og så skulle det sidde i 10 - 15 minutter, hvorefter hun skulle
skylles godt igennem.... Det er godt nok længe, for en lille krudtugle, som
til vores held, ikke havde krudt & kugler

> [...]
> have svært ved at have tillid til mig og ikke forbinde mig med det ubehag.

Er det Aalborg Zoo du er i ???
Der kommer vi selv, jævnt tit Så hvem ved, så har i måske allerede
hilst på hinanden..

M.V.H.....Benny..

Fra : Louise

Dato : 25-01-06 09:49

Hej Benny

Tak for svarene.

Vil prøve at snakke med dyrlægen om det shampoo.
Det er faktisk Kristian fra Ålborg Dyrehospital som skal behandle hende, så
det er dejligt at høre at han kan anbefales.

Det er i Randers Regnskov jeg er uddannet, så med mindre du også er kommet
meget der, har vi jo nok ikke stødt ind i hinanden ;)

Endnu engang tusinde tak for hjælpen. Det har lettet meget at høre at der
kan være lys forude.

: ) Louise

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-01-06 15:40

Hej igen louise

Nej det er vist ikke lige der, jeg kommer mest, har kun været der en enkelt
gang, da det var helt nyt... Men der er da planer om en tur, så det varer
nok ikke så længe.
Vi skal jo ned og se den nye kuppel, sidst, var det jo i det hele taget ret
nyt, og en afsindig masse mennesker, så man i praksis ikke kunne stoppe op,
for så blev man skubbet videre... Det problem håber jeg da er blevet løst nu
Jo Kristian går du ikke forkert af, han er vel en af landets bedste bud,
lige på det område.

M.V.H....Benny..

Fra : Kiplers.dk

Dato : 19-01-06 13:54

Hej Louise

Jeg har en alternativ løsning.
Det har nemlig vist sig at når rigtig mange hunde testes allergiske
overfor lagermiden som er i tørfoder, er det egentlig husstøvmiden
som de ikke tåler.

Derfor er tørfoder ikke så god mad til en allergisk hund.

Det er en form for krydsallergi som når et menneske som ikke kån
tåle birk, så heller ikke kan spise nødder.

Kombineres de 2 ting, kommer der meget større allergisk reaktion end
hvis man begrænser mængden af de 2 ting.

Derfor vil mit råd være at råfodre hunden.
Og så samtidig lade den være i løbegård noget af dagen.
Det vil ikke være synd, hvis ellers hunden aktiveres fint.
Egentlig kunne alle hundene ryge ud nogle timer daglig, så behøver du
slet ikke tænke ensomhedstanken på deres vegne.

Det var hvad jeg ville prøve af før jeg gik i gang med et
vaccinationsprogram.

God bedring.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : Louise

Dato : 19-01-06 20:24

Hejsa Marie.

Tak for svaret.

Jeg barfer allerede alle tre hunde. Startede i håb om at det kunne hjælpe
hende. Det har det desværre ikke gjort, men det har heller ikke gjort det
værre så derfor er jeg fortsat med råfodring da hundene nyder det helt
enormt. Og jeg nyder at fodre dem på den her måde.

Din hjemmeside har jeg forøvrigt besøgt en del gange for hjælp da jeg lige
startede op med barf. En rigtig god og nyttig side. Tak for det ;)

;) Louise

Fra : Newsman

Dato : 20-01-06 00:28

"Kiplers.dk" <marieunold@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>Det har nemlig vist sig at når rigtig mange hunde testes allergiske
>overfor lagermiden som er i tørfoder, er det egentlig husstøvmiden

Det er da vist ikke noget der er dokumenteret ? Jeg vil meget gerne se en
henvisning til den påstand :)

venlig hilsen

Thomas Newsman

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 20-01-06 11:34

Jeg har haft meget, meget gode erfaringer med vaccinering
(hyposensibilisering) af min nu afdøde labrador.

