Hvor svært er det i Dk at starte en online~
Fra : BS

Dato : 16-01-06 13:27

Hejsa

Jeg har varen og jeg har online forretningen samt en god kundekreds. Så er
det nærmere alt det praktiske jeg ikke aner så meget om. Men er der mere i
det end at springe ud i det ? Jeg skal selvfølgelig starte med et CVR
nummer - det var den nemme del. Men så kommer følgende spørgsmål derefter :

- Jeg skal importere varen fra kina, hvordan med told og skat afregning(ved
hvor meget det er) ?
- Inkomst og udgifter, er det blot at taste alt ind i et excel regneark,
samt gemme alle kvitteringer os så er mit regnskab iorden ?

Jeg får følgende udgifter :

- Web Domæne
- Internet
- Post og forsendelses omkostninger(delvist dækket af køber)
- Varen i sig selv

Jeg får følgende indtægt :

- Vare salget alene

Jeg syntes det lyder svært det hele men det kan det vel ikke være. Min plan
lyder desuden på at spytte 10.000 i projektet fra egen lomme, holde alt på
en bank konto og så lad det løbe i et år uden at bruge af det eventuelle
overskud - så kan det vel ikke gå galt eller ??

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-01-06 17:19

"BS" <saftkongen@REMOVE_THIShotmail.com> wrote in message
> overskud - så kan det vel ikke gå galt eller ??

Nej, det lyder som en stensikker million-success. Saftevand fra saftkongen
til saftige priser !

Bortset fra det: Det værste der kan ske, er at dine sikre kunder alligevel
ikke vil købe, når du først står med en container fyldt med dimser fra Kina.
Lagerplads til dimserne - er det f.eks. overvejet?

Du skal også overveje produktansvar. Er det relevant med en forsikring?

hilsen
Uffe

Fra : BS

Dato : 16-01-06 18:28

> [...]
> Lagerplads til dimserne - er det f.eks. overvejet?
>
> Du skal også overveje produktansvar. Er det relevant med en forsikring?

Varene er her og da jeg har boet i Kina det sidste halve år er det bestemt
på plads.

Kunder - de står pt i kø indtil næste sending kommer hjem(første er revet
væk af danskere, nordmænd og svenskere)

Lagerplads - det kan ligge under mit skrivebord pt ;)

Produktansvar - jeg kan sende en ny og levere den defekte vare tilbage til
fabrikken i Kina !

Så tilbage til det mere nørdede told, skat, regnsskab osv osv !

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-01-06 20:04

> Så tilbage til det mere nørdede told, skat, regnsskab osv osv !

Det nemmeste er jo at købe/finde et regnskabsprogram, som kan klare sagerne
for dig - det er billigste i længden, da de par tusinde kroner hurtigt er
tjent ind igen på revisorbistand. Har du en revisor? Så spørg ham hvilket
program han foretrækker - det er nemlig også det program, han skal bruge
mindst unødig tid på. Køb dig så til en time eller to til opsætning og
undervisning. Så er du i gang på den gode måde.

Vælger du regneark og manuelle faktura, så kommer du til at bruge en masse
tid på bilag og på at stemme af - hvilket ikke er specielt nemt, når man
ikke er regnskabskyndig, og i øvrigt er det også træls arbejde hvis det ikke
lige interesserer en. Der til kommer så en masse ekstra timer til revisoren.

Mvh Maria

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-01-06 20:32

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Vælger du regneark og manuelle faktura, så kommer du til at bruge en masse
> tid på bilag

Hvis man kun har få regninger henh. bilag på relativt store beløb, så er det
nu en sandhed med modifikationer. Er det on-line, så modtager man måske
endda en samlet afregning fra det firma, som står for at modtage
kreditkort-betalingerne og så er det jo endnu nemmere. Er det éns egen butik
kan der derimod ligge meget mere arbejde i det.

Der er alt for mange i denne gruppe som til alt og alle siger, at revisorer
er lykken. Jeg siger, at man skal vurdere sit behov og udgifter kan man
hurtigt få mange af og deraf følgende underskud. Typisk oplyser spørgerne i
gruppen slet ikke tilstrækkeligt til, at man kan vurdere behovet.

hilsen
Uffe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-01-06 21:20

> Der er alt for mange i denne gruppe som til alt og alle siger, at
> revisorer er lykken.

Revisoren er et nødvendigt onde, og han er jo ret svær at vælge fra
medmindre man tror man selv kan - og skattevæsnet har samme mening.
Men snakker vi hobbyvirksomhed, så har du ret.

Mvh Maria

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-01-06 22:00

> Revisoren er et nødvendigt onde, og han er jo ret svær at vælge fra
> medmindre man tror man selv kan - og skattevæsnet har samme mening.
> Men snakker vi hobbyvirksomhed, så har du ret.

Jeg har klaret mig fint uden revisor i mange år og skattevæsenet har ikke
haft noget at udsætte på mine regnskaber. Og det er ikke hobbyvirksomhed.

