Moms pålægges kørselspenge?
Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 17:25

Hej,

Jeg arbejder som freelance fotograf og opkræver 3,15 kr (skattefrit) pr.
kørt kilometer hos mine kunder når jeg er ude og fotografere. Nu er jeg
blevet momsregistreret - og så vil jeg høre, om jeg skal opkræve moms af de
penge, som jeg tager i kørsel.

Altså: Skal jeg blot opkræve 25% moms for mit honorar, eller skal der lægges
25% moms oven i både honoraret OG de skattefri kørselspenge?

hilsen Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 17:39

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse
> [...]
> lægges
> 25% moms oven i både honoraret OG de skattefri kørselspenge?

Nej det vil være ulovligt at lægge moms på dette beløb.

De skattefri kørselsgodtgørelse er ikke momsbelagt

Fra : Jan Viegand

Dato : 18-01-06 20:27

"Kent N" <IngenSpamTak> wrote in message
> "jacob" <ni> skrev i en meddelelse

> Nej det vil være ulovligt at lægge moms på dette beløb.
>
> De skattefri kørselsgodtgørelse er ikke momsbelagt

Jo, der skal moms på. Se:
http://www.startguiden.dk/svar_skat/54701/15/0

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 22:41

"Jan Viegand" <jv@FJERNjanviegand.dk> skrev i en meddelelse

> "Kent N" <IngenSpamTak> wrote in message

> Jo, der skal moms på. Se:
> http://www.startguiden.dk/svar_skat/54701/15/0

Okay, jeg havde forstået det forkert.

Jeg havde forstået det på hans egne udgifter, som ikke viderefaktureres til
kunden, men som han selv skulle afskrive i regnskabet.

Fra : Holst

Dato : 18-01-06 22:20

jacob wrote:

> [...]
>
> Altså: Skal jeg blot opkræve 25% moms for mit honorar, eller skal der lægges
> 25% moms oven i både honoraret OG de skattefri kørselspenge?

Hvis det er noget, du skriver på fakturaen til din kunde, så skal der
lægges moms på.