Simpel internet-linux system
Fra : gc

Dato : 23-01-06 15:33

Jeg har en "lille" AMD 1 ghz, 256mb ram, 40gb hd PC.
Som jeg gerne vil bruge som en ren internet browser maskine.
Hvilken gratis linux system passer mon bedst til dette. ?

/Gert

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-06 15:37

On Mon, 23 Jan 2006 15:33:10 +0100, gc wrote:

> Jeg har en "lille" AMD 1 ghz, 256mb ram, 40gb hd PC. Som jeg gerne vil
> bruge som en ren internet browser maskine. Hvilken gratis linux system
> passer mon bedst til dette. ?
Vælg den version dine venner/hjælpere har. Maskinen kan anvendes til en
vilkårlig distribution.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : gc

Dato : 23-01-06 15:46

> Vælg den version dine venner/hjælpere har. Maskinen kan anvendes til en
> vilkårlig distribution.

Hmmm, kender ikke lige nogen linux nørder.
men kan du anbefale en simpel distribution gerne dansk.
jeg har kikket lidt på fedora, men skal man virkelig downloade alle iso'erne
bare for at surfe på nettet ?

/gert

Fra : Christian Iversen

Dato : 23-01-06 16:01

gc wrote:

> Hmmm, kender ikke lige nogen linux nørder.
> men kan du anbefale en simpel distribution gerne dansk.
> jeg har kikket lidt på fedora, men skal man virkelig downloade alle
> iso'erne bare for at surfe på nettet ?

Nej, bare den første. Ellers vil jeg anbefale Kubuntu, som også er
begyndervenlig.

--
| Christian Iversen | I was so surprised. Were you surprised? I |
| chrivers@iversen-net.dk | was surprised |

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-06 16:15

"gc" <gertc@msn.com> wrote:

>Hmmm, kender ikke lige nogen linux nørder.
>men kan du anbefale en simpel distribution gerne dansk.
>jeg har kikket lidt på fedora, men skal man virkelig downloade alle iso'erne
>bare for at surfe på nettet ?

Start med en live-CD som f.eks Knoppix - De seneste versioner ligger på
DVD, men du kan sagtens begynde med en lidt tidligere version på CD.

<mlr>

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 23-01-06 16:33

Michael Rasmussen skrev:

> Start med en live-CD som f.eks Knoppix - De seneste versioner ligger på
> DVD, men du kan sagtens begynde med en lidt tidligere version på CD.
>

> <mlr>

Jeg ville klart anbefale Ubuntu eller Kubuntu (Ubuntu med KDE). Ellers
ville jeg vælge Debian.
Grunden til at jeg ville anbefale disse distros er at de benytter
apt-pakkesystemet, som efter min mening er genialt. Når man først har
prøvet det bruger man simpelthen ikke andet.

--
Mvh Mathias Mejborn

Fra : Thomas Skyt

Dato : 24-01-06 12:54

On Mon, 23 Jan 2006 16:33:07 +0100, Mathias Mejborn wrote:

> [...]
> apt-pakkesystemet, som efter min mening er genialt. Når man først har
> prøvet det bruger man simpelthen ikke andet.

Der er det jo en fordel at Knoppix er baseret på debian! Den kan dog
være ret tung på ældre maskiner, lige indtil den er startet.

/Thomas
--
Living alone, I think of all the friends I've known
But when I dial the telephone, nobody's home

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 24-01-06 13:32

Thomas Skyt wrote:
> Der er det jo en fordel at Knoppix er baseret på debian! Den kan dog
> være ret tung på ældre maskiner, lige indtil den er startet.

Hvis det er til at installere ville jeg ikke anbefale Knoppix. Den er
nem at installere, ingen tvivl om det, men lige så snart man skal
opdatere distroen går det galt.

Jeg ville nok anbefale Kubuntu, se http://kubuntu.org/ men mange andre
distroer kan også bruges.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-01-06 16:51

"gc" <gertc@msn.com> writes:

> Hmmm, kender ikke lige nogen linux nørder.
> men kan du anbefale en simpel distribution gerne dansk.
> jeg har kikket lidt på fedora, men skal man virkelig downloade alle iso'erne
> bare for at surfe på nettet ?

Du kan installere via nettet med en enkelt boot-cd. En hurtig ADSL er
dog temmelig nødvendig for det bliver lynhurtigt til adskillige GB.

(Lidt mere end 256MB RAM vil forresten også være en god ting. Min
bærbare er maxet ud med 192MB og den lider noget under det. Det
har nu mere med desktop end med distribution at gøre - Gnome/KDE er
bare tunge i drift, og med Firefox som browser så løber det hurtigt
op.)

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 24-01-06 09:52

On Mon, 23 Jan 2006 15:45:44 +0100, gc wrote:

> men kan du anbefale en simpel distribution gerne dansk.
> jeg har kikket lidt på fedora, men skal man virkelig downloade alle iso'erne
> bare for at surfe på nettet ?

Hvis du er ny med linux, så gå som udgangpunkt efter nogle af top 10
distributionerne på distrowatch.com, så er brugersupporten sikkert i
orden. Kig lidt på hvordan deres supportforum er og kig på
distrowatch.com's side om der er det med distributionen som du får brug
for.

PS: Jeg er blevet ret glad for SimplyMEPIS, den er ret nem at gå til, og
fylder kun en CD jfr. dit spørgsmål, og har et godt supportforum,
MepisLovers.org.

Fra : Max Andersen

Dato : 23-01-06 18:56

gc wrote:
> Jeg har en "lille" AMD 1 ghz, 256mb ram, 40gb hd PC.
> Som jeg gerne vil bruge som en ren internet browser maskine.
> Hvilken gratis linux system passer mon bedst til dette. ?
>
> /Gert

Skal det være superhurtigt at komme igang så kan jeg anbefale DSL (50mb) :

http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/damnsmall/

Hvis du kan lide det ser godt ud, samt have nem adgang til hjælp så er
ubuntu min foretrukne.

Der er en god ubuntu mailingliste, som svarer på 'næsten' alle
spørgsmål. Både de gode og indlysende :)

http://www.klid.dk/homeftp/ubuntu-cd/5.10/

Max
p.s. dsl og andre distributioner der ikke bruger gnome og kde som
default er ekstremt hurtige i 'drift'.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-06 19:59

Max Andersen <max@militant.dk> writes:

> Skal det være superhurtigt at komme igang så kan jeg anbefale DSL (50mb) :
>
> http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/damnsmall/

Jeg fyrede op under den i går i anden anledning[1] og jeg synes den
var ganske pæn og der var det absolut nødvendige. Jeg vil kigge på
den igen en anden gang.

> p.s. dsl og andre distributioner der ikke bruger gnome og kde som
> default er ekstremt hurtige i 'drift'.

Så har du ikke set hvor stærkt det går uden X11 :)

[1] For at installere netkort under en netforbunden Windows uden at
have en driver...

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 24-01-06 14:01

"gc" <gertc@msn.com> skrev:

> Jeg har en "lille" AMD 1 ghz, 256mb ram, 40gb hd PC. Som jeg gerne
> vil bruge som en ren internet browser maskine. Hvilken gratis linux
> system passer mon bedst til dette. ?

Jeg ville nok installere Debian (flere multimedieafspillerfunktioner
end Ubuntu) med Mozilla Firefox som »window manager«. Med
Debian/stable har man robuste (omend ikke helt nye programmer) og let
adgang til sikkerhedsopdateringer. Med Mozilla Firefox som »window
manager« sparer man ressourcer til et generelt skrivebordssystem og
fokuserer rent på det systemet skal bruges til.

Hvis man kan undvære multimedieafspillerfunktionerne er Ubuntu nok et
bedre valg, da det generelt har lidt nyere programmer end
Debian/stable, uden at give væsentligt køb på stabiliteten.

Jacob
--
»Erfaring« er det der tillader os at genkende en fejltagelse,
når vi gentager den.