Der er ganske givet nogen, som har behov for revisor - måske har de ikke
evnerne, måske er det det mest praktiske, et kompliceret regnskab eller
lignende, men hvis du mener at alle har behov for en revisor, så er
holdningen for unuanceret og dine svar til andre i gruppen er til mere skade
end gavn.

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 22:04

> Revisoren er et nødvendigt onde, og han er jo ret svær at vælge fra
> medmindre man tror man selv kan - og skattevæsnet har samme mening.
> Men snakker vi hobbyvirksomhed, så har du ret.

Mjoh. Jeg har nu kørt min biks i adskillige år uden revisor, det er da gået
godt nok. Bevares, man skal da læse Skats hjemmeside af og til men det løber
da lige rundt

/karsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-01-06 23:05

> Mjoh. Jeg har nu kørt min biks i adskillige år uden revisor, det er da
> gået godt nok. Bevares, man skal da læse Skats hjemmeside af og til men
> det løber da lige rundt

Beklager at jeg lever i den vildfarelse at et regnskab skal revideres. Det
vidste jeg ikke at man kunne blive fri for.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 23:16

> Beklager at jeg lever i den vildfarelse at et regnskab skal revideres. Det
> vidste jeg ikke at man kunne blive fri for.

Der er kun krav om, at et regnskab skal revideres, når der er tale om et
selskab.

Dette er fordi et selskab skal kunne blive vurderet af en objektiv 3. part,
for at man som investor, aktionær, leverandør m.v. kan få et indblik i
virksomheden, idet der ikke er tale om et personligt eget firma med hæftelse
m.v.

Der er med andre ord grund til, at "verden" har nogle personer, som er
uafhængige og man har tillid til (revisorerne), som kan revidere regnskabet.

Ofte kræver banker m.v. dog også, at man med et personligt drevent
virksomhed kan levere et revideret regnskab for at låne penge ud.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-01-06 19:20

> [...]
>
> Der er med andre ord grund til, at "verden" har nogle personer, som er
> uafhængige og man har tillid til (revisorerne), som kan revidere

Det gælder jo både udlåner og skattevæsnet, og i hvert fald sidstnævnte er
en del af omverdenen uanset virksomhedsform. Og derfor troede jeg at alle
regnskaber skulle revideres.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 20:06

> Det gælder jo både udlåner og skattevæsnet, og i hvert fald sidstnævnte er
> en del af omverdenen uanset virksomhedsform. Og derfor troede jeg at alle
> regnskaber skulle revideres.

Der er væsentlige forskelle.

Desuden er der heller ikke krav om, at man som privat lønmodtager skal have
revisor. Her kan man også snyde skattevæsnet.

Forskellen ligger en stor del af vejen ved, at man som selskab hæfter
begrænset. Det gør du ikke som privatperson.

Derfor er det nødvendigt at få et objektivt billede af virksomheden uden
pynt, så man kan vurdere, hvad man går ind til, før man investerer, udlåner
eller lign.

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 22:02

> Produktansvar - jeg kan sende en ny og levere den defekte vare tilbage til
> fabrikken i Kina !

Produktansvar dækker også over at du ikke giver dine kommende kunder
langvarige problemer i forbindelse med brug af dine varer. Det er dit
(firmaets) ansvar, hvis noget går galt, da det er dig der importerer varerne
til EU. Desuden skal du også sørge for at de overholder diverse EU-regler.

Jeg ville have importeret nogle mus, men droppede det, da det viste sig at
musene var trukket tilbage fra det europæiske marke, da de var under
mistanke for at give museskader.

/karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-01-06 23:04

"Karsten Madsen" <km i dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (firmaets) ansvar, hvis noget går galt, da det er dig der importerer
> varerne til EU. Desuden skal du også sørge for at de overholder diverse

Husk også i den forbindelse at mange varegrupper skal CE-mærkes for at man
må omsætte dem inden for EU.
Som importør er det dit ansvar at sikre at alle relevante direktiver er
overholdt, så produktet virkelig KAN CE-mærkes. At man ude i fjernøsten har
klistre en lille CE-label på produktet er ikke det samme som at det
overholder kravene.

EMC-direktivet, lavspændings-direktivet, maskin-direktivet,
legetøjs-direktivet osv. osv.

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-01-06 23:41

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> overholdt, så produktet virkelig KAN CE-mærkes. At man ude i fjernøsten har
> klistre en lille CE-label på produktet er ikke det samme som at det

Ja kineserne er normalt villige til at sætte alle slags mærker på - hvis
de siger at noget fx. er CE mærket skal man se dokumentation at der er
støbt CE ind plasten betyder intet.

En anden ting man skal være opmærksom er ophavsret - noget som
kinerserne generel er ligeglade med - det er selvfølgelig åbenlyst at
der er problemer med ophavsretten hvis man importerer krus med disney
figurer - men fordi man ikke kender motivet kan det godt være at det er
"stålet" et eller andet sted.

