Hvalpefoder
Fra : Bøv

Dato : 29-12-05 18:43

Hej

Jeg har 2 schæfer tæver på 6 mdr. de vejer nu 25kg og er ellers sunde og
raske.
Har netop været hos dyrlægen idag til alm. check og vaccination.
Han havde íkke noget at udsætte på dem, men syntes de voksede hurtigt og
spurgte derfor til foderet.
Jeg oplyste at de fik Hvalpefoder fra Coop, dette kendte han ikke , men
ville gerne se sammensætningen-calcium-fosfor-o.s.v.
Han gav mig en prøve med af deres foder ,så jeg kunne sammenligne.
Kender nogen herinde Coops hvalpefoder og kan sige god for det eller hvad
gør jeg ?....stoler på "Dr.dyr"
Foderet de får hedder Optimal diet og fremstilles af Vital Petfood Group A/S
fra Ølgod.

Mvh.Jan

Fra : jopa

Dato : 29-12-05 18:54

Bøv skriblede bla:
> Jeg har 2 schæfer tæver på 6 mdr. de vejer nu 25kg og er ellers sunde
> og raske.
Det lyder da fint nok måske i overkanten
Kan være Søren kan komme til hjælp her. Han har en magen til og i samme
alder vistnok

> Han gav mig en prøve med af deres foder ,så jeg kunne sammenligne.

*LOL*
Han skal jo tjene penge.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 29-12-05 19:05

> *LOL*
> Han skal jo tjene penge.

Og de laver rigtigt gode penge på at sælge foder.
http://www.olivers.dk/Default.htm
Er begyndt at sælge hvalpefoder til store racer, og det er godt foder,
men jeg tror roligt at du kan begynde at bruge alm voksenfoder nu.

/Jens

Fra : Bente Lyngsøe

Dato : 29-12-05 19:02

pas på med dyrlægens foder. Min hundse fik udslet af det. Vi køber
Nutranuggets hos den lokale dyrlæge det er bedre til hende.
Coop's foder er ganske godt og indholdet overskrider ingen grænser hverken
for meget eller for lidt.
Det er testet og er fundet ret godt.

Bente

Fra : Søren LH

Dato : 29-12-05 19:31

> [...]
> gør jeg ?....stoler på "Dr.dyr"
> Foderet de får hedder Optimal diet og fremstilles af Vital Petfood Group

Hej,

det er vigtigt at du bruger hvalpefoder til store racer.

Jeg synes ikke den vægt du nævner er ekstrem, jeg vil tro dine hunde havner
på 32-33 kg.

Mvh
Søren

Fra : Newsman

Dato : 29-12-05 20:49

Hej

DU får hvad du betaler for...Det vil sige: dårligt foder !! Prøv engang at
se på indholdsstofferne i Coops foder ! ?? Den sidste pose jeg så på kunne
man ikke engang se hvad proteinkilden er (oksekød, kylling, fisk eller måske
lam eller blot SLAGTERIRESTER !!) Sidste står for egen regning, men du får
IKKE et kvalitetsfoder hos COOP. Jeg tvivler på at du kan se hvor meget
calsium og phosfor der er i foderet!!
En anden ting: Schæfer racen er prædisponeret for hudproblemer. Hudproblemer
KAN være foderrelateret. DERFOR: Brug dine penge fornuftigt for dine dyrs
skyld og køb kvalitetsfoder (gerne baseret på fisk). Det er bedre at bruge
pengene på et godt foder end at bruge dem hos dyrlægen, hvor regningen for
udredning af hudproblemer ALTID er stor, da det er et utroligt svært
sygdomskomples at komme til bunds i !

Jeg vil også knyttet en kommentar omkring brugen af hvalpefoder. De større
hunderacer SKAL have hvalpefoder i 1 år....så du må absolut ikke starte på
voksenfoder i 6 månedersalderen.

venligst
Newsman

Fra : pwh

Dato : 29-12-05 20:55

Newsman wrote:
> Jeg vil også knyttet en kommentar omkring brugen af hvalpefoder. De
> større hunderacer SKAL have hvalpefoder i 1 år....så du må absolut
> ikke starte på voksenfoder i 6 månedersalderen.

