Nytår..
Fra : Carola

Dato : 29-12-05 17:56

Hejsa !!

Er der nogen der har et godt forslag til hvad jeg kan give mine hunde
nytårsaften......
Har søgt Wolles naturmedicin men de har det ikke hjemme i Matas og kan
desværrer ikke nå at få det hjem.Jeg ringer til dyrlægen i morgen men vil
ikke bare give dem et sovemiddel da det jo ikke dæmper angsten alligevel.
Men findes der et naturmiddel jeg kan bruge og i så fald hvilket??

Et Godt Nytår Til Alle både de tobenede og firebenet

Carola.

Fra : pwh

Dato : 29-12-05 18:38

Carola wrote:
> [...]
> desværrer ikke nå at få det hjem.Jeg ringer til dyrlægen i morgen men
> vil ikke bare give dem et sovemiddel da det jo ikke dæmper angsten

Hos min egen dyrelæge kan man få udleveret en såkaldt nytårspakke,
det er 2 forskellige middler, det ene tage så vidt jeg husker muskelspændingerne,
og det andet var disideret stesolid (hed noget andet).
Jeg gav det til Tyson de 2 første år da han stressede meget, og jeg må sige det
virkede godt, han var ikke dopet på nogen måde, men tog det hele med ophøjet ro.
Sidste år droppede jeg det dog da han ikke stresser så meget mere,
og i år får han heller ikke noget vil jeg regne med.
Se lidt stort på om det er naturmedicin eller ej, bare det virker, skidtet er jo ude
af systemet dagen efter, så ingen grund til at spille hellig på hundens bekostning.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 29-12-05 18:39

"Carola" <Carola@_fjernes_smorawski.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men findes der et naturmiddel jeg kan bruge og i så fald hvilket??
>
> Et Godt Nytår Til Alle både de tobenede og firebenet

du kunne prøve med baldrian piller, de fåes i håndkøb på apoteket, giv i
børnedosis fra morgenstunden, eller allerede fra i morgen. de beroliger
nogle hunde, og giver ikke bivirkninger. nogle søsygetabletter kan også
bruges, jeg husker ikke hvad de hedder, men din dyrlæge ved det garanteret,
noget med maza... mindes jeg. men der skal være et bestemt stof i, spørg
dyrlægen. nogle hunde reagerer modsat, de prøver at overvinde den virkning
pillerne skulle give, og stresser derved yderligere op.
forebyg angsten allerede fra januar, så kan du være heldig helt at slippe
for det, og hundene med, det er synd for dem.
jeg fandt lige en fin beskrivelse her, som du måske kan få nytte af..
http://www.biodyr.dk/Artikler/sandy.htm
mvh. marie

Fra : Newsman

Dato : 29-12-05 18:47

Hej Carola

Det er vigtigt at træne med sin hund i forbindelse med angst
nytårsaften.....og er det rigtigt slemt skal man gerne begynde 2 måneder før
det går løs (husk det næste år).....Vedr træning kan man købe forskellige
LYD-cd'ere blandt andet med lyde fra fyrværkeri mm. De er rigtig gode til
det formål !
Det er ikke korrekt at dyrlægen kun kan give sovemiddel. Der findes et
præparat der hedder Meprobamat, som er stærkt angstdæmpende uden at virke
(ret) sløvende. Når du kontakter din dyrlæge må du for alt i verden ikke få
udleveret Plegecil !!! Det sløver hunden, er IKKE angstnedsættende og kan
endda forstærke hørelsen, så "oplevelsen" bliver meget værre !!
De fleste dyrlæger forhandler også D.A.P, som er et utroligt godt produkt i
denne sammenhæng:
D.A.P. (Dog Appeasing Pheromone), er et tryghedsskabende og beroligende
feromon, hvis funktion er at berolige afkommet. Hundens beroligende
feromoner udskilles fra talgkirtler i hudfurerne mellem patterne hos
diegivende hund. Den højeste produktion af disse duftstoffer foregår 3-5
dage efter fødsel og skaber en tidlig interaktion mellem hund og hvalp.
Formålet er at berolige hunden ved stress og uro og gøre den veltilpas i
fremmede omgivelser, - også når den møder nye udfordringer.

Venligst og Godt Nytår

Newsman

Fra : Carola

Dato : 29-12-05 19:36

"Newsman" <ucannot@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Formålet er at berolige hunden ved stress og uro og gøre den veltilpas i
> fremmede omgivelser, - også når den møder nye udfordringer.

Hej igen..

Ja ved godt at jeg ikke skal have Plegecil har læst om det. Det med cdén og
D.A.P. har jeg osse læst men det er jo lidt sent at starte m,ed nu....)
men ellers tak for det....

Vil prøve at høre dyrlægen om Meprobamat...

Tak for hjælpen !!!!