Mvh

Tim

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-01-06 23:32

BS wrote:

> Produktansvar - jeg kan sende en ny og levere den defekte vare tilbage til
> fabrikken i Kina !
>
> Så tilbage til det mere nørdede told, skat, regnsskab osv osv !

Du skal import registreres, du skal bruge den samme blanket som ved
moms-registrering - dette er en formssag men du kan få problemer med at
få dine varer udleveret hvis det ikke er i orden. Med hensyn til det
praktiske så kommer det lidt an på varerne er det rigtig mange kilo det
drejer sig om så kontakt en speditør som fx. DFDS transport - de kan
også klare toldpapierne m.m. (ikke at det er svært at udfylde
told-papierne hvis du har (fundet) de rigtige tarif-numre).

Du skal også være opmærksom på særlige regler omkring godkendelser,
certificeringer m.m. du kan risikere at du slet ikke må sælge de varer
du importerer hvis du ikke har sådanne papirer i orden. Der kan også
være særregler som du skal være opmærlsom på, fx som da EU indførte
import kvoter på tøj fra hvor mange kom i klemme.

Du har ikke helt styr på hvad produktansvar er - produktansvar er det
ansvar du har hvis det produkt du sælger gør skade på egendom eller
mennesker, du kan i sådanne tilfælde risikere at blive erstatningsansvarlig.

Mvh

Tim

Fra : BS

Dato : 17-01-06 08:06

- Ja det er en hobby virksomhed - er ingeniør stud.(netop færdig dog) til
hverdag det er rigeligt

- Import - har indsendt min CVR registrering.

- Import afgifter har jeg styr men da det netop nok sendes med DFDS eller
lignende forventer jeg faktisk at det vil blive ordnet der.

- Angående produktansvar så er varen allerede i EU og USA så den skulle være
god nok, det er blot heroppe nord på vi er bagud ;)

Og så tilbage til lidt flere spørgsmål fra mig af :

Angående regnskab så havde jeg blot forestillet mig et simpelt excel ark med
alle indtægter og udgifter skrevet ind - er det ikke nok ??
Indtægter er ALLE overførelse til min bankkonto - skal det dokumenteres
eller hvordan dokumenteres indtægter(udgifter gemmer jeg naturligvis alle
kvitteringer).

Puhaa meget at se til men spændende - 1000 tak for hjælpen indtil nu !

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-01-06 09:07

> - Angående produktansvar så er varen allerede i EU og USA så den skulle
> være god nok, det er blot heroppe nord på vi er bagud ;)

Det fritager dig ikke for ANSVAR. Men CE-mærkning m.v. kan måske være
iorden.

> Angående regnskab så havde jeg blot forestillet mig et simpelt excel ark
> med alle indtægter og udgifter skrevet ind - er det ikke nok ??

Jo - der er ingen krav om, at du investerer i et regnskabsprogram.

> Indtægter er ALLE overførelse til min bankkonto - skal det dokumenteres
> eller hvordan dokumenteres indtægter(udgifter gemmer jeg naturligvis alle
> kvitteringer).

Normalt foreligger dokumentationen i form af de regninger man har udskrevet
(fortløbende nummereret) + evt. kontoudtog. Men i forbindelse med kontant
betaling, så kan det jo ligge lidt tungt med nogen kvitteringer.

Jeg anvender f.eks. ShareIt til at tage imod kreditkortbetalinger over
nettet og der udskriver jeg ikke nogen regninger - de sender blot pengene
direkte til min konto med ikke-faste mellemrum. I den slags tilfælde må man
blot indføre beløbet i regnskabet evt. med en overførselskvittering fra
banken.

hilsen
Uffe

Fra : Claus Agerskov

Dato : 17-01-06 10:12

BS wrote:

> Angående regnskab så havde jeg blot forestillet mig et simpelt excel ark
> med alle indtægter og udgifter skrevet ind - er det ikke nok ??

Jo.

> Indtægter er ALLE overførelse til min bankkonto - skal det dokumenteres
> eller hvordan dokumenteres indtægter(udgifter gemmer jeg naturligvis alle
> kvitteringer).

Udskriv bevægelserne på kontoen eller, hvis det er muligt, de enkelte
posteringer. Og brug dem som bilag på samme måde som kvitteringer/fakturaer
i forbindelse med udgifter.

De herligste hilsner

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 17-01-06 10:30

Hej BS,

> Jeg har varen og jeg har online forretningen samt en god kundekreds. Så er

Må jeg også foreslå dig www.amino.dk Her er over 1000 iværksættere
samlet for at give hinnanden gode råd m.v. Der vil du kunne finde folk
som har prøvet de samme ting og som muligvis har nogle rigtig gode råd!

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Fra : lars

Dato : 17-01-06 15:07

> Må jeg også foreslå dig www.amino.dk Her er over 1000 iværksættere samlet
> for at give hinnanden gode råd m.v. Der vil du kunne finde folk som har
> prøvet de samme ting og som muligvis har nogle rigtig gode råd!

Ja og væsentlige bedre tone end her inde.

Lars