Det er der så meget delte meninger om, jeg gik da selv
over til voksenfoder da mine 2 store hunde var ca 6-7 mdr.

Kan du forøvrigt ikke tage at svare under indlægget,
de færreste mennesker læser baglæns

/Jens

Fra : Newsman

Dato : 29-12-05 21:20

> [...]
> over til voksenfoder da mine 2 store hunde var ca 6-7 mdr.
>
> Kan du forøvrigt ikke tage at svare under indlægget,

Hej Jens og Gruppe

Jo undskyld...dårlig vane...Jeg arbejder på sagen mht svar på indlæg.....

Der er stor problematik omkring det med fodring. Det der efter sigende KAN
have noget at sige er vækstraten på knoglerne. Denne rate og eller hastighed
om man vil er afhængig af forholdet mellem calcium og phosfor i fodret.
Hvalpefoder har et forhold der får knoglerne til at vokse langsommere.
Dermed IKKE sagt at knoglerne ikke får den styrke og længde som de ville
have fået med et voksenfoder. Når knoglerne vokser langsommere får
muskulatur, sener og ledbånd "tid" til at følge med.
Du siger at de selv er gået over på voksenfoder tidligt i dine hundes
alder...hvor gamle er de nu ?

En ledsygdom som f.eks HD har både genetiske og fodringsmæssige aspekter. En
hund der genetisk er disponeret (arvelig) for at udvikle HD vil
sandsynligvis udvikle det uanset fodring....det kan blot være at man via
korrekt fodring kan udsætte symptomerne et par år ...

venligst Newsman

Fra : pwh

Dato : 29-12-05 21:34

> Hej Jens og Gruppe
>
> Jo undskyld...dårlig vane...Jeg arbejder på sagen mht svar på
> indlæg.....

Du behøver skam ikke at undskylde, det er perfekt sådan her

> [...]
> styrke og længde som de ville have fået med et voksenfoder. Når
> knoglerne vokser langsommere får muskulatur, sener og ledbånd "tid"

Jeg skal bestemt heller ikke gører mig til ekspert på det område,
men jeg ved at et af problemerne med hvalpefoder for længe kan
værer at de bliver udvoksede for hurtigt.
Jeg brugte så Olivers Lerge Breed til mine, det var et kombinationsfoder
der også kunne bruges til hvalpe, de skulle bare have noget mere.
Olivers er så nu kommet med et rigtigt hvalpefoder til store racer,
om det er det ideelle skal jeg ikke kunne sige.
Jeg har bare hørt fra flere opdrættere bla. herinde at de bruger voksenfoder
fra et ret tidligt tidspunkt, så de har vel gjort sig nogle erfaringer på området.

> Du siger at de selv er gået over på voksenfoder tidligt i dine hundes
> alder...hvor gamle er de nu ?

Angel er 20mdr og Tyson bliver 4 år til April,
ingen af dem viser tegn på dårlige led eller hofter.

> [...]
> HD vil sandsynligvis udvikle det uanset fodring....det kan blot være
> at man via korrekt fodring kan udsætte symptomerne et par år ...

Begge mine hunde, Lab/Rotte og Lab/Schæfer, er i princippet disponeret
for at udvikle HD, derfor giver jeg dem også et tilskud af Mobility Boost.
Det er cirka det samme som det der Atroflex eller hvad det hedder.
Hellere forebygge end at heldbrede, selvom det er svinedyrt

/Jens

Fra : Anette

Dato : 29-12-05 22:24

Bøv wrote:
> Foderet de får hedder Optimal diet og fremstilles af Vital Petfood
> Group A/S fra Ølgod.

Forbrugerbladet Tænk har lavet en test af hundefoder. Du kan se resultatet
her

http://www.taenk.dk/tt/2004/tt41/hund/skema/

/ Anette
Vi fodrer med Olivers - godt foder og tip top service