Beroligelse af hund ved klipning
Fra : Ragna

Dato : 10-01-06 09:33

En af mine gamle kolleger, som bor i udlandet, har fået et problem med sin
hund, som jeg gerne vil prøve at hjælpe ham med.
Deres hundeklipper har nægtet at behandle hunden, fordi den bed klipperen
ved sidste besøg.
Min kollega og hans kone har nu selv klippet hunden, selv om den var så
panisk angst, at den også forsøgte at bide dem, og de måtte binde snor om
snuden for at gøre klipningen færdig.
Efter min opfattelse burde det kunne ordnes uden "vold", og jeg mener at
have set flere gode ideer her i gruppen i tidens løb.
Jeg har prøvet at søge på Google, men har ikke kunnet finde noget brugbart,
så måske nogle af de dygtige hundefolk her i gruppen kan bidrage med et par
links eller gode råd, som jeg kan lade gå videre.( kollegaen sidder nemlig
med et gammeldags modem i Thailand. Det sidste får mig til at gætte på, at
en hårdhændet hundeklipper kan være årsag til problemet.)

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 10:02

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:43c37129$0$84021

> Min kollega og hans kone har nu selv klippet hunden, selv om den var så
> panisk angst, at den også forsøgte at bide dem, og de måtte binde snor om
> snuden for at gøre klipningen færdig.

Har selv en puddel, der bestemt ikke bryder sig om klipningen, da han er
blevet mishandlet noget så forfærdeligt, hos tidligere ejere.

Han knurrer af mig og kan også finde på, at nappe ( dog ikke hårdt ), når
det er poter og snuden, der skal klippes. Desuden hopper han op af mig og
forsøger, at vaske mig i hovedet, i et forsøg på at aflede opmærksomheden
fra det, at blive klippet.

Det går dog langsomt fremad, efter at jeg nu har haft ham i ca. 1 år, er han
begyndt, at slappe mere af. Tricket er, som du selv er inde på, at tage det
hele stille og roligt og rose hunden undervejs. Brug ikke vold mod hunden,
men tal roligt til den undervejs. Giv hunden pauser ind imellem.
I starten måtte Fimbe have mange pauser, så klipningen kunne godt strække
sig over nogle dage. I dag klare han det så godt, at jeg kan klippe ham
færdig på 2-3 timer, med kun små pauser imellem.

Din veninde burde droppe snoren og skaffe en mundkurv i stedet, hvis det er
nødvendigt. ( Det vil dog imo være bedst, hvis hun kan undgå det ). Hun skal
i så tilfælde give hunden mundkurven på kortvarigt ind imellem, så den ikke
kun forbinder mundkurven med det, at blive klippet. Som sagt er mundkurven
endnu en ubehagelig ting, når hunden i forvejen er bange, så hvis det kan
gøres uden, er det klart, at foretrække.

Når hunden er blevet så bange, er det meget svært, at rette på, men det kan
blive bedre efterhånden. Jeg nøjes med, at klippe Fimbe med en saks, selvom
resultatet nogensteder vil blive bedre med en hårklipper, men det vil jeg
ikke udsætte ham for.

Jeg vil også gætte på, at din venindes hun har været udsat for en hårdhændet
hundefrisør. Det er synd, for det tager så lang tid, at rette op på igen....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Ragna

Dato : 11-01-06 09:14

Hej Buffy!

Mange tak for svaret, som jeg er helt sikker på vil være en stor hjælp for
min kollega.
Det er altid godt at få råd fra folk, der selv har været i samme situation.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 11:21

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:43c4be42$0$84013

> Mange tak for svaret, som jeg er helt sikker på vil være en stor hjælp for
> min kollega.

Ja, undskylder lige, at jeg skrev veninde. Der stod jo kollega, men det
opdagede jeg først, da jeg havde sendt....

Jeg håber, at de kan få deres hund til, at være tryg ved klipningen igen,
men de skal nok indstille sig på, at det tager laaang tid.

Jeg sidder forøvrigt på gulvet med Fimbe, når jeg klipper ham. Han bliver
mere nervøs, hvis jeg sætter ham på et bord....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/