Han var også multiallergiker og fik dårlig pels, hudproblemer og bylder
mellem poterne.

Han kunne holdes fuldstændig symptomfri ved hyposensibilisering.

Jeg vil til enhver tid anbefale hyposensibilisering også fordi der jo
praktisk taget ikke er bivirkninger ved behandlingen. Er det rent lagermider
som hunden er allergisk overfor så kan BARF være en rigtig god mulighed, men
husstøvmider er jo ikke kun i foderet, men overalt hvor vi opholder os, så
der ville jeg helt sikkert forsøge med hyposensibilisering. Det er rigtigt
at det kun virker på ca. 70% af hundene, men da det jo ikke er en behandling
som giver bivirkninger ser jeg ingen grund til ikke at forsøge.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : Louise

Dato : 20-01-06 12:55

Hejsa Camilla.

Super dejligt at høre om din hund selvom det selvfølgelig ikke giver nogen
garanti for at det virker også på min hund.
Vi har bestemt os for at prøve den vaccine og håbe det bedste. Som du selv
skriver når der ingen bivirkninger er, er der er jo intet at tabe ved at
prøve.

Nu er det jo konstateret at det er husstøv hun ikke kan tåle så du har ret i
at barf nok ikke kan hjælpe på det. Jeg fortsætter dog da alle mine hunde
har fået en helt anden glæde ved at spise efter jeg er begyndt at barfe.

Venlig hilsen Louise

Fra : BettinaP

Dato : 20-01-06 17:07

"Louise" <no@spam.dk> wrote in message
> [...]
> at ligge hos familien i sofaen.
>
> Jeg har barfet hende et stykke tid for at se om det kunne hjælpe. Desværre

Hej Louise

hvor jeg dog kender historien. Mon dejlige Mocka er også allergiker og har
sdesværre udviklet allergi mod mere og mere undervejs

men hun er blevet hyposensibiliseret (altså fået de her sprøjtet) gennem
snart 2 år og det har hjulpet en del

Hvis du bor på sjælland kan jeg varmt anbefale Flemming på klinik for
veterinær dermatologi i bagsværd.
http://www.vethudklinik.dk/
Vildt kompetent og meget rar mand, der kan forklare stolpe op og stople ned
om, hvad det er , hvad det gør og kender alle tallene for, hvor tit det
hjælper på lige din race og hvad der så ellers kan gøres.
Det har for vores vedkommende været en lang sej omgang og har desværre ikke
kunne fjerne det helt, men noget tyder da på hun i hvert fald er kommet over
allergien for hustøvmider og græspollen
så nu er der "kun" lopper, blomsterpolen og grå bynke tilbage...de sidste to
ved vi først om har virket når sæsonen indtræder i løbet af foråret.

Jeg startede iøvrigt også på BARF i håb om at det hjalp...men det gjorde det
så ikke. At jeg er fortsat på barf er så en helt anden snak, som ikke har
noget med allergien at gøre

Held og lykke med det
BettinaP

Fra : Louise

Dato : 20-01-06 21:05

Hej Bettina

Dejligt med nogle eksempler på at vaccinen hjælper. Skal igang med det i
næste uge. Håber at det også hjælper her.

Bor i østjylland. Jeg har været på Ålborg Dyrehospital hvor de også har en
meget dygtig specialist i hudsygdomme.

Barf har som sagt heller ikke hjulpet her, men hundene nyder det så meget at
jeg fortsætter med det selvom det ikke lige hjælper på allergien.

:) Louise

Fra : Kiplers.dk

Dato : 20-01-06 17:34

Tag kontakt til Aalborg dyrehospital.

MVH Marie.

Fra : Louise

Dato : 20-01-06 19:35

Tak for rådet. Sjovt som vi er enige ;)

Har en tid der i næste uge.

Ålborg dyrehospital er dem der har lavet blodprøvetesten og er også dem der
skal have den videre behandling.

VH Louise