Køb af ejendom til firma og beboels
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-01-06 23:57

Hej

Jeg overvejer at købe en landejendom til både firma og beboelse.
Langt de fleste bygninger og dermed det bebyggede areal vil blive
brugt til erhverv, men der er lidt jord til som jeg nok vil bruge
privat, jord arealet overstiger dog langt det areal som bygningerne
ligger på.

Området består af 3 matrikler, hvoraf den ene er rent jord, den anden
er lige så meget jord + nogle bygninger, og den sidste er stort set
bygninger.

Det er ikke et landbrug men anden produktion der godt kan bruge de
bygninger. Jorden ville jeg bruge til lidt heste, men det er privat.

Spørgsmålet er så om det er virksomheden eller mig som privat person
der skal købe ejendommen? Og så enten leje bygningerne ud til
virksomheden eller leje beboelsen og jorden ud til mig selv?

Virksomhedstypen er en enkeltmandsvirksomhed der pt. beskattes under
virksomhedsskatteordningen.

De bygninger der er interessante til erhverv er hegnet ind, og kunne
måske egentlig godt erhverves i virksomheden og privaten+jord som
privat person. Jeg vil gerne have alt jorden til hvis jeg nu en dag
skal udvide virksomheden og har brug for flere bygninger.

Jeg havde forestillet mig at det var smartest at lade virksomheden
købe det i starten, men på langt sigt var det måske en dårlig ide,
specielt også fordi at den private beboelse ikke er særlig stor eller
god, og hvis jeg en dag stifter familie får jeg brug for mere plads,
og så kunne den husleje jeg skal betale kunne blive for stor? i
forhold til gevindsten af at kunne betale af på lånet før
virksomhedens overskud skal beskattes?

JonB

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 06-01-06 12:13

Jon Bendtsen wrote:
> [...]
> og så kunne den husleje jeg skal betale kunne blive for stor? i
> forhold til gevindsten af at kunne betale af på lånet før

Ejendommen vil stå i dit navn. Ejendommens beskatning vil være som for
landsbrugsareal, hvis ejendommen ligger i landzone. Den del heraf, der udgør
areal til privat beboelse, svjh, beskattes som en privat grund. Svjh
udregnes dette areal som det max. areal, der må bebygges som almindeligt
hus, dvs en normal, parcelgrund må udbygges med 25%. Der er en tenmmelig
stor forskel på ejendomsbeskatningen, og det er der ikke noget at gøre ved.

Der må ikke være fast forbindelse i form af gangareal med f.eks. tag mellem
bolig- og erhvervsdelen. Når nu ejendommen består af 3 matrikler og den ene
alene udgør boligdelen, udgør den slet ikke fordelingsmæssige beregninger.
Der er sikkert mulighed for at sammenmatrikulere matriklerne, men det er
ikke altid tilrådeligt. Husk at undersøg lokalplaner for området. Du undgår
nok ikke en snak med din revisor, da der hersker så mange indivuelle
situationer, så entydige svar ikke er mulige her - ejheller selv om der i
denne gruppe skriver mange revisorer, der ved meget mere om detaljerne end
mig.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-01-06 13:50

Karsten H. Jensen wrote:

> [...]
> almindeligt hus, dvs en normal, parcelgrund må udbygges med 25%. Der er
> en tenmmelig stor forskel på ejendomsbeskatningen, og det er der ikke

Den forstod jeg ikke helt? hvor er der forskel på ejendomsbeskatningen?

> [...]
> og den ene alene udgør boligdelen, udgør den slet ikke fordelingsmæssige
> beregninger. Der er sikkert mulighed for at sammenmatrikulere

Desværre er der ingen matrikkel der alene udgør bolig delen.
Den ene matrikkel er kun erhvers bygninger. Den 2. er alene jord.
Den 3. er en blanding af jord og bygninger, hvoraf nogle bygninger
er erhverv og nogle er beboelse.

> [...]
> mulige her - ejheller selv om der i denne gruppe skriver mange
> revisorer, der ved meget mere om detaljerne end mig.

Tak det havde jeg også planlagt hvis det skulle være her om et par år,
jeg ville dog gerne have haft indikationer af om det kunne lade sig
gøre eller om jeg skulle lede videre efter andre gode lokationer og
ejendomme.

JonB

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 07-01-06 02:08

Jon Bendtsen wrote:
> Den forstod jeg ikke helt? hvor er der forskel på
> ejendomsbeskatningen?
Mellem bolig og erhvervsområde såfremt ejendommen ikke er "helt" nedlagt.
Dvs. jorden kan godt være solgt fra måske med undtagelse af måske 2000 m.²
til privat have, men det er selve erhvervsbygningerne. Beskatningen er
variabel fra kommune til kommune, men den fremgår af det grønne skema fra
skattevæsenet - den med f.eks alle de forskellige bygninger og deres
størrelse. Ellers prøv at læse igen, hvad jeg skrev. Du kan også henvende
dig til kommunen, der kan oplyse dig om alle de detaljer vedrørende din
ejendom.

> [...]
> Den ene matrikkel er kun erhvers bygninger. Den 2. er alene jord.
> Den 3. er en blanding af jord og bygninger, hvoraf nogle bygninger

Det er heller ikke væsentligt Det er faktisk uden betydning - lige med
mindre du skulle være så uheldig, at en del af ejendommen ligger i landzone
og den anden del i byzone, men det hgører vist til sjældenhederne.

> [...]
> jeg ville dog gerne have haft indikationer af om det kunne lade sig
> gøre eller om jeg skulle lede videre efter andre gode lokationer og

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Den slags ejendomme findes i alle
prisklasser - lige fra absolut renoveringsklare til de rene lyst paladser,
der er billigere end villaer for slet ikke at tale om yderligere
erhvervslokaler i bymæssig bebyggelse.

Altså hvis du kan lide at bo på landet - på et sted, hvor du kan løbe rundt
om alle 4 hjørner, har plads til at røre dig uden at det koster spidsen af
en rumraket, kan tåle lugten et par gange om året, hvor de kører gylle ud
ellers er der meget friskere luft end i byerne.

Der er jo også den fordel, at nu kan du gå på arbejde. Jeg er meget glad for
at bo på landet, og når vi ikke kan klare det her længere (1,8 ha), flytter
vi sandelig ikke ind til byen men bliver her i et landhus med en passende
havemed græs, jeg kan sidde ned og slå.

> JonB
Karsten H. Jensen