Mvh Carola

Fra : Battlefield´s

Dato : 29-12-05 19:20

> [...]
> Men findes der et naturmiddel jeg kan bruge og i så fald hvilket??
>
> Et Godt Nytår Til Alle både de tobenede og firebenet

Hej
Du kan måske bruge Bach´s naturmedicin. Jeg har med held brugt det til en
kat, der ikke var tryg ved at komme på udstilling, han slappede fuldstændig
af og nød udstillingen. Det bruges også af mennesker f.eks. til eksamen. Det
hedder vist Rescue og kan købes på apoteket.
Hilsen Vibeke

Fra : fam. Ager

Dato : 29-12-05 19:31

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det
> hedder vist Rescue og kan købes på apoteket.
-----------------

jeg har også gode erfaringer med bachs rescue, sos dråber, men efter
erfaring skal de gives en tid før virkningen rigtig sætter ind.
mvh. marie

Fra : Battlefield´s

Dato : 29-12-05 19:37

> -----------------
>
> jeg har også gode erfaringer med bachs rescue, sos dråber, men efter
> erfaring skal de gives en tid før virkningen rigtig sætter ind.
> mvh. marie

Hej
Jeg gav først dråberne til min hankat på selve udstillingen, jeg var mere
bange for at have givet dem for tidligt (hvis f.eks. bedømmelsen trak ud),
jeg synes de virkede indenfor ca. 5-10 min. Men måske er det anderledes for
en hund?
Hilsen Vibeke

Fra : fam. Ager

Dato : 29-12-05 19:52

> [...]
> jeg synes de virkede indenfor ca. 5-10 min. Men måske er det anderledes

det skal jeg ikke kunne sige..
det var i forbindélse med en overtagelse af en misrøgtet hund at jeg brugte
dem, hun var ekstremt stresset og angst for alt. der gik vel en 14 dage før
en rigtig virkning indtraf, og jeg kunne begynde en egentlig træning af
hende. men måske hun bare har været ekstrem, men efter hvad
adfærdsbehandleren som jeg købte dem af sagde, var det meget normalt at det
tog et par uger.

mvh. marie

Fra : driver

Dato : 29-12-05 22:02

"Carola" <Carola@_fjernes_smorawski.dk> wrote in message
> [...]
> Men findes der et naturmiddel jeg kan bruge og i så fald hvilket??
>
> Et Godt Nytår Til Alle både de tobenede og firebenet

Min hvalp er nu snart syv mdr. gl. (Kleiner Münsterländer), og fra den var
2 - 3 mdr. begyndte jeg at skyde hen over hovedet på den med jagtgevær.
Nu hvor det er begyndt med afbrænding af fyrværkeri, gider den dårlig nok
åbne øjnene når bragene lyder.
Man kan altså træne hundene til at ignorere støjen. mvh
driver

Fra : Newsman

Dato : 30-12-05 00:23

"driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> åbne øjnene når bragene lyder.
> Man kan altså træne hundene til at ignorere støjen. mvh

Hej Driver

Det er ikke helt korrekt. Jeg kender flere jagthunde der fungerer udemærket
på jagt, men fyrværkeri..ja endda tordenvejr er de panisk bange for...så
skud og fyrværkeri går ikke altid hånd i hånd.....

venligst

Newsman

Fra : fam. Ager

Dato : 30-12-05 06:54

> [...]
> åbne øjnene når bragene lyder.
> Man kan altså træne hundene til at ignorere støjen. mvh
min erfaring er også den, at de sagtens kan klare skud, men ikke
fyrværkeri..
så den holder ikke helt med den form for skudtræning.
mvh. marie

Fra : Tina Christiansen

Dato : 30-12-05 10:32

Hej Carola

Vi skal også hjælpe vores Andy i år, da han er panisk angst.

Vores redning (i samarbejde med vores dyrlæge og adfærdsbehandler) har været
prægning på lydcd og så medicinering. Medicineringen er stesolid (diazepam)
fra den 29/12 til den 1/1, dette tager angsten. På selve dagen får han
plegicil, dette er et sedativ, der får ham til at falde i søvn, de problemer
der skulle være med angsten bliver taget af stesoliden og derfor skulle man
ikke opleve de problemer som man kan læse om. Vi har ydermere en DAP sat
til.

Andys angst er også ekstrem, da han som 6 måneders hvalp, oplevede at en
"bombe" blev kastet ind i vores 15 km2 have som han tilfældigvis var ude i.
Dette har sat en skræk for livet.

Vores hjælp de andre år har været at putte ham i pension langt langt ude på
landet, hvor der ikke er noget fyrværkeri, vi har dog ikke kunne finde nogle
ledige steder i år, så derfor er vores løsning medicinering.

Vi har forsøgt blomstermedicin, bachs rescue, baldrian osv uden virkning ...
Desværre, for ville det ikke bare være dejligt hvis det kunne have afhjulpet
medicinen.

Nytårshilsner

Tina

Fra : HKN

Dato : 30-12-05 16:52

> Andys angst er også ekstrem, da han som 6 måneders hvalp, oplevede at en
> "bombe" blev kastet ind i vores 15 km2 have som han tilfældigvis var ude
> i. Dette har sat en skræk for livet.

Det var da et yderst uheldigt sammentræf, at han lige var der hvor bomben
blev kastet?? Jeg mener, det er jo lidt af en have I har der - ja, jeg ville
nok være tilbøjelig til at kalde det en hede eller skov.........er den
hegnet ind??

Godt nytår

-Henrik

Fra : Tina Christiansen

Dato : 31-12-05 14:55

> [...]
> blev kastet?? Jeg mener, det er jo lidt af en have I har der - ja, jeg
> ville nok være tilbøjelig til at kalde det en hede eller skov.........er

høhø....

det var selvfølgelig 15 m2 ;)

Godt nytår!

MVH Tina

Fra : Anita Andersen

Dato : 30-12-05 11:46

Hejsa.
Du kan også prøve at sætte hunden i hundepension.
Vi har mange hunde der kommer i pension pga. angst nytårsaften.
Vi bor ude på landet og har gode isolerede bygninger, det gør at hundene
ikke rearger på fyrværkeri her.

Mvh
Anita
www.torsted-hundepension.dk

Fra : jopa

Dato : 30-12-05 11:51

Anita Andersen skriblede bla:
> Du kan også prøve at sætte hunden i hundepension.

Lyder som en rigtig god ide
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk