gentoo partitions forslag
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-06 11:55

jeg er i gang med at lægge gentoo på en ultrasparc maskine
(270Mhz/384MB) og har begrænset diskplads til rådighed. Jeg har to
4,6GB 7200rpm diske og er i tvivl om hvor meget jeg bør alokere til
hver partition. Da diskene er ret gamle vil jeg gerne spejle de fleste
partitioner, hvilket reducerer den tilgægelige plads yderligere.

Derudover har jeg yderligere et par større 10000rpm disk som jeg dog
ikke rigtigt stoler på. Solaris melder om mange scsi og block fejl på dem.

maskinen skal fungere som hjemmeserver med meget lavt load og køre
følgende services:

Web: apahce2, mysql, php4, gallery og squirrelmail.
Mail: postfix, cyrus, clamav, spamassassain
Net: bind9, dhcpd, ipfw og sshd
News: leafnode og en loginshell med tin.

Mailserveren skal kun kære ét domaine med ca 200 mails pr dag.
Webserveren's load vil være meget lavt.
Newsserveren vil blive brugt meget
Net delen vil skal blot betjene et hjemme netværk på 3-4 andre maskiner.

/boot    64mb mirror
/    512mb mirror (kan den reduceres yderligere?)
swap    2x384mb   stripe
/usr    2048mb mirror (for lidt?, portage fylder op...)
/var    1536mb mirror (for lidt?, mail og news fylder jo)
/home    64mb mirror (det er med sikkerhed nok)

ser det partitionslayout helt forkert ud? er der nogen partitioner jeg
bør alokere mere plads til eller nogen jeg kan reducere? er raid ideen
helt hen i vejret og bør jeg bruge LVM+RAID så jeg kan flytte på
partitionerne?

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : andy

Dato : 21-01-06 23:03

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> [...]
> bør alokere mere plads til eller nogen jeg kan reducere? er raid ideen
> helt hen i vejret og bør jeg bruge LVM+RAID så jeg kan flytte på

Hej ja det er ikke meget disk plads hvis man er i tvivel hvor stabile
diskene er. men i boot kan du godt gå ned på 20 mb det plejer jeg og
have uden problemer. hvorfor har du 2 swap partioner? hvad med at ligge
resten i / i stedet for /usr /var /home for så behøver du ikke at tænke
på hvor meget du skal bruge til hver enkelt.
Men jeg ville nok ofre et par nye diske på den, hvis du kan finde dem
til en ok pris

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 21-01-06 22:56

Morten Reippuert Knudsen skrev:
> /usr    2048mb mirror (for lidt?, portage fylder op...)

I relation til portage biblioteket kan det være meget fornuftigt også at
overveje, hvilket filsystem du bruger. På en server vil jeg gætte på, at
2GB er nok, hvis du fx. bruger reiserfs, men muligvis ikke nok, hvis du
fx. bruger ext